Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Luco » 26 sep 2009, 12:19

Te dik betaalden, ben ik het helemaal mee eens, daar moet wat aan gebeuren.
Maar om nou iedereen over 1 kam te scheren gaat mij tever, zeker zoals hij reageerde op het volkskrantartikel, en dan gauw zeggen het is een voorbeeld, die man verdient 213.000 euro, nou dat valt wel weer mee.
Die man heeft het bedrijf uit het slop gehaald en alle personeelsleden hebben een bonus gehad, dus ook het zogenaamde voetvolk.
Dus moet je elk geval apart beoordelen.

En ik blijf erbij dat een groot gedeelte van de ergernis voortkomt uit jaloezie.
Want niemand slaat een bonus af als die hem aangeboden krijgt.
Lijkt wel alsof men niemand meer iets gunt, als je het iets beter voor elkaar hebt dan de gemiddelde nederlander wordt je zwart gemaakt of je kop wordt er afgehakt, ik vind het bekrompen.

Dan kan ik ook wel roepen dat iedereen die niet werkt een luie lamzak is en ze alle uitkeringen maar stop moeten zetten, wie niet werkt zal niet vreten, moet je opletten hoeveel lapzwansen er dan ineens werk hebben.
Maar dat is ook niet netjes want er zijn mensen die echt niet kunnen werken.

Peric

Bericht door Peric » 26 sep 2009, 12:51

Ik heb het al vaker geschreven.
Mijn vriendin werkte bij Citibank. Daar zijn 2 jaar geleden over de hele wereld zo'n 17.000 mensen hun baan kwijtgeraakt.
De toenmalige directeur deed ook zijn werk niet goed, die mocht dus vertrekken. Die kreeg dus 105 miljoen dollar mee, en geloof ik nog een pensioen-regeling.
Ik weet dat het communistisch/socialitisch gedacht is, maar die mensen die hun baan nodig hebben kunnen wel even werken van die 105 miljoen dollar. Neem aan dat die beste man aan 15 miljoen ook wel genoeg heeft de rest van z'n leven.

Bonussen vind ik prima, maar waarom zo achterlijk hoog?
In Amerika hebben de banken die vorig jaar staatsteun gekregen hebben alweer meer dan 1 miljard aan bonussen uitgekeerd.
Het zal best zijn dat dit in hun contract staat die ze gesloten hebben toen ze er kwamen werken of toen ze die positie kregen.
Waarom zijn die contracten niet herzien toen dit allemaal zich afspeelde? Omdat de mensen die daar over oordelen ook zo'n soortgelijk contract hadden?

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2009, 12:52

@ Luco ook met deze post ben ik het wel mee eens.

Persoonlijk boeit het me geen zier wat iemand verdiend. Snap ook niet dat iemand denkt dat hij er anders/minder van word als een ander meer verdiend.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 sep 2009, 13:57

luco hornsveld schreef:En ik blijf erbij dat een groot gedeelte van de ergernis voortkomt uit jaloezie.
Want niemand slaat een bonus af als die hem aangeboden krijgt.
Lijkt wel alsof men niemand meer iets gunt, als je het iets beter voor elkaar hebt dan de gemiddelde nederlander wordt je zwart gemaakt of je kop wordt er afgehakt, ik vind het bekrompen.
Dit is echt zó Nederland, ik gruwel er af en toe van :mrgreen:

+100 post

dvh

Bericht door dvh » 29 sep 2009, 22:37

Vind je ?

Je zou je moeten schamen wanneer je zoveel 'bonus' krijgt terwijl je er geen werk na verricht.
Dat terwijl er vandaag de dag nog steeds gigantisch veel mensen rond de armoedegrens leven in Nederland.

Veel geld verdienen is leuk, maar als je , zoals bij een voorbeeld genoemd word, hier in Nederland met een 105miljoen bonus naar huis gestuurd word..

Belachelijk.
Gelijk tegen de muur zetten en afschieten.

Ja kan lullen wat je wil, gewoon ronduit belachelijk.

Luco

Bericht door Luco » 29 sep 2009, 22:42

dvh schreef:Vind je ?

Je zou je moeten schamen wanneer je zoveel 'bonus' krijgt terwijl je er geen werk na verricht.
Dat terwijl er vandaag de dag nog steeds gigantisch veel mensen rond de armoedegrens leven in Nederland.
Over de bovenste zin zijn we het allemaal eens hoor.
De tweede zin is ook waar, maar meer dan de helft daarvan heeft het toch echt aan zichzelf te danken, voorbeelden genoeg.
Voor de rest is het treurig.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 sep 2009, 09:57

Veel geld verdienen is leuk, maar als je , zoals bij een voorbeeld genoemd word, hier in Nederland met een 105miljoen bonus naar huis gestuurd word..

