Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fernando

Re: Nog maar een kind onderwerp(en)

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 23:03

luco hornsveld schreef:Rijpheid, dat bepalen de ouders denk ik he. :bignews:
Dus als je als ouders vind dat je dochter van 13 geslachtsrijp is dan mag ze wel door een vent van 50 gespiest worden.... :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2009, 23:04

Fernando schreef:
luco hornsveld schreef:Rijpheid, dat bepalen de ouders denk ik he. :bignews:
Dus als je als ouders vind dat je dochter van 13 geslachtsrijp is dan mag ze wel door een vent van 50 gespiest worden.... :hmmm:
Lees even terug :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:06

allen schreef:Romo, ik neem aan dat jij altijd netjes volgens de maximum snelheden rijdt of gelden er voor volwassenen andere objectieve regels?

Kijk, nu komen we ergens............................

Er is een wezenlijk verschil tussen een minderjarige en een volwassene....................dan gaat het om fysieke, mentale en cognitieve capaciteiten.....................das duidelijk en behoeft geen nadere toelichting

Even terug naar het beging; het 13 jarige madammeke heeft op eigen initiatief gepleit voor een 2 jaar durende zeiltocht around the world, daarna heeft ze haar ouders overtuigd dat ze het zou kunnen, die gingen er vervolgens in mee.............................

Dus even weer naar de capaciteiten van een 13 jarige, hoe rijp ook, maar dat gaat niet..........................het riekt al met al weer naar " ik heb recht op mijn eigen 5 minuten wereldbekendheid, al dan niet gesteund door mijn ouders" ........................

Deze mensen behoren beschermd te worden tegen zich zelf.......................

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2009, 23:11

romo schreef:
allen schreef:Romo, ik neem aan dat jij altijd netjes volgens de maximum snelheden rijdt of gelden er voor volwassenen andere objectieve regels?

Er is een wezenlijk verschil tussen een minderjarige en een volwassene....................dan gaat het om fysieke, mentale en cognitieve capaciteiten.....................das duidelijk en behoeft geen nadere toelichting
MOD EDIT, wie ben jij om daar over te oordelen terwijl je haar niet eens kent en er maar vanuit gaat dat ze tegen zichzelf beschermd moet worden???
Erg bekrompen is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Luco op 24 aug 2009, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:11

luco hornsveld schreef:
romo schreef:
luco hornsveld schreef:net zo subjectief als jouw mening....................
Nee, want ik refereer aan de leerplichtwet, die is zo objectief als wat..............................

Ow vertel jij dat even aan al die ouders die hun kind van school houden omdat ze op vakantie moeten :bag:
Er zijn zoveel wetten, jij houd je aan al die wetten????
:
Nee ik houd met niet aan elke wet, maar ik ben een volwassene en geen minderjarige. Buiten dat; ik heb geen greintje respect voor ouders die hun kinderen eerder van school halen omdat ze op vakantie gaan...............................sneu werk dat is het.
Als je voor kinderen kiest dan weet je dat ze naar school moeten, pas je maar aan als ouders, wil je dat niet? Waarom heb je dan kinderen vraag ik mij af?
Maar nee, dit is Nederland, hier moet alles kunnen, hier moeten we alles willen en vooral hebben we er recht op natuurlijk...................................

Wat we (vaak) collectief vergeten; er zijn ook plichten..............................das precies waarom dit land zo naar de galemiezen gaat....................de middelmaat is de norm, minder nog dan dat..............................

romo

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:13

luco hornsveld schreef:
romo schreef:

, wie ben jij om daar over te oordelen???
Ik oordeel niet, ik heb een eigen mening gebaseerd op wetenschappelijke studies.............................de rechter gaat oordelen..............

Fernando

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 23:14

Alleen om de wereld

AMSTERDAM - Toen solozeiler Henk Bezemer eens bij de Azoren voer, werd hij overvallen door windstilte. ‘Ik zat zo dicht bij de kust dat ik de mensen op het strand kon horen. Maar ik kwam geen meter vooruit. Het duurde dagen. Ik dreef zes uur de ene kant op, en dan weer zes uur de andere kant op. Elke keer kwam ik weer op dezelfde plek uit. Ik werd er gek van.’

