stelling: Op vol vermogen rijden.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
stelling: Op vol vermogen rijden.
Ik krijg vaak discussies over wat wel en wat niet goed is voor een auto.
Dit zijn geen discussies met deskundigen waardoor er soms aparte verklaring verzonnen worden.
Zo had ik laatst de discussie over het constant vol belasten van de auto.
Mijn vrienden verklaarden dat je zo alles sloopt en het binnen de kortste keren einde oefening is. Zo zouden lekke koppakkingen en opgeblazen motoren snel voorkomen als je constant op vol vermogen rijdt.
Zo kreeg ik te horen dat de 1.6 Liter van de Cooper S een veelste kleine motor is voor het vermogen en als je stevig rijdt, het blok binnen 50K km naar de maan helpt.
Laat ik dit eerst even nuanceren. We praten over een goed ingerede motoren. Eerst rijd je de wagen goed warm, dus niet 5 minuten maar 20. En na een tijdje stevig rijden de motor rustig af laten koelen door bijvoorbeeld de laatste 15 min kalm te rijden.
Ik ben van mening dat, zolang je de bovenstaande procedure maar goed volgt dat het rijden op vollast geen problemen hoeft op te leveren. Het betreft hier moderne motoren die NIET gechipt zijn. Dus niet Alfa Romeo's van 20 jaar oud.
Wat is jullie kant van het verhaal.
Dit zijn geen discussies met deskundigen waardoor er soms aparte verklaring verzonnen worden.
Zo had ik laatst de discussie over het constant vol belasten van de auto.
Mijn vrienden verklaarden dat je zo alles sloopt en het binnen de kortste keren einde oefening is. Zo zouden lekke koppakkingen en opgeblazen motoren snel voorkomen als je constant op vol vermogen rijdt.
Zo kreeg ik te horen dat de 1.6 Liter van de Cooper S een veelste kleine motor is voor het vermogen en als je stevig rijdt, het blok binnen 50K km naar de maan helpt.
Laat ik dit eerst even nuanceren. We praten over een goed ingerede motoren. Eerst rijd je de wagen goed warm, dus niet 5 minuten maar 20. En na een tijdje stevig rijden de motor rustig af laten koelen door bijvoorbeeld de laatste 15 min kalm te rijden.
Ik ben van mening dat, zolang je de bovenstaande procedure maar goed volgt dat het rijden op vollast geen problemen hoeft op te leveren. Het betreft hier moderne motoren die NIET gechipt zijn. Dus niet Alfa Romeo's van 20 jaar oud.
Wat is jullie kant van het verhaal.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
-
- Berichten: 22250
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Je motor moet de hele tijd veel vermogen leveren en maakt daarbij dus veel toeren. Veel toeren betekend meer slijtage. En meer slijtage betekend een verkorte levensduur. Maargoed, gelul in de marge. Het zal wel uitmaken, maar ik koop een auto om ermee te rijden en niet om suf 1500rpm te doen. Als de kilometerstand te hoog is doe ik em toch weg. Motoren worden bovendien ontwikkeld met flinke marges in het achterhoofd.
-
- Berichten: 22250
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Nee, maar een normaal blok testen fabrikanten in de meest extreme situaties in allerhande omstandigheden. Duizenden kilometers circuit, bij extreme koud, in extreme hitte enzovoort. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat Mercedes sommige motoren van de lopende band haalt om deze rustig een uur lang 15.000 rpm te laten draaien. Helaas niet echt een bron, maar een fabrikant die honderdduizenden motoren gaat maken om deze wereldwijd te verkopen zorgt er wel voor dat er een flinke marge opzit.Rebel schreef:Met een gechipte motor zou ik dit niet adviseren....
- Knot
- Berichten: 40140
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Veel toeren maken gaat alles harder van. Meer slijtage aan de zuigerveren, cilinderwand enz. Veel meer olieverbruik.