Belachelijk.

Ik ken dat voorbeeld niet, maar is die 105 miljoen een bonus geweest of een afkoopsom van het arbeidscontract? In dat geval is het iets wat overal, in alle salarisschalen gebeurd. Er zijn mensen die 30 jaar trouw zijn bij hetzelfde bedrijf en met een paar ton op zak mogen vertrekken. Das nou eenmaal ongeveer de enige mogelijkheid om personeel te lozen zonder een ontslagvergunning van het CWI.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 30 sep 2009, 14:30

Belachelijk.

In dat geval.. Als je de lotto wint kun je dan ook wel tegen de muur..Daar kunnen ook genoeg hongerige kinderen van gevoed worden.

dvh

Bericht door dvh » 30 sep 2009, 15:45

Dat is ook zo.
En dichter bij huis, je kan er veel nodige sociale dingen mee oplossen.

Een lotto winnen is leuk. 1 - 5 miljoen is genoeg !
Dat maak je in een normaal leven niet op.

En nu heb ik het zelf niet slecht, ben geen miljonair , maar leef en verdien boven modaal, en wellicht dat ik over een x jaar de balkenendenorm verdien.
Maar das wat anders dan 100miljoen.. dat je een bedrijf hebt wat zoveel winst maakt en dat weer gebruikt om te investeren , of ten goede van de toekomst ect. Maar je bankrekening spekken met 100 miljoen is vrij nutteloos imho.

Maar goed, dat was mijn moraalridder bijlage.
Ga nu weer verder werken aan een hoog salaris :police:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2009, 11:52

Als je meespeelt om nooit meer te hoeven werken dan is 5 miljoen net genoeg hoor. Met 1 miljoen kun je hooguit in één of ander onderontwikkeld land gaan vrijbuiten door de rente die je vangt.

Zelf zou ik het geld ook investeren en gewoon blijven werken. Sterker nog, als ik vandaag 5 miljoen zou winnen, dan zou ik niet eens verhuizen. Wel zou ik werk gaan doen waar ik meer lol aan beleef (instructies geven) en vooral meer voldoening uit zou halen (niet per sé vrijwilligerswerk, maar wel om anderen te helpen ontwikkelen en ze kansen te helpen creëren). Als ik 10 jaar geleden 5 miljoen had gewonnen, dan was 't nu op zeker al op geweest. :D Vanuit dat oogpunt vind ik 't verhaal wel weer mooi van een jongen die 20 miljoen ofzo had gewonnen en dat in 1 jaar tijd volledig heeft opgemaakt en daarna weer verder is gegaan met zijn leventje. Gewoon heel bewust, onder 't mom van: geld maakt niet gelukkig, maar laat ik er dan op z'n minst 1 jaar maximaal van genieten en dat voor de rest van mijn leven meenemen als 'gelukkige bagage'. Erg cool en knap als je dat gewoon kan.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 okt 2009, 13:16

Dennis Cavallino schreef:Als je meespeelt om nooit meer te hoeven werken dan is 5 miljoen net genoeg hoor. Met 1 miljoen kun je hooguit in één of ander onderontwikkeld land gaan vrijbuiten door de rente die je vangt.

Zelf zou ik het geld ook investeren en gewoon blijven werken. Sterker nog, als ik vandaag 5 miljoen zou winnen, dan zou ik niet eens verhuizen. Wel zou ik werk gaan doen waar ik meer lol aan beleef (instructies geven) en vooral meer voldoening uit zou halen (niet per sé vrijwilligerswerk, maar wel om anderen te helpen ontwikkelen en ze kansen te helpen creëren). Als ik 10 jaar geleden 5 miljoen had gewonnen, dan was 't nu op zeker al op geweest. :D Vanuit dat oogpunt vind ik 't verhaal wel weer mooi van een jongen die 20 miljoen ofzo had gewonnen en dat in 1 jaar tijd volledig heeft opgemaakt en daarna weer verder is gegaan met zijn leventje. Gewoon heel bewust, onder 't mom van: geld maakt niet gelukkig, maar laat ik er dan op z'n minst 1 jaar maximaal van genieten en dat voor de rest van mijn leven meenemen als 'gelukkige bagage'. Erg cool en knap als je dat gewoon kan.
+1......idd Dennis....ik zou ook blijven wonen waar ik nu woon....geld is handig maar maakt niet gelukkig.......vertel mij wat...

ps. ik zou graag 50miljoen willen winnen.... :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 01 okt 2009, 13:22

Klanten van DSB Bank kunnen donderdag rond het middaguur geen geld overboeken via de website omdat die overbelast is geraakt. Dat zei een medewerkster van de bank desgevraagd.

