Lightweight cars in de winter, hoe doen jullie dat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Lightweight cars in de winter, hoe doen jullie dat?

Bericht door JP » 03 okt 2009, 22:33

Ik vraag me al langer af hoe jullie de winter doorkomen met een lightweight.

Weinig gewicht, rwd, sommige ook redelijk open. Lijkt me niet helemaal lekker in de winter.... :hmmm: of zijn er ook mensen die hem afmelden en ergens droog en verwarmd stallen. Of hebben de meesten er geen auto voor erbij, naast de lw?

Dit mede omdat ik na de winter zelf in de lightweight-klasse eens ga shoppen, voor wat leuks.

Dus vertel maar, ben benieuwd !

gr. JeanPaul
Laatst gewijzigd door JP op 05 okt 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Re: Ligthweight cars in de winter, hoe doen jullie dat?

Bericht door Joy » 03 okt 2009, 22:37

Ik heb ook alvast kaartjes gekocht voor de nieuwe film die Allen deze winter uitbrengt: Frozen to the bone.

Als outfit zie ik in ieder geval een ijsmuts, wanten, skibroek en warme jas. De BMW heeft een voorraadje thermosflessen bij met hete chocolademelk, en 112 voorgeprogrammeerd onder een sneltoets. We zullen het zien :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 03 okt 2009, 22:56

Uhm, ik ga gewoon rijden als er wat leuks te (be)rijden valt :mrgreen: Maar ik heb dan ook pussycontrol... :idea: :goodnight:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 okt 2009, 22:58

Die kou zou me eerlijk gezegd een reet roesten. Al dat geleuter over dat het koud is etc... Net zoals met de Atom: gewoon als insteek hebben dat je een motor rijdt, dan kan het alleen maar meevallen.

Zou me in de winter drukker maken over de beperkte wieldruk + rwd wat op gladde ondergrond wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen. Als ik zo'n lightweight voor de deur had staan zou ik 's winters wellicht toch ff een Starlet ernaast zetten en daarmee op pad gaan als het echt te gek wordt.

JP

Bericht door JP » 03 okt 2009, 23:02

Paskal Morriën schreef: Zou me in de winter drukker maken over de beperkte wieldruk + rwd wat op gladde ondergrond wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen.
Dat bedoelde ik ook...
JP schreef:......Weinig gewicht, rwd,

SlowCo

Bericht door SlowCo » 03 okt 2009, 23:05

Vorige winter was de eerste die ik meemaakte met m'n Lightweight. HEERLIJK! Bij een paar graden boven nul is het met een muts op prima te doen. Lekker open rijden op zo'n prachtige heldere winterdag. Met lekker veel zuurstof in de lucht en extra goede koeling voor het blok. En dan die dijkweggetjes en kruip door, sluip door routes zonder al die fietsers die de boel ophouden. Geweldig! Enige nadeel is de mindere grip van de banden, hoewel dat soms ook weer voor extra "Driving Fun" zorgt...

Als je wilt shoppen voor een Lightweight zijn de komende maanden misschien wel ideaal. Meer mensen die na "het seizoen" hun auto weg willen doen en maar weinig gegadigden. Dan valt er dus goed te onderhandelen! Ik zou zeggen: wacht niet tot de rest van de mooi weer rijders ook gaat zoeken naar een leuke wagen voor erbij maar sla nu je slag.

