'Opvoeren lease-auto's aanpakken'

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: 'Opvoeren lease-auto's aanpakken'

Bericht door Arthur » 25 aug 2009, 13:33

Het gaat al niet meer over het aanpakken van het opvoeren van leaseauto's :wink:
G Kolkman schreef:
Sjoerd MP BMW schreef:Ik volg deze thread al vanaf de eerste post en heeft een hele andere wending gekregen. Bij iedere post kreeg ik weer een big smile on my face. :D
Laatste weken rollen er verschillende duitse mailtjes hier binnen en krijg/pleeg ik diverse duitse telefoontjes.

Ik en mijn vriendin zijn namelijk bezig om te gaan emigreren naar Duitsland. :banaan:
Dus ik hoef geen constructies te verzinnen om een duitse auto te rijden, er komt er gewoon eentje hierop het erf te staan met duitse platen.

Niet de auto gaan verlagen me een niet Tuv-gekeurde set he :wink: , en ook geen velgen zonder tuv-keuring monteren :mrgreen: .

Stel je eens voor, ben benieuwd waar je woont :) .
Kunnen we het daar verder over je plannen hebben :P

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2009, 13:30

Kortgeleden berichtten we al over een mogelijk opvoerverbod voor leaseauto’s, maar de daadwerkelijke uitvoering in de belastingwet blijkt veel verder te gaan dan eerder gedacht. Financiën heeft niet alleen zakelijke rijders op de korrel, maar ook privé-kopers.

Gisteren berichten we al kort over hoe Financiën opvoeren wil aanpakken, hier komen we wat meer uitgebreidere uitleg over de gevolgen van de nieuwe wet.

Met een bijtellingsregeling die volledig gebaseerd is op CO2-uitstoot werd het erg aantrekkelijk om je leaseauto even langs de tuningboer te rijden. Even chippen en hop, lekker veel power en toch een lage bijtelling. Financiën liet enkele weken terug al weten zich daar zeer aan te storen en met wetgeving te komen om dit tegen te gaan. De uiteindelijke maatregel die gisteren met Prinsjesdag bekend is geworden, gaat echter veel verder. De reden is dat de BPM vanaf 2010 veel meer afhankelijk is van CO2-uitstoot, waarbij je voor elke gram extra een bepaald bedrag gaat betalen. (zie de bijgevoegde tabel). Dat betekent dat elke gram CO2 die een fabrikant van zijn fabrieksopgave af weet te krijgen, een auto goedkoper maakt. Een softwarematig geknepen motor op de markt brengen wordt dan erg aantrekkelijk. Voor de koper is het daarentegen aantrekkelijk om die software meteen na het krijgen van de sleutels te laten aanpassen. De kans is echter groot dat het verbruik (dus de CO2-uitstoot) stijgt. Ook de NOx- en de roetuitstoot kunnen vervolgens afwijken van de officiële opgaaf. Financiën heeft daarom nu in de wet vastgelegd dat de overheid een volledige naheffing van de BPM oplegt als bij controle binnen drie jaar nadat een auto gekentekend is de CO2-uitstoot (oftewel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgaaf. Stel een auto stootte 219 gram uit en na het opvoeren 280 gram (fictieve schatting), dan scheelt dat 7.866 euro aan BPM. (51* € 106+10* € 246=7.866, zie de tabel).

Bij de RAI Vereniging zet men vraagtekens bij de nieuwe wet. “Als iemand dit bewust doet om belasting te ontlopen valt er natuurlijk weinig tegenin te brengen”, zegt woordvoerer Harald Bresser. “Maar sowieso hoeft het opvoeren van een auto niet te beteken dat hij daadwerkelijk meer uitstoot volgens de officiële cyclus. Los daarvan: hoe zie je of een auto getuned is, en als je een auto daarvan verdenkt, dat moet je hem dus opnieuw de ECE-cyclus laten doorlopen om de nieuwe CO2-uitstoot te ontdekken. De handhaving lijkt ons een enorm probleem.”

Bij Financiën was vandaag niemand bereikbaar voor commentaar, dus het is compleet onduidelijk hoe men dit wil gaan uitvoeren. In het belastingplan wordt alleen gezegd dat “het Kabinet door middel van monitoring van de belastingdienst de vinger aan de pols zal houden”.

Lang leve oude auto's :beer:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 16 sep 2009, 13:36

Joy schreef:Lang leve oude auto's :beer:
Is toch van de zotte! :wtf:

Als ik iets koop, in mijn eigendom is dan moet ik toch zelf weten wat ik ermee doe! K*T land!
Heeft de overheid er ook aan gedacht dat dit een aantal mensen de kop kan kosten qua baan/werk/bedrijf?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 sep 2009, 13:38

En maar hopen dat het af-fabriek klopt anders ben je ook het haasje bij een controle :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 16 sep 2009, 13:41

Sjoerd MP BMW schreef:
Joy schreef:Lang leve oude auto's :beer:
Is toch van de zotte! :wtf:

Als ik iets koop, in mijn eigendom is dan moet ik toch zelf weten wat ik ermee doe! K*T land!
Heeft de overheid er ook aan gedacht dat dit een aantal mensen de kop kan kosten qua baan/werk/bedrijf?
Dat mag ook, echter moet je wel extra aftikken want volgens de nieuwe BPM regels die obv uitstoot word bepaald klopt het gewoon. Met zal echt wel een tolerantie aanhouden bij de meeting.

