Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Laura's zeilreis rondom de wereld (nog een kind onderwerp)

Bericht door Tom » 28 aug 2009, 14:43

Rico schreef: Er zijn natuurlijk verschillende fases in het kind zijn, een kind van 13 kun je nog als een kind beschouwen maar ook als iemand die de aanloop aan het nemen is tot een jong volwassene. Dessalnietemin moet je een kind wel plaatsen binnen de kaders waarin het zich normaliter ontwikkeld. En dat is echt geen hogere wiskunde ofzo... het ene kind is wat slimmer.. het andere kind kan fysiek weer meer.. maar onder de streep zit het grootste deel zoniet bijna elk kind op hetzelfde level qua ontwikkeling (kan een paar stappen verschil inzitten naar boven en naar beneden). En dat is een ontwikkeling die op volwassen leeftijd volledig tot ontplooiing is gekomen. En dat is echt niet op 13 jarige/14 jarige leeftijd.
Rico de manier van opvoeden is toch aan de ouders? In dit geval is half Nederland en zelfs de overheid zich ermee aan het bemoeien. Gaat dat niet erg ver? Aan de ene kant krijgen jonge crimineeltjes een hoop bescherming (kinderstrafrecht) en hoeven ze alleen 10 uurtjes via bureau halt wat koffie rond te brengen in een bejaardenhuis. Van die reljochies in de randstad in een 'gekleurde wijk' waar zelfs de politie niet graag komt omdat ze er niks tegen kunnen doen. En aan de andere kant heb je een meisje dat graag wil zeilen en waar zelfs een rechter over gaat oordelen. Het is geen criminele daad, ze wil gaan zeilen.

Games spelen is vast ook schadelijk volgens de kinderpsychologen, zullen we dat ook maar verbieden? Is ook aan de ouders of ze wel of geen xbox geven.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 15:08

En aan de andere kant heb je een meisje dat graag wil zeilen en waar zelfs een rechter over gaat oordelen. Het is geen criminele daad, ze wil gaan zeilen.
Een rechter oordeelt natuurlijk niet alleen over criminelen. Maar ook over het feit of mensen, (hoe betuttelend het ook kan lijken, in dit geval vind ik van niet) of mensen over zichzelf kunnen beschikken. En of mensen voor zichzelf kunnen in staan.

We hebben nu eenmaal met mekaar een keer afgesproken dan kinderen tot 18 jaar onder gezag staan. Of je het daar nu wel of niet mee eens bent..

De overheid bemoeit zich er natuurlijk niet helemaal niks voor niks mee.

Hoorde trouwens net op de radio dat Nieuw Zeeland helemaal niet zit te wachten op Laura en haar avonturen.. want zij willen de verantwoordelijkheid ook niet.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2009, 15:11

Ik denk dat jeugdzorg zich beter druk kan maken over kinderen die doodgeslagen worden terwijl er al jaren signalen zijn dat het verkeerd gaat. Maar nee dan moet je daadwerkelijk achter je bureau vandaan komen en actie ondernemen.

Nee we gaan ons weer bemoeien met een "normaal" gezin die een passie heeft die niet binnen het standaardverhaal past. Dat is veel eenvoudiger, want dat kan vanachter de pc :bag:

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 15:18

luco hornsveld schreef:Ik denk dat jeugdzorg zich beter druk kan maken over kinderen die doodgeslagen worden terwijl er al jaren signalen zijn dat het verkeerd gaat. Maar nee dan moet je daadwerkelijk achter je bureau vandaan komen en actie ondernemen.

Nee we gaan ons weer bemoeien met een "normaal" gezin die een passie heeft die niet binnen het standaardverhaal past. Dat is veel eenvoudiger, want dat kan vanachter de pc :bag:

Luco ik denk dat je bureau jeugdzorg daar mee te kort doet. Natuurlijk vallen de excessen in de media op, maar aan de andere kant zijn die excessen ook niet altijd te voorkomen.. Hoeveel ouders nemen hun kinderen wel niet mee in een zelfdoding.. vaak gezinnen die niet eens bij jeugdzorg bekend staan.