Wij hadden vroeger een Colt 1.3 waar elke dag zo'n 160 kilometer mee gereden werd, bijna plank gas. Dat ding zoop 2 liter olie per week. Die is daarna naar een oud mannetje gegaan die er alleen mee in het dorp reed en die had daar allemaal geen last van, olieverbruik of wat.
Wij hadden vroeger een Colt 1.3 waar elke dag zo'n 160 kilometer mee gereden werd, bijna plank gas. Dat ding zoop 2 liter olie per week. Die is daarna naar een oud mannetje gegaan die er alleen mee in het dorp reed en die had daar allemaal geen last van, olieverbruik of wat.
- Arthur
- Berichten: 43040
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Constant plankgas rijd ik ook niet.
Heb er geen verklaring voor.
Toen we de 15e terug kwamen van de Ring heb ik het laatste stuk op de A31 constant 225 gereden.
Net niet volgas, op de 1 of andere manier voel ik mij daar iets prettiger bij.
Niet qua snelheid maar qua techniek.
Bij Porsche (van horen zeggen) zeggen ze wel: kruissnelheid is topsnelheid
Heb er geen verklaring voor.
Toen we de 15e terug kwamen van de Ring heb ik het laatste stuk op de A31 constant 225 gereden.
Net niet volgas, op de 1 of andere manier voel ik mij daar iets prettiger bij.
Niet qua snelheid maar qua techniek.
Bij Porsche (van horen zeggen) zeggen ze wel: kruissnelheid is topsnelheid

- Knot
- Berichten: 40140
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
De diesel trap ik gewoon de hele weg plank hoor, alleen de M3 doe ik het niet omdat die in het rood draait op top en omdat het een benzineauto is (hoge toeren).Arthur schreef: Net niet volgas, op de 1 of andere manier voel ik mij daar iets prettiger bij.
Niet qua snelheid maar qua techniek.
Ideaal zo'n turbodieseltje, 220 op de teller bij nog geen 4000 toeren.
- Arthur
- Berichten: 43040
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 55078
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
je rijdt constant plankgat(nieuw woord LOL) met een Suzuki Alto 800cc 3 pitter /Merc 190d, dat soort auto'somdat 't anders niet vooruit gaat.
Om met snellere auto's plankgas te rijden moet je wel de ruimte hebben en weten waar de flitspalen staan. Hoe kan ik ZELFS in dit rustige Friesland ooit 100% plankgas rijden met de E46 M3 of m'n huidige auto.
Het kan gewoon nooit 100% ook niet op de Autobahn:Overig verkeer/veiligheid/flitsers.
Ik snap de stelling dus gewoon niet bij de hedendaagse normale auto, in 'n 120pk TDI ga je NOOIT 100% planken Rody, behalve als de weg vrij is of je als ererste bij 'n verkeerslicht staat, maar niet 24/7 wanneer je in dat ding zit, ik ben gek en jij ook, maar constant? Ik zou er tureluurs van worden...en een auto met dikkere motor kopen:Half gas en toch rap:Da's relaxed
Om met snellere auto's plankgas te rijden moet je wel de ruimte hebben en weten waar de flitspalen staan. Hoe kan ik ZELFS in dit rustige Friesland ooit 100% plankgas rijden met de E46 M3 of m'n huidige auto.
Het kan gewoon nooit 100% ook niet op de Autobahn:Overig verkeer/veiligheid/flitsers.
Ik snap de stelling dus gewoon niet bij de hedendaagse normale auto, in 'n 120pk TDI ga je NOOIT 100% planken Rody, behalve als de weg vrij is of je als ererste bij 'n verkeerslicht staat, maar niet 24/7 wanneer je in dat ding zit, ik ben gek en jij ook, maar constant? Ik zou er tureluurs van worden...en een auto met dikkere motor kopen:Half gas en toch rap:Da's relaxed

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 55078
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
20 minuten warmrijden vind ik nog niet voldoende (Alfa gehad, moest je een half uur opwarmen ivm 7 liter olie, 911 heeft bijna het dubbele, duurt nog langer). Met de raceolie die ik gebruik smeert het wel vanaf koude start, maar zuigerwanden zijn niet race-spec, dus dat zorgt langzaam aan voor steeds wat meer slijtage. Kleine koelkanaaltje lopen met koude olie nog niet helemaal goed door, maar vooral al stalen/metalen/alu onderdelen in het blok moeten imho eerst goed warm worden.