Michel

Gijs

Bericht door Gijs » 16 sep 2009, 14:17

Financiën heeft daarom nu in de wet vastgelegd dat de overheid een volledige naheffing van de BPM oplegt als bij controle binnen drie jaar nadat een auto gekentekend is, de CO2-uitstoot (oftewel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgaaf.
Nou, dat zal me een klap geven zeg! Het grootste deel van alle nieuwe auto's haalt bij lange na niet het door de fabriek opgegeven verbruik (en de daaraan gekoppelde CO2 uitstoot dus ook niet).
Vrijwel alle VAG produkten hebben tegenwoordig A labels, maar halen in de praktijk het opgegeven verbruik lang niet. Mijn schoonvader rijdt een splinternieuw Golf 1.4 TFSI 122pk. Meer dan 1:13-1:13,5 krijg je niet voor elkaar, in tegenstelling tot de opgave van 1:16. Kan die ouwe mooi bijbetalen dus, als hij gemeten wordt :?
Zelfde geldt voor veel BMW's. Veel A-labels en in de praktijk niet haalbare verbruikscijfers.

Mijn advies, gewoon alleen nog maar auto's kopen met E, F of G label. Is de kans dat je moet bijbetalen tenminste kleiner.

Andre

Bericht door Andre » 16 sep 2009, 14:56

Niet te druk maken. Met de stinger kan je met 2 drukken op een knop de software verwijderen. Of knopje onder het dashboard dat ie op een andere mapping draait. Dit is onbegonnen zaak om te controleren. Dan moeten ze eens bij een rally gaan staan controleren met rally evo s die normaal op gele platen staan hoeveel co2 zou daar uitkomen denk je met ALS aan:)

De overheid wil dit toch zelf. Eerst de druk er op om co2 te laten dalen. Fabrikanten leveren straks alleen nog bromfiets motoren met een turbo en dan met een chipje erin kunnen ze nog net de vouw caravan trekken. Wat een drukte om niks. Ze zijn daar in den haag zo bang als ze ook maar euro te kort komen.

Inderdaad lange leve de ouwe auto s. Ik koop echt hele niks van die 3 cil brommer motoren met turbo. Ik blijf mooi doorrijden met het ouwe spul en anders koop ik wel 2e hands zo lang het nog lukt.
Laatst gewijzigd door Andre op 16 sep 2009, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 sep 2009, 14:57

Precies, overheid heeft altijd leuke ideeën en plannen maar controle ontbreekt vaak.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 sep 2009, 22:31

Inmiddels heeft Financiën laten weten dat het door deze wetgeving verplicht is geworden je auto door de RDW te laten herkeuren als je hem hebt laten opvoeren. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding. Over de handhaving wil men niet veel kwijt, behalve 'dat op signalen uit de markt zal worden gereageerd'.
Krankzinnig...

Bij Ziptuning en dat soort clubs kun je tegenwoordig ook chiptunen op zuinigheid. Wordt je auto dus juist schoner. Krijg je dan geld terug? Vast niet...

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 16 sep 2009, 22:36

Dat is verkoopverhaal Wouter. Anders hadden de fabrikanten het zelf wel gedaan...
Net zoals dat ie zuiniger wordt na chiptuning :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 16 sep 2009, 23:54

Heb even geen zin om alles te lezen, maar ik heb de indruk dat mensen het er mee oneens zijn of zo ? Waarom ?

CO2 gebaseerde BPM regeling betekent toch dat de CO2 ook moet kloppen ? Als jij je auto chip-tuned en de CO2 verandert, dan is het toch logisch dat je BPM moet veranderen ?

Of zitten we hier met een stel randdebielen die dat niet snappen :hmmm:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 17 sep 2009, 00:14

Macboy schreef:Heb even geen zin om alles te lezen, maar ik heb de indruk dat mensen het er mee oneens zijn of zo ? Waarom ?

CO2 gebaseerde BPM regeling betekent toch dat de CO2 ook moet kloppen ? Als jij je auto chip-tuned en de CO2 verandert, dan is het toch logisch dat je BPM moet veranderen ?

