Shiftlock is het blokkeren van de aangedreven wielen door de koppeling op te laten komen zonder tussengas. Als de motor en transmissie gekoppeld zijn draaien zij gelijk aan elkaar. Maar als er moet worden teruggeschakeld is de draaisnelheid van de transmissie hoger dan die van het toerental waar de motor voor het schakelen op zit. Dit toerentalverschil moet worden opgevangen door de koppeling of door zelf gas bij te geven tot het toerental waarbij transmissie en motor gelijk aan elkaar draaien. Op straat zijn er weinig mensen die kunnen rev-matchen, en met het tempo wat daar gereden wordt kan het niet zo een kwaad om alles door de koppeling te laten opvangen. Op het circuit zijn de snelheden veel hoger, het schakelen moet zo snel mogelijk en bij het maximaal afremmen voor een bocht verschuift de balans erg naar de neus van de auto. De achterkant is dan relatief gewichtsloos oftewel 'los'. Het rev-matchen bij het afremmen helpt dan om het blokkeren van de wielen tegen te gaan zodat de auto stabiel blijft.
DOWNFORCE MOTORSPORT
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Mooie prestatie heren
lekker geluid zit er nu in de auto, prima om naar te luisteren.
Shiftlock is het blokkeren van de aangedreven wielen door de koppeling op te laten komen zonder tussengas. Als de motor en transmissie gekoppeld zijn draaien zij gelijk aan elkaar. Maar als er moet worden teruggeschakeld is de draaisnelheid van de transmissie hoger dan die van het toerental waar de motor voor het schakelen op zit. Dit toerentalverschil moet worden opgevangen door de koppeling of door zelf gas bij te geven tot het toerental waarbij transmissie en motor gelijk aan elkaar draaien. Op straat zijn er weinig mensen die kunnen rev-matchen, en met het tempo wat daar gereden wordt kan het niet zo een kwaad om alles door de koppeling te laten opvangen. Op het circuit zijn de snelheden veel hoger, het schakelen moet zo snel mogelijk en bij het maximaal afremmen voor een bocht verschuift de balans erg naar de neus van de auto. De achterkant is dan relatief gewichtsloos oftewel 'los'. Het rev-matchen bij het afremmen helpt dan om het blokkeren van de wielen tegen te gaan zodat de auto stabiel blijft.
Shiftlock is het blokkeren van de aangedreven wielen door de koppeling op te laten komen zonder tussengas. Als de motor en transmissie gekoppeld zijn draaien zij gelijk aan elkaar. Maar als er moet worden teruggeschakeld is de draaisnelheid van de transmissie hoger dan die van het toerental waar de motor voor het schakelen op zit. Dit toerentalverschil moet worden opgevangen door de koppeling of door zelf gas bij te geven tot het toerental waarbij transmissie en motor gelijk aan elkaar draaien. Op straat zijn er weinig mensen die kunnen rev-matchen, en met het tempo wat daar gereden wordt kan het niet zo een kwaad om alles door de koppeling te laten opvangen. Op het circuit zijn de snelheden veel hoger, het schakelen moet zo snel mogelijk en bij het maximaal afremmen voor een bocht verschuift de balans erg naar de neus van de auto. De achterkant is dan relatief gewichtsloos oftewel 'los'. Het rev-matchen bij het afremmen helpt dan om het blokkeren van de wielen tegen te gaan zodat de auto stabiel blijft.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Waar ik nog even aan toe wil voegen dat een shiftlock aanvoelt alsof je heel even kort een ruk aan de handrem geeft.
Echt kwaad kan het niet voor je rondetijden volgens mij, want met tussengas geven is het ook moeilijk om tegelijkertijd toch je remvertraging steeds zo optimaal mogelijk te houden (tegen het abs aan).
Maar iedere shiftlock heeft wel een klein risico in zich dat je de auto een keer kwijt raakt en op het moment dat je een shiftlock op nat krijgt is dat risico opeens een flink stuk groter dan op droog.