Maar als de boel is opgewarmd dan kan 'ie gewoon vol. Zo'n motorblok moet een tijd meegaan. Wat slopender voor je auto is, is met 40 graden, volle zon 5 uur lang in de file staan op de route du soleil. Volle pijp rijden is daarmee vergeleken relatief onschuldig. Je auto krijgt veel koeling, behalve de achterste cylinders (bij BMW 6 in lijn bijvoorbeeld). Die gaan dan ook als eerste naar de haaien, schijnt.
Maar als de boel is opgewarmd dan kan 'ie gewoon vol. Zo'n motorblok moet een tijd meegaan. Wat slopender voor je auto is, is met 40 graden, volle zon 5 uur lang in de file staan op de route du soleil. Volle pijp rijden is daarmee vergeleken relatief onschuldig. Je auto krijgt veel koeling, behalve de achterste cylinders (bij BMW 6 in lijn bijvoorbeeld). Die gaan dan ook als eerste naar de haaien, schijnt.
- Knot
- Berichten: 40140
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 22 okt 2006, 16:57
"Ik snap de stelling dus gewoon niet bij de hedendaagse normale auto, in 'n 120pk TDI ga je NOOIT 100% planken Rody, behalve als de weg vrij is of je als ererste bij 'n verkeerslicht staat, maar niet 24/7 wanneer je in dat ding zit, ik ben gek en jij ook, maar constant? Ik zou er tureluurs van worden...en een auto met dikkere motor kopen:Half gas en toch rap:Da's relaxed"
Met de Focus (115pk diesel apparaat) rijd ik in Duitsland ook altijd volgas. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben maar 's avonds gaat dat prima. Op de stukken waar ze een limiet hebben houd ik danwel +40 aan, anders kan het wel erg veel gaan kosten.
Zo cruise je in 4,5 uur van Eindhoven naar basel en dat is zelfs nog best comfortabel ivm met een zelfde klasse auto met vergelijkbare benzine motor. (Heb laatst zo'n ritje gedaan in een E280 cdi, daar is het idd niet mee te vergelijken...) Maar technisch houdt de focus het prima, na 125K nog nooit tussentijds olie bij moeten vullen, wel wat schade aan de koppeling gehad bij 120K, verder alleen regulier onderhoud.
Met de Focus (115pk diesel apparaat) rijd ik in Duitsland ook altijd volgas. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben maar 's avonds gaat dat prima. Op de stukken waar ze een limiet hebben houd ik danwel +40 aan, anders kan het wel erg veel gaan kosten.
Zo cruise je in 4,5 uur van Eindhoven naar basel en dat is zelfs nog best comfortabel ivm met een zelfde klasse auto met vergelijkbare benzine motor. (Heb laatst zo'n ritje gedaan in een E280 cdi, daar is het idd niet mee te vergelijken...) Maar technisch houdt de focus het prima, na 125K nog nooit tussentijds olie bij moeten vullen, wel wat schade aan de koppeling gehad bij 120K, verder alleen regulier onderhoud.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
@Dick,
hoeveel vrachtjes haal je zo op een avond met de taxi?
j/k
Mijn blokje wordt na het warmrijden nou niet echt rustig bereden.. niet gek ook.. beetje gekieteld E46 318i blokje moet hard werken om mee te komen met hedendaags dieselgeweld..... . .. maar goed, na 210000 km ging de boel van de motor even open om wat wildere onderdelen te monteren.. verhip.. ziet er nog als nieuw uit..
Dan de vertrouwde E36 316i met 40% meer vermogen door tuning (nokkenas, 4 gasklephuizen en ga zo maar door) na 3 ton.. ook nog goed. En dan loopt ie wel regelmatig over de 7000 toeren.
