Leuk dieseltje voor weinig.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Emiel

Leuk dieseltje voor weinig.

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 15:25

Zoals het onderwerp al zegt. Dat zoek ik dus.

Lever mijn lease auto in en verander van werkgever. Goede zet maar krijg ruime onkosten vergoeding ipv lease auto.

Nu zit ik beetje rond te neuzen en is mijn oog gevallen op +/- 1500 euro kostende Citroen Berlingo's.
Meeste hebben of nieuwe koppelings platen of nieuwe distributie riem+waterpomp of ..etc..

Iemand nog leuke ideeen ? Het moet me van A naar B brengen, ong. 600km per week. Dus het hoeft niet zoals de Lotus extreem sportief te zijn of zoals de voormalige A naar B Volvo 850 extreem comfortabel en stil.

Nu overweeg ik de berlingo enkel en alleen als 1.9D , dit omdat een kameraad van me er zo een nieuw heeft gekocht en nog nooit echt problemen heeft gehad, op de std onderhoud en een keer een falende waterpomp na.
Voor mij prive ideaal, eens wat grote rommel ophalen ergens of eens naar de mileu straat met de aanhagner erachter nog etc.

Maargoed, als je teveel naar 1 ding staart word je blind voor andere dingen.

Roep nog eens wat leuke budget diesels wat tevens makkelijk sleutelt kwa motor ruimte ?
En nee geen shoarma taxi's en geen Mercedessen.

En nee ik ga ook niet met de 2e motor iedere dag op en neer, die heb ik afgelopen weekend al te koop gezet , dus mocht iemand nog een 2000 GSXR 750 zoeken ;)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Leuk dieseltje voor weinig.

Bericht door Eric H » 18 feb 2009, 15:33

BMW E36 325TD

Zwart, sedan, sportinterieur, lichtmetalen velgen, trekhaak, automaat, km stand van bijna 325k
Van een echte liefhebber geweest.
Distributie ( incl. waterpomp ) is als ik me niet vergis pasgeleden nog gedaan.

Moet je er wel snel bij zijn, anders wordt'ie ingeruild.... :mrgreen:

Edit : Ding heeft natuurlijk geen distributieriem maar een ketting, en deze is niet vervangen.....wel de waterpomp trouwens.... :oops:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 feb 2009, 19:11

Geen shoarma taxi's eric :bag:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 18 feb 2009, 19:18

Niels v D schreef:Geen shoarma taxi's eric :bag:
Hoooo, dit is echt geen shoarma taxi.......

http://www.speurders.nl/overzicht/bmw-3 ... ml?q=325td

Maar wellicht heb ik een gekleurde bril......tis nl de wagen van m'n broer....
( oh, prijs is trouwens echt wel onderhandelbaar hoor... )

Emiel

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 19:53

BMW vind ik geen shoarma taxi ;) Bedoelde meer Golfjes II diesel.

Denk niet dat BMW iets is wat ik zoek. Vind zo'n berlingo wel verdomd praktisch en ook wat lichter, geen turbo, dus wat meer basic motortje en wat makkelijker sleutelen.

Kijk een MR2 AW11 vind ik ook prima , maar dan heb ik wat meer lol onderweg :twisted:

Niall

Bericht door Niall » 18 feb 2009, 20:14

Golf 3 TDI uit bijvoorbeeld 95 zijn gewoon onverwoestbaar en gaan bijna nooit kapot. Wil je helemaal plezier hebben rij je zo een ding op sla-olie. Onderhoud kost ook geen drol

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 20:26

^^ +1 :!:

Ik heb zo'n ding gehad. Een topper als je goedkoop en nog enigzins een beetje rap wil dieselen. Verkocht met 3 ton en het ding draaide als nieuw. Op het blok was nog nooit een steeksleutel gezet, alleen normaal onderhoud en verder niet :thumbup: Verbruik tegen de 1 op 20 aan, een topper :D

Emiel

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 20:31

Hebben die geen problemen rond de 350.000 met de turbo's ? :)

jos_br

Bericht door jos_br » 18 feb 2009, 20:44

Capo_Miel schreef:Hebben die geen problemen rond de 350.000 met de turbo's ? :)
Een goede 90pk versie niet in ieder geval.

Jos.

