130i dre edition tegen VDV Leon TFSI

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

130i dre edition tegen VDV Leon TFSI

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 16:38

Het zat eraan te komen, hing al een tijdje in de lucht, en nu was het dan zover. Een power/acceleratie shootout tussen deze 2 heerlijke, op DF inmiddels wereldberoemde, tuningobjecten. En het was mooi!

Vanaf zo'n 110 tot 200 is het lood om oud ijzer. Er zal tussen de auto's naargelang de gekozen versnelling hooguit een bumperlengte verschil zitten. Vanuit de 3e versnelling is de 130i iets sneller, vanuit de 4 bij gelijke snelheid gaat het voordeel naar de Leon. Het verschil in de motoren wordt door de voorspelbare karakterverschillen van respectievelijk de atmosferische BMW en de turbogeblazen VAG bepaald. Vanuit middentoeren is de Leon sterker. Een turbogat is zelfs dan nauwelijks bespeurbaar. Hoog in de toeren (boven de 6000) heerst de 3 liter van BMW. Vooral wanneer je naar de hogere verzetten overschakelt wordt dit erg duidelijk. Van 2 naar 3 en van 3 naar 4 is de toerenval in de beide auto's nog vrij groot. Het verlies dat de Leon net voor het opschakelen te verduren krijgt kan ie direct na het opschakelen weer goed maken. Maar eenmaal van 4 naar 5 is de toerenval zo klein dat de BMW een duidelijke knock out uitdeelt. Het grotere frontale oppervlak van de Leon speelt 'm dan ook wat parten. We hebben het dan inmiddels wel over snelheden van ruim boven de 200 km/h. Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat. Ik verwacht dat de Leon z'n kracht bij middentoeren op een circuit tov een atmosferische gelijk sterke motor kan gaan uitspelen.

Eindstand: 1-1.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 04 okt 2006, 16:44

Foto's!!
:D Die 130i is zeker snel, mooi geluid ook.. Een vriend van mij heeft er 1, hij was ook mee naar de trackday van laatst op zandvoort, af en toe een sprintje gehouden maar de GP houd hij niet bij :wink: waarschijnlijk rijdt hij rondjes om mij boven de 200km
Ik ben ook benieuwd naar die Leon Cupra... 240pk..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 okt 2006, 16:55

Hielke, wat zijn de specs van beide wagens?

Beiden mooie auto's maar de 6 cilinder zou doorslaggevend zijn voor mijn keuze ben ik bang :D ........Eigenlijk zou mijn banksaldo dat zijn :oops: ......

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 17:03

Specs:

BMW 130i: 3 liter atmosferisch 265 pk, 6 bak, Intrax onderstel, sper
Leon VDV: 2 liter turbogeblazen 265 pk, 6 bak, Bilstein onderstel, JD TCS

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 04 okt 2006, 17:12

Had niet anders verwacht. Zijn gewoon erg aan elkaar gewaagt, alleen is de Leon een stuk goedkoper.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 04 okt 2006, 17:14

Tristan schreef:Had niet anders verwacht. Zijn gewoon erg aan elkaar gewaagt, alleen is de Leon een stuk goedkoper.
35k tegenover 55k toch?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 17:41

Als je bij de Leon alleen de motortuning meerekent 32k tegen 44k.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 okt 2006, 17:46

Mooi vergelijk waren velen al langere tijd benieuwd naar. Maar boven de 200 is de BMW de Leon dus echt de baas als ik het goed begrijp ?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 04 okt 2006, 17:51

Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat.
Euhhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 okt 2006, 17:53

Maik schreef:
Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat.
Euhhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?

Dat is gecomenseerd met 6 kilo Zeeuws spek MEGAROFLMAO Andre legt wel even uit wat de grap is hehehehe

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 18:04

Maik schreef:
Bij de metingen is rekening gehouden met de passagier die wel in de Leon maar niet in de 130i zat.
Euhhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?
Door de BMW tussen 110 en 200 km/h virtueel 2 meter handicap te geven Maik :wink:

Ja Rico, boven de 200 km/h heerst de 130i.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 okt 2006, 18:30

Mooi werk nu alleen nog ff een vergelijk op een (nat :wink: ) circuit natuurlijk! :lol:

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 04 okt 2006, 19:08

http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html

306pk 3.0i motor opgeboord naar 3.2

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 okt 2006, 19:11

Mooie set met veel winst! Bijna 100pk per liter :D

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 04 okt 2006, 19:17

Dit had ik wel willen aanschouwen. Goed bezig mannen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 okt 2006, 19:26

Waar was de filmcamera????