Volgens haar had dit te maken met een oproep op televisie donderdagochtend aan klanten van DSB om massaal hun geld weg te halen bij de bank. De oproep werd gedaan door de voorzitter van de Stichting Hypotheekleed, Pieter Lakeman. ,,Een heleboel mensen proberen nu hun geld weg te halen'', zei de DSB-medewerkster. Bovendien vonden er technische werkzaamheden plaats aan de site.

Een woordvoerder van DSB Bank wilde geen inhoudelijk commentaar geven.

Faillissement

Lakeman deed zijn uitspraken in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland. Volgens hem zou een faillissement van DSB Bank ervoor kunnen zorgen dat mensen gecompenseerd worden voor vermeende geleden schade. Volgens de stichting zijn mensen misleid met onder meer koopsompolissen. Een claim van ongeveer 50 miljoen euro zal volgens hem dan onderdeel worden van een schuldeisersvergadering. In de praktijk verwacht hij dat veel mensen op die manier kunnen worden gecompenseerd.

Dat mensen massaal proberen hun geld bij de bank weg te halen, noemt Lakeman ,,zeer in het belang van de achterban van Hypotheekleed''. ,,Een feitelijk faillissement komt op deze manier steeds dichter bij.'' De stichting vertegenwoordigt de belangen van ongeveer 1200 mensen. De stichting bereidt een schadeclaim voor tegen DSB Bank.

Zeer kritisch

Minister Wouter Bos van Financiën toonde zich woensdag zeer kritisch over de praktijken bij DSB Bank waarbij mensen bij een lening een dure koopsompolis kregen aangesmeerd. Het televisieprogramma Nova liet maandag oud-medewerkers aan het woord van DSB Bank. Zij stelden dat het verkopen van dure overbodige koopsompolissen beleid was bij de bank.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaf DSB Bank in mei een boete van 120.000 euro wegens onzorgvuldigheden rondom kredietverlening.
Toevallig vanochtend gezien, dat stukje dat die man die uitspraken deed over DSB. Vond het zeer opmerkelijk, hoe hard en stellig hij oordeelde. De boodschap was niet mis te verstaan: geld zsm. weghalen daar.

Benieuwd waar dit eindigt.

Harrie

Bericht door Harrie » 01 okt 2009, 13:33

Gaat zo'n man vrijuit als de bank inderdaad omvalt?

Krijgt DSB staatssteun als het dreigt om te vallen?

Zomaar 2 vragen.........antwoorden?

Christoph

Bericht door Christoph » 01 okt 2009, 14:01

Beschamend en belachelijke vertoning, stichting + de lulhannes zelf aanklagen voor geleden financiële schade.

Soms vraag ik mij wel eens af hoe bepaalde bestuurders in posities komen, maar dit is toch wel echt een openlijk voorbeeld van wangedrag en onkunde.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 okt 2009, 15:05

Zo dan! Lees dit:

"Arabische landen willen olie niet meer in dollars verhandelen"
De Arabische landen zijn samen met Rusland, China, Japan, Frankrijk en Brazilië in gesprek om olie niet meer in dollars af te rekenen. Gewerkt wordt aan een alternatief met daarin meerdere valuta, een nieuwe Arabische munt en met goud. Dat meldt de Britse krant The Independent: The demise of the dollar

De prijs van goud is de afgelopen tijd al flink gestegen, en staat nu nog maar 5 dollar onder het all-time-high. Een ounce goud (31 gram) werd in maart 2008 even voor 1033 dollar verhandeld

Volgens The Indepent zijn er diverse geheime besprekingen geweest met ministers van Financien en presidenten van centrale banken om een plan van aanpak te maken om op termijn de olie niet meer in dollars te noteren.

De olieprijs wordt dan genoteerd volgens de waarde van een mandje valuta waaronder de Japanse Yen, de Chinese Yuan, de Euro, goud en een nieuwe munteenheid voor de Golfregio.
--------------

Dat dat eens zou gaan gebeuren was niet ondenkbaar, integendeel, volgens mij is 't hier in dit draadje ook al vaker besproken, maar het heeft nogal wat positieve en negatieve gevolgen.