Solozeilster Laura Dekker (Arie Kievit)
Windstilte, zegt Bezemer, is één van de vreselijkste dingen voor een solozeiler. Dat komt mede doordat het slaapgebrek zich op dat moment snel opbouwt. ‘Als er wind staat, ligt de boot redelijk stabiel. Maar zonder wind ligt de boot de hele tijd heen en weer te slingeren. Daardoor slaap je gewoon niet. Nét als je in slaapt valt, klapt hij weer om.’

Gevaar van windstilte
Bezemer wil maar zeggen: de grootste gevaren voor de 13-jarige Laura Dekker die binnenkort solo de wereld over wil zeilen, zijn níet de stormen. ‘Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak – om gered te worden. Uiteindelijk kwam hij tot bezinning en heeft hij het vuur zelf weer gedoofd.’

Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede is nog altijd van plan de jongste wereldomzeiler ooit te worden. Op 1 september vertrekt ze voor haar solotocht. Ze is dan 14. In september 2011 wil ze terug zijn. Maar de protesten tegen haar reis zijn inmiddels enorm. Maandag buigt de kinderrechter zich over een vrijdag ingediend verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming om beide ouders uit het ouderlijk gezag te ontzetten en Bureau Jeugdzorg als voogd aan te stellen.

Ervaren solozeiler
Aan ervaring ontbreekt het Laura in ieder geval niet: ze is geboren op een boot in Nieuw Zeeland, tijdens een zeven jaar durende wereldreis die haar ouders maakten. Op haar zesde stak ze al Friese meren over, op haar elfde ging ze zes weken alleen op vakantie met haar boot. Onlangs zeilde ze solo naar Engeland.

Ervaren solozeilers, zoals Bezemer, twijfelen dan ook niet aan haar technische vaardigheden. ‘Ik denk dat ze het technisch kan. Laura is een nuchter kind. Bovendien neemt ze de passaatroute; daar staat meestal wind. Techniek zal niet het grootste probleem zijn. Maar het gebeurt regelmatig dat solozeilers niet terugkeren. Daar hoor je niet veel over, maar er wordt niet veel over gepraat. Een boot komt gewoon niet meer aan.

‘Een vriend van me heeft eens berekend hoe groot de kans was dat hij tegen een container aan zou varen. Dat was 1 op 7.5 miljoen. Alleen overkwam het hém vier keer. De laatste keer met dodelijke afloop.’

Tijdens haar reis zal Laura langere periodes alleen zijn, soms wekenlang. Maar met een satelliettelefoon kan ze altijd contact maken. Ook heeft haar vader beloofd haar op te zoeken.

Kwartiertje slaap
Wat moeilijk voor haar zal zijn, is slapen, schat Bezemer. ‘Je kunt het je niet permitteren om zes uur te gaan slapen. De kans dat iemand over je heen vaart, wordt dan te groot. Je moet je slaap bij elkaar sprokkelen. Steeds ergens een uurtje. Dat train je in het begin van je reis met een kookwekker. Dat ritme moet je krijgen. Dat is heel vervelend. Solozeilen wordt wel the art of napping (de kunst van het dutjes doen) genoemd. Ik heb door slaapgebrek wel eens mensen aan boord van mijn boot gezien die er echt niet waren.’

Zeiler Edo Ankum, die met vrouw en jonge kinderen rondom Afrika voer, meent zelfs dat de dutjes nog korter moeten zijn: een kwartier tot twintig minuten. ‘Je hele bioritme moet veranderen’, zegt hij. ‘Maar er zijn ook solozeilers bij die zeggen: ach, ik ga om 10 uur naar bed en morgen om 8 uur gaat de wekker weer. Ze vertrouwen erop dat hun radar wel gaat piepen als er iets aankomt. Dat kan natuurlijk niet op Het Kanaal, maar op de Stille Oceaan, wie vaart daar nou? Bovendien: Laura maakt dit al van jongs af aan mee. Aan mijn eigen kinderen heb ik ook gemerkt dat ze ontzettend veel kunnen.’

Ellendig
Niettemin krijgen vrijwel alle zeilers te maken met zeeziekte – ervaring of niet. ‘Ik ken weinig mensen die nooit ziek zijn geweest tijdens een storm’, zegt solo- en wedstrijdzeiler Hans Bouscholte.