Echt kwaad kan het niet voor je rondetijden volgens mij, want met tussengas geven is het ook moeilijk om tegelijkertijd toch je remvertraging steeds zo optimaal mogelijk te houden (tegen het abs aan).
Maar iedere shiftlock heeft wel een klein risico in zich dat je de auto een keer kwijt raakt en op het moment dat je een shiftlock op nat krijgt is dat risico opeens een flink stuk groter dan op droog.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Yep, zeker weten!Joy Jolliffe schreef:Mooie prestatie herenlekker geluid zit er nu in de auto, prima om naar te luisteren.
Ik ga voortaan ook zonder oordopjes rijden denk ik!
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Duidelijk!Dat is eigenlijk meer een rijdersfout.
Ergens net na 6 minuten word ik ingehaald door die witte Supersport 1-serie GTR en die kende ik nog van Zandvoort.....
Dus daar ben ik (erg) netjes voor aan de kant gegaan met als gevolg dat mijn banden de paar bochten daarna onder de rotzooi zitten en geen grip hebben (dat rij je er in een paar bochten wel vanaf, maar inderdaad zie je dat in die bocht die jij noemt dat ik wel al op mijn gas wil, maar het gewoon nog niet kan vanwege de troep op de banden).
Je mist inderdaad wat scherpte, maar ik ben nou niet zo dat ik snel mijn bek erover open trek want ik heb respect voor het lef om zo close met andere te racen! Een kleine fout is dan snel gemaakt!
Ik miste inderdaad hier en daar wat meer lef in de bochten, en soms te vroeg uitkomen oid..
Dat viel me op! Bij Jitse zit er duidelijk meer snelheid in door het beter uitkomen van de bochten voor mijn gevoel!
(Maaaaar wat ik zeg; Respect om met zulke snelheden te rijden, ik krijg nou al zin in de auvergne, Kan je me eens wat bijspijkeren!
-
Luco
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Erik, vergis je er niet in dat je met een fwd toch wel wat andere lijnen rijdt en ook op andere punten op het gas gaat, is best een verschil met rwd.
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
luco hornsveld schreef:Erik, vergis je er niet in dat je met een fwd toch wel wat andere lijnen rijdt en ook op andere punten op het gas gaat, is best een verschil met rwd.
Wat ik zeg; ik ben een leek!
- Downforce Hans
- Berichten: 12615
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Sorry hoor maar ik vraag me af hoe jij kan bepalen dat er meer snelheid in zit.Erik Stoffelsen schreef:Duidelijk!Dat is eigenlijk meer een rijdersfout.
Ergens net na 6 minuten word ik ingehaald door die witte Supersport 1-serie GTR en die kende ik nog van Zandvoort.....
Dus daar ben ik (erg) netjes voor aan de kant gegaan met als gevolg dat mijn banden de paar bochten daarna onder de rotzooi zitten en geen grip hebben (dat rij je er in een paar bochten wel vanaf, maar inderdaad zie je dat in die bocht die jij noemt dat ik wel al op mijn gas wil, maar het gewoon nog niet kan vanwege de troep op de banden).
Je mist inderdaad wat scherpte, maar ik ben nou niet zo dat ik snel mijn bek erover open trek want ik heb respect voor het lef om zo close met andere te racen! Een kleine fout is dan snel gemaakt!
Ik miste inderdaad hier en daar wat meer lef in de bochten, en soms te vroeg uitkomen oid..
Dat viel me op! Bij Jitse zit er duidelijk meer snelheid in door het beter uitkomen van de bochten voor mijn gevoel!
(Maaaaar wat ik zeg; Respect om met zulke snelheden te rijden, ik krijg nou al zin in de auvergne, Kan je me eens wat bijspijkeren!)
Omdat iemand wat driftiger zit te sturen?
Vaak gaan de coureurs die het"rustigst" sturen het hardst.