Amerika is in ieder geval al lang niet meer het machtigste land ter wereld. De dollar zal nu wel volledig weg kunnen vallen... Wat heeft die munt nog voor waarde als de olieprijs niet meer gekoppeld wordt aan de dollar? Niente Lire.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 okt 2009, 01:03

Wooow das wel serieus nieuws Dennis!! Zou wel eens het einde kunnen betekenen van de dollar als reservemunt, ik weet niet of dat wel wenselijk is... Nog wat achtergrond info:
Geheime gesprekken over rol dollar als oliemunt - media
06-10-2009 16:18:15
Brussel (tijd) - Vertegenwoordigers van een aantal Golfstaten, samen met China, Rusland en Frankrijk, voeren geheime onderhandelingen over de vervanging van de dollar als wereldwijde munteenheid voor de oliehandel. Dat bericht Independent-correspondent Robert Fisk op basis van niet nader genoemde bronnen.

De onderhandelaars zouden de dollar willen vervangen door een korf bestaande uit de yen, de yuan, de euro, goud en de nieuwe, nog op te richten eenheidsmunt van de Gulf Cooperation Council. Dat laatste is een verbond van de Golfstaten Bahrein, Qatar, Koeweit, Oman, de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië.

Volgens de Chinese bankiersbronnen die Fisk aanhaalt, zouden de onderhandelingen al in een dermate gevorderd stadium zitten dat enig Amerikaans verzet tegen de plannen te laat zou komen. Op dit moment ligt de deadline voor de afvoering van de dollar op 2018. De VS hebben het afgelopen jaar hun handen vol gehad met reddingsplannen voor de economie, en zouden volgens The Independent te laat lucht hebben gekregen van de plannen.

Het nieuws werd intussen al ontkend door Mohammed al-Jasser, de gouverneur van de Saudische centrale bank. Saud-Arabië is een van de trouwste Arabische bondgenoten van de VS. Die noemt de berichtgeving in The Independent 'absoluut onjuist' en ontkent met klem dat het met andere landen heeft gesproken over een vervanging van de dollar.

Fisk had zich daaraan verwacht. In het bewuste artikel citeert hij een Chinese bankiersbron. Die stelt dat 'je zal zien hoe ongerust de VS zijn door de stroom ontkenningen die dit nieuws zal genereren'.

Kim Evenepoel
kim.evenepoel@tijd.be

GTRene

Bericht door GTRene » 07 okt 2009, 01:44

Landen als China e.d. hebben toch ook al heel veel dollars gedumpt :mrgreen: en volgens mij werden ze gevraagd niet te veel te dumpen anders zou er heel veel misgaan in de wereld? :mrgreen:

Toen ik nog in Libanon zat (1984) kreeg ik uitbetaald in Dollars...toen was het nog wat waard :mrgreen: tijdens een korte 2 weeks vakantie in NL toen een mk2 RS2000 (1979) gekocht..en bij thuiskomst een paar maand later een appel groene BMW 320iR6 1979) gekocht dat vergeet ik nooit meer...toen was een BMW nog wat :mrgreen:

ooit komt er misschien een centrale munt, maja dan loont het wel om goed vals geld te maken :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 okt 2009, 10:19

1 Munt gaan wij echt niet meemaken, of er moet weer een 'nieuw rijk' gesticht worden. De Rijksdaalder vind ik dan wel een goede naam voor een munt. Staat +- gelijk aan 1 euro, hoeven wij niet meer om te rekenen, haha.

Mogen we dan voor die tijd 't kwartje van Kok terug? :bignews:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 okt 2009, 10:48

:lol: en bedankt...ik was dat kwartje net vergeten :hammer: :mrgreen:

dat kunnen ze zeker van de brandstofprijs af doen...omgerekend kost een liter Ultimate al iets van 3 gulden en 30 cent....toen ik in 1981 begon met auto rijden was dat iets van 1 gulden ofzo? kan zo geen prijzen meer vinden :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 okt 2009, 11:42

Op 20 december 1995 was de brandstofprijs omgerekend in Euro's en inflatiecorrectie toegepast.. 89 eurocent de liter. Op 1 januari 2009 betaalden we 1,18 per liter, waarbij de accijns met 20 cent per liter in de tussentijd verhoogd is. Daarbovenop stijgt de BTW (19%) natuurlijk ook bij een hogere brandstofprijs. Dus je kan concluderen dat op 20 december 1995 de kale brandstofprijs bijna even duur was als op 1 januari 2009.