‘En het wordt verergerd door stress. Het kan zo erg zijn dat je jezelf dood wenst. Dat heb ik ook wel gehad. Er zijn voorbeelden van solozeilers die dat niet aan hebben gekund en overboord zijn gestapt. Als je het kunt delen met een ander, is het minder erg. Maar in je eentje voel je je op zo’n moment diep en diep ellendig.’

Volgens Bouscholte kan zeeziekte een dag tot een paar dagen duren. ‘Als je tussendoor steeds aan land gaat, en dat doet Laura, heb je er vaker last van. Maar ik heb bij het zeilen wel gezien dat de dames vaak mentaal sterker zijn dan de heren. Ze kunnen beter afzien. Aan de andere kant zag ik dat juist de oudere solozeilers iets rijper waren. Jonge zeilers waren niet altijd even stabiel.’

Ook kunnen stormen voor grote ongelukken zorgen. ‘Het stormde, ik had geen spat geslapen, en er kwam een enorme windhoos’, vertelt Bezemer. ‘Ik stond in de kajuit en ik viel. Vier uur later werd ik wakker in een enorme plas bloed en met een gat in mijn hoofd. Ik had geen idee waar ik was, maar ik had een kaart van Engeland op tafel liggen. Toen heb ik de kustwacht gebeld. Een arts vroeg of ik in het Engels tot 10 kon tellen en achteruit. Dat lukte niet, dus toen hebben ze me maar opgehaald.’

Gevaarlijke havens
En als het water niet voor problemen zorgt, kan het land dat alsnog doen. ‘Ik vind de havens in derdewereldlanden gevaarlijker dan de zee’, zegt Bezemer. ‘Ze moet bijvoorbeeld langs Colón, in Panama. Dat is een stad waar je ’s avonds de schoten van de bendes hoort. En Indonesië en Singapore vallen ook niet mee. Als ze in de commerciële havens, de marina’s komt, dan valt het mee. Maar daar heeft ze waarschijnlijk geen geld voor.’

Ankum, die over zijn reis het boek Rondom Afrika schreef, kijkt daar anders tegenaan. ‘De kans dat ze op de middelbare school met de verkeerde mensen in aanraking komt, is veel groter. Wij hebben gemerkt dat je eigenlijk niets dan wellevende en behulpzame mensen tegenkomt, zolang je zelf ook vriendelijk en open bent. Maar met twee blonde kinderen hadden we natuurlijk wel baby power. We hadden een hoog knuffelgehalte. Ik vermoed dat Laura dat ook heeft.’

Recordpoging
De piraten bij Somalië, maar ook in andere werelddelen, ziet hij wel als probleem. ‘Toen wij bij de Golf van Aden lagen, was het ineens geen theoretisch verhaal meer.’

Toen hij vertrok kreeg hij destijds dezelfde reacties als Laura nu. Daar moet ze zich niets van aantrekken, vindt hij. ‘Gewoon koppig zijn. Maar de moeilijkheid is wel dat ze een recordpoging onderneemt. Als je snelheid laat prevaleren boven veiligheid, kan het gevaarlijk worden.’

Bouscholte zou haar alleen later laten gaan. ‘Tot haar 18de zou ik over mijn dochter beslissen.’ En Bezemer is gemengd. ‘Het heilige moeten van zo’n record vind ik niets. Maar het is wel erg moedig en leuk wat ze doet.’ Hij vindt dat de media te veel benadrukken dat het allemaal wel meevalt. ‘Dat is niet zo. De oceaan blijft ongastvrij. Het is niet onze natuurlijke omgeving. Een collega van me kreeg tijdens een solorace een giek tegen zijn hoofd en werd naast de boot gevonden. Hij had zijn overlevingspak aan. Maar hij was wel dood.’
Als ik dit lees en ze gaat daadwerkelijk zeilen denk ik vooral: Stupid....

Moderator

Bericht door Moderator » 24 aug 2009, 23:16

Niet op de persoon spelen AUB. desbetreffende posts zijn aangepast danwel verwijderd, bij herhaling volgt een ban van een week.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2009, 23:18

Nu druipt echt je "ik ben superieur" gevoel ervan af
er is ook wetenschappelijk bewezen dat ieder mens verschillend is en dus ook verschillende capaciteiten heeft.