Of zitten we hier met een stel randdebielen die dat niet snappen :hmmm:

Omdat je weer een stukje van je automobiele vrijheid inlevert? Ik heb niet gevraagd om een op CO2 gebaseerde BPM, en al helemaal niet in de mate waarin dat straks is (lees: alle zuiperts zijn onbetaalbaar). Daarnaast is er op de hele meetmethode een hele, heleboel aan te merken en tenslotte moet je toch lekker zelf weten wat je met je hok doet. Als je nou naar 2 jaar gaat chippen omdat je je vermogen zat bent, en je laat 'm dan opnieuw keuren, krijg je dan een restpercentage over de bpm-toeslag?

Kortom, voor iets wat op prinsjesdag naar buiten gebracht wordt is het een idee wat uitgesproken slecht doordacht is, en dat alles voor relatief een paar grijpstuivers van min of meer eerlijke, normale burgers. En dan maar roepen dat de burgers niet betutteld moeten worden :roll: . Maargoed, ik dreig af te dwalen (ik zou bijna een heel politiek betoog gaan houden).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 sep 2009, 00:30

Ik vind het voorstel niet zo raar en niet verrassend. Een jaar geleden heb ik deze ontwikkeling al eens genoemd.

Wat wel de vraag wordt is hoe te handhaven maar ook hoe individueel de regeling is? Stoot iedere motor met dezelfde motorcode dezelfde CO2 uit en of de CO2 uitstoot op dezelfde manier gemeten kan worden als de officieel vastgestelde cijfers. Het verhaal van de Alpina B3 zegt genoeg over de problemen met het vaststellen van geijkte cijfers.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 17 sep 2009, 09:35

Heeft iemand hier al eens een NEDC cyclus gereden? :lol:

ELKE auto stoot minstens 5x zo veel uit wanneer je er normaal mee rijdt...

Bij de NEDC cylcus is de maximale versnelling kortstondig 1m/s² en er is een wat langdurigere versnelling van 0,5m/s² ! :lol: Van het totale belastingsgebied van de auto wordt echt maar een vlekje gebruikt, ergens heel ver links onderaan...

Met andere woorden... Als je straks te vlot optrekt bij het stoplicht kun je een BPM naheffing in de bus verwachten.... :lol:

-edit-

Ik zie het al helemaal voor me.... Acceleratie flitskasten! :banaan:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 17 sep 2009, 12:18

Youp schreef:Heeft iemand hier al eens een NEDC cyclus gereden? :lol:

ELKE auto stoot minstens 5x zo veel uit wanneer je er normaal mee rijdt...

Bij de NEDC cylcus is de maximale versnelling kortstondig 1m/s² en er is een wat langdurigere versnelling van 0,5m/s² ! :lol: Van het totale belastingsgebied van de auto wordt echt maar een vlekje gebruikt, ergens heel ver links onderaan...

Met andere woorden... Als je straks te vlot optrekt bij het stoplicht kun je een BPM naheffing in de bus verwachten.... :lol:

-edit-

Ik zie het al helemaal voor me.... Acceleratie flitskasten! :banaan:

Dan is zo'n amerikaan wel weer handig, eerst een burnout doen en de kast in de rook zetten en dan wegsjesen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 17 sep 2009, 17:18

:hmmm:

Ik heb voor de gein vanaf begin januari mijn verbruik bijgehouden op http://www.spritmonitor.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Over ruim 12.500 km heeft de Leon 223 gr/km uitgestoten ... Fabrieksopgave 266 gr/km
Over ruim 8.100 km heeft de Speedy 205 gr/km uitgestoten ... Fabrieksopgave 205 gr/km

En dan rijdt ik echt niet als een oud wijf, want voor de Leon zitten er redelijk wat Autobahnkilometers bij en de Speedster is goed uitgelaten in de Alpen. Daarnaast is de hoeveelheid kilometers dusdanig groot dat je me niet kan verwijten dat ik er speciaal voor ben gaan zitten. Dus net als bij de kilometerheffing pleit ik hier voor afschaffing/niet invoeren van CO2 tax op aanschaf, maar accijns op de brandstofprijs. Dan is het systeem eerlijk, want de "vervuiler" betaalt. Helaas is dat tegen dovemansoren gezegd, want de politiek is geldstroom-verslaafd.

Stephan

(Saillant detail is trouwens dat ik in 2002 bij aanschaf van de Leon € 275,- milieusubsidie (!) kreeg, terwijl op dezelfde auto naar het huidige belastingregime ruim € 3000,- CO2tax zou worden geheven ...)

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 17 sep 2009, 18:42

Het gaat over de NEDC cyclus, alleen daar kan je CO2 uitstoot mee vergelijken. Dan moet je de zelfde cyclus rijden en wanneer je die op een normaal tempo rijdt kom je nooit aan de fabrieksopgaven. Het is serieus moeilijk om zo langzaam en zo vloeiend te accelereren en te schakelen als dat er gevraagd wordt bij de NEDC cyclus.

Als je veel kilometers rijdt over de snelweg kan je er inderdaad wel onder uitkomen ja.

Plaats reactie