De afgelopen 2 jaar hebben we te maken met een economische crisis waarbij handelaren vluchten in valuta (wat de euro/dollarskoers beinvloed) en de olie, waardoor de prijs niet bepaald stabiel is. Voor een "faire" prijs zou ik toch de afgelopen winterprijs willen pakken van de benzine. Helaas kan je niet verder terugkijken dan 20 december '95, maar ik kan me voorstellen dat in de afgelopen 28 jaar e.e.a. beinvloed is door de extreem gestegen vraag naar olie en bijbehorend aanbod.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 okt 2009, 12:27

De prijsontwikkeling van brandstof is in NL ook minder hard gestegen dan in andere landen. Luxemburg, Belgie, Duitsland, je betaalt bijna overal even veel als hier. Zelfs in de VS en Canada is de prijs voor locals harder gestegen dan bij ons. Ik kan niet anders zeggen dat ik dat nooit had verwacht toen ik begon met autorijden.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 08 okt 2009, 00:07

Dennis Cavallino schreef:Zo dan! Lees dit:

"Arabische landen willen olie niet meer in dollars verhandelen"
De Arabische landen zijn samen met Rusland, China, Japan, Frankrijk en Brazilië in gesprek om olie niet meer in dollars af te rekenen. Gewerkt wordt aan een alternatief met daarin meerdere valuta, een nieuwe Arabische munt en met goud. Dat meldt de Britse krant The Independent: The demise of the dollar

De prijs van goud is de afgelopen tijd al flink gestegen, en staat nu nog maar 5 dollar onder het all-time-high. Een ounce goud (31 gram) werd in maart 2008 even voor 1033 dollar verhandeld

Volgens The Indepent zijn er diverse geheime besprekingen geweest met ministers van Financien en presidenten van centrale banken om een plan van aanpak te maken om op termijn de olie niet meer in dollars te noteren.

De olieprijs wordt dan genoteerd volgens de waarde van een mandje valuta waaronder de Japanse Yen, de Chinese Yuan, de Euro, goud en een nieuwe munteenheid voor de Golfregio.
--------------

Dat dat eens zou gaan gebeuren was niet ondenkbaar, integendeel, volgens mij is 't hier in dit draadje ook al vaker besproken, maar het heeft nogal wat positieve en negatieve gevolgen.

Amerika is in ieder geval al lang niet meer het machtigste land ter wereld. De dollar zal nu wel volledig weg kunnen vallen... Wat heeft die munt nog voor waarde als de olieprijs niet meer gekoppeld wordt aan de dollar? Niente Lire.
Ik ben benieuwd, waar rook is is vuur. Kan me alleen óók voorstellen dat dit tot euhm, nieuwe 'wrijvingen' (lees: oorlogen) gaat leiden :shock: . Maargoed, ik roep al 2 jaar of meer dat de eeuw van de VS geweest is, de vraag is wie de plek inneemt (naturally ga ik van China uit, helaas). Historisch gezien is elke eeuw voor een ander land de gouden eeuw.

Mark

Bericht door Mark » 08 okt 2009, 00:20

De "olievaluta" wordt al jaren besproken. De USA weet het al jaren te voorkomen en er is geen reele verwachting dat de Dollar nu wel getorpedeerd wordt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2009, 15:30

De VS gaf eergisteren zelf ook aan dat 'men' rekening moet houden met 't feit dat de VS nu moet gaan sparen en dus dat het hele systeem daarop moet worden aangepast en dat 'men' daar nu al rekening mee dient te houden.
De Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner waarschuwt China, Europa en Japan. "Iedereen zal moeten leren leven met het feit dat wij in de VS meer zullen gaan sparen. Als de VS meer sparen, verandert de economische realiteit in de rest van de wereld", aldus Geithner in een interview met de Duitse krant Die Zeit.

Wanneer Amerika meer spaart, zal men in de landen met overschotten op de handelsbalans meer zelf moeten gaan consumeren, aldus de minister. Amerikanen deden jarenlang aan flinke overconsumptie, en hadden zo enorme handelstekorten.

Alhoewel Amerikaanse burgers steeds meer lijken te sparen, wil het met Geithner zelf nog niet erg lukken als minister van Financiën. Dit jaar stevent zijn Amerikaanse overheid op een recordtekort aan van maar liefst 1,85 biljoen dollar (13 procent van de Amerikaanse economie).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2009, 15:35

Hier trouwens al een berichtje uit 2007 over de plannen om olie niet meer in Dollars te verhandelen:

http://www.telegraph.co.uk/finance/mark ... lapse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Toevallig kwam ik tegelijkertijd deze linkjes tegen:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 092007_066" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 4001071016" onclick="window.open(this.href);return false;

2007 is dat dus allemaal. Lijkt alweer een eeuwigheid geleden als je de onwetendheid leest in die berichten. Diezelfde onwetendheid zag je tot minder dan een jaar geleden ook nog. Time flies.

Plaats reactie