Het is dus wel degelijk een oordeel :goodnight:

Verder heeft ieder recht op zijn eigen mening he :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2009, 23:19

Doet mij denken aan toen ik 13 was..................... zat ik ook websites voor bedrijven te maken tot midden in de nacht............... en de dag daarna duf op school aankomen................ ik heb daarmee meer heb geleerd dan op school............... ben het dus met Allen eens....... als dat meisje die droom heeft en d'r ouders stemmen ermee in dan mag ze zichzelf best proberen te bewijzen........... huppelkutjes die naar school gaan en daarna kapstertje worden omdat ze niks anders weten zijn er al genoeg.................................

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 aug 2009, 23:19

romo schreef:Nee ik houd met niet aan elke wet, maar ik ben een volwassene en geen minderjarige. Buiten dat; ik heb geen greintje respect voor ouders die hun kinderen eerder van school halen omdat ze op vakantie gaan...............................sneu werk dat is het.
Als je voor kinderen kiest dan weet je dat ze naar school moeten, pas je maar aan als ouders, wil je dat niet? Waarom heb je dan kinderen vraag ik mij af?
Maar nee, dit is Nederland, hier moet alles kunnen, hier moeten we alles willen en vooral hebben we er recht op natuurlijk...................................

Wat we (vaak) collectief vergeten; er zijn ook plichten..............................das precies waarom dit land zo naar de galemiezen gaat....................de middelmaat is de norm, minder nog dan dat..............................
Nee, ik haal m'n kinderen niet eerder van school voor vakantie.

Maar jij houd je niet aan elke wet waarom zou ik of zij dat dan wel moeten doen? Net zoals die ouders die hun kinderen wel voor een vakantie van school halen. Dit vind ik wel een aparte stelling (geen greintje respect), Romo. Jij hebt idd geen kinderen :wink:

PeterB

Bericht door PeterB » 24 aug 2009, 23:21

Overigens schijnt het zo te zijn dat zij per direct is uitgeschreven uit haar huidige woonplaats, en is ingeschreven in Nw-Zeeland.

En die hebben er minder moeite mee.... ( aldus de advocaat van de familie..)

romo

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:24

luco hornsveld schreef:Nu druipt echt je "ik ben superieur" gevoel ervan af
er is ook wetenschappelijk bewezen dat ieder mens verschillend is en dus ook verschillende capaciteiten heeft.

Dat ben ik geheel met je eens, alleen kan je er gevoegelijk van ut gaan dat de cognitieve capaciteiten in de basis van een 13 jarige niet zijn uitgerijpt, sterker die moeten zich nog gaan ontwikkelen, en wel door prikkels aan te bieden ( school en anderzins), een deprivatie van de juiste prikkels levert irreversibele ontwikkelingsstoornissen op ( je haalt er dus minder uit dan de capaciteiten zouden toelaten)

PeterB

Bericht door PeterB » 24 aug 2009, 23:25

De Televaag heeft ook naar Nova gekeken..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4673 ... ven__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Laura Dekker heeft een verzoek ingediend bij afdeling burgerzaken van haar woonplaats Wijk bij Duurstede om zich te laten uitschrijven uit de gemeente. Zij heeft aangegeven dat ze zich per heden in Nieuw-Zeeland gaat vestigen. Dat maakte haar advocaat, Peter de Lange, maandag bekend in het actualiteitenrubriek Nova. "

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2009, 23:26

romo schreef:
luco hornsveld schreef:Nu druipt echt je "ik ben superieur" gevoel ervan af

Dat ben ik geheel met je eens, alleen kan je er gevoegelijk van ut gaan dat de cognitieve capaciteiten in de basis van een 13 jarige niet zijn uitgerijpt, sterker die moeten zich nog gaan ontwikkelen, en wel door prikkels aan te bieden ( school en anderzins), een deprivatie van de juiste prikkels levert irreversibele ontwikkelingsstoornissen op ( je haalt er dus minder uit dan de capaciteiten zouden toelaten)
Anderszins is voor haar misschien wel die reis, en voor een ander weer school, en voor weer een ander sport.

romo

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:26

Arthur schreef:
romo schreef:Nee ik houd met niet aan elke wet, maar ik ben een volwassene en geen minderjarige. Buiten dat; ik heb geen greintje respect voor ouders die hun kinderen eerder van school halen omdat ze op vakantie gaan...............................sneu werk dat is het.