Als je al helemaal niet op spa zelf met een behoorlijk tempo gereden hebt kan je er nog minder over zeggen.
Grtz,Hanz06
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Downforce Hans schreef:Sorry hoor maar ik vraag me af hoe jij kan bepalen dat er meer snelheid in zit.Erik Stoffelsen schreef:Duidelijk!Dat is eigenlijk meer een rijdersfout.
Ergens net na 6 minuten word ik ingehaald door die witte Supersport 1-serie GTR en die kende ik nog van Zandvoort.....
Dus daar ben ik (erg) netjes voor aan de kant gegaan met als gevolg dat mijn banden de paar bochten daarna onder de rotzooi zitten en geen grip hebben (dat rij je er in een paar bochten wel vanaf, maar inderdaad zie je dat in die bocht die jij noemt dat ik wel al op mijn gas wil, maar het gewoon nog niet kan vanwege de troep op de banden).
Je mist inderdaad wat scherpte, maar ik ben nou niet zo dat ik snel mijn bek erover open trek want ik heb respect voor het lef om zo close met andere te racen! Een kleine fout is dan snel gemaakt!
Ik miste inderdaad hier en daar wat meer lef in de bochten, en soms te vroeg uitkomen oid..
Dat viel me op! Bij Jitse zit er duidelijk meer snelheid in door het beter uitkomen van de bochten voor mijn gevoel!
(Maaaaar wat ik zeg; Respect om met zulke snelheden te rijden, ik krijg nou al zin in de auvergne, Kan je me eens wat bijspijkeren!)
Omdat iemand wat driftiger zit te sturen?
Vaak gaan de coureurs die het"rustigst" sturen het hardst.
Als je al helemaal niet op spa zelf met een behoorlijk tempo gereden hebt kan je er nog minder over zeggen.
Grtz,Hanz06
Euh, sorry.. Ik zeg toch dat ik er verder niks over wil zeggen omdat ik er respect voor heb,
Kijk naar Peter zijn antwoord, zo kan het ook.
Er zat dus duidelijk minder snelheid in, zegt Peter zelf ook..
Het is niet driftig sturen, met welk toerental je de bochten uitkomt bijvoorbeeld alleen al,
Jitse komt steeds het rechte stuk voor la source veel hoger in toeren op! Peter moet daar 'echt op gang komen'
Is alleen maar een constatering, ik val niemand aan ofzo...
Neem nog een glaasje water;)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Erik je bedoelt het niet rottig, maar soms is het beter om ergens geen commentaar op te leveren 
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Want? Peter geeft 't toe en Hanz moet weer zijn waffel open trekken.Rico schreef:Erik je bedoelt het niet rottig, maar soms is het beter om ergens geen commentaar op te leveren
Ik bedoel het OPRECHT om er wat van te leren!
Dus geen commentaar, of geen discussie?
Want? Omdat jullie weer groter en ouder zijn en duurdere auto's hebben?
Word daar zo spuugzat van! Ik ga verdomme een week naar Frankrijk om er wat van te leren,
Dan mag ik toch ook commentaar geven en verwachten?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Heej Chill, zo bedoel ik het niet 
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Hey paarse Bretel, spaar die gast een beetje. Straks durft hij niet meer naar Frankrijk en dan gaat Travel Downforce nog eens onderuit. 
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Nee, maar zo komt 't er wel altijd uit.Rico schreef:Heej Chill, zo bedoel ik het niet
Ik probeer wat te constateren, en je krijgt gelijk weer naar je hoofd geslingerd van;
Als je er nog niet zelf heb gereden.. BLABLA,
Alsof ik geen ogen en oren heb, Ik kan toch zeker analyseren?!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Je hebt PM....