Verder is hier overduidelijk geen sprake van een "normale" gezinssituatie.

Het is een gebroken gezin, waar de ene dochter en voor heeft gekozen om bij haar moeder te wonen (11 jaar) en de andere dochter bij haar vader. daarnaast heeft de moeder in de media zich er duidelijk over uit gesproken dat zij omwille van de goede vree.. er mee instemt maar zeker geen voorstander is.

Het ouderlijke gezag over Laura heeft overduidelijk niet de basis van gelijkheid in beslissingen die je bij normaal (co) ouderschap mag verwachten.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2009, 15:28

Gebroken gezin is heel normaal hoor.

Ik heb het niet over de excessen.
Ik heb het over de vele gevallen waarover al jaren gemeld wordt en ze gewoon geen actie ondernemen.
Komt vaker voor dan je in de media hoort.

Maar nu is er ineens iets waarbij ze kunnen "scoren" vanachter hun bureau en ze zijn er als de kippen bij.

Ik zou zeggen ga nou eens de echte problemen aanpakken.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 aug 2009, 15:31

luco hornsveld schreef:Gebroken gezin is heel normaal hoor.

Ik heb het niet over de excessen.
Ik heb het over de vele gevallen waarover al jaren gemeld wordt en ze gewoon geen actie ondernemen.
Komt vaker voor dan je in de media hoort.

Maar nu is er ineens iets waarbij ze kunnen "scoren" vanachter hun bureau en ze zijn er als de kippen bij.

Ik zou zeggen ga nou eens de echte problemen aanpakken.
+1 jeugdzorg/kinderbescherming wil even scoren, goed om hun imago weer wat op te poetsen!

@Tom, idd de biculturele teringleiertjes in veel grote steden, daar zou men eens het lef moeten hebben om die in een heropvoedingskamp te schoppen, evenals de vele blanke tokkies die eveneens door pa en ma op de wereld gezet worden en vervolgens aan hun lot worden over gelaten........ dat soort ouders zouden ze moeten stereliseren!

Michel

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 16:00

:blabla: :please:

Gescheiden ouders waarbij het ene kind zelf kiest om bij pa te blijven en de ander bij ma. Zou niet mogen zeg. Rampzalig! :protest:

Dit is 2009 hoor. Niets vreemds aan. :morecoffee:

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 20:26

Ja helaas de afwijking is de norm geworden. Zag het hippelkitje net nog op het journaal, lekker naïef phfff. Komt lekker volwassen over :roll:

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 20:49

Weet neit of het hetzelfde filmpje is Rico, maar zag een interview met de reporter op haar boot? Wat ik wilde zeggen is dat die reporter lekker volwassen praat. Allemachtig zeg. Ik zie Peter R de vries al zo tegen Knevel praten. Of omgekeerd... :roflol:

Kim

Bericht door Kim » 28 aug 2009, 20:51

Dat scheidingen tegenwoordig normaal zijn vind ik erg abnormaal, maar misschien ben ik wereldvreemd :)

Dat iets veel voorkomt maakt het niet 'normaal'

/zijstapje

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 aug 2009, 21:55

@Kim dat ben ik met je eens.....alleen wij zijn nu een maand of 2 uitelkaar en wonen apart en sindsdien gaat het met de kinderen juist beter....tsja.....en ja we waren liever bij elkaar gebleven.....

+1 Michel P..........er loopt wat 13/14 jarig tuig los rond!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 aug 2009, 22:41

Afbeelding

Ik geloof het direct, maar je hoeft het niet te bewijzen....................

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 aug 2009, 23:16

Wat ik wel zorgelijk vindt is dat de rechterlijke macht zich nu ook al gaat bemoeien met het gezinsleven.
Ik weet niet of dat een ontwikkeling is waar we blij mee moeten zijn.

In dat kader wil ik het laten uitoefen van "gevaarlijke" sporten door minderjarige kinderen nog een onder de aandacht brengen.
Tuurlijk is dat anders dan een zeiltocht van twee jaar, maar het is niet ondenkbaar dat er op termijn een wetsvoorstel zal komen die het minderjarigen verbiedt om les te nemen in vechtsporten, of sporten waarbij aannemelijk gemaakt kan worden dat dit gevaarlijk is. ( zoals karten, motorcrossen, fietscrossen, paardrijden )

Hoe zouden we dat vinden ???

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 aug 2009, 23:19

Eric h. daar snij je een bijzonder goed onderwerp aan....het is nu uiteraard al zo dat de overheid kan ingrijpen bij bepaalde omstandigheden alleen wie beplaat waar de lat ligt? een kindje van 5 jaar oud laten karten is ook risicovol....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 aug 2009, 23:46

Niets zorgelijks aan, want waar het grote onderscheid hier ligt;

1 de mega bekendheid van dit project

2 de langdurigheid van dit project

3 buiten proportionele risico`s van dit project

4 het overtreden van de leerplichtwet bij dit project

Dus als je zoon of dochter die minderjarig is wil karten ( waar dat mogelijk is dan, meestal is er bij zo`n baan ook wel een minimum leeftijd dacht ik?) of iets anders wat risico vol is dan blijft dat de inschatting en verantwoordelijkheid van de ouders, dus het risico op juridisch ingrijpen zal nagenoeg nihil zijn. (hooguit achteraf als het OM moet gaan vaststellen waarom het fout is gegaan, meestal loopt het dan nog met een strafrechtelijke sisser af omdat men in het algemeen er van uitgaat dat ouders reeds zwaar genoeg gestraft zijn als het gruwelijk uit de hand is gelopen)
In geen van de door jullie genoemde voorbeelden zullen mijn genoemde 4 punten worden overtreden, de kans op een wetsvoorstel waar minderjarigen wordt verboden een risicovolle sport te ondernemen acht ik daarmee ook zeer gering.......................

Luco

Bericht door Luco » 29 aug 2009, 00:16

1 max verstappen
2 kart al jaren
3 kan dodelijk zijn
4 ook laura kan gewoon leren onderweg

Dus 3 voldoen er al aan, ik ben het wel met eric eens

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 08:02

Een kind van 5 jaar laten karten of laten motorcrossen vind ik ook te belachelijk voor woorden. 8 jaar of ouder ben ik wat milder, maar dan nog.

Ouders zouden gewoon eens goed moeten nadenken of ze hun kroost wel aan die risicovolle sporten willen blootstellen. Want kinderen kunnen zichzelf niet in bescherming nemen.

Fernando

Bericht door Fernando » 29 aug 2009, 09:05

Ik weet dat niemand het gelezen heeft een paar bladzijden terug maar als een doorgewinterde rot als Henk de Velde met een paar soloreizen rond de wereld zegt dat het een belachelijke onderneming is hecht ik daar meer waarde aan dan van wie dan ook....

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 09:11

Met een risicovolle sport heb je er als ouder nog controle op. Ik denk dat je wat te simpel nadenkt. Wist je dat kinderen gewoon voor het leuke nog via de regenpijp in de dakgoot kunnen klimmen? Van daaruit komen ze weer op de nok van het dak. Wist je dat een normaal kind sowieso graag grenzen verlegd? De boom die ze beklimmen wordt ook steeds hoger. En als ze dan tussen hun vriendjes zitten jutten ze mekaar nog op ook. Zo ging het iig toen ik nog op de basisschool zat. Best een enge gedachte hè Rico? Dat het mogelijk is dat er een keertje een agent aan de deur komt met een nare mededeling omdat jij er niet bij was om "nee" te kunnen zeggen. Als je nu total control wilt over je kroost geef je ze maar een Nintendo met Mario deel twaalf en sluit je ze op in huis.