Niels

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 20:58

Die van mij begon alleen maar minder olie te verbruiken naar mate er kilometers op kwamen :lol: Defecte turbo's is zeker geen kwaal en anders koop je voor 100,- een andere op de sloop/marktplaats :thumbup:

EG

Bericht door EG » 18 feb 2009, 21:16

Scotsman schreef:Golf 3 TDI uit bijvoorbeeld 95 zijn gewoon onverwoestbaar en gaan bijna nooit kapot. Wil je helemaal plezier hebben rij je zo een ding op sla-olie. Onderhoud kost ook geen drol
Uhm onverwoestbaar? :roll:

Turbo's die stukgaan.
Krukaspoelie + centr bout (deze gaat los).
Brandstofpomp problemen.
Verstuiver problemen.
Luchtmassameter kan deffect raken.
Relais 109 (auto kan zomaar uitvallen door relais die te heet word, zwarte is oude relais, grijs is gemodificeerde en dus betere versie).
Egr werkt vaak slecht.
Vaak problemen met schokkende motor, dit kan echt van alles zijn en aan de computer hangen bied meestal geen oplossing: ding geeft domweg geen foutcode en dan mag je lekker beginnen in de doolhof der (waarschijnlijke) problemen te zoeken wat soms heel veel euronen kan betekenen.

Etc. geloof me die dingen zijn echt niet zo betrouwbaar als men denkt. Mechanisch zijn ze bulletproof (afgezien van de turbo), ze zijn behoorlijk stevig inelkaar gezet, dat wel.

De 90 pk TDi van de Golf 4: die zijn gewoon goed en betrouwbaar, de ziektes die de 1Z uit de 90 pk Golf 3 zijn daarbij vrijwel helemaal opgelost...

Als je mij niet gelooft, mag je effe vragen wat voor problemen de 1Z 90 pk TDi heeft op http://www.tdiclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar zitten alleen maar TDi fappers die elke boutje en schroefje uit hun hoofd kennen.

Emiel

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 21:43

Tja wat mij tegen staat is dat zo'n TDI in mijn ogen beetje hetzelfde doet als een golf GTI.... gas derop.

Dan is een simpele 1.9D een stuk onverwoestbaarder, hoe minder der extra op zit hoe minder er stuk kan gaan.

Niels

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 21:58

Over het algemeen zijn er toch erg weinig problemen met de TDI's hoor :wink: Luchtmassa meter is met name bij de Golf4 een probleem, bij de 3 nagenoeg niet. Turbo's, verstuivers en pompen komen niet dermate vaak voor dat een zwak punt is zoals de pomp van de BMW 320D PFL of de turbo's van de 320D facelift. Aan elke auto kan wat voorbij komen maar als het merendeel van de VAG monteurs in een TDI rijden dan weet ik meer dan genoeg :lol: Die gasten hebben echt geen zin om aan hun eigen auto te sleutelen. De 1Z motor moet je idd niet nemen of je moet uit voorzorg de krukasbout vervangen, die gaan wel eens kapot en dat kost je je motor. Als ik weer voor weinig moest diesel dan twijfelde ik geen seconde :wink:

Als je geen afgetrapte TDI wilt dan neem je een Vento, variant of gewoon een origineel ding zonder sportvelgen e.d. Natuurlijk loop je met een 1.9D nog minder risico echter moeten die dingen wel altijd werken terwijl een turbo dieseltje het op z'n sloffen doet :thumbup:

EG

Bericht door EG » 18 feb 2009, 22:01

Niels schreef:Over het algemeen zijn er toch erg weinig problemen met de TDI's hoor :wink: Luchtmassa meter is met name bij de Golf4 een probleem, bij de 3 nagenoeg niet. Turbo's, verstuivers en pompen komen niet dermate vaak voor dat een zwak punt is zoals de pomp van de BMW 320D PFL of de turbo's van de 320D facelift. Aan elke auto kan wat voorbij komen maar als het merendeel van de VAG monteurs in een TDI rijden dan weet ik meer dan genoeg :lol: Die gasten hebben echt geen zin om aan hun eigen auto te sleutelen. De 1Z motor moet je idd niet nemen of je moet uit voorzorg de krukasbout vervangen, die gaan wel eens kapot en dat kost je je motor. Als ik weer voor weinig moest diesel dan twijfelde ik geen seconde :wink:

Als je geen afgetrapte TDI wilt dan neem je een Vento, variant of gewoon een origineel ding zonder sportvelgen e.d. Natuurlijk loop je met een 1.9D nog minder risico echter moeten die dingen wel altijd werken terwijl een turbo dieseltje het op z'n sloffen doet :thumbup:
Golf 3 90 pk TDi = altijd 1Z. Begrijp wel wat je bedoeld, maar vergeet niet dat dit eenv an de eerste direct ingespoten diesels was van de VAG groep, dus het is vrij normaal dat ze kinderziektes hebben...

Trouwens, zo een turbo dieseltje heeft veel meer trekkracht en vermogen dan een atmosferische diesel waardoor dat laatste gecompenseerd word.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 18 feb 2009, 22:16

@ Niels: die ex Golf III 90pk TDi van je loopt MINIMAAL 1 op 20. Eronder kom ik echt niet. Meestal rij ik 1 op 22,5 met een tank. :lol: Onverwoestbaar is ie zeker, en het gaat er bij mij ook niet in dat de TDi's van die probleembakken zijn. De enige echt reparatie die ik heb gehad is het stuurhuis dat vervangen moest worden (30.000 km in 7 maanden tijd) Voor de rest starten en lopen, en goed onderhoud. Het is alleen niet makkelijk om een knappe te vinden. Maar ik heb er 1 :wink:

Marius

Bericht door Marius » 18 feb 2009, 22:20

Eric H schreef:
Niels v D schreef:Geen shoarma taxi's eric :bag:
Hoooo, dit is echt geen shoarma taxi.......

http://www.speurders.nl/overzicht/bmw-3 ... ml?q=325td

Maar wellicht heb ik een gekleurde bril......tis nl de wagen van m'n broer....
( oh, prijs is trouwens echt wel onderhandelbaar hoor... )
Als ik op dit moment een diesel zocht werd het deze. Heerlijke wagen en een ieder die Marc kent weet dat hij er zuinig op is geweest en hem goed heeft onderhouden.

Niels

Bericht door Niels » 18 feb 2009, 22:25

:hmmm: ik had ook een 1Z idd maar volgens een bevriende monteur liep ik daar geen risico mee. Met de AAZ wel maar ik kan niet terug vinden dat op basis van de AAZ ook TDI's zijn gemaakt. Ik ken wel een een verhaal van een kapot gelopen TDI, zal dan ook een 1Z geweest zijn :?

Krukas bout vervangen dus bij aanschaf :wink:

@Jeroen: Stuurhuis vervangen :shock: Lekkage of speling?

@Marius: Een 325 diesel zal ongetwijfeld leuk rijden maar echt goedkoop dieselen is het natuurlijk niet :wink:

EG

Bericht door EG » 18 feb 2009, 22:37

325 TDS gaat nog wel, maar een 325 TD en dan automaat??? Dat is echt niet goedkoop dieselen idd... Is ook nog een ouderwetse 4-bak automaat.

Op de snelweg zal het verbruik wel meevallen maar met een beetje stadsverkeer zuipen die dingen best wel hoor. Ik d8 dat de reden voor een diesel was dat er zuinig met brandstof gesprongen moet worden (wat een Golf 3 TDi met 1Z blokje super doet, mits hij het doet :p)

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 18 feb 2009, 23:01

EG schreef:325 TDS gaat nog wel, maar een 325 TD en dan automaat??? Dat is echt niet goedkoop dieselen idd... Is ook nog een ouderwetse 4-bak automaat.

Op de snelweg zal het verbruik wel meevallen maar met een beetje stadsverkeer zuipen die dingen best wel hoor. Ik d8 dat de reden voor een diesel was dat er zuinig met brandstof gesprongen moet worden (wat een Golf 3 TDi met 1Z blokje super doet, mits hij het doet :p)
Zuinig is 'ie inderdaad niet (voor diesel begrippen).

Marc

Jeroen

Bericht door Jeroen » 18 feb 2009, 23:44

Niels, het stuurhuis was compleet aan gort (volgens de garage) Dat klopte ook wel, want een paar dagen daarvoor voelde ik 'knakken' uit de stuurinrichting bij volledige stuuruitslag. En daar kwam ie niet mee door de APK. Was samen met 2 nieuwe bandjes, APK, en nog wat dingen goed voor een factuur van 900 euro. Veel geld? Nee man, ik rij nog steeds een auto ver onder m'n budget, en die ik overal neer kan zetten. En de laatste beurt was 100 euro of zo. Dus ik lach nog steeds, al wil ik het niet nog eens. :wink:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 19 feb 2009, 00:07

Ik ben op 't moment ook bezig om misschien een Seat TDi aan te schaffen.
Is een 110 pk versie uit 1999......zijn er misschien mensen die hier kwaaltjes of speciale dingen van weten?

steve smith

Bericht door steve smith » 19 feb 2009, 00:22

Clio 1.9 dTi.

Is heel eventjes (15 maanden ofzo, 00 en 01) met de oude grote motor geleverd voordat de 1.5dCi kwam. En in tegenstelling tot laatstgenoemde is die grote tor onverwoestbaar, en loopt als dTi ook nog eens heel erg hard. In m'n Kangoo rond 1:16 met paraplu-cruise-control, 1op19 a 1op20 bij normaal snelweg gebruik, in Clio waarschijnlijk zuiniger.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Emiel

Bericht door Emiel » 19 feb 2009, 09:46

Ik zal es kijken naar zo'n 1.9 clio.

BMW is zwaar en duur kwa onderhoud/onderdelen helaas. Tuurlijk wel comfort maargoed wat voor de 1 prima zit is belabberd voor de ander. Kwestie van proberen.

Hoe doen de Polo 1.9D en SDi's het eigenlijk ? beter als de Golf TDI ? Staan er behoorlijk wat met defecte versnellingsbak of reeds vervangen.

Zat ook eens te kijken naar de caddy's maar die zullen veelal als werk auto's gebruikt zijn door werklui van de baas.

Citroen Berlingo
Golf 3 TDI
Polo 1.9D of SDi

En nu ff naar de clio kijken, dit is dan tot nu zo'n beetje het lijstje.

Niels

Bericht door Niels » 19 feb 2009, 09:57

Jeroen schreef:Niels, het stuurhuis was compleet aan gort (volgens de garage) Dat klopte ook wel, want een paar dagen daarvoor voelde ik 'knakken' uit de stuurinrichting bij volledige stuuruitslag. En daar kwam ie niet mee door de APK. Was samen met 2 nieuwe bandjes, APK, en nog wat dingen goed voor een factuur van 900 euro. Veel geld? Nee man, ik rij nog steeds een auto ver onder m'n budget, en die ik overal neer kan zetten. En de laatste beurt was 100 euro of zo. Dus ik lach nog steeds, al wil ik het niet nog eens. :wink:
Valt me toch wat tegen met 330.000km Jeroen :wink: Een troost, die 900,- heeft mijn 320D ook wel gekost de laatste 30.000km (remmerij rondom, draagarmen voor, setje banden enz.). Per kilometerkosten natuurlijk geen drama als je er een paar jaar in gaat rijden.

Opa schreef:Ik ben op 't moment ook bezig om misschien een Seat TDi aan te schaffen.
Is een 110 pk versie uit 1999......zijn er misschien mensen die hier kwaaltjes of speciale dingen van weten?
Technisch op de LMM na geen speciale dingen maar voor de rest komen de Golf 4 kwalen voorbij lijkt me: kraken, stabilisator rubbers, sloten, raamgeleiders en dat soort dingetjes. Motorisch een topper!

Capo_Miel schreef:
Hoe doen de Polo 1.9D en SDi's het eigenlijk ? beter als de Golf TDI ? Staan er behoorlijk wat met defecte versnellingsbak of reeds vervangen.
Bakken zijn idd een zwak punt, voor de rest mis je alleen de turbo :wink: De bakken staan als zwak punt bekend, de turbo's niet specifiek :thumbup:

EG

Bericht door EG » 19 feb 2009, 21:46

Opa schreef:Ik ben op 't moment ook bezig om misschien een Seat TDi aan te schaffen.
Heb je de kenteken? Voer die zooi in op RDW als het goed is krijg je een motorcode te zien (na de typenaam van de wagen).

110 pk TDi's met motorcode ASV staan bekend om dat de koppakkingen kunnen lekken... Dit is een algemeen bekend probleem. Er kan ook een tik in de kop van de motor zitten, is ook een ASV specifiek probleem.

Plaats reactie