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Nou is dat weer niet het beste voorbeeld, want ik neem die chicane voor het rechte stuk naar La Source in de derde versnelling en Jitse in zijn twee.Erik Stoffelsen schreef:Het is niet driftig sturen, met welk toerental je de bochten uitkomt bijvoorbeeld alleen al,
Jitse komt steeds het rechte stuk voor la source veel hoger in toeren op! Peter moet daar 'echt op gang komen'
Waarbij het even niet uitmaakt wat sneller is (in zijn twee is sneller), maar vanwege de positie in de race, ook t.o.v. concurrenten, de safety car, de betrouwbaarheid van de mechaniek etc. en ook zoals ik al zei het vertrouwen in de auto maar vooral in jezelf maak je toch steeds afwegingen van hoe ver tot de grens je wilt gaan.
En dat was voor mij dit weekend gewoon even niet zo ver als normaal.
Ik ga er in Frankrijk overigens met alle plezier even naast zitten, is geen enkel probleem, ben toch mee als instructeur, dus dan heb ik in ieder geval al een eerste klant gevonden.
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Peter Tunissen schreef:Nou is dat weer niet het beste voorbeeld, want ik neem die chicane voor het rechte stuk naar La Source in de derde versnelling en Jitse in zijn twee.Erik Stoffelsen schreef:Het is niet driftig sturen, met welk toerental je de bochten uitkomt bijvoorbeeld alleen al,
Jitse komt steeds het rechte stuk voor la source veel hoger in toeren op! Peter moet daar 'echt op gang komen'
Waarbij het even niet uitmaakt wat sneller is (in zijn twee is sneller), maar vanwege de positie in de race, ook t.o.v. concurrenten, de safety car, de betrouwbaarheid van de mechaniek etc. en ook zoals ik al zei het vertrouwen in de auto maar vooral in jezelf maak je toch steeds afwegingen van hoe ver tot de grens je wilt gaan.
En dat was voor mij dit weekend gewoon even niet zo ver als normaal.
Ik ga er in Frankrijk overigens met alle plezier even naast zitten, is geen enkel probleem, ben toch mee als instructeur, dus dan heb ik in ieder geval al een eerste klant gevonden.![]()
Dat zeg ik, ik ben een leek en probeer wat te constateren!
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Kan nog een gezellige boel worden in Frankrijk..............Erik Stoffelsen schreef:Nee, maar zo komt 't er wel altijd uit.Rico schreef:Heej Chill, zo bedoel ik het niet
Ik probeer wat te constateren, en je krijgt gelijk weer naar je hoofd geslingerd van;
Als je er nog niet zelf heb gereden.. BLABLA,
Alsof ik geen ogen en oren heb, Ik kan toch zeker analyseren?!
Je moet Hans niet zo letterlijk nemen man.
Pak hem gewoon een keer goed terug.
Rij hem op Charade een paar keer hard voorbij. Dat raakt hem.
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
En dat met een 318IS, dat gaat nog wat worden! :banaan: :banaan: :banaan:DownforceJan schreef:Kan nog een gezellige boel worden in Frankrijk..............Erik Stoffelsen schreef:Nee, maar zo komt 't er wel altijd uit.Rico schreef:Heej Chill, zo bedoel ik het niet
Ik probeer wat te constateren, en je krijgt gelijk weer naar je hoofd geslingerd van;
Als je er nog niet zelf heb gereden.. BLABLA,
Alsof ik geen ogen en oren heb, Ik kan toch zeker analyseren?!![]()
Je moet Hans niet zo letterlijk nemen man.
Pak hem gewoon een keer goed terug.
