DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: DOWNFORCE MOTORSPORT

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jun 2009, 11:43

Michel P schreef:Tussen de verhuisdozen gefeliciteerd heren!

Michel
+1

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 jun 2009, 12:07

Tom schreef:Vandaag ook wezen kijken bij Downforce. Mooie dag. Laurens was 2e. Jitse reed ook erg goed maar maakte een klein foutje en eindigde (flink hard :shock: ) tegen de bandenstapel. Kwestie van tijd voor de heren twee podiumplekken hebben, want dat zit er zeker in!
Je had er zaterdag dus ook bij moeten zijn. :mrgreen:
Mooie foto's, Tom! :beer:

Aad

Bericht door Aad » 29 jun 2009, 12:20

Mooi weer gedaan heren , nu een vol podium :thumbup:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 29 jun 2009, 12:22

:bignews: :bignews: :bignews: :bignews: :bignews:

Even een oproep tussendoor: we zoeken nog een (ervaren) autoschadehersteller die ons kan en wil helpen.
Welke DF er wil ons team komen versterken?
Je vergoeding: nog 4 weekenden heel veel plezier en als je wilt valt er voor Circuits d'Auvergne ook nog wel iets te regelen.
Er ligt op dit moment reeds een mooie uitdaging op je te wachten................ :'( :wink: :'(

Wil je nog even anoniem blijven? pb mij even.
Oh ja, we hebben ook nog een klein beetje haast (een typisch autosport-fenomeen :wink: ).

P.S. Dit is bedoeld als een een serieuze vraag. We need help! :please:
Laatst gewijzigd door DownforceJan op 29 jun 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Luuk

Bericht door Luuk » 29 jun 2009, 12:56

Ja dat is geen uitdeukwerkje :bag:

Ik heb ook een superweekend gehad, en de jongens hebben schitterende resultaten behaald!! Nogmaals gefeliciteerd daarvoor. :!:
Zat zojuist ook weer even de onboard beelden bij Jitse in race 2 te kijken, gaat allemaal super lekker totdat het dus bovenaan bij Eau Rouge door een klein foutje behoorlijk mis gaat. Wat een knal. :shock: :?

Maargoed, gelukkig heeft Jitse niks.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 jun 2009, 13:13

Zijn er ook ergens beelden te zien van de race?

Luuk

Bericht door Luuk » 29 jun 2009, 13:50

Snipe schreef:Zijn er ook ergens beelden te zien van de race?
Ik moet de onboards nog even verwerken, en dan upload ik ze hopelijk vandaag nog. ;)

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 29 jun 2009, 14:19

Gezien de incidenten van afgelopen weekend, mag je wel aannemen dat er op SBS e.e.a. te zien zal zijn. :wink:
Met name voor "ramptreuristen" wordt het vast en zeker een gezellige uitzending.
Wat een weekend! De hoogste pieken en diepste dalen in 2 x 60 minuten.
Ondanks de klapper van Jitse en zijn daarmee verspeelde overwinning was het alles bij elkaar toch een super weekend.
Hoeveel beter kan het nog worden?

Aan ALLE teamleden en aan ALLE aanwezigen: hartstikke bedankt voor alle positieve energie waarmee onze tent en ons weekend gevuld waren. :thumbup:

En nu weer voorbereiden op de races op Zolder. :blabla:

ErikS

Bericht door ErikS » 29 jun 2009, 14:42

Reed Jitse eerste op't moment van de klapper? :evil:

Maakt, 't nog zuurder... :(

Heb zin in viva auvergne! Eerst maar eens even een TOMTOM aanschaffen! :mrgreen:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 29 jun 2009, 14:50

DownforceJan schreef:Gezien de incidenten van afgelopen weekend, mag je wel aannemen dat er op SBS e.e.a. te zien zal zijn. :wink:
Met name voor "ramptreuristen" wordt het vast en zeker een gezellige uitzending.
Wat een weekend! De hoogste pieken en diepste dalen in 2 x 60 minuten.
Ondanks de klapper van Jitse en zijn daarmee verspeelde overwinning was het alles bij elkaar toch een super weekend.
Hoeveel beter kan het nog worden?