Waar kijk je naar? Alles boven de 600 kg is geen Lightweight! :twisted:

SlowCo

Fisher Fury Blackbird

allen

Bericht door allen » 03 okt 2009, 23:16

Geen problemen met een speedster of elise hoor. Ik reed met eerstgenoemde heel de winter door. Of het nu gesneeuwd had of niet en ook als er ijzel lag. Net als met iedere auto pas je jezelf gewoon aan. De Caterham moet ik even zien, want die is nu zelfs op nat al listig. Grip wordt beter als ik temperatuur in m'n banden krijg. Lukt me nu wel. Rij momenteel ook op een soort van regenbandjes. A021R. Heerlijk zacht, maar ook dan heb ik even 5 minuten nodig om wat grip te krijgen. Oplossing voor de winter moet ik nog zoeken.
Wat de temperaturen betreft, boeien die me niet. Zoals Joy al aangaf heb ik in de winter gewoon altijd muts, handschoenen, sjaal en een skibroek bij me. Wat ik nodig heb trek ik dan aan. Vries je af en toe nog half dood, maar dat hoort er bij.
Heerlijk warm in een auto met soepel onderstelletje, airco aan etc, etc... Het is maar wat je prefereert. Ik vind het saai. :bag:

Slowco, 556,5 kilo met halve tank. Lichtgewicht genoeg? :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 04 okt 2009, 00:18

Allen, bandenwarmers voor de file mee :beer:

Extra accu met een electrische deken :-)

En als je nodig moet plassen nadat je een die rijdende koelkast hebt gereden gaat het helemaal lachen worden :hosanna: :drinking:

Michel

Tommy

Bericht door Tommy » 04 okt 2009, 00:22

ijsklontjes plassen lijkt me knap pijnlijk.

JP

Bericht door JP » 05 okt 2009, 02:42

Vandaag, oh nee, gister.

In de stromende regen een Engelsman met zijn 2-Eleven over de Ring. Dat vind ik hardcore.... :clap:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 okt 2009, 09:28

Met je Caterham door 30 cm poedersneeuw lijkt me ook wel dapper.
Dit is dan misschien een goede investering, weegt wel 114gr: http://www.vego.nl/ipacity/07/07.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
8)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 05 okt 2009, 09:30

SlowCo schreef: Waar kijk je naar? Alles boven de 600 kg is geen Lightweight! :twisted:
600kg exclusief berijder?

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 09:50

Dennis, vergeet niet dat ik niet in de sneeuw weg zak he. :mrgreen:

600 Kilo inclusief berijder zou mij moeten lukken als ik een beetje m'n best doe met wat ik eraf sloop en / of vervang..

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 05 okt 2009, 10:30

Ik ben een mietje en rij in de winter met de lease auto :P

Hoewel ik ook met 1 graad boven nul in de regen heb gereden met de westfield (zonder dak). Ging nog best goed met muts, handschoenen en dikke jas. En de kachel plankgas zetten helpt ook nog klein beetje voor je benen.

Inne

Bericht door Inne » 05 okt 2009, 10:35

Vorige winter doorgereden. Altijd half uur wachten tot je eerst zicht hebt door het raam en af en toe sjaal en handschoenen, maar wel doorrijden :clap:
Oja, en goed warmrijden natuurlijk !

.. toch ga ik deze winter kijken voor een cheap alternatiefje (gezien 200km/dag beetje teveel van het goede wordt met de Elise in barre omstandigheden...)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 05 okt 2009, 10:36

allen schreef:Geen problemen met een speedster of elise hoor. Ik reed met eerstgenoemde heel de winter door. Of het nu gesneeuwd had of niet en ook als er ijzel lag. Net als met iedere auto pas je jezelf gewoon aan. De Caterham moet ik even zien, want die is nu zelfs op nat al listig. Grip wordt beter als ik temperatuur in m'n banden krijg. Lukt me nu wel. Rij momenteel ook op een soort van regenbandjes. A021R. Heerlijk zacht, maar ook dan heb ik even 5 minuten nodig om wat grip te krijgen. Oplossing voor de winter moet ik nog zoeken.
Wat de temperaturen betreft, boeien die me niet. Zoals Joy al aangaf heb ik in de winter gewoon altijd muts, handschoenen, sjaal en een skibroek bij me. Wat ik nodig heb trek ik dan aan. Vries je af en toe nog half dood, maar dat hoort er bij.
Heerlijk warm in een auto met soepel onderstelletje, airco aan etc, etc... Het is maar wat je prefereert. Ik vind het saai. :bag:

Slowco, 556,5 kilo met halve tank. Lichtgewicht genoeg? :mrgreen:
Ik had verwarming in de VM 77, heb jij die ook? Eén stand, aan of uit, de aanjager zeg maar.
Wat ook nog kan en weinig gewicht kost is stoelverwarming. Van die matjes dus.
HKT biedt dat aan op zijn modellen.

