Gaatje dichtdrukken of gaat gaatje open laten? Wat doe jij?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Gaatje dichtdrukken of gaat gaatje open laten? Wat doe jij?

Bericht door RVV » 15 sep 2009, 13:24

Lekker dubbelzinnige topictitel :D Dus laat de beierse bukgrappen maar achterwege :wink:

Iedereen kent wel de situatie.. je zit op de linkerbaan.. je bent aan het inhalen.. bijvoorbeeld een vrachtwagen.. en schuin rechtsvoor zit een auto die rijd ook op de vrachtwagen af en word gedwongen om zijn snelheid te laten zakken.. je zit toch in een treintje en doorknallen na het inhalen van de vrachtwagen zit er toch niet in..

Je ziet dat de auto die rechtsvoor rijd aanstalte maakt om naar links te gaan.. probeer je dat te voorkomen door een beetje gas bij te geven het gaatje dichtdrukken..met de gedachte gang.. had je maar eerder moeten zijn slome slak....

OF

Je gaat een beetje van het gas af, zorgt voor ruimte zodat de rechtsvoor rijdende auto veilig naar links kan.. en voor je rijdende de vrachtwagen inhaalt.

Mijn eigen ervaring; soms ben je noodgedwongen de auto die rechts rijd aankomend op de vrachtwagen.. mede omdat ik geen linksplakker ben en zodra het kan zelf altijd naar rechts ga.. en dan zie je in je spiegels een auto net een beetje gas bijgeven om het gaatje dicht te rijden.. waardoor jij van het gas af moet.. uitermate ergelijk.. Ik ram hem trouwens nooit zomaar naar rechts.. want dat is nog ergelijker. Met die ervaring laat ik eigenlijk altijd het gaatje open.

Snipe

Re: Gaatje dichtdrukken of gaat gaatje open laten? Wat doe jij?

Bericht door Snipe » 15 sep 2009, 13:26

Ik laat ze er altijd tussen, tenzij het van die idioten zijn die achter je zitten, je rechts voorbij komen en 'm dan ertussen willen rammen; dat gaat niet door.

allen

Bericht door allen » 15 sep 2009, 13:27

Snipe schreef:Ik laat ze er altijd tussen, tenzij het van die idioten zijn die achter je zitten, je rechts voorbij komen en 'm dan ertussen willen rammen; dat gaat niet door.

Oh, was jij dat?

Michel P

Bericht door Michel P » 15 sep 2009, 13:39

Snipe schreef:Ik laat ze er altijd tussen, tenzij het van die idioten zijn die achter je zitten, je rechts voorbij komen en 'm dan ertussen willen rammen; dat gaat niet door.
+1

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 15 sep 2009, 13:42

Ik heb er zelf een hekel aan om klem gereden te worden, dus doe ik dat bij anderen ook niet.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 15 sep 2009, 13:45

Michel P schreef:
+1
nogmaals +1
Jurjen schreef:Ik heb er zelf een hekel aan om klem gereden te worden, dus doe ik dat bij anderen ook niet.
+1

:hmmm: Moet ook zeggen dat het ligt wat voor een auto het is...
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 15 sep 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 sep 2009, 13:48

Michel P schreef:
+1
+1

In Amerika is dit een verademing omdat jouw inhaler anticipeert op wat er voor jou rijdt. Ook geen file meegemaakt dus daar en o.k. er is veel wegdek maar rond LV en Salt Lake is ook erg veel verkeer. Kwestie van mentaliteit. Ik dreigde ooit eens klem gereden te worden door een politie agent notabene :bag: Meneer moest met een bekeuring dreigen om gelijk te krijgen. IQ was zeker niet hoger dan het cijfer op z'n kenteken. Over voorbeeld functies gesproken...

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 15 sep 2009, 13:50

Eensch

Tom

Bericht door Tom » 15 sep 2009, 13:53

Verschilt per keer.

Ene keer ben ik zo lief om even van het gas af te gaan. Andere keer hebben ze pech :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 sep 2009, 14:05

Tom schreef:Verschilt per keer.

Ene keer ben ik zo lief om even van het gas af te gaan. Andere keer hebben ze pech :mrgreen:
Idem hier

ErikS

Bericht door ErikS » 15 sep 2009, 14:08

Laat vaak wel een gaatje open, behalve bij ASO gedrag.