Aan ALLE teamleden en aan ALLE aanwezigen: hartstikke bedankt voor alle positieve energie waarmee onze tent en ons weekend gevuld waren. :thumbup:

En nu weer voorbereiden op de races op Zolder. :blabla:
Dankjewel voor de gastvrijheid wederom!
Met Zolder ben ik weer bij indien ik tijd heb.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 29 jun 2009, 15:20

Erik Stoffelsen schreef:Reed Jitse eerste op't moment van de klapper? :evil:

Heb zin in viva auvergne! Eerst maar eens even een TOMTOM aanschaffen! :mrgreen:

Jitse reed op plaats 1. Hij ging echt super goed. (een beetje vaderlijke trots, maar ook feitelijk).
Met nog zo'n 5 ronden te gaan en ca. 12 tot 15 seconden voorsprong was het naar mijn mening een gelopen race.
Zijn zus(je) stond al bij het podium klaar om in de feestvreugde te delen......................
Helaas in plaats daarvan een bak schade mee terug in de trailer. Ook dat hoort er dus bij.
Bijkomstigheidje: zijn oom reed met de V8Star achter hem op het moment waarop Jitse crashte.
Die dacht ook dat Jitse even te lang in zijn spiegel keek.
Begrijpelijke onervarenheid die nu juist bij Eau Rouge even niet van pas komt.

Het is ons al vaak gezegd: de race is pas gelopen als je de finishlijn passeert.

In de Auvergne gaan we nog maar eens flink oefenen en testen, zodat de races daarna nog zekerder worden.

We hebben trouwens nog ruim voldoende (teveel dus eeigenlijk :hmmm: ) plaatsen vrij voor Frankrijk. Nog liefhebbers hier?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 29 jun 2009, 15:25

Ondanks de klapper, toch mijn welgemeende felicitaties aan het gehele team.
Mooi om te zien dat de progressie er is :thumbup:

En weer een mooi signaal aan mijn collega's dat er voor volgend jaar maar eens goed gekeken moet gaan worden naar hoe wij hierin mee willen gaan.
Jan, jij weet hoe ik er over denk, aan mijn enthousiasme zal het zeker niet liggen.
( zeker niet na mijn ervaring van vorige week donderdag :df: )

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 29 jun 2009, 16:35

Ook even een reactie;

Het was voor het team echt een topweekend, spijtig dat we niet met een 2e zege konden afsluiten maar wel met een einser die er niet echt meer strak uit ziet ("Doen ze dat ooit", zullen er nu wel een paar denken).

We merken zelf duidelijk dat we steeds meer ervaring krijgen en automatismen opbouwen die ervoor zorgen dat de topsfeer, die er al was in ons gezellige tentje, steeds beter wordt.

Helemaal super dus en op naar de thuisrace van het technisch team!

Zoals de leuze van onze woonplaats luidt: "See you in Zolder!"

Bjorn

ErikS

Bericht door ErikS » 29 jun 2009, 17:13

DownforceJan schreef:
Erik Stoffelsen schreef:Reed Jitse eerste op't moment van de klapper? :evil:

Jitse reed op plaats 1. Hij ging echt super goed. (een beetje vaderlijke trots, maar ook feitelijk).
Met nog zo'n 5 ronden te gaan en ca. 12 tot 15 seconden voorsprong was het naar mijn mening een gelopen race.
Zijn zus(je) stond al bij het podium klaar om in de feestvreugde te delen......................
Helaas in plaats daarvan een bak schade mee terug in de trailer. Ook dat hoort er dus bij.
Bijkomstigheidje: zijn oom reed met de V8Star achter hem op het moment waarop Jitse crashte.
Die dacht ook dat Jitse even te lang in zijn spiegel keek.
Begrijpelijke onervarenheid die nu juist bij Eau Rouge even niet van pas komt.