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 10:49

Inne, gewoon zonder dak of met de ramen half open rijden. Ik had met de Speedster zo'n showercap erop in de nacht. Bleef het dakje droog en hoefde ik in de ochtend nooit te krabben. Kacheltje op de ruiten en gaan. Geen last van beslagen ruiten. Heb je vaak alleen omdat je met koude kleding je wagen in stapt en je met dak je ramen dicht laat. Maar dat is in iedere auto.

Mathieu, ik heb een kabel met 2 standen kwa snelheid en zo'n stokje waarmee ik de hitte kan regelen. Moet wel zeggen dat het zwaar kut is omdat het net is alsof er een heteluchtoven op 180 graden m'n scheenbeen staat te bakken. Gebruik dat dus alleen in noodgevallen en heb om die reden ook maar de deuren weer even vastgezet nu het kouder wordt. Jaja, watje, ik weet het...
Bijkomend voordeel is dat ik met de spiegels aan m'n deuren daadwerkelijk kan zien wie er achter me rijdt. 8)
Verwarmingsmatjes lijken me op zich wel relaxed, maar ik ben vooral bezig met het verzinnen hoe ik gewicht uit de auto krijg zonder dat het lelijk gaat ogen. Jij komt weer met de tip om kleinere lichte koplampjes te monteren uiteraard. :mrgreen:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 05 okt 2009, 10:58

Nou, misschien dat je eens wat kleinere en lager geplaatste koplampjes zou kunnen proberen 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 05 okt 2009, 11:05

Mathieu schreef:Nou, misschien dat je eens wat kleinere en lager geplaatste koplampjes zou kunnen proberen 8)
Kijk weer een gratis bruikbare tip :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 11:07

Je verwoord het goed Michel. De tip is gratis. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. :hammer:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 okt 2009, 11:45

Je bent gewoon een sadomasochist Allen, wanneer je in zo`n hondehok rond rijd.
Wat een gedoe man, nog erger dan op je motor in de winter rondtuffen,, :morecoffee:

jaydee

Bericht door jaydee » 05 okt 2009, 12:20

Mijn lightweight gaat van de winter gewoon lekker aan de CTEK 3600 :wink:
Maar met skijas, -broek en -muts is het vast wel te doen, dus wellicht dat ik me eraan waag als het mooi helder weer is...

Inne

Bericht door Inne » 05 okt 2009, 12:50

allen schreef:Inne, gewoon zonder dak of met de ramen half open rijden.
Ik rij het liefst zonder dak...!
... maar ben zo snel verkouden altijd. Nu ook al weer door een paar dagen zonder dakje te cruisen... :'(

... dus hoe doen jullie dat zonder ziek te worden ... ?

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 05 okt 2009, 13:12

zwakkere geslacht? :bag: geintje !! :P

allen

Bericht door allen » 05 okt 2009, 13:48

Warm kleden? Even bij een winkel als Bever binnen lopen en uitleggen waar je kleding voor nodig hebt scheelt een hoop. Ik weet nog wel dat ik m'n jas bij Joy heb gelaten en daarna naar Frankrijk moest. Dat heb ik geweten ook. Dan kun je wel een fleece aantrekken, maar zonder winddichte jas krijg je het gewoon ijskoud.

Hans, staat die motor van mij toevallig bij jou in de garage, want ik zie hem hier niet staan. Houdt het voorlopig maar bij je ook, gezien ik er toch geen rijbewijs voor heb. Wat een nare gast ben jij soms! :bag:
:mrgreen:

Plaats reactie