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 19:27

Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html

306pk 3.0i motor opgeboord naar 3.2
Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:

maximum speed:
all cars plus 29 km/h in comparison to series


en dat vind ik dan weer jammer want met die 40 pk extra loopt ie echt niet 29 km/h sneller.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 okt 2006, 19:28

Knot schreef:Waar was de filmcamera????
Zo spannend dat ik het niet met woorden kon bevatten was het nou ook weer niet :lol:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 okt 2006, 19:33

Hielke schreef:
Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html

306pk 3.0i motor opgeboord naar 3.2
Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:

maximum speed:
all cars plus 29 km/h in comparison to series


en dat vind ik dan weer jammer want met die 40 pk extra loopt ie echt niet 29 km/h sneller.
LOL, ik wilde precies hetzelfde gaan posten, maar misschien i.c.m. Vmax Aufhebung dat het net wel kan (als de standaard 3.0 een beetje afgeknepen wordt op top)?
Klinkt hoe dan ook wel interessant, heb een keer een opgeboorde motor gehad (3.5 van Savali), voor het extra vermogen hoef je het niet te doen, maar het klinkt veel beter en zo'n ding hangt 100 keer beter aan het gas dan een standaard motor.
Alleen kijken veel mensen blind naar de cijfertjes, heb je 40pk meer voor misschien 8.000 euro en dan ben je eigenlijk gek als je zoveel geld voor die paar pk's uitgeeft, maar uiteindelijk is het voor je eigen gevoel zeker wel de moeite waard, alleen rij je een standaard 130i er nog niet mee uit je spiegels.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 04 okt 2006, 21:10

Hylke en Peter. Een 'normale' 258pk 330i E90 rijdt onbegrenst al circa 265kmh echte km(dus geen tellersnelheid) Dus met 306 pk zal dat 279 kunnen zijn. EEn Porsche Cayman met 245pk rijdt al 260kmh ofzo en een 3er E90 heeft minstens zo'n goede aerodynamica voor topsnelheid.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 04 okt 2006, 21:16

Voor Andre, even 130i vs E30 M3:

http://videos.streetfire.net/search/e30 ... d927be.htm

E30 M3 is qua motor heel eind ''stock''.
Over verschil in rijder kan ik niks nuttigs zeggen...

Joep

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Edwin van der Velden » 04 okt 2006, 21:35

Was inderdaad een leuke middag, bedankt nog voor de milkshake :)

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 04 okt 2006, 22:46

Hielke schreef:
Andre schreef:http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_ ... a24.0.html

306pk 3.0i motor opgeboord naar 3.2
Wat kost dat? Staat er nl niet bij. Het volgende dan weer wel:

maximum speed:
all cars plus 29 km/h in comparison to series


en dat vind ik dan weer jammer want met die 40 pk extra loopt ie echt niet 29 km/h sneller.
Hij draait z'n topvermogen op iets meer toeren. Dus zal misschien ook makkelijker meer toeren maken. En daardoor minder last hebben van de luchtweerstand.
Weet ik veel. Zeg ook maar wat. :lol:

Nu deze test nog op een circuit uitvoeren. Dan zijn we al een heel eind. En anders misschien FWD toch maar een kans geven.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 okt 2006, 23:18

standaard 130I zonder begrenzer loopt volgens BMW AG 270 km/h stond indertijd in de Duitse AMS vermeld.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 04 okt 2006, 23:27

Mooi man! Maar een slechte test. Had zo uit een blad kunnen komen!

Die Seat was dus gewoon veel zwaarder! Hoezo niet objectieve verslaglegging :))))

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, erwin20vt, Ferdi en 3 gasten