Het is ons al vaak gezegd: de race is pas gelopen als je de finishlijn passeert.

In de Auvergne gaan we nog maar eens flink oefenen en testen, zodat de races daarna nog zekerder worden.

We hebben trouwens nog ruim voldoende (teveel dus eeigenlijk :hmmm: ) plaatsen vrij voor Frankrijk. Nog liefhebbers hier?

De race is niet uitgereden, maar er is wel een flinke PUNT naar JR gemaakt, dacht ik zo.
Snelste kwalificatie, en een SUPER race!

Jammer van de schade, gelukkig geen blijvende schade, dat is belangrijker!

(Foto's van de auto, toevallig? Kan ik me er een beeld bij vormen.. 't klinkt alsof 't wel erg hard ging! :evil: )

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 jun 2009, 18:08

Het was een superweekend!
Na donderdagmiddag nog even met Jan, Luuk, Hugo en een hele groep DF'ers in een strandtent met volgens Metchu zeer aardige bediening (;)) te hebben gegeten de lange reis richting Spa begonnen. Normaal is dat maar 300km, maar afgelopen weekend was het iets meer.
De Zandvoort 130i moest namelijk nog terug naar Oud-Gastel omdat er op de paddock geen plaats meer voor was. En aangezien we flink wat files gezien hebben, waren we daar pas rond een uur of 19:00.
Nu wilde het toeval dat er niet ver van Oud-Gastel een hele speciale uitlaat voor de tweede Downforce 130i gelast werd en die zou rond 21:00 gereed zijn. Dus dan zouden we ook wel even kunnen wachten en die meenemen naar Spa, meer pk's is daar namelijk altijd wel goed.
Dus even samen met Luuk een pizza gescoord en wat inkopen voor het team voor het weekend gedaan en rustig wachten tot die extra paarden klaar waren voor gebruik. Dat werd uiteindelijk half één en toen dus maar even volle pollen naar Spa getrapt. Daar kwamen we uiteindelijk rond 03:45 aan terwijl mijn dag om 03:00 al begonnen was, dus ik sliep die nacht goed.
Toch al weer om 09:00 wakker omdat de F3's langs kwamen blèren, maar al weer verbazingwekkend fit eigenlijk, opvallend wat autosport toch met je kan doen, zelfs slaap heb je niet meer nodig. :thumbup:

Vanwege DF @ Zandvoort had ik de vrije trainingen op donderdag helemaal gemist. Het idee was dat Jitse daarom de kwalificatie zou beginnen, een snelle ronde zou rijden en ik daarna de rest van de tijd zou gebruiken om weer even rustig aan de baan te wennen.
Het eerste deel van dat plan verliep perfect, Jitse liet een mooie derde plaats noteren, alleen toen het mijn beurt was om in te stappen bleek het achter op het circuit behoorlijk te zijn gaan regenen. Tijd om te wisselen naar regenbanden was er niet meer, dus uiteindelijk toch twee rondjes op slicks gereden, gewoon om weer even te weten hoe de baan er ook al weer uit zag. ;)
Op de laptimer zag ik een 3.09 verschijnen dus meer dan dat was het ook niet. Tijd om daar al te lang bij stil te staan was er niet, want Laurens had zijn auto gewoon even op pole gezet, voor de JR M3. Een fantastische prestatie uiteraard en een teken dat al het keiharde werk van alle mensen die zich uit de naad gewerkt hebben om die auto's sneller te maken niet voor niks is geweest!
Op vrijdagavond was er nog een feest in de DSC tent. Omdat wij daar tegenover lagen zat slapen er toch niet in, dus samen met Laurens maar van de nood een deugd gemaakt en meegenoten van de karaoke kwaliteiten van de verschillende rijders die al iets meer bier gezien hadden. :beer: :mrgreen:

