F1 2010 - FIA/FOTA-ruzie gaat door

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: FOTA New Formula (F1-afsplitsing) - nu met DF Onderzoek

Bericht door Eric H » 24 jun 2009, 19:10

One down, one to go....... !

Dutch

Bericht door Dutch » 24 jun 2009, 22:07

Tom V schreef:Inderdaad, geen Surfers Paradise. :'(
Geloof je nou echt dat dat was doorgegaan? Als er één spookrace op die kalender stond (er stonden er wel tien op, maar goed), dan was 't Surfers wel.

Dit was de enige logische uitkomst. 't Was buigen of barsten voor CVC. Alleen jammer dat die oplossing nu toch al zo snel is gekomen. Ik had best de echte strijd om de circuits willen meemaken... :twisted:

De uitkomst is vergelijkbaar met die van 1981. Ook toen konden de kemphanen zichzelf allebei als winnaar uitroepen en was een derde partij (die met het geld) de verliezer.

Toen: de FISA 'wint' (door de vorming van het FIA F1 World Championship krijgt de FIA het alleenrecht op F1-races in handen), de FOCA wint (mag exclusief namens de FIA onderhandelen met de circuits), de circuits en raceorganisatoren verliezen (voorheen de grootste machtsfactor, maar in 1981 staan ze aan het begin van een lange, lange periode van machteloos uitgezogen worden, tot op de dag van vandaag - zie het nieuws over Hockenheim).

Nu: de FIA 'wint' (het ging om kostenbesparingen om de sport een toekomst te geven, en die zijn toch maar mooi bereikt! En ik was toch al van plan om af te treden, zal Mosley zeggen), de FOTA wint (meer geld, meer zeggenschap, stabiele regels), de verliezer deze keer: CVC... Die zullen stevig moeten afschrijven op hun investering in de F1-rechten. Alleen nu iets minder erg dan wanneer het FOTA-scenario was doorgegaan, dus dit is voor CVC nog het minste van twee kwaden. Heeft Bernie toch in de goeie tijd verkocht...

Snipe

Bericht door Snipe » 24 jun 2009, 22:19

FIA presenteert definitieve deelnemerslijst inclusief FOTA-teams
De internationale autosportbond FIA heeft de definitieve deelnemerslijst voor het wereldkampioenschap Formule 1 van 2010 vrijgegeven. De acht FOTA-teams die dreigden met opstappen staan ook op die lijst. Zoals FIA-president Max Mosley eerder vandaag al onthulde hebben de federatie en de opstandige renstallen vrede gesloten.

In een persbericht verklaart de FIA: “Er komt geen alternatief kampioenschap en de regels voor 2010 zijn hetzelfde als voor 2009 plus de overeengekomen wijzigingen van voor 29 april. Onderdeel hiervan is dat de teams binnen twee jaar de kosten terug zullen brengen tot het niveau van begin jaren negentig van de vorige eeuw. De fabrieksteams hebben beloofd om de nieuwe renstallen in 2010 van technische assistentie te voorzien.”

“Daarnaast hebben de teams de FIA erkend als het leidinggevende instituut voor de Formule 1. Ze hebben zich eveneens verbonden aan de commerciële overeenkomsten van de FIA tot en met 2012 en gaan voor het einde van die periode onderhandelen over verlenging. Alle teams zijn aanhanger van een vernieuwde versie van de Concorde Agreement uit 1998.”

De volgende dertien teams staan op de definitieve deelnemerslijst, met tussen haakjes de motorenleverancier:
Scuderia Ferrari Marlboro (Ferrari)
Vodafone McLaren Mercedes (Mercedes)
BMW Sauber F1 Team (BMW)
Renault F1 Team (Renault)
Panasonic Toyota Racing (Toyota)
Scuderia Toro Rosso (nog niet bekend)
Red Bull Racing (nog niet bekend
AT&T Williams (Toyota)
Force India F1 Team (Mercedes)
Brawn GP Formula One Team (nog niet bekend)
Campos Meta Team (Cosworth)
Manor Grand Prix (Cosworth)
Team US F1 (Cosworth)
http://www.f1today.nl/nieuws/2009/06/24 ... fotateams/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja. Same old & boring.

@ Macboy: inderdaad leuk, Google Spreadsheets. Werkt nog makkelijk ook!

Tom V

Bericht door Tom V » 24 jun 2009, 22:36

Dutch schreef:
Geloof je nou echt dat dat was doorgegaan? Als er één spookrace op die kalender stond (er stonden er wel tien op, maar goed), dan was 't Surfers wel.
Nee, ik geloofde al niet dat er een afsplitsing zou komen. Vind het alleen een mooi circuit.

DDX

Re: Toch geen FOTA New Formula - Deelnemers F1 2010 op pagina 2

Bericht door DDX » 24 jun 2009, 22:40

Waarom staat prodrive niet op die lijst eigenlijk ?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 jun 2009, 22:56

Adelaide wil heel graag de Formule1 terug hebben.
Tom V schreef:
Dutch schreef:
Nee, ik geloofde al niet dat er een afsplitsing zou komen. Vind het alleen een mooi circuit.

Snipe

Re: F1 2010 - inclusief FOTA-teams - Deelnemers op pagina 2

Bericht door Snipe » 26 jun 2009, 09:43

Nu al heibel tussen FIA en FOTA
Woedende Mosley eist excuses van Di Montezemolo

[25-06-2009] De overeenkomst tussen de FIA en de FOTA die gisteren met veel tromgeroffel tot stand kwam, blijkt voorlopig een verstandshuwelijk. FIA-voorzitter Max Mosley schreef vandaag een woedende brief aan FOTA-topman Luca di Montezemolo.

Uitspraken Di Montezemolo vallen slecht bij Mosley.Een aantal van Di Montezemolo’s uitlatingen zijn Mosley danig in het verkeerde keelgat geschoten. De FIA-voorzitter stuurde de Italiaan vandaag daarom een brief, die ook in het bezit is gekomen van Formule1.nl.

Daarin uit Mosley felle kritiek op Di Montezemolo. Hij overweegt zelfs af te zien van zijn besluit zich na oktober niet meer herkiesbaar te stellen.

“Ik was verbijsterd om te horen dat je tegen de pers heb gezegd dat ik vanaf heden geen actieve rol meer heb binnen de FIA en dat mijn taken zullen worden waargenomen door de heer Michel Boeri”, schrijft Mosley. “Dat is klinkklare onzin, al was het maar vanwege de FIA-statuten.”

“Daarnaast heb je gezegd dat ik me gedragen heb als een dictator, wat een belediging is van de 26 World Motor Sport Council-leden. Zij hebben sinds 1980 alle regels en procedures van de Formule 1 samengesteld, om nog maar te zwijgen van de uit 122 landen afkomstige afgevaardigden van de FIA, die over alle regels die ik en mijn collega’s van de WMSC hebben gemaakt, hebben gestemd.”

“Als je de overeenkomst tussen de FIA en de FOTA enige kans van slagen wil geven, eis ik onmiddellijk een rectificatie van jouw uitlatingen. Je moet je woorden terugnemen en je voortaan verre houden van dergelijke beschuldigingen. Ik verwacht nog vandaag openlijke excuses tijdens je persconferentie.”

“De Formule 1 wordt bestuurd door een 25-koppig bestuur, niet door mij alleen. Na onze overeenkomst was er voor mij geen aanleiding om me na het verstrijken van mijn ambtstermijn nog actief met de sport bezig te houden. Ik was al maanden van plan om me na oktober niet opnieuw verkiesbaar te stellen. Dat heb ik jou en de rest van de FOTA gisteren ook verteld.”

“Nu je de media moedwillig hebt misleid, zie ik mij genoodzaakt mijn standpunt te heroverwegen. Tot oktober ben ik de voorzitter van de FIA. Daarna beslissen de leden, en niet jij, wie de nieuwe voorzitter wordt. “

Tijdens de persconferentie van de FOTA, vanmiddag in Bologna, is met geen woord gerept over de affaire, hoewel de brief daarvoor al is verstuurd.
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9155.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zouden de FOTA-teams het gewoon uitzitten tot 2012 omdat sommigen die verplichting hebben?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 jun 2009, 09:53

Wie kan het verst pissen....

Had het wel verwacht van onze SM koning, zo makkelijk laat hij zich niet opzij zetten. Nu heeft hij de FOTA weer bij de ballen, die gaan niet opnieuw dreigen met een eigen serie. Dat zou niet geloofwaardig meer zijn. Weet Mosley ook natuurlijk dus die kan nu weer even met zijn spierballen rollen....

Triest al met al, hetgeen waar het echt om gaat is allang uit het oog verloren. Slechts een machtsstrijd tussen wat oude fossielen.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jun 2009, 11:33

Was ook niet chic van de FOTA. Natuurlijk hadden ze de overwinning binnengehaald, maar je bereikt dat doel alleen als je ervoor zorgt dat beide partijen naar buiten komen als 'winnaars'. Dat leek er in de eerste verklaringen netjes op, maar de dag erna gingen diverse woordvoerders van de FOTA in het openbaar hun overwinning vieren. Niet slim. Gewoon je bek houden en tevreden zijn met het resultaat.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 jun 2009, 18:08

zo 28 jun 2009, 14:09
Mosley: Schrijf mij niet af!
Van onze Telesportredactie
LONDEN - Max Mosley voelt zich gedwongen zijn taak als hoofd van de FIA te blijven uitvoeren, nu verschillende media het einde van zijn carrière voorspelden na een compromis afgelopen week in de F1-soap.

"Ze hebben een grote fout gemaakt door al te dansen op mijn graf, voordat ik daadwerkelijk was begraven", zegt de 69-jarige Brit. Acht Formule 1-teams, verenigd in de FOTA, willen zich afscheiden van de Formule 1 en een eigen kampioenschap beginnen. "Er wordt druk op mij uitgevoerd om mij weer herkiesbaar te stellen", beweert Mosley.

"Het is een slechte ontwikkeling dat iemand zegt dat ik al dood en begraven ben, terwijl ik hier blakend van gezondheid sta. Natuurlijk sta ik onder druk van de hele wereld, maar dat maakt me alleen maar sterker. Je moet mij nooit afschrijven!" Er komt een nieuwe presidentsverkiezing in oktober voor de FIA en Mosley overweegt zich herkiesbaar te stellen. "Ik wil erg graag stoppen. Maar nu er zo'n groot conflict speelt kan ik de autosport niet in de steek laten. Het is niet mijn natuur om weg te lopen van conflicten."

De FOTA, aangevoerd door Ferrari-president Luca di Montezemolo, kwam afgelopen week tot een compromis met de FIA. Het budgetplafond, een plan van Mosley, werd geschrapt.
http://www.telegraaf.nl/telesport/42725 ... html?p=1,3" onclick="window.open(this.href);return false;

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 29 jun 2009, 09:39

Wat een amateurisme zo langzamerhand...
Hij zou in oktober opstappen als FIA-president, maar ineens weet Max Mosley dat helemaal niet zo zeker meer. “Ik ga het gevecht niet uit de weg.”

Zijn vertrek was een voorwaarde voor de FOTA-teams om toch mee te doen aan het WK Formule 1, maar niet iedereen ziet Max Moslet graag vertrekken, zo vertelt de FIA-president vandaag in de Mail on Sunday. “Ik wordt vanuit de hele wereld onder druk gezet om toch te blijven, al doe ik dat liever niet.”

“Als er een groot conflict komt met de automobielindustrie of met de FOTA, dan blijf ik”, zegt Mosley. “Ik doe wat ik moet doen en loop niet weg voor een gevecht. Hopelijk is alles tegen die tijd opgelost, kan ik met een opgelucht gevoel opstappen en de zaken aan een ander overlaten.”

Mosley vertelt tegen de krant dat hij vindt dat de FOTA een grote fout heeft gemaakt om hem af te schrijven terwijl hij het nog voor het zeggen heeft. Zo viel Luca di Montezemolo, voorzitter van de vereniging van afvallige teams, fel uit tegen de FIA-president. Hoewel Mosley dat vorige week hoog opnam, neemt hij het nu kennelijk niet al te serieus meer.

“Luca is een clown, hij wordt door niemand in de auto-industrie serieus genomen. Sergio Marchionne is de echte baas bij FIAT en ik geloof dat hij Di Montezemolo maar een beetje zijn gang laat gaan. De FOTA heeft simpelweg de fout gemaakt te dansen op mijn graf terwijl ik nog niet eens begraven ben. Sterker nog: ik ben springlevend en als het moet blijf ik aan als FIA-president.”
Way to go Max.... kinderachtig niveau voor een FIA president. :bag:

En Manor weet ook niet meer waar ze aan toe zijn, ben je lekker mee.
Het leek zo eenvoudig: de budgetlimiet zou worden vastgesteld op 45 miljoen euro. Dat kon Manor Motorsport, een van de drie nieuwe teams, vast wel bij elkaar krijgen. Maar nu? “Als we dit geweten hadden…”

Teambaas John Booth van Manor kan niet veel meer doen dan gestaag doorwerken aan zijn team en dan maar zien waar het uitkomt. De belofte die de FOTA heeft gedaan aan nieuwe teams is immers nogal vaag. De afspraak is dat de Formule 1-teams terugkeren naar de budgetten van ‘begin jaren negentig.’ En dat is verre van concreet, vindt ook Booth.

“Ik heb geen idee wat nu de bedoeling is”, zegt Booth dit weekend tegen Autosport.com. “Elke keer denk je dat er een reglement is afgesproken, en dan veranderen ze alles weer. Het is alsof je op drijfzand loopt. We moeten maar afwachten wat er in de Concorde Overeenkomst staat, als die er ooit komt, en dan kan ik meer zeggen.”

Booth heeft toe dat hij niet zeker weet of hij wel aan zijn Formule 1-avontuur zou zijn begonnen als hij had geweten dat het beloofde budgetplafond zo betrekkelijk zou blijken als het nu is. “Waarschijnlijk niet, maar nogmaals: niemand weet wat het pan is.”

“Wat waren de budgetten in het begin van de jaren negentig precies? Die liepen nogal uiteen, toch? Het wordt er voor ons niet makkelijker op, maar ik denk toch dat we het net kunnen redden.”

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 09:43

FOTA moet het eens worden met niet-leden
Mosley schrijft brief aan alle deelnemers

[07-07-2009] De Formule 1 bestaat in 2010 uit dertien teams. Acht hebben zich verenigd in de FOTA, twee zijn er geschorst en er zijn drie nieuwe inschrijvingen. En toch moeten alle dertien het met elkaar eens zijn om de regels aan te passen.

Regels zijn er om nageleefd te worden, stelt Mosley.Deze boodschap heeft de FIA overgebracht aan de FOTA, die van plan is een hartig woordje mee te spreken waar het toekomstige regelgeving betreft. Aldus meldt Autosport.com op basis van zelf verkregen informatie.

De acht FOTA-teams zijn van plan woensdag op de Nürburgring een onderhoud aan te gaan met Force India en Williams en de drie nieuwe renstallen Campos Meta Team, Manor Grand Prix en US F1. Onderwerp van gesprek is de regulering van de sport.

In aanloop naar deze conferentie heeft FIA-voorzitter Max Mosley de teams en Ferrari-baas en FOTA-voorzitter Luca di Montezemolo op de hoogte gesteld van de unanimiteit die de teams overeen moeten zien te komen.

“Zoals bekend staat onder Artikel 66 van het sportief reglement beschreven dat alle deelnemers het eens moeten zijn met veranderingen aan reeds opgestelde regels. Concreet betekent dit dat ook de teams die niet tot de FOTA behoren zich moeten kunnen vinden in de voorstellen”, schrijft Mosley.

“Daarom is het zaak dat leden en niet-leden van de FOTA snel met elkaar in contact treden om op dit vlak goede afspraken te maken. Zodra dit is gebeurd, kan er een discussie opgestart worden. Dit moet resulteren in een concreet voorstel richting de FIA. Alle deelnemende teams moeten akkoord zijn met deze voorstellen.”

De goedkeuring van niet-FOTA-leden is van vitaal belang omdat slechts deze vijf teams zich op dit moment formeel hebben ingeschreven voor seizoen 2010. De FOTA-leden doen dit pas als een akkoord is gesloten met de FIA over de regels waaronder volgend seizoen wordt geracet.

FOTA loopt weg uit FIA-bijeenkomst
Vredespijp brandt, maar wordt niet gerookt

[08-07-2009] De acht FOTA-leden zijn vandaag boos weggelopen uit een overleg met de FIA op de Nurburgring. Onderwerp van de besprekingen was de vaststelling van de nieuwe sportregels voor 2010.

De partijen waren nog wel zo eensgezind.Waarom de FOTA-leden de bijeenkomst hebben verlaten is vooralsnog onduidelijk. De bijeenkomst was er een van de Technical Working Group, bestaande uit vertegenwoordigers van alle bestaande teams plus de nieuwe teams US F1, Campos Meta and Manor Grand Prix.

In het overleg werd vooruitgang geboekt aangaande de specifieke budgetbeperkende regels voor 2010. De partijen kwamen echter niet uit de minimumgewichtslimiet voor 2010-auto's en de vaststelling van de budgetmaatregelen die in 2010 wel worden doorgevoerd.

Volgens Autosport verlieten de acht FOTA-leden de bijeenkomst nadat hun was gevraagd om input te geven voor nieuwe regelwijzigingen voor volgend jaar. Gisteren kregen de FOTA-teams te horen dat er geen definitieve regels kunnen worden vastgesteld zonder toestemming van de niet FOTA-teams.

In een verklaring laat de FIA weten dat de bijeenkomst van vandaag was bedoeld om tot overeenstemming te komen over de nieuwe Formule 1-reglementen voor 2010.

Volgens de FIA is de vaststelling van die regels alleen nog afhankelijk van het bereiken van een overeenkomst over het handhaven van minimumgewicht van de auto's (620 kg) en het in twee jaar tijd verlagen van de budgetten naar het niveau van de vroege jaren negentig.

Zoals gezegd, waarom de FOTA-leden de vergadering verlieten is onduidelijk, maar het incident maakt duidelijk dat de strijdbijl nog niet al te diep is begraven en dat daarmee de kans op een breuk tussen FIA en FOTA nog steeds aanwezig is.

FOTA pikt aanvullende voorwaarden niet
'FIA brengt toekomst Formule 1 in gevaar'

[08-07-2009] De FOTA is opgestapt uit het onderhoud met de FIA omdat het toch niks te zeggen heeft over de toekomstige regulering van de sport. Dit blijkt uit een verklaring die de FOTA heeft gegeven.

De FOTA en FIA staan weer tegenover elkaar.De leden van de FOTA kwamen bijeen op de Nürburgring om samen met Force India, Williams – beide uit de FOTA gezet – en de drie nieuwe teams US F1, Campos Meta and Manor Grand Prix te praten over de toekomst van de sport.

Voor aanvang kregen de leden van de FOTA bij monde van technisch gedelegeerde Charlie Whiting namens de FIA te horen dat zij zich volgens de autosportbond nog altijd niet officieel hebben ingeschreven voor seizoen 2010.

Bijkomende complicatie is dat de renstallen nu dus geen stemrecht hebben en niet kunnen meebeslissen over toekomstige regelgeving. Om de regels te veranderen is unanimiteit onder de teams een vereiste. Deze mededeling van de FIA sloeg bij de FOTA in als een bom.

Volgens de FOTA druist dit standpunt van de FIA in tegen reeds gemaakte afspraken. Omdat de autosportbond niet te vermurwen was en voet bij stuk hield, besloot de FOTA de vergadering te verlaten.

In een verklaring legt de FOTA uit waarom:

“De FIA heeft op 24 juni na ruggespraak met de World Motor Sport Council (WMSC) nota bene een definitieve inschrijflijst voor seizoen 2010 vrijgegeven. Graag herinneren wij de FIA er aan dat de acht huidige leden van de FOTA op deze lijst zijn opgenomen.”

“Sinds wij te horen hebben gekregen dat onze inschrijving toch nog niet definitief is, hebben we geprobeerd de vergadering op de Nürburgring te verplaatsen. Dit werd geweigerd omdat er haast is bij het afsluiten van een nieuwe Concorde Overeenkomst. Anders kunnen de regels voor seizoen 2010 niet worden goedgekeurd.”

“De FOTA-teams gaan er echter vanuit dat de basis van het pakket reglementen onlangs in Parijs al is besproken. Niet voor niks heeft de FIA in dezelfde verklaring van 24 juni opgenomen dat er in 2010 wordt geracet onder regelgeving 'die in 2009 al van kracht is en aanvullende regels die zijn afgesproken voor 29 april 2009'. Ons is in Parijs niet meegedeeld dat absolute unanimiteit een vereiste was voor de geldigheid van deze regels.”

“De FIA is koppig en acteert in strijd met afspraken die zijn gemaakt in Parijs en nadien zijn geratificeerd door de WMSC. Als gevolg hiervan brengt de FIA de toekomst van de sport in gevaar. De FIA besluit met zijn opstelling de rechten van de FOTA te schenden; daarom moesten wij de vergadering wel verlaten.”

“De leden van de FOTA hebben in Parijs juist afspraken zwart op wit gezet om met vertrouwen, met het volledige startveld voor 2010, te werken aan een gezonde toekomst voor de Formule 1.”

Bron formule1.nl.

Snipe

Re: F1 2010 - FIA/FOTA-ruzie gaat door

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 09:46

Overigens meldt de Telegraaf dat Ari Vatanen overweegt zich beschikbaar te stellen als opvolger van Max Mosley.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 09 jul 2009, 10:07

Een gezonde F1 is een F1 zonder die fascist van een Mosley. Laat Vatanen maar snel komen.

Als ik de FOTA was, dan zou ik de komende GP's lekker boycotten. Laat Williams en Force India maar hun rondjes rijden. Pure egotripperij van Mosley dit gedoe, vieze politieke spelletjes.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 10:30

Over fascisten gesproken, Bernie is ook lekker bezig.
Hitler was een toffe peer die tenminste zaken voor elkaar kreeg, al werd er wel sterke invloed op hem uitgeoefend om zo nu en dan eens iets te doen waarvan Bernie niet helemaal zeker weet of Hitler dat zelf wel wilde. En de kredietcrisis? Dat is natuurlijk een Joods complot!

Zie ook:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/ ... toffe-peer" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/ ... n-de-joden" onclick="window.open(this.href);return false;

Daily Mail:
'It's a pity they didn't sort the banks out,' he said. ' When asked to elaborate he countered: ' They have a lot of influence everywhere.'
His additional comments prompted a further furore - and quickly sparked suggestions of a boycott of Formula One by German owned motor racing teams who include BMW and Mercedes.
A spokesman for Germany's Central Council of Jews said: 'No team should work with him any more - a boycott would be more than appropriate.'
He also added that Ecclestone was either 'empty headed or unbelievably malicious' for speaking about Hitler days before the German Grand Prix takes place this weekend.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 16:09

Press ReleaseDate:
8 July, 2009

Representatives of all FOTA teams attended a meeting of the Sporting Working Group at the Nürburgring today.

During the course of this meeting, the team managers were informed by Mr Charlie Whiting of the FIA that, contrary to previous agreements, the eight FOTA teams are not currently entered into the 2010 FIA Formula One World Championship and have no voting rights in relation to the technical and sporting regulations thereof.

It will be remembered that all eight active FOTA members were included on the “accepted” entry list as endorsed by the FIA World Motor Sport Council (WMSC) and communicated by FIA press statement on June 24.

In light of these claims, the FOTA representatives requested a postponement of today’s meetings. This was rejected on the grounds that no new Concorde Agreement would be permitted before a unanimous approval of the 2010 regulations was achieved.

However, it is clear to the FOTA teams that the basis of the 2010 technical and sporting regulations was already established in Paris.

As endorsed by the WMSC and clearly stated in the FIA press statement of 24 June “the rules for 2010 onwards will be the 2009 regulations as well as further regulations agreed prior to 29 April 2009”. At no point in the Paris discussions was any requirement for unanimous agreement on regulations change expressed. To subsequently go against the will of the WMSC and the detail of the Paris agreement puts the future of Formula 1 in jeopardy.

As a result of these statements, the FOTA representatives at the subsequent Technical Working Group were not able to exercise their rights and therefore had no option other than to terminate their participation.

The FOTA members undertook the Paris agreement and the subsequent discussions in good faith and with a desire to engage with all new and existing teams on the future of Formula One.

http://www.teamsassociation.org/press-r ... ss-release" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 16:10

Press Release
2010 FIA Formula One World Championship 09/07/2009
Setting the Record Straight

Before FOTA’s decision to walk out of yesterday’s Technical Working Group meeting, the President of the FIA wrote twice to the President of FOTA to remind him that any amendments to the 2010 FIA Formula One World Championship regulations were subject to the unanimous approval of the five teams that had already entered for next season under the rules as published.

This is because of the International Sporting Code and also because the entered teams have a contract with the FIA which not even the General Assembly or the World Council can abrogate. Anyone with an elementary knowledge of motor sport governance knows this. Imagine the uproar if, after the FOTA teams had entered, the World Council were subsequently to change the rules without asking them.

It follows that the agreement of the five teams currently entered in the 2010 World Championship to all 2010 rule changes is required. To suggest that FOTA were only made aware of this during the meetings of yesterday is quite simply untrue. So is the implicit claim that they were all unaware of one of motor sport’s basic principles.

As things stand, the current members of the F1 Technical and Sporting Working Groups, in relation to 2010 are the teams which have entered the 2010 Championship. However the 8 FOTA teams were invited to the meetings in order that all 13 teams could agree the 2010 Sporting and Technical Regulations which would then be the so-called ‘stable regulations’ in a new Concorde Agreement. The SWG took place in the morning on this basis and much progress was made. However in the afternoon the FOTA teams walked out of the TWG. Nevertheless the five entered teams were able to confirm the changes agreed by the World Council in Paris on 24 June, as announced yesterday.

It has always been the FIA's understanding that the FOTA teams wanted a Concorde Agreement in place before entering the 2010 Championship. Once entered, the FOTA teams could no longer threaten a breakaway because of the contractual position mentioned above.

The basis for the FIA agreeing to drop plans for a cost cap was the proposal prepared by the Williams team over the Silverstone weekend which would allow an agreed reduction of expenditure to the level of the early 1990s by the end of 2011 to be dealt with by the teams themselves. This reduction was agreed by FOTA and confirmed by them in Paris on 24 June. This would be a private, legally-enforceable contract involving all the teams, but not the FIA. The FIA confirmed in Paris that once this agreement is in place, the cost cap provisions can be removed from the 2010 Sporting Regulations.

The deal that the FIA reached with FOTA in Paris was to extend the 1998 Concorde Agreement with some minor amendments to the governance section. This would have put in place an F1 Commission to deal with future rules with any major question going to the FIA Senate.

However, on 25 June, instead of the 1998 Agreement with some minor amendments, the FIA received 350 pages of a completely new Concorde Agreement.

It being wholly impractical to involve the Senate in such detailed negotiations, the contract was handed over to FIA lawyers, who worked on it tirelessly over the weekend 27-28 June and gave comments during a three-hour conference call on Monday 29 June. Then the 350 pages of 25 June turned out not to be the final FOTA/FOA version and elements of a new version appeared, partly on 2 July, partly on 3 July.

Again, FIA lawyers worked over the weekend on 4-5 July, as did FIA President Max Mosley and FIA Deputy President (sport) Nick Craw. Further comments were then given on a three and a half hour lawyers' call on Monday 6 July and again in a conference call yesterday, 8 July, following the circulation of further drafts. Further significant progress was made yesterday evening in yet another conference call.

At present it seems probable that a final draft of the 2009 Concorde Agreement will be agreed and ready for signature in the coming days.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... _regs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2009, 16:11

FIA: 'Niks aanvullende voorwaarden'
FOTA kende de gang van zaken, meent FIA
[09-07-2009] Volgens de FIA kwam de FOTA tijdens het overleg op woensdag helemaal niet voor verrassingen te staan. De acht teams wisten allang dat ook de vijf andere teams het met de regelveranderingen eens moeten zijn voor de FIA ze definitief maakt.

De FIA speelt eerlijk spel, vindt ze zelf.In een verklaring getiteld ‘Setting the Record Straight’ liet de FIA vandaag weten dat de FOTA – om kort te gaan – uit haar nek kletst over het overleg gisteren op de Nürburgring.

De acht FOTA-teams verlieten die bespreking toen ze te horen kregen dat er absolute unanimiteit nodig is om de door de FOTA voorgestelde regels voor 2010 definitief te maken.

Dus ook Williams en Force India – uit de FOTA gezet – en de drie nieuwe teams moeten akkoord gaan met wat de FIA en FOTA eind juni in Parijs afspraken.

De FOTA vond dat een zeer onaangename verrassing en liep weg. Maar de FIA zegt dat de club van teams allang wist dat dit de gang van zaken was.

“Het akkoord van de vijf teams die momenteel tot het kampioenschap van 2010 zijn toegelaten, is vereist voor alle regelveranderingen van 2010”, schrijft de autosportbond. “Suggereren dat de FOTA dat pas te horen kreeg tijdens de vergaderingen van gisteren, is gewoon niet waar.”

Volgens de FIA heeft Max Mosley tweemaal naar de voorzitter van de FOTA geschreven om hem eraan te herinneren dat er unanimiteit voor de regels nodig is. “Stel je de onrust eens voor als de World Motor Sport Council de regels zou veranderen zonder overleg met die vijf teams.”

Volgens de FIA was het de bedoeling van de vergaderingen gisteren dat alle dertien teams het eens zouden worden over de regels, waarna de FOTA-teams de nieuwe Concorde Overeenkomst konden ondertekenen en hun inschrijving, evenals de regels, definitief zouden worden.

De FIA besluit de verklaring met een positieve noot: volgens de bond kan de nieuwe Concorde Overeenkomst in de komende dagen klaar zijn voor ondertekening.

http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9211.html" onclick="window.open(this.href);return false;

wjn

Bericht door wjn » 09 jul 2009, 19:37

Vlak die Max niet uit, dat is een sluwe vos.

Plaats reactie