2 Liter Motoren van vroeger en nu
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 07:53
2 Liter Motoren van vroeger en nu
Had je paar jaar terug een auto met 2 liter motor dan had je rond de 150 pk, Peugot en Citroen wisten hier al gauw 167 pk van te maken.
Een Clio Willams met 150 pk was het helemaal (hier op had je ook garantie) Een gr N rally uitvoering had iets van 172pk met je standaard auto is er geen sprake meer van garantie.
Tegenwoordig zijn er merken die standaard 200pk of meer aanbieden voor een standaard auto met garantie.
Honda S2000 - 240 pk bij 8300 tpm 2L
Honda Civic - 201 pk bij 7800 tpm 2L
Renault Clio - 197 pk bij 7250 tpm 2L
Toyota Celica - 192 pk bij 7800 tpm 1.8L
Deze auto's zijn allemaal met garantie geleverd vooral de Honda S2000 sprint eruit met 240 pk voor een standaard auto.
Voor wat de Clio betreft; ga je naar de Cup versie's (Zandvoort) hebben deze 205 a 210 pk en moeten deze na een seizoen gereviseerd worden om weer fris mee te kunnen voor het volgende seizoen.
Heb je een Clio R3 rally dan heb je nu iets van 230 pk en mag hij na vast aantal km in de revisie (mij is niet helemaal duidelijk hoeveel).
Wat ik met dit topic eigenlijk wil zeggen is dit;
Voor een paar jaar terug had je 150 pk uit een 2 liter blok met garantie, tegenwoordig is 200 pk mogelijk en heb je nog garantie ook. Ga je het blok tunen op wat voor manier dan ook dan wordt de levensduur behoorlijk korter en ben je snel op revisie aangewezen.
Voor mij springt het merk Honda er toch wel uit met de meeste pk's per liter, ben benieuwd waar dit toe leidt.
Een Clio Willams met 150 pk was het helemaal (hier op had je ook garantie) Een gr N rally uitvoering had iets van 172pk met je standaard auto is er geen sprake meer van garantie.
Tegenwoordig zijn er merken die standaard 200pk of meer aanbieden voor een standaard auto met garantie.
Honda S2000 - 240 pk bij 8300 tpm 2L
Honda Civic - 201 pk bij 7800 tpm 2L
Renault Clio - 197 pk bij 7250 tpm 2L
Toyota Celica - 192 pk bij 7800 tpm 1.8L
Deze auto's zijn allemaal met garantie geleverd vooral de Honda S2000 sprint eruit met 240 pk voor een standaard auto.
Voor wat de Clio betreft; ga je naar de Cup versie's (Zandvoort) hebben deze 205 a 210 pk en moeten deze na een seizoen gereviseerd worden om weer fris mee te kunnen voor het volgende seizoen.
Heb je een Clio R3 rally dan heb je nu iets van 230 pk en mag hij na vast aantal km in de revisie (mij is niet helemaal duidelijk hoeveel).
Wat ik met dit topic eigenlijk wil zeggen is dit;
Voor een paar jaar terug had je 150 pk uit een 2 liter blok met garantie, tegenwoordig is 200 pk mogelijk en heb je nog garantie ook. Ga je het blok tunen op wat voor manier dan ook dan wordt de levensduur behoorlijk korter en ben je snel op revisie aangewezen.
Voor mij springt het merk Honda er toch wel uit met de meeste pk's per liter, ben benieuwd waar dit toe leidt.
Laatst gewijzigd door HaDries op 25 jan 2009, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40204
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Ik vind eigenlijk dat het steeds makker wordt (als er geen turbo op zit). Een Audi 2.0 non-fsi met 130pk... wat eerst maar 115pk was bij de 8 klepper...
Nieuwe avensis 2.0 16v met 152pk... tsja... echt veel is het niet.
Nieuwe avensis 2.0 16v met 152pk... tsja... echt veel is het niet.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Wanneer had je de eerste crx-en met 160pk 1.6? 1985 ofzo? Hadries leeft nog 20jaar geleden volgens mij
E36 M3 286pk 3.0 en 321pk 3.2 zijn ook al oude besjes aan het worden

E36 M3 286pk 3.0 en 321pk 3.2 zijn ook al oude besjes aan het worden

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
1987, E30 320is, 1990 cc en 192 pk.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 07:53
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Ging bij mij in eerste instantie over de 2 liter blokjesMaik schreef:Wanneer had je de eerste crx-en met 160pk 1.6? 1985 ofzo? Hadries leeft nog 20jaar geleden volgens mij![]()
E36 M3 286pk 3.0 en 321pk 3.2 zijn ook al oude besjes aan het worden
- Knot
- Berichten: 40204
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Ik vind juist dat de oudere blokken het beter doen... 1993 had Honda 131pk uit de 2.0 Accord, gewoon een basisding, niks TypeS/TypeR.
De 307 2.0xsi van mn Pa bijvoorbeeld vind ik maar mak, 2.0 16v met 136pk.... komopzeg. Oke, er zit wel koppel in maar dat is ook geen 250nm...
De 307 2.0xsi van mn Pa bijvoorbeeld vind ik maar mak, 2.0 16v met 136pk.... komopzeg. Oke, er zit wel koppel in maar dat is ook geen 250nm...
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Das non-sportieve modellen met sportieve modellen vergelijken. Maar ben het er idd mee eens dat tegenwoordig de 2.0 non sportief beetje 'tam' is geworden. Zowel qua opgave als qua rijden.Knot schreef:Ik vind eigenlijk dat het steeds makker wordt (als er geen turbo op zit). Een Audi 2.0 non-fsi met 130pk... wat eerst maar 115pk was bij de 8 klepper...
Nieuwe avensis 2.0 16v met 152pk... tsja... echt veel is het niet.
Ook vind ik de vermogens tegenwoordig uit 2.0l tegenvallen, in de jaren 80 werd er al 150pk uit een 2.0 gehaald (o.a. Kadett GSI). 10/20 jaar later waren er nog steeds gti-achtige die het met dat gegeven of minder moesten stellen. Des te mooier vind ik het daardoor dat de Clio RS steeds een beetje omhoog klautert van 163-169/172/182/200pk, voordeel is dat deze ook niet het huidige 'beknepen' gevoel hebben, maar gewoon levindig op gas reageren