Op zaterdag de eerste race. Donkere wolken hingen boven het circuit, dus behoorlijk wat stress wat de banden betreft, maar je kunt niet op regenbanden gaan rijden terwijl de baan nog droog is, dus iedereen startte op slicks. Wat ook de goede keuze was, want het heeft uiteindelijk niet meer dan gedruppeld (tot na de race, toen kwam het water met bakken tegelijk uit de lucht).
Jitse reed een ongelofelijke race, met een auto die (in theorie) toch wel flink wat langzamer zou moeten zijn dan die van Laurens reed hij een snelste rondetijd die zelf nog iets sneller was dan die van Laurens, 2.48.6 om 2.48.9. En samen met Laurens bleef hij zo ongeveer op de bumper van de JR M3 hangen. Daar gebruikte hij naar de smaak van de wedstrijdleiding echter iets teveel asfalt voor, waardoor hij een drive through penalty kreeg. Wat nog niet zo erg was want na de pitstops en de verplichte strafseconden voor Laurens en JR lagen we toch nog steeds op kop.
En toen was het dus mijn tijd om mijn eerste (droge) rondjes van het weekend te gaan rijden. Eerst echter nog een rondje of drie achter de safetycar, wat van de ene kant wel heel fijn was, zo kon ik nog even wennen aan de auto, aan de extra pk's van die uitlaat, aan het andere sturen t.o.v. de andere 1-series (ze rijden allemaal echt heel anders) en ook een beetje aan de baan. Het nadeel was echter dat achter me een heleboel snellere auto's reden (een Mosler, de V8 Star en Corvette van Mad & Daring, een paar 911's en een M3 GTR kan ik me zo herinneren, maar het zullen er nog wel meer zijn geweest) en toen de safetycar eenmaal naar binnen ging wilden die er allemaal voorbij en het liefst allemaal tegelijk, dat was dus wel even spannend, ik heb het eerste rondje meer in mijn spiegels gekeken dan voor me. Dat bleek ook wel uit de rondetijd, een 3.01 was 'maar' 10 seconden te langzaam eigenlijk, oeps.....
Ook erg veel van mijn lijn af geduwd die eerste ronde, dus veel rotzooi op de banden en dus kwam Laurens me na een rondje na Eau Rouge al netjes hard voorbij. Het ging echter steeds beter en ik kon een redelijk constant tempo rijden. Dat lag niet erg hoog omdat het pas mijn eerste rondjes van het weekend op een droge baan waren, maar uitrijden en heelhouden vond ik belangrijker dan wat dan ook, zeker omdat het podium er in zat.
Na drie of vier rondjes zag ik de JR M3 in mijn spiegels verschijnen en een rondje later zat hij vlak achter me. Nog even geprobeerd om harder te gaan rijden en hem af te blokken, maar dat duurde precies drie bochten en toen zat hij al naast me. De keus tussen een zekere derde plaats of samen eraf was snel gemaakt, dus de auto niet naar buiten laten lopen en hem laten leven in de wetenschap dat Laurens intussen toch al wel op een veilige eerste plaats rondreed.
Dennis meldde ondertussen op de boordradio dat mijn rondetijden vier seconden per rondje sneller waren dan die van de nummer 4, dus eigenlijk was het daarna niks meer dan uitrijden, overal een beetje marge houden en de motor niet tot de laatste toeren uitwringen.
Tot ik twee rondjes voor de finish opeens een ronde vlag voor Eau Rouge zag, ik kon het eigenlijk nauwelijks geloven, maar de MINI Cooper turbo uit onze klasse (de leukste MINI uit het DSC :P ;)) was in aanraking gekomen met een V8 Star en die stond dwars op de ideale lijn met zijn neus tegen de banden.
Einde race dus en een eerste plaats voor Laurens en ik en Jitse op de derde plaats met de bekende JR M3 tussen ons in!
De 20 dolgelukkige Downforce team leden die elkaar in de armen vallen, op de schouders kloppen, high fives uitdelen en aan de champagne gaan denken jullie er zelf maar bij, dat moet je toch live zien en meemaken om te weten hoe bijzonder zo'n moment is (over drie weken rijden we op Zolder, *hinthint*).....