Rij hem op Charade een paar keer hard voorbij. Dat raakt hem.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Misverstand tussen Erik en mij is ondertussen via PB rechtgetrokken 
Ik heb er trouwens helemaal geen verstand van ondanks dat ik groter, ouder ben en in een dikke bak rij
Ik heb er trouwens helemaal geen verstand van ondanks dat ik groter, ouder ben en in een dikke bak rij
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Rico schreef:Misverstand tussen Erik en mij is ondertussen via PB rechtgetrokken
Ik heb er trouwens helemaal geen verstand van ondanks dat ik groter, ouder ben en in een dikke bak rij
Dat is wel een goede basis om hier mee te discussieren hoor.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Dat gaat je zeker lukken, en anders kom je em na een paar rondjes weer tegen als er weer is wat stuk is aan die tupperware bakErik Stoffelsen schreef:En dat met een 318IS, dat gaat nog wat worden! :banaan: :banaan: :banaan:
+1Peter Tunissen schreef:Ik ga er in Frankrijk overigens met alle plezier even naast zitten, is geen enkel probleem, ben toch mee als instructeur, dus dan heb ik in ieder geval al een eerste klant gevonden.![]()
-
ErikS
- Berichten: 18985
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Laurens schreef:Dat gaat je zeker lukken, en anders kom je em na een paar rondjes weer tegen als er weer is wat stuk is aan die tupperware bakErik Stoffelsen schreef:En dat met een 318IS, dat gaat nog wat worden! :banaan: :banaan: :banaan:![]()
+1Peter Tunissen schreef:Ik ga er in Frankrijk overigens met alle plezier even naast zitten, is geen enkel probleem, ben toch mee als instructeur, dus dan heb ik in ieder geval al een eerste klant gevonden.![]()
Komt helemaal goed!:)
Ga deze week denk ik maar eens de slicks ophalen @ Sieger!:)
Stickers liggen allemaal al klaar, ik gaat echt voor lul rijden!
(Maar dit is voor 't Auvergne topic, nu weer ontopic!)
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Diverse analyses uit het filmpje lijken mogelijk, altijd interessant welke bevindingen het team er zelf uithaalt maar of ze dat op het internet willen delen ?
Laatst gewijzigd door MX5T op 05 jul 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Joy heeft het meeste wel beschreven. Zie andersSnipe schreef:steve smith schreef:ff kort, sorry, 't is kinderbedtijd en moet werken over een paar uur.Eric H schreef: Steve, ik ben altijd bereid om bij te leren, dus vandaar mijn vraag :
Kun je dit eens toelichten...
Wat is shiftlocken, waar in het filmpje zie je hier een mooi voorbeeld van, en hoe voorkom je het.
Shiftlock is slepen van de aangedreven wielen bij slordig terugschakelen.
Ik sluit me net als Eric aan bij de leken. Ik hoop dat je er nog wat uitgebreider op terugkomt, want het is me nog niet helemaal duidelijk zo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heel-and-toe" onclick="window.open(this.href);return false; (vergeet het double declutch verhaal meteen, tenzij je met echt ouwe meuk wilt gaan rijden)
Bij jouw M5 zal je trouwens best ff moeten oefenen voordat het vloeiend gaat, simpelweg omdat het gaspedaal loodzwaar gaat en de slag van het gaspedaal errug lang is. Het kan iig wel, een zachte dunne schoenzool helpt in het begin.
- Downforce Hans
- Berichten: 12615
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: DOWNFORCE MOTORSPORT
Erik Stoffelsen schreef:Laurens schreef:Dat gaat je zeker lukken, en anders kom je em na een paar rondjes weer tegen als er weer is wat stuk is aan die tupperware bakErik Stoffelsen schreef:En dat met een 318IS, dat gaat nog wat worden! :banaan: :banaan: :banaan:![]()
+1Peter Tunissen schreef:Ik ga er in Frankrijk overigens met alle plezier even naast zitten, is geen enkel probleem, ben toch mee als instructeur, dus dan heb ik in ieder geval al een eerste klant gevonden.![]()
Komt helemaal goed!:)
Ga deze week denk ik maar eens de slicks ophalen @ Sieger!:)
Stickers liggen allemaal al klaar, ik gaat echt voor lul rijden!![]()
(Maar dit is voor 't Auvergne topic, nu weer ontopic!)
Erik,
Je hebt een pb
Grtz,Hanz06
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: k33z en 20 gasten