Staat trouwens in de autoweek ook een verhaal in klokje rond.. een E36 316i M43b16.. 605000 km op de klok. En slijtage? nee dus..
Warmrijden lijkt mij gewoon the culprit.. belasten van een koud blok is funest...
hoeveel vrachtjes haal je zo op een avond met de taxi?

Mijn blokje wordt na het warmrijden nou niet echt rustig bereden.. niet gek ook.. beetje gekieteld E46 318i blokje moet hard werken om mee te komen met hedendaags dieselgeweld..... . .. maar goed, na 210000 km ging de boel van de motor even open om wat wildere onderdelen te monteren.. verhip.. ziet er nog als nieuw uit..
Dan de vertrouwde E36 316i met 40% meer vermogen door tuning (nokkenas, 4 gasklephuizen en ga zo maar door) na 3 ton.. ook nog goed. En dan loopt ie wel regelmatig over de 7000 toeren.
Staat trouwens in de autoweek ook een verhaal in klokje rond.. een E36 316i M43b16.. 605000 km op de klok. En slijtage? nee dus..
Warmrijden lijkt mij gewoon the culprit.. belasten van een koud blok is funest...
-
- Berichten: 9420
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Nja, toevallig afgelopen week een Benz (1.7cdi
) weggedaan met 350000km; deze auto is altijd vol belast. Ik reed er iedere nacht 500km mee (en 120 adressen in steden).
Deze auto heeft buiten de beurten alleen maar verbruik van banden+schijven+blokken gehad; zelfs op het einde verbruikte deze auto niet zichtbaar olie.
Denk dat auto's best wel onder vollast kunnen presteren, ligt er maar net aan wat je onder vollast verstaat; bedoel consequent van toerenbegrenzer naar toerenbegrenzer gaan is wel vollast, maar dusdanig ver van optimaal dat het mij niet lijkt dat je dat bedoelt.
Alle auto's die we hier hebben gehad zijn echt wel zwaar gebruikt, maar eigenlijk nog nooit last van motorschade gehad.

Deze auto heeft buiten de beurten alleen maar verbruik van banden+schijven+blokken gehad; zelfs op het einde verbruikte deze auto niet zichtbaar olie.
Denk dat auto's best wel onder vollast kunnen presteren, ligt er maar net aan wat je onder vollast verstaat; bedoel consequent van toerenbegrenzer naar toerenbegrenzer gaan is wel vollast, maar dusdanig ver van optimaal dat het mij niet lijkt dat je dat bedoelt.
Alle auto's die we hier hebben gehad zijn echt wel zwaar gebruikt, maar eigenlijk nog nooit last van motorschade gehad.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het is me al eerder opgevallen uit reacties op het Autoweek forum dat veel mensen angstig zijn om toeren te maken met hun motortje, men denkt dat deze dan meteen uit elkaar zal vallen of men vindt het motorgeluid eng.
Zeker van de Duitse merken mag je verwachten dat hun motoren langdurig bestand zijn tegen hoge toeren, aangezien er op de Autobahn veel meer toeren gemaakt worden (hogere kruissnelheden en vaker acceleren).
Uiteraard zal 2000 toeren met weinig belasting gezonder zijn voor het blok. Dieselmotoren die voor commerciële toepassingen worden gebruikt (transport, landbouw e.d.) maken ook veel minder toeren dan de dieselblokken in auto's.
Zeker van de Duitse merken mag je verwachten dat hun motoren langdurig bestand zijn tegen hoge toeren, aangezien er op de Autobahn veel meer toeren gemaakt worden (hogere kruissnelheden en vaker acceleren).
Uiteraard zal 2000 toeren met weinig belasting gezonder zijn voor het blok. Dieselmotoren die voor commerciële toepassingen worden gebruikt (transport, landbouw e.d.) maken ook veel minder toeren dan de dieselblokken in auto's.