Maar goed, op zondag was er nog een race.
Afgesproken dat we de rollen dit keer om zouden keren, ik zou starten en Jitse zou de tweede helft van de race rijden.
Bij de start ging de JR M3 er meteen vandoor met Laurens er achteraan. Omdat er ook nog een Marcos, een M3 GTR en een 911 zich tussendoor wurmden was ik de aansluiting meteen kwijt en de rondjes daarna kwam ik niet lekker in mijn ritme. Wat ook niet uit maakte want al na een paar rondjes kwam de safetycar naar buiten omdat een Britcar M3 en een 911 elkaar lelijk hard geraakt hadden.
Dan denk je 'mooi, safetycar, dus even rustig aan doen', maar ik lag intussen al een minuut of twee achter op de leiders van de GT klasse, dus moest nog heel behoorlijk doortrappen om achter de safetycar aan te kunnen sluiten, dat gaat echt bijna op racesnelheid, even rustig langs de marshalls die aan het vegen zijn langs de baan en daarna weer vol op het gas.
Uiteindelijk toch gehaald en weer aangesloten achter de JR M3 en Laurens (met nog een stel mensen uit andere klassen ertussen).
De safetycar ging naar binnen en er kon weer geracet worden, maar net voor Laurens (en mij) ging een Supersport Exige kapot. De JR M3 zat daar echter voor en kon wegrijden terwijl wij moesten wachten achter een Exige die op een gegeven moment nog maar 60km/u reed (inhalen achter de safetycar mag niet). Uiteindelijk zwaaide hij ons dan maar voorbij en toen ging de eerste (Laurens geloof ik) en daarna de rest ook er pas voorbij.
Ik wilde hem nog net voor Blanchimont inhalen, maar moest daardoor wel heel erg van mijn lijn af terwijl de Clio van Nico Been die achter mij reed wel ongeveer op zijn lijn kon blijven. Het gevolg was een heleboel rotzooi op mijn banden en een Clio die zo ongeveer tegen mijn kofferbak aan zat te duwen in La Source.
Daarna nog de domme (beginners-)fout gemaakt om met heel weinig grip Eau Rouge toch in zijn V te willen nemen, dus het laatste stukje heuvel op zat ik echt te laag in de toeren en kwam de Clio steeds dichterbij. Maar goed, één keer blokken mag, dus netjes naar rechts gestuurd en hij had meer snelheid dus moest kiezen, liften of er links voorbij. Hij koos voor dat laatste en bij het aanremmen van Les Combes zat hij helemaal links naast me. Maar ik kon wat later remmen, dus bleef ik er gelukkig voor. Daarna bij het aanremmen van Bruxelles deed hij weer een poging aan de binnenkant, maar toch gewoon ingestuurd en hij moest liften en haakte daarna af, ook al omdat de M3 van Leon Zappeij bij hem kwam aandringen; pfjoe, derde plaats dus in ieder veilig gesteld en snel doortrappen, want ik zou dat rondje ook binnen komen voor de verplichte pitstop en rijderswissel.
Dat ging allemaal perfect en Jitse kwam met een ruime voorsprong op Laurens de pits weer uit (met dank aan de mindere strafseconden die wij hadden). Daarna was het een kwestie van nagels bijten en de tijden op de monitoren volgen. Al snel werd duidelijk dat Laurens te veel tijd verloren had achter die Exige tijdens de safetycar situatie, dus die werd ingehaald door de jongens van JR.
Jitse had echter nog een flinke voorsprong, met nog een kwartier (zes of zeven rondjes) te gaan was die nog 17 seconden toen hij op de radio meldde dat hij gecrasht was. Ontzettend jammer uiteraard, maar daar heb ik op dat moment geen seconde bij nagedacht, het was namelijk bovenop Eau Rouge gebeurd en daar ga je echt heel hard en de muur is daar niet ver weg, dus het enige dat telde was dat hij zelf ok was. Dat bleek echter al snel het geval en 10 minuten later kwam hij alweer de pitstraat in wandelen.
De race ging ondertussen ook nog gewoon door en de JR M3 won die uiteindelijk met een seconde of 10 voorsprong op Laurens (diezelfde 10 seconden die hij achter de Exige verloren was.....) en de Clio van Nico Been werd derde.

