Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 20:50

Hubert Duijzer schreef:
Snipe schreef:Wat ik er mee bedoelde is dat de supermarkten op deze manier het probleem verplaatsen van zichzelf naar de consument. De consument, dat zijn wij.
....en ja, dan heb ik liever dat een supermarkt overvallen wordt want daar is wél beveiliging en daar is wél cameratoezicht en daar is dus wél enige kans om de daders te pakken.
Andere helft was zoiets "zit mij wel best, als ik het maar niet ben'.
Kijken of je nog zo praat als je vrouw of vriendin aan de kassa zit en met een pistool een blauw oog geramd krijgt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Die supermarkt zegt toch exact hetzelfde? "Zit mij wel best, als ik het maar niet ben"? Mijn stelling is namelijk: door het geld uit de supermarkten te halen zullen dergelijke overvallen gewoon op normale consumenten worden gepleegd in plaats van op de hyperbeveiligde supermarkten, benzinestations en postkantoren. Oudhollands skimmen of met het mes op de keel naar de pinautomaat.

Overigens heb ik in mijn werk nogal veel met supermarkten te maken. Wist je dat de meeste supermarkten geen beveiliging hebben om consumenten in het oog te houden maar om te zorgen dat het personeel het magazijn niet leegjat?
Vandaar misschien dat ik wat minder medelijden heb met de mensen achter de kassa.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 11 jun 2009, 20:55

Rico, zo denk ik er dus ook over........................

Ik heb de indruk dat menigeen er iets te lichtvaardig over denkt.........................










edit; even passen en meten of een rollator in de M3 past, indien dit niet lukt even bij ///M GmbH informeren of er ook een Scoot///Mobiel uitvoering valt te regelen ( die ik dan uiteraard wel cash wens te betalen)

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hubert D » 11 jun 2009, 20:58

Ik heb voor mijn werk ook redelijk veel met supermarkten te maken....
De meeste supermarkten hebben geen beveiligers (niet te betalen voor de gemiddelde ondernemer) en zijn zeker niet hyperbeveiligd. Klantvriendelijkheid/bereikbaarheid etc.Dat is ook de reden dat er redelijk gemakkelijk een overval te plegen is. Waarom? Een bank en een postkantoor hebben geen geld meer, een benzinestation nauwelijks, ga zo maar door. Als dan de supermarkten er iets aan proberen te doen is iedereen opeens bang dat ze het briefje van € 10 niet meer in kunnen leveren.

En personeel wat het magazijn leegjat is een heel ander verhaal, maar dat speelt lang niet overal en zeker niet op zo'n grote schaal. En anders moet er ander personeel aangenomen worden. Simpel.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 21:01

Ik kom meestal wel in de grotere supermarkten, dat moet ik er misschien even bijzeggen (VVO 1500+)

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hubert D » 11 jun 2009, 21:07

Je hebt supermarkten en supermarkten inderdaad.
In een filiaal van 2000m2 in Rotterdam bijvoorbeeld zal een iets andere mentaliteit heersen dan bij een <1000m2 ondernemer op het 'platteland'.
Maar goed, als je veel bij supermarkten komt dan zal je zeker weten dat overvallen een groot probleem zijn en daar moet een oplossing voor komen. Het is heel triest dat het op zo'n manier moet, maar de politie(k) doet of kan er weinig mee. Helaas.Prioriteit en mentaliteit liggen bij andere zaken vrees ik.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 11 jun 2009, 21:15

Hubert Duijzer schreef:Maar goed, als je veel bij supermarkten komt dan zal je zeker weten dat overvallen een groot probleem zijn en daar moet een oplossing voor komen.
Ja. Maar of dit nou de oplossing is...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 11 jun 2009, 22:01

Ik ga over 5 jaar eisen dat ze m'n boodschappen kosteloos thuisbezorgen. Ik zou maar eens van m'n stokbrood beroofd worden. Of erger, m'n autodrop :!:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Joop » 11 jun 2009, 23:46

Nandor schreef:Modern boodschappen doen is toch gewoon je zooi in de automatische scan gooien?
Ik mag graag bij de AH XL hier in het dorp komen, scannertje uit het rek pakken; boodschapjes pakken en zelf scannen om vervolgens bij de paal electronisch af te rekenen. Nooit wachtrijen en zo klaar. Super!

In de meeste café's en kroegen hier kun je ook al met de pas betalen; ook super!

Al dat gedoe met dat contante geld schiet IMO niet op. Dus vind het zeker een goed initiatief, helemaal bannen gaat wellicht wat ver (zeker voor boodschappen ter waarde van een paar losse euro's; maar de winkel zodanig inrichten dat betalen met de pinpas (nog) aantrekkelijker wordt lijkt me een goede zaak.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 12 jun 2009, 09:03

Met romo, snipe en rico eens.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Roy » 12 jun 2009, 09:30

Vind het absurd, geld is geld. Eigenlijk is het ook al raar dat winkels biljetten vanaf 100 euro kunnen weigeren. Waarom zijn ze dan in omloop? Als ik daarmee wil betalen, dan betaal ik daarmee. Ze mogen het zelfs niet weigeren.. het is toch een wettig betaalmiddel?

Tuurlijk komt dit na de overvallen e.d., maar er zijn ook andere manieren om dat op te lossen. Beveiliging, camera's etc.. kan de overheid/gemeentes heus wel regelen. En dan gewoon een keer camera's waar wel een gezicht op te zien is.

Leuk ook voor buitenlanders. In het buitenland kan je wel eens problemen hebben om met je pinpas te betalen. Ga je naar de supermarkt om een broodje te halen, word er gezegd dat je niet met briefgeld kan betalen. Daarna kan je ze ook nog eens gaan vertellen dat Nederland een land is zonder postkantoren :hammer: :hammer: :hammer:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 12 jun 2009, 09:35

Ik zie net dat ik bij mij in de buurt een supermarkt heb waar ik al niet meer met geld kan betalen.
http://www.marqt.com/index2.php?p=nocash" onclick="window.open(this.href);return false;

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Roy » 12 jun 2009, 10:18

*Roy haat bedrijven die een hippe bedrijfsnaam hebben die je anders schrijft als hoe het hoort maar toch hetzelfde klinkt*

registreert dreiving vun

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 18 jun 2009, 11:13

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... al_actueel" onclick="window.open(this.href);return false;

Wtf... Je klanten de weg wijzen naar een andere supermarkt?!?

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Gert-jan » 18 jun 2009, 11:43

Ik vind het persoonlijk geen goed idee, als de supermarkten cash gaan bannen dan verplaats je het probleem alleen maar. Tevens is het hier in de winkel echt k*t als de pin er weer een keer uit ligt, laat staan als mensen dan ook al niet meer contant kunnen betalen.

Verder wat kosten betreft valt pinnen reuze mee, en maakt het eigenlijk niet uit of mensen pinnen of met cash betalen aangezien storten van contant ook geld kost. Maar als het goed is hou je daar rekening mee als ondernemer :P

En het is natuurlijk al helemaal dom om je klanten naar de concurrent te sturen :stom:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 18 jun 2009, 12:52

Werkelijk echt van de gekke...........................

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Maus335i » 19 jun 2009, 13:08

Maar als blijkt dat hier zoveel mensen tegen zijn.. dan begin je toch zelf een supermarkt die wél cash accepteert? Gat in de markt, kan niet mislukken en binnen notime miljonair...

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hubert D » 19 jun 2009, 19:53

Lezen mensen.
Op de yuppen-vers-winkel Marqt na willen de supermarkten cash in de kas verminderen en pinnen stimuleren. Dat betekent dat je dus gewoon met je tientje kan betalen als je dat wilt. Het verhaal word een beetje aangedikt en opgeklopt en iedereen is al vier pagina's lang aan het zeuren over niks.
Leer mij de ondernemer kennen die geen geld aanneemt, die zijn tegenwoordig blij met iedere (betalende) klant, desnoods in natura :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 19 jun 2009, 19:59

Je hoeft maar een paar posts omhoog te kijken voor een ondernemer die geen cash accepteert.

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hubert D » 19 jun 2009, 20:00

Hubert Duijzer schreef:Lezen Allen
Op de yuppen-vers-winkel Marqt na

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 19 jun 2009, 20:01

Goed quoten Hubert! :mrgreen: :oops:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Hubert D » 19 jun 2009, 20:02

:wink: Hij kwam iets beter over zo.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2009, 20:48

Vandaag weer eens met muntjes betaald, had nog van die ouderwetse spiegeltjes en kraaltjes in mijn portemonnee zitten van het terugbrengen van overgeschoten laminaat naar de bouwmarkt. (hoe doet de marqt dat dan eigenlijk?) Het saldo op de chip was te laag voor mijn kalfsoestertje bij de slager. Normaal pin ik dan maar je moet toch van die kilos oud ijzer en dode boom af, niet?

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Wouter81 » 14 jul 2009, 10:48

Dit is pas echt bizar: :shock:
Cashgeld voortaan taboe bij SNS Bank

Vanaf volgende week maakt SNS Bank al z’n 150 filialen geldvrij. Cash storten of opnemen kan dan niet meer. ’Eigentijds’ volgens SNS, maar ouderen zijn minder blij.

Het lijkt op een drukkerij, die besluit niet meer te gaan drukken. Of een antiquair die stopt met antiek. De SNS Bank stopt met het uitgeven en innemen van geld op zijn 150 filialen. Over drie maanden kunnen rekeninghouders in geen enkel filiaal meer voor geldhandelingen terecht.

De operatie heeft de naam ‘eigentijds bankieren’ gekregen, maar hoewel de stap zeker modern genoemd kan worden, is de vraag waarom de vierde bank van Nederland dan eigenlijk nog filialen heeft. Het omgekeerde blijkt echter waar: SNS verdubbelt het aantal filialen de komende twee jaar naar driehonderd om landelijke dekking te krijgen en de positie in de Randstad te versterken.

Woordvoerder van de bank Roland Kroes herkent het onbegrip. ,,Een bank is er voor geld, dat is duidelijk. Maar veel mensen vergeten dat bij ons nog maar één procent van de klanten geregeld een geldhandeling doet aan onze balies. Dan is het niet eens meer de vraag of dat lonend is, zeker als je weet dat het alleen maar nog minder zal worden.’’



Met het stoppen met de geldhandelingen dwingt de SNS Bank zijn klanten om online te bankieren, of ze dat leuk vinden of niet. Een kind kan zijn spaarvarken bijvoorbeeld niet meer komen legen. ,,De ouders moeten daar inderdaad een andere manier voor vinden,’’ bevestigt Kroes. ,,Bijvoorbeeld door de spaarpot samen met zoon- of dochterlief thuis te legen en het geld digitaal op de spaarrekening over te maken. Het cashgeld kunnen ze dan zelf gebruiken.’’

Flinke aderlating
Zullen er geen massa’s kinderen langskomen, voor een grote groep ouderen is het verdwijnen van het traditionele bankkantoor wel degelijk een flinke aderlating. Senioren hebben vaak moeite met internetbankieren of voelen zich ongemakkelijk als ze geld moeten pinnen op straat.

SNS Bank zegt echter maatregelen te hebben genomen om het leed te verzachten. ,,In onze filialen komen computers waar ouderen hun betalingen kunnen doen en een handje geholpen kunnen worden, als ze dat willen. Willen of kunnen ze dat niet, dan is het mogelijk geld thuis te laten bezorgen of te verzenden.’’

Die computers zijn bovendien in hoogte verstelbaar, zodat ouderen en minder validen er goed gebruik van kunnen maken.

Advies ingewonnen
Volgens Kroes is voor deze alternatieven advies ingewonnen bij ouderenbonden ANBO en Unie KBO. Dat is inderdaad het geval, bevestigt Arno Heltzel van Unie KBO. ,,Wij zijn blij dat SNS contact heeft gezocht, maar betreuren het dat ouderen niet meer voor geldtransacties bij de bank terechtkunnen. Helaas hebben wij hen niet kunnen overtuigen.’’

Hij had gehoopt op een lange overgangsperiode. ,,Natuurlijk sluiten wij ons niet af voor de realiteit dat de digitalisering van geldzaken, begonnen met de pinpas, een onomkeerbaar proces is.’’ Alleen is er een groep ouderen die je nooit het internet op zult krijgen, constateert hij. En die dreigen daardoor wel losgerukt te worden van de samenleving. ,,Je kan deze mensen een computer cadeau doen, maar dan gaan ze die nog niet gebruiken. Het zal nog zeker een generatie duren voordat alle ouderen online zijn.’’

Cash-vrij
Met het besluit van de vierde bank van Nederland om met geldhandelingen te stoppen is een nieuwe stap gezet om de omloop van contant geld in ons land te bemoeilijken.

Over enkele jaren worden de supermarkten geld-vrij en op tal van andere plaatsen (parkeren, openbaar vervoer, de kantine op het werk) komen er al geen biljetten of munten meer aan te pas. Daar moet met chipknip of ov-chipkaart worden betaald.

Geen balie meer in SNS-filialen
Op woensdag 15 juli opent het eerste nieuwe SNS Bank-kantoor in Haarlem. Foto’s geeft de bank nog niet, maar wat vooral zal opvallen is dat er geen toonbank meer is. Er staan computers om te bankieren of zich te orienteren.

Bijkantoren of filialen zijn eigenlijk grote woorden. Kroes: ,,Het zijn winkels die door een of twee mensen worden bemand. Zij helpen met algemene vragen over pensioenen, spaarrekeningen of hypotheken.’’ Echt specifiek adviseren kan niet, daar zijn pensioen- en hypotheekdeskundigen voor. ,,In onze winkels kan een afspraak worden gemaakt. Adviseurs komen desgewenst bij de klanten thuis, ook ’s avonds.’’

Als SNS-rekeninghouders toch nog geldhandelingen willen doen, kan dat wel: bij een van de TNT-postkantoren. Daar krijgen ze een moneybag, waarna het geld naar de SNS Bank wordt verzonden. Dat kost 12 euro. SNS betaalt haar klanten dan 2,25 euro terug.


(On)veiligheid in winkels en ook voor de mensen die het contante geld naar de banken moeten vervoeren, heeft er veel mee te maken dat Nederland op dat punt een voortrekkersrol vervult.

Voorlopig is de SNS Bank de eerste die het helemaal zonder geld doet. Maar Roland Kroes is ervan overtuigd, hoewel de andere banken het misschien niet zullen bevestigen, dat ze er allemaal over praten. „Dat weet ik heel zeker.’’

Uit een rondje langs ABN AMRO, ING en Rabobank blijkt niet dat zij de stap van SNS Bank willen volgen. ,,Wij zien dat onze klanten nog graag geld storten of opnames doen op onze kantoren,’’ zegt Anneloes Geldermans van ING. ,,We hebben geen plannen om dat te veranderen. Sterker nog, door onze fusie met de Postbank zijn we net bezig ons kantorennetwerk opnieuw op te bouwen.’’

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door RVV » 14 jul 2009, 10:53

Elk jaar brengen onze meiden een volle spaarvarken (van de SNS bank gekregen) voor hun spaarrekening. Nou die ga ik nu dus opzeggen.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Snipe » 14 jul 2009, 11:03

Bewaren we het toch gewoon weer onder het tapijt....
Net als vroeger, we gaan weer fiscaal-vriendelijk sparen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Gisae, Philipoo, smiley, Thomas H, ThomasGTT, tomgtr en 207 gasten