Getest: Ferrari 360 Modena F1

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door Anton van der Wulp » 30 jun 2009, 19:39

Lucky few

Kriebels in mijn buik. Sinds ik de bevestiging kreeg om een dagdeel te rijden met een heuse Italiaanse volbloed, heb ik er al last van. Bijna gedesillusioneerd loop ik zijn stal in bij Van Ham Auto’s. Wat altijd bij een droom bleef, wordt dan nu eindelijk werkelijkheid. In zijn volle glorie staat de auto rustig op zijn plaats, als hij dan naar buiten wordt gereden dringt het pas echt tot mij door. Nog een paar minuten en hij is eventjes van mij! Dan hoor ik bij de groep van de lucky few die in een Ferrari hebben gereden. Hoewel ik auto’s heb gereden met meer paardenkrachten dan deze 360 Modena, is dit van een geheel ander kaliber. Het steigerende paard op zijn neus zegt eigenlijk al voldoende. De kennismaking en naderende ervaring is niet alleen voor mij een uitdaging, ironisch genoeg stond Ferrari bij het ontwerpen van de 360 Modena ook voor een uitdaging: die prachtige F355 doen vergeten.

Afbeelding

Een nieuw begin

Dat Ferrari en Pininfarina bij het ontwikkelen van de 360 Modena de F355 links lieten liggen lijkt onbegrijpelijk, want – mijn inziens – is de F355 een van de mooiste Ferrari’s ooit. Maar de basis van de 360 draaide niet zozeer om het uiterlijk, maar om de technische vooruitgang. Het doel van Ferrari was om een compleet nieuw model uit te brengen, met geavanceerde aerodynamica en een dieetkuur om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen. Ze gingen zelfs zo ver dat bepaalde styling features, die typisch Ferrari waren, het veld moesten ruimen. Een goed voorbeeld hiervan is de klassieke singlegrille. In plaats van een brede enkele grille, werden er twee air intakes in de voorbumper geplaatst. Dit om de radiatoren goed te kunnen koelen, welke voor de as waren geplaatst. De heupen van de 360 werden voorzien van nog twee air intakes, welke waren geïnspireerd op die van de Ferrari 250 LM, die begin jaren ‘60 zijn gloriejaren kende in de racerij. Om de 3856cc metende V8 motor goed te koelen werden er tevens koelsleuven geplaatst achter de portieren.

Afbeelding

Uniek was het space frame chassis dat geheel uit aluminium bestond, zo ook de ophanging en de in het midden geplaatste motor. De 360 Modena was de eerste straatauto van Ferrari waarbij zo’n beetje de gehele koets uit aluminium bestond. Dankzij deze innovaties kreeg Ferrari het voor elkaar om de 360 Modena maar liefst 28 procent lichter te maken dan zijn voorganger, de F355. En dat terwijl hij wel 10 procent groter was geworden. Met als gevolg dat de bagageruimte en de cabine ook ruimer waren geworden. Bij de meeste auto’s is het kijken naar de bodem niet bijster interessant. Bij de Ferrari daarentegen wel, de onderzijde is mooi glad voor een goede luchtstroom en de diffuser zorgt voor de benodigde downforce. Hierdoor was een achterspoiler niet nodig.

Afbeelding

Al deze technische ontwikkelingen zorgden er gelukkig niet voor dat het uiterlijk ongemoeid werd gelaten. Want hoewel de 360 misschien niet helemaal kan tippen aan het uiterlijk van de F355, is het nog steeds een pracht van een auto. Zijn lage en brede koets geven ‘m een echte supercar uitstraling. En wat voor de mooiste vrouwen op aarde geldt, geldt helemaal voor de 360 Modena: hij is volledig symmetrisch. Zelfs de voor- en achterzijde vertonen directe overeenkomsten. Zo zijn de intakes in de voorbumper vrijwel gelijk aan de twee gaten in de achterbumper, waar de typische dubbele uitlaatpijpen pronken. De – bijna vrouwelijke – welvingen tillen het geheel naar een hoger plan. Door zijn ietwat gladde uiterlijk en golvende vormen lijkt deze Ferrari te willen zeggen: ‘Ik ben niet zo eng, ook jij kunt me gerust berijden.’