Conclusie van het weekend?
Helemaal geweldig, al het keiharde werk aan de auto's heeft zich terug betaald en iedereen is dolenthousiast voor de volgende race, over drie weken zijn we op Zolder en dan is het weer :popcorn: !!!

DF'ers die nu pas geloven dat Downforce ook races kan winnen en dat toch wel eens van dichtbij mee willen maken weten nu dus waar ze moeten zijn op 18 en 19 juli! :beer:

Metchu

Bericht door Metchu » 29 jun 2009, 18:30

Peter mooi verslag man!

Luuk

Bericht door Luuk » 29 jun 2009, 18:43

Yeah!! :banaan:

Mooi verslag Peter, top top! :thumbup:
Zal zometeen de eerste foto's posten.

Laurens

Bericht door Laurens » 29 jun 2009, 18:52

Zo eindelijk ook ff tijd om weer wat op DF te posten :forum:

Was weer een heel erg leuk en gezellig weekend met na het vele werk van het technische team eindelijk ook een keer op de hoogste trede van het podium mogen staan :popcorn:

Verslag komt er zsm aan :wink:

Luuk

Bericht door Luuk » 29 jun 2009, 22:32

Zo! De foto's tot de kwalificatie.

Rara, welke (heerlijke) auto is dit?
Afbeelding

'Rood water' gezien vanaf de Downforce tent.
Afbeelding

De fraaie-in-downforce-kleuren-gespoten helm van Jitse.
Afbeelding

Nieuwe uitlaat onder de 130i van Laurens, wát een bruut geluid. Groot verschil met de vorige!
Afbeelding

Even uitlijnen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric bestudeerd het tijdschema van vrijdag.
Afbeelding

Trapje omhoog...
Afbeelding
...naar de slaapplek:
Afbeelding

Ondertussen even kijken bij Formule 3 in La Source. Twindriften!!
Afbeelding
Ohnee, toch niet.
Afbeelding

Regenbanden die dit weekend niet nodig bleken.
Afbeelding

Achter La Bomba in de oude pits: Tijd voor de kwalificatie, Laurens is er klaar voor.
Afbeelding

To be continued... :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 jun 2009, 22:38

Nou Luuk. Wat een sfeer :)

DownforceNico

Bericht door DownforceNico » 29 jun 2009, 22:52

de eerste auto is een BMW e34 ///M 5 Touring van Bjorn. Denk ik :D

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 jun 2009, 22:55

Leuk verslag van Peter en erg mooie foto's van Luucky!

Goed om te lezen dat de aanpassingen hun werk doen. Op Zolder zullen jullie misschien nog meer voordeel hebben op de M3?

Luuk

Bericht door Luuk » 29 jun 2009, 23:02

DownforceNico schreef:de eerste auto is een BMW e34 ///M 5 Touring van Bjorn. Denk ik :D
Juist! Nico gaat door voor de koel-vriescombinatie. 8) We hadden even in de parkeergarage wat plaatjes geschoten. :)

Even twee dagen skippen, één foto (frame) zegt meer dan duizend woorden...
Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 29 jun 2009, 23:20

Peter prachtig verslag en Luuk prachtige foto's !

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 29 jun 2009, 23:21

Wat een schitterende foto's Luuk. Echt super!!!!

Plaats reactie