RJay

Bericht door RJay » 15 sep 2009, 14:14

Dat hangt geheel van mijn stemming af, als ik haast heb of pissig ben zal ik het gaatje dichtdrukken so to speak, maar normaal gesproken laat ik het open.
Het feit mijn daily nou niet echt "power"(39 pk.... 11 jaar geleden) heeft staat hier overigens totaal los van :whistle:

Tenzij die persoon mij idd net rechts voorbij is gekomen, dan worden gaspedaal en schutbord tijdelijk 1.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 sep 2009, 14:16

Het ligt aan het snelheidsverschil en hoeveel auto's ik achter mij heb. Als ik de laatste auto van een rijtje ben en/of het snelheidsverschil groot is houd ik het liever dicht.

Ik kan er slecht tegen als ik een auto voor laat en deze vervolgens geen snelheid maakt

Mack

Bericht door Mack » 15 sep 2009, 14:18

Ik laat het gas los en maak een gaatje. Maar dan moeten ze wel opletten en er gebruik van maken, en niet tot 2cm van de achterbumper van de vrachtwagen rijden. Want anders geef ik gas en dan remt hij maar even.

En ook niet veel te vroeg naar links, want dan ga ik er rechts voorbij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 sep 2009, 14:20

Mensen (automobilist/truckers) die duidelijk richting aangeven en zichtbaar de noodzaak inzien dat ze een baan op moeten schuiven laat ik er doorgaans gewoon tussen, behalve als het snelheidsverschil te groot is, of als er mensen op mijn achterbumper hangen.

Vrijdag was er een idioot die uit een invoegend rijtje naar de linker rijbaan stuurde zonder richting aan te geven. Daar reed ik met zo'n 40 km/u snelheidsverschil (ik 100, hij 60). Ik wilde dat rijtje snel voorbij, omdat ze allemaal leken te prutsen.... toen kwam hij opeens. Kon 't snelheidsverschil net wegremmen en daarvoor moest ik wel sturen tussen de vangrails en 't linker deel van zijn achterbumper. Als een getuige zou zeggen dat er 1 centimeter over was, dan geloof ik dat. Ik was direct woedend, want zo'n sukkel speelt gewoon met je leven en hij had nog makkelijk terug kunnen sturen. Kennelijk had 'ie niets gezien in zijn spiegels, want hij snapte natuurlijk niets van al mijn ophef. Gelijk heeft 'ie, want in 't zelfde traject werd ik er 5 keer niet tussen gelaten en nog 4 andere keren afgesneden. Stuk van 15 km. Welkom op vrijdagmiddag in de Randstad. Die mensen waren allemaal gestoord en op weg naar huis.

Zelf maak ik mij soms ook schuldig aan dat soort situaties hoor, tenminste als ik al die ondankbare blikken en lichtsignalen/handgebaren met een vorm van dichterlijke vrijheid samenvat. Het komt gewoon dat je soms niet wil, of niet kán anticiperen op invoegend gedrag. De ander snapt daar op dat moment niets van.

Wat enorm scheelt is of iemand een gaatje 'drukt' of geduldig 'vraagt'. Soms vragen mensen niet eens om een gaatje, maar zie je bijv. mensen op de rechter baan met een redelijk snelheidsverschil een voorganger naderen. Meestal zorg ik er dan voor dat ze zonder problemen voor mij kunnen invoegen op mijn rijstrook, of dat ik even gas geven dat ze niet hoeven te remmen alvorens van baan te veranderen.

Waar ik zelf veel meer rekening mee houd dan vroeger is wat 't remmen voor invoegers voor gevolgen kan hebben. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen achter mij en die daar achter.

Vanmorgen liet ik op een grote rotonde (Hoogmade/A4) een vrachtwagen voor, die over 't kleine middenbermpje reed om in de juiste rijbaan te belanden (is erg onduidelijk als je daar voor 't eerst komt). Ik kon ook doorrijden, maar dacht dat de Golf 50 meter achter mij me wel (rustig) zag remmen. Deed 'ie niet (was in ieder geval met iets anders bezig dan kijken/sturen)... dus die komt heel abrupt achter mij tot stilstand en laat ook nog eens zijn motor afslaan. De auto daarachter knalde vervolgens bijna op die Golf. Het was een beetje nat en de bocht heeft off camber, dus als je dan een noodstop maakt, kom je al snel aan de grens van je grip.

Kortom, Golf kwaad op mij natuurlijk. Ik dacht ook, ik had die vrachtwagen beter niet voor kunnen laten, maar aangezien ik in zijn dode hoek zat, had ik dan geen schijn van kans gehad als ik hem had geprobeerd terug te duwen. :) Ging allemaal net goed gelukkig, maar het zijn wel situaties waarvan je denkt, die trucker had gewoon in zijn rijbaan moeten blijven, bij de McDonalds moeten keren en ons niet lastig moeten vallen met z'n navigatiefoutje. Die golf rijder had dat natuurlijk allemaal niet gezien. Dus zo ontstaat al snel verkeersagressie.
--

Net als Mack, iemand die te vroeg naar links gaat, zonder accelereren (en zonder richting aanwijzer), die zie ik niet als iemand die een gaatje claimt, maar gewoon ongeneerd een linksplakker is. :police:

Met een slome Saab 900 is 't trouwens ook allemaal wat anders dan met bijv. mijn 535. Daar was 't tikkie op 't gas en er was geen gat meer. Of juist een heel groot gat. :thumbup: In een langzame auto ben je in 't drukke Randstad verkeer wat meer aan de goden overgeleverd. :goodnight:

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2009, 14:36

Wil wel van het gas af gaan zolang ik niet hoef te remmen. Ligt ook puur aan de auto, of die oplettend rijdt of rokend/etend aan het slingeren is en hem naar links pleurt.

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 15 sep 2009, 14:39

Afhankelijk van de situatie.
Je hebt van die mensen die tot het laatste op de vrachtwagen inrijden.
Dan heb ik zoiets van, nu blijf je er maar achter ook
Als ze gewoon richting aan geven en ruim van te voren laten merken dat ze naar links willen laat ik wel wat ruimte over.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 sep 2009, 14:46

Het hangt ook wel van de situatie af natuurlijk. Een vrachtwagen die het nodig vind om met 83 een collega met 82 in te halen laat ik er niet tussen. Evenals "smal en hoog" wat doorgaans versnelt tot max. 90 km/h :wink: Je ziet het wel of iemand actief met het verkeer bezig zijn en die rij ik niet klem.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 15 sep 2009, 14:56

Meestal als er ruimte is geef ik gas bij zo dat ze achter mij kunnen zonder te remmen en anders laat ik ff afzakken... , maar dan moeten ze er wel gebruik van maken natuurlijk.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 15 sep 2009, 15:19

Als iemand op de vrachtauto af rijdt tot op een punt dat hij wel moet remmen (terwijl er links nog ruimte was om er tussen te kruipen) om vervolgens eens te gaan zoeken naar een gaatje links, dan laat ik hem er niet tussen. Geeft de bestuurder tijdig en met een normale snelheid (120km/h) aan dat hij naar links wil, dan laat ik hem er gewoon netjes tussen. Vind het ook niet erg om van het gas te gaan als ik wat harder dan hem rij. :D

Ik heb er zelf ook een hekel aan om klem gereden te worden, mijn oplossing daarvoor is simpel... Altijd ruim op tijd naar links gaan en als er dan net een treuzelaar je in aan het halen is met 5km/h verschil waardoor je al op je boeren klompen aan voelt dat je vast komt te zitten, dan geef je gewoon een dotje gas en ga je voor hem naar links.... ;) Vinden ze overigens nooit zo leuk, maarja... It's for the greater good... :mrgreen:

stefan740

Bericht door stefan740 » 15 sep 2009, 15:32

Meestal laat ik ze er wel voor als het dan zo'n ezel is die het niet doorheeft hebben een paar later op die dag pech :evil:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 15 sep 2009, 15:47

Dennis Cavallino schreef:Mensen (automobilist/truckers) die duidelijk richting aangeven en zichtbaar de noodzaak inzien dat ze een baan op moeten schuiven laat ik er doorgaans gewoon tussen, behalve als het snelheidsverschil te groot is, of als er mensen op mijn achterbumper hangen.
+1

Enige waar ik dan een hekel aan heb, is dat zo iemand het totaal niet doorheeft. Bij truckers geef ik 1x een seintje met grootlicht, gemiddelde automobilist snapt dat niet. :evil:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 15 sep 2009, 17:49

laat ze er allemaal tussen, behalve BMW's, die willen de auto er 'ff' tussen douwen... dacht het niet vriend! :hosanna:

Rupie

Bericht door Rupie » 15 sep 2009, 17:56

Gaatje dichtdrukken vind ik vrij asociaal en kinderachtig. Ik probeer me daar van te onthouden en dat gaat meestal prima. Maar ik maak wel de beslissing of ik het niet heel erg asociaal gedrag vind van de ander. Vind ik dat wel dan gooi ik 'm ook dicht als ik daar de kans voor krijg op een veilige manier.

allen

Bericht door allen » 15 sep 2009, 17:58

Je moest de mensen eens vragen hoeveel tijd ze winnen voor het dichtrijden van een gaatje. :mrgreen:

Plaats reactie