Nee, wen er maar vast aan dat er veel is dat je niet alles onder controle kunt hebben. Dus als een kind grenzen wil verleggen in het sporten, is het iig geen zinloze risico die je niet kunt zien.

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 09:14

Laura gaat niet op dezelfde manier de wereld rond als die gast of was je dat nog niet bekend?

Ik hecht dus wel waarde aan jouw mening maar ik deel deze niet. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 11:35

Allen nu 5 jaar ouder, met 2 kindjes die ook gewoon kind zijn hoef je mij niet te vertellen aan welke risico's kinderen zichzelf blootstellen. Ik geef ze best veel vrijheid, bij de 2e nog meer dan de de 1e.. de derde zal straks nog meer "mogen". Maar dat neemt niet weg dat je als ouder steeds opnieuw risico's afweegt.

Dessalnietemin is 5 jaar op een crosmotor.. of in een kart gewoon serieus gevaarlijk.

Tom

Bericht door Tom » 29 aug 2009, 11:58

Niemand zegt ook dat het zonder gevaar is.
En het is toch de enige manier om echt ver in een sport te komen (op wat uitzonderingen na, maar meeste topsporters beginnen er al op zeer jonge leeftijd mee).

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 12:19

Tom schreef:Niemand zegt ook dat het zonder gevaar is.
En het is toch de enige manier om echt ver in een sport te komen (op wat uitzonderingen na, maar meeste topsporters beginnen er al op zeer jonge leeftijd mee).
Vaak zoniet bijna altijd is het ook zo dat die kinderen een groot deel van hun kind zijn/jeugd moeten opgeven. En daar kiezen ze niet voor. Die keuze word voor ze gemaakt..

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 12:30

Ik lees nergens dat pa lief dat meiske dwingt de wereld over te gaan. Voor zover het mij duidelijk is wil zij zelf en heeft haar vader hier voorwaarden aan verbonden. Ze heeft hieraan voldaan en daaropvolgend heeft zij z'n zegen gekregen. :idea:

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 12:50

Allen zoiets word ook niet gedwongen, maar word aangestuurd.. in dit geval is het, maar ook in andere gevallen een proces wat al jaren aan de gang is.

Je kunt je kind alles maar dan ook alles laten doen. Een kind maakt geen onderscheid tussen, dat is wel of niet goed voor mij. Die conclussie trekken ze pas als ze volwassen zijn.

De voorwaarden waar je het over hebt worden ook aangestuurd door een ouder. Elke ouder maakt hier heel handig gebruik van om het kind dingen te laten doen waarvan je acht dat het goed is of verstandig is.

De vader speelt m.i. de belangrijkste sleutelrol in dit hele gebeuren, hij doet voorkomen dat het allemaal bij Laura vandaan komt, eigen wil blablabla.. maar zo is het natuurlijk niet.. neem nou de boot waar Laura mee vaart.. ik zit zelf niet zo in de botenprijzen, maar een eenvoudige sloep, kost al snel 60000 euro.. de boot waar Laura op vaart zal snel een 100000 euro of nog veel meer kosten..

Die boot heeft Laura echt niet met een krantenwijkje bij mekaar gefietst. Begrijp me niet verkeerd ik gun dat meisje zo'n prachtige boot, maar de realiteit is wel dat die boot door Pa is betaald.. en niet zonder doel.. Pa betaald, Pa bepaald. En zo is Laura zonder zich dat te realiseren in een "gedwongen" positie gemanoeuvreerd om bepaalde dromen te realiseren.

Aangestuurd door Pa.

Ik vind het gewoon naïef om te denken dat dit allemaal uit het willetje van de 13 jarige Laura naar voren komt.

Plaats reactie