Andere uithoek is idd het Honda verhaal, 241pk uit een 2.0 atmo blijft geweldig, maar het is inmiddels al weer 8 jaar oid geleden dat deze auto geintroduceerd werd. Nadeel bleef ook wel het zeer koppel voorhanden...
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Er is niet zoveel nieuws onder de zon imho. In straat auto's gaat men nu eerder tot 100pk/l atmo omdat met variabele inlaattrajecten nog wat koppel wordt gevonden in het middengebied. Neemt niet weg dat het 20 jaar geleden niet mogelijk was. Opvallend vind wel dat je vrijwel altijd leest dat dit middengebied nog steeds tegenvalt. Dan liever een Clio Willi 8)
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Ik heb 1,5jr in zo'n Accord gereden (tja het uiterlijkKnot schreef:Ik vind juist dat de oudere blokken het beter doen... 1993 had Honda 131pk uit de 2.0 Accord, gewoon een basisding, niks TypeS/TypeR.

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Moderne motoren moeten schoon en zuinig zijn 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
had die peugeot 206 RC? ook niet 2.0 en iets van 180pk? ook lekker...
trouwens het schijnt dat ze uit de 2.0 BMW van die race klasse ook iets van 280<>300pk kunnen halen NA...das lekker
alleen zal wel meer toeren moeten draaien dan lijkt me.
trouwens het schijnt dat ze uit de 2.0 BMW van die race klasse ook iets van 280<>300pk kunnen halen NA...das lekker

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
En tegelijkertijd krachtiger en vlotterNiels schreef:Moderne motoren moeten schoon en zuinig zijn

nieuwe auto's moeten schoner comfortabeler groter EN sneller zijn dan de voorgaanden.
Gaat niet samen, roep ik al jaren.
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Er is ook (te-)veel geld in de ontwikkeling van de diesel gestoken.. kijk maar eens wat er allemaal op het gebied van diesels gebeurd is de laatste jaren.. wat dat betreft lopen de benzinemotoren nu even achter.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Uhm diesel heeft een groot voordeel:Michel Huisman schreef:Er is ook (te-)veel geld in de ontwikkeling van de diesel gestoken.. kijk maar eens wat er allemaal op het gebied van diesels gebeurd is de laatste jaren.. wat dat betreft lopen de benzinemotoren nu even achter.
Turbo met variabele geometrie.
Zet dit op een benzinemotor, en je hebt een auto die meer trekkracht dan een diesel heeft, op lagere toeren en met veel en veel meer pk's. Het probleem is dat dit nog niet vaak gebruikt word. Maar met de komst van lagedruk turbo's icm variabele geometrie gaan er veel turbobommetjes komen hoor, geloof me maar.
Zie de Porsche 911 turbo, dat ding is gewoon bizar snel door zo een turbo. Dat ding heeft altijd en overal vermogen en trekkracht, of je nou op 1000 rpm zit of 6000.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Rij momenteel zelf tijdelijk met een nieuwe Renault Laguna 2.0 16V en deze heeft maar 140PK en gebruikt op lange ritten en cruise control gewoon 1:10,5
Vindt ik persoonlijk erg slecht.
Vindt ik persoonlijk erg slecht.
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Het probleem met VGT Turbo's is dat ze niet goed tegen de hitte kunnen.
Bij een dieselmotor is de uitlaatgastemperatuur een stuk lager, waardoor VGT wel toepasbaar is.
@Flatline: Wat is nuttkees nou voor een naam?
Bij een dieselmotor is de uitlaatgastemperatuur een stuk lager, waardoor VGT wel toepasbaar is.
@Flatline: Wat is nuttkees nou voor een naam?

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Gaat wel samen, volgens mij hebben we dat de afgelopen jaren toch wel gezien?R.J schreef:En tegelijkertijd krachtiger en vlotterNiels schreef:Moderne motoren moeten schoon en zuinig zijn![]()
nieuwe auto's moeten schoner comfortabeler groter EN sneller zijn dan de voorgaanden.
Gaat niet samen, roep ik al jaren.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Nuttkees = Kees is Nutts
slechte vertaling van hij spoort niet helemaal 


-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Moet je nagaan dat op die Honda blokjes nog itb's gemonteerd kunnen worden voor meer lucht. 8)Joy Jolliffe schreef:1987, E30 320is, 1990 cc en 192 pk.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Excuses dat ik het voor de LassieToverlijst rijders nog even vertaal:Joy Jolliffe