Nee, ik haal m'n kinderen niet eerder van school voor vakantie.

Maar jij houd je niet aan elke wet waarom zou ik of zij dat dan wel moeten doen? Net zoals die ouders die hun kinderen wel voor een vakantie van school halen. Dit vind ik wel een aparte stelling (geen greintje respect), Romo. Jij hebt idd geen kinderen :wink:

Een kind is ontwikkeling ( lees bovenstaande post) daarom ben ik tegen het willekeurig van school halen van kinderen op het moment dat het de ouders past.................
Dat is niet te vergelijken met je genoemde stelling IMHO

romo

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:28

PeterB schreef:De Televaag heeft ook naar Nova gekeken..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4673 ... ven__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Laura Dekker heeft een verzoek ingediend bij afdeling burgerzaken van haar woonplaats Wijk bij Duurstede om zich te laten uitschrijven uit de gemeente. Zij heeft aangegeven dat ze zich per heden in Nieuw-Zeeland gaat vestigen. Dat maakte haar advocaat, Peter de Lange, maandag bekend in het actualiteitenrubriek Nova. "

Ik denk dat hiermee duidelijk is geworden dat haar advocaat de kansen laag inschat dat ze haar gelijk bij de rechter gaat halen...............................

Prima, maar dan ook geen kinderbijslag meer :mrgreen: :wink:

En geen Oranje, blanje bleu op de voorplecht............................. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door romo op 24 aug 2009, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 24 aug 2009, 23:29

Slimme zet.

PeterB

Bericht door PeterB » 24 aug 2009, 23:30

Ach, ze is geboren in Nw-Zeelandse wateren he....

Zal waarschijnlijk ook zelfstandig deze beslissing genomen hebben, net als alle voorgaande beslissingen en sponsor-onderhandelingen..

romo

Bericht door romo » 24 aug 2009, 23:32

Het wettelijk kader bepaald, en daar willen ze op deze wijze onderuit.

Het zij ze van harte gegund, tevens veel wijsheid toegewenst..................................

Fernando

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 23:32

Tom schreef:Doet mij denken aan toen ik 13 was..................... zat ik ook websites voor bedrijven te maken tot midden in de nacht............... en de dag daarna duf op school aankomen................ ik heb daarmee meer heb geleerd dan op school............... ben het dus met Allen eens....... als dat meisje die droom heeft en d'r ouders stemmen ermee in dan mag ze zichzelf best proberen te bewijzen........... huppelkutjes die naar school gaan en daarna kapstertje worden omdat ze niks anders weten zijn er al genoeg.................................

Maar Tom jij zat veilig op je kamertje bij je ouders thuis. En websites bouwen kan ik me bij voorstellen dat je daar later profijt van kan hebben. Maar wat leert zij met zeilen dan behalve veel levenservaring? Scheepsknopen?

allen

Bericht door allen » 24 aug 2009, 23:36

Ze kan later zeilinstructice worden? Of bestaat dat beroep niet?

Fernando

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 23:38

Dus m'n zoontje van 12 thuis houden want die wil zo graag voetballen. En ja je hebt profvoetballers die miljoenen verdienen en wie weet wordt hij het ook wel als ik hem vanaf z'n 12e thuis houd om fulltime op het pleintje achter te voetballen.

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2009, 23:44

Fernando schreef: Maar wat leert zij met zeilen dan behalve veel levenservaring? Scheepsknopen?
't Is een (top)sport.......................... zijn er die daarmee aardig geld verdienen............................... kan mij voorstellen dat je in dat zeilwereldje met zo'n tocht op je cv ook aardig wat sponsoren kan scoren........... liever dat dan van die ouders die een kind pushen om een sport tot topsport uit te oefenen...........................

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 aug 2009, 23:56

Ik heb in een topic nog nooit zoveel punten gezien..........................................is er iets mis met jullie toetsenbord............................ :forum:

Plaats reactie