Afbeelding

Campioni del Mondo 2000

Want de 360 Modena moest niet alleen beter rijden dan zijn voorganger, maar tegelijk ook makkelijker. Hierdoor zou je ‘m bijna zachtaardig willen noemen. De vering is bijvoorbeeld ook niet echt hard, je kunt er gerust een flink stuk comfortabel mee cruisen. Je hebt daar overigens ook niet gigantisch veel keus in, want deze 360 Modena is uitgerust met de semiautomatische F1-versnellingsbak. Het blijft een Italiaanse volbloed, dus goed en rustig warm rijden is een pré om de kwetsbare techniek van deze bak te sparen. Het geeft mij in elk geval de tijd om even te wennen aan het feit dat ik in een Ferrari rijd. Het langdurig rijden om de techniek op de juiste temperatuur te krijgen wordt veraangenaamd door de optionele Daytona sportstoelen. Want wat zitten deze lekker. Ze geven niet alleen de benodigde steun, maar bieden ook een uitstekende vorm van comfort. De stoelen zijn niet de enige delen die bekleedt zijn met leder, want ook vrijwel het gehele dashboard is hiervan voorzien.

Afbeelding

Het zicht vanuit de zitplek mag dan ook als zeer aangenaam bestempeld worden. De vloer is geheel met een hoogwaardig tapijt bekleed en, zoals gezegd, het dashboard voorzien van fijn leer. De kleurencombinatie is ook een stuk frivoler dan een compleet zwart interieur – wat je ook wel eens ziet in andere Modena’s. Het beige deel contrasteert erg fraai met de zwarte bovenkant van het dashboard, hierdoor ziet het binnenste van de Ferrari er op het eerste oog erg chique uit. Als ik zo nog even doorga zou je nog denken dat ik mij in een luxesedan bevind, maar de lage zit en het gegrom van de motor achter mij spreken dat resoluut tegen. Het Ferrari logo op het simplistische stuur geeft dat wel aan, dan wel het 360 Modena logo, dan wel het plaatje met daarop ‘Campioni del Mondo 2000’ rechts op het dashboard. Oftewel, wereldkampioen in de Formule 1.

Afbeelding

De aluminium delen die her en der over het dashboard verspreid zijn tonen zijn sportieve aard, net als de torx schroeven die her en der te zien zijn. Waar het echte racebloed te zien is, is achter het stuur. Centraal geplaatst staat namelijk de toerenteller die bij 8500 toeren de rode grens vindt en voornamelijk de aandacht trekt. Mijn aandacht ging overigens ook even uit naar de flippers achter het stuur. Want hoewel de 360 nog geen 26.000 kilometer in zijn leven heeft afgelegd, zijn de gebruikssporen al goed te zien. De verf was op beide schakelflippers al aardig afgebladderd. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen. Enfin, we kijken maar gauw naar de snelheidsmeter, waarbij de regelgeving in Nederland er niet toe lijkt te doen, want de snelheidsmeter is niet bepaald afgestemd op een normaal wegennet. Binnen de bebouwde kom rijden lukt nog wel aardig, omdat de 50 km/u aangegeven wordt, maar daarna wordt het al een stuk minder duidelijk. De teller maakt sprongen van 30 km/u en de nadruk ligt vooral op onbeschoft harde snelheden, want de 120 km/u is na een oogwenk allang overschreden en voor je het weet geeft de snelheidsmeter aan dat je al drie keer je rijbewijs bent kwijtgeraakt. Een cursus zelfbeheersing zou eigenlijk bij het aanschaffen van de Ferrari in moeten zitten. Maar genoeg gekletst, de Ferrari is inmiddels op temperatuur en klaar om goed bereden te worden. Vergeet het hoogwaardig interieur, vergeet een afgebladderd flippertje en vergeet überhaupt alles om je heen, waar het om draait is de techniek. Techniek die al sinds het wegrijden achter ons zit te grommen en maar wat graag op hol wil slaan.

Afbeelding

Hoogtoerige snerp

Laat ik alvorens mijn paar uur durende ervaring te delen voorop stellen dat je één ding moet laten: rijden in de automaatstand. Dat de ontwikkeling van automatische versnellingsbakken met rassenschreden vooruit is gegaan, wordt bij deze ‘02er Ferrari maar al te goed duidelijk. Het is niet het aller snelste schakelsysteem ter wereld - keurig gezegd. De schakelmomenten duren voor je gevoel aardig lang en dat bevordert niet het sportieve rijgedrag wat bij een Ferrari hoort. Dus zet met je rechter vingertoppen de automaat in zijn ‘1’ en ga zelf aan de slag. De Sport-knop links op het dashboard druk je in om de gasrespons nog gretiger te maken en tevens de vering wat harder te zetten. Dat laatste is overigens marginaal merkbaar, dus doe het vooral voor het directere gevoel tijdens het intrappen van het gaspedaal.

Afbeelding

Wat er dan gebeurt is in één woord fantastisch te noemen. Het bijna irritante gebrom vanuit de uitlaten verdwijnt en maakt ruimte voor de motor om zijn strijdlied te laten horen. Een enorm schel geluid spitst de oren en vloeit door tot een hoogtoerige snerp die zijn weerga niet kent. Wauw, wat een brok emotie komt er ineens los! Voor ik er erg in heb klimt de toerenteller naar het rode gebied en druk ik gauw de rechterflipper aan om naar de tweede versnelling te gaan. Doe dit wel op tijd, want ook met het semihandmatig schakelen heeft de Ferrari tijd nodig om de volgende versnelling in te schakelen. De naald van de toerenteller loopt terug tot net boven de 6000 tpm en schiet weer door naar de 8500 toeren. Ondertussen heeft het paardje de 120 km/u grens alweer bereikt en tijdens het overschakelen naar zijn drie zit hij allang over de 140 km/u. En dit alles binnen een tijd dat je tot 10 zou kunnen tellen! De 11 is nog niet eens uitgesproken of de wijzer wijst al de 160 aan. Na zo’n 400 meter rechtdoor te hebben gereden houdt de weg op en tik ik nog net de 170 km/u aan. De remmen moeten nu hun dienst bewijzen en laten mij op een veilige, niet al te abrupte, manier tot stilstand komen. Braaf paardje. De 0 tot 100 sprint zou volgens fabrieksopgave 4,5 seconden moeten zijn en dit blijkt uitstekend haalbaar, mits je niet teveel tractie verliest tijdens het wegrijden. Het is duidelijk dat de Ferrari 360 Modena F1 een bijzonder snelle jongen is en dit niet alleen laat zien, maar ook laat horen. Als ik haren op mijn rug zou hebben, zouden die bij deze Italiaan direct omhoog schieten. Wat een sound produceert deze supercar! Geweldig.

Afbeelding

De aerodynamica, wat zo hoog in het vaandel staat, heeft duidelijk zijn invloeden gehad. De Ferrari blijft op de weg plakken en gaat ook niet licht aanvoelen. Goed, in een rechte lijn presteert de Ferrari naar behoren, maar hoe zit het met de wegligging en de besturing? Laat ik beginnen met de besturing. Deze is nog opvallend licht te noemen, maar wel met uiterste precisie. De stuurbekrachtiging voelt bijna mechanisch aan, alsof het stuur direct in verband staat met de voorwielen. De feedback en de manier waarop de voorwielen reageren op stuurbewegingen is echt superieur! Weinig auto’s die dit kunnen overtreffen. Hierdoor is de 360 makkelijk en zelfs soepel in een bocht te plaatsen en met een extra dot gas te verleiden tot overstuur, wat bij te enthousiast spelen leidt tot een flinke portie overstuur. De kont gaat dan makkelijk om en is tevens weer vrij soepel te corrigeren. Maar door al dat vermogen en een gewicht dat vergelijkbaar is met een Volkswagen Passat CC TSI, blijft het uitkijken geblazen. Gelukkig heeft de 360 zo’n hoeveelheid aan grip dat je het wel erg bont moet maken voordat het echt mis gaat. Met een ingeschakelde ASR is het vooral een eitje om scherpe bochten veilig met een flinke snelheid te nemen. Het meeste vermogen komt ook pas boven de 4500 toeren vrij, waardoor je niet direct gelanceerd wordt als je een bescheiden toerental aanhoudt. De koets blijft door de elektronische dempers mooi stabiel en in balans, als een circusartiest over een evenwichtskabel.

Afbeelding

Gevoel van overwinning

Wat de Ferrari 360 Modena F1 zo geweldig maakt zit ‘m in allerlei aspecten. Het geluid is – zolang je ‘m goed op de toeren houdt – geweldig en vooral uniek en herkenbaar, de wegligging is fenomenaal en eigenlijk kan iedereen er gewoon prima mee rijden. Dat kun je ook als nadeel beschouwen, want je zou soms bijna vergeten dat je in een echte Ferrari zit. Vanbinnen zit je opvallend ruim en er is zelfs voldoende overzicht rondom. Dus daar mis je wel eens het echte supercar-gevoel. Maar een blik door de achterruit vertelt je wel wat anders. Daar ligt het hart wat de Ferrari zo opzwepend maakt. Maar dan moet je wel af en toe op zoek gaan naar een locatie waar je het paard ook goed kunt uitlaten, want de eerlijkheid gebied te zeggen dat je vaak maar weinig hebt aan al dat vermogen. Je rijdt in zo’n razend tempo veel te hard, dat je alweer gauw moet afremmen voor een voorligger of nog erger: een file.

Afbeelding

Maar zeg nou zelf, de naam ‘Ferrari’ zegt eigenlijk meer dan genoeg. Een Ferrari doet iets met je. Het geeft je een gevoel van overwinning. Reinout Oerlemans weet hoe dat voelt, niet alleen heeft hij het met zijn productiebedrijf EyeWorks helemaal gemaakt, hij heeft ook deze Modena in zijn bezit gehad. Zo eigenwijs als hij is met het niet dragen van sokken onder een pak, zo eigenwijs is hij ook ooit geweest toen hij deze blauwe Ferrari bestelde. Ondanks dat het niet de kleur is waar je een Ferrari mee associeert, staat het de Ferrari wel erg fraai. Na een dagdeel te hebben gereden met dit raspaard is niet alleen een kleine wens in vervulling gegaan, ik behoor nu echt tot één van de gelukkigen die in een Ferrari heeft gereden. Met pijn in mijn hart druk ik beide flippers in en trek ik met het minuscule hendeltje de bak in ‘ Reverse’ en rij ik ‘m weer terug zijn stal in, waar hij trappelend wacht op een nieuw baasje…

Afbeelding

Auteur en fotografie: Anton van der Wulp

Deze test is mede mogelijk gemaakt door:
Bedrijfsnaam: Van Ham Auto's
Website-adres: http://www.vanhamautos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Adres bedrijf: Deurne








Ik zou jullie graag willen uitnodigen op onze compleet nieuwe site. Daar kun je het filmpje bekijken, maar ook meerdere foto's zien van dit autootje :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door Macboy » 30 jun 2009, 22:59

Jezus wat een geweldig verslag weer met dito foto's :shock:

Respect :clap:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door Ravin ///M » 30 jun 2009, 22:59

Wat een prachtige foto's en een heerlijk weglees-verslag. Mooi dagje gehad!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door RVV » 30 jun 2009, 23:09

Mooi verslag. :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door GTRene » 30 jun 2009, 23:11

:clap: mooi verslag kerel :thumbup: en prachtige foto's...

trouwens dat verf van de flippers met die weinige km kan heel goed komen door mensen met ringen om...dan gaat het hard.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door Jurjen » 01 jul 2009, 01:48

Hier een directe link naar het filmpje, dat trouwens briljant is!

http://www.autogetest.nl/home/item/root ... menttabs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door Mathieu » 01 jul 2009, 09:03

Leuk en goed verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Getest: Ferrari 360 Modena F1

Bericht door markk » 01 jul 2009, 10:18

Mooi verslag, droomauto.

Bevestigd wel weer mijn angst qua kwaliteit voor dit soort auto's. Afbladderende verf op de schakelflippers na 26kkm. WTF !?!
Valt me ook altijd op bij Mini's. Paar jaar oud (2-4) en verf op de deur handgrepen is afgebladderd -> Exit...

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten