130i dre edition tegen VDV Leon TFSI
- Hielke
130i dre edition tegen VDV Leon TFSI
Het zat eraan te komen, hing al een tijdje in de lucht, en nu was het dan zover. Een power/acceleratie shootout tussen deze 2 heerlijke, op DF inmiddels wereldberoemde, tuningobjecten. En het was mooi!
Vanaf zo'n 110 tot 200 is het lood om oud ijzer. Er zal tussen de auto's naargelang de gekozen versnelling hooguit een bumperlengte verschil zitten. Vanuit de 3e versnelling is de 130i iets sneller, vanuit de 4 bij gelijke snelheid gaat het voordeel naar de Leon. Het verschil in de motoren wordt door de voorspelbare karakterverschillen van respectievelijk de atmosferische BMW en de turbogeblazen VAG bepaald. Vanuit middentoeren is de Leon sterker. Een turbogat is zelfs dan nauwelijks bespeurbaar. Hoog in de toeren (boven de 6000) heerst de 3 liter van BMW. Vooral wanneer je naar de hogere verzetten overschakelt wordt dit erg duidelijk. Van 2 naar 3 en van 3 naar 4 is de toerenval in de beide auto's nog vrij groot. Het verlies dat de Leon net voor het opschakelen te verduren krijgt kan ie direct na het opschakelen weer goed maken. Maar eenmaal van 4 naar 5 is de toerenval zo klein dat de BMW een duidelijke knock out uitdeelt. Het grotere frontale oppervlak van de Leon speelt 'm dan ook wat parten. We hebben het dan inmiddels wel over snelheden van ruim boven de 200 km/h. Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat. Ik verwacht dat de Leon z'n kracht bij middentoeren op een circuit tov een atmosferische gelijk sterke motor kan gaan uitspelen.
Eindstand: 1-1.
Vanaf zo'n 110 tot 200 is het lood om oud ijzer. Er zal tussen de auto's naargelang de gekozen versnelling hooguit een bumperlengte verschil zitten. Vanuit de 3e versnelling is de 130i iets sneller, vanuit de 4 bij gelijke snelheid gaat het voordeel naar de Leon. Het verschil in de motoren wordt door de voorspelbare karakterverschillen van respectievelijk de atmosferische BMW en de turbogeblazen VAG bepaald. Vanuit middentoeren is de Leon sterker. Een turbogat is zelfs dan nauwelijks bespeurbaar. Hoog in de toeren (boven de 6000) heerst de 3 liter van BMW. Vooral wanneer je naar de hogere verzetten overschakelt wordt dit erg duidelijk. Van 2 naar 3 en van 3 naar 4 is de toerenval in de beide auto's nog vrij groot. Het verlies dat de Leon net voor het opschakelen te verduren krijgt kan ie direct na het opschakelen weer goed maken. Maar eenmaal van 4 naar 5 is de toerenval zo klein dat de BMW een duidelijke knock out uitdeelt. Het grotere frontale oppervlak van de Leon speelt 'm dan ook wat parten. We hebben het dan inmiddels wel over snelheden van ruim boven de 200 km/h. Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat. Ik verwacht dat de Leon z'n kracht bij middentoeren op een circuit tov een atmosferische gelijk sterke motor kan gaan uitspelen.
Eindstand: 1-1.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Foto's!!
Die 130i is zeker snel, mooi geluid ook.. Een vriend van mij heeft er 1, hij was ook mee naar de trackday van laatst op zandvoort, af en toe een sprintje gehouden maar de GP houd hij niet bij
waarschijnlijk rijdt hij rondjes om mij boven de 200km
Ik ben ook benieuwd naar die Leon Cupra... 240pk..

Ik ben ook benieuwd naar die Leon Cupra... 240pk..
- RVV
- Hielke
-
- Hielke
Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html
306pk 3.0i motor opgeboord naar 3.2
maximum speed:
all cars plus 29 km/h in comparison to series
en dat vind ik dan weer jammer want met die 40 pk extra loopt ie echt niet 29 km/h sneller.
- Peter Tunissen
LOL, ik wilde precies hetzelfde gaan posten, maar misschien i.c.m. Vmax Aufhebung dat het net wel kan (als de standaard 3.0 een beetje afgeknepen wordt op top)?Hielke schreef:Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html
maximum speed:
en dat vind ik dan weer jammer want met die 40 pk extra loopt ie echt niet 29 km/h sneller.
Klinkt hoe dan ook wel interessant, heb een keer een opgeboorde motor gehad (3.5 van Savali), voor het extra vermogen hoef je het niet te doen, maar het klinkt veel beter en zo'n ding hangt 100 keer beter aan het gas dan een standaard motor.
Alleen kijken veel mensen blind naar de cijfertjes, heb je 40pk meer voor misschien 8.000 euro en dan ben je eigenlijk gek als je zoveel geld voor die paar pk's uitgeeft, maar uiteindelijk is het voor je eigen gevoel zeker wel de moeite waard, alleen rij je een standaard 130i er nog niet mee uit je spiegels.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
-
Voor Andre, even 130i vs E30 M3:
http://videos.streetfire.net/search/e30 ... d927be.htm
E30 M3 is qua motor heel eind ''stock''.
Over verschil in rijder kan ik niks nuttigs zeggen...
Joep
http://videos.streetfire.net/search/e30 ... d927be.htm
E30 M3 is qua motor heel eind ''stock''.
Over verschil in rijder kan ik niks nuttigs zeggen...
Joep
- Edwin van der Velden
- Remy
Hij draait z'n topvermogen op iets meer toeren. Dus zal misschien ook makkelijker meer toeren maken. En daardoor minder last hebben van de luchtweerstand.Hielke schreef:Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html
maximum speed:
Weet ik veel. Zeg ook maar wat.

Nu deze test nog op een circuit uitvoeren. Dan zijn we al een heel eind. En anders misschien FWD toch maar een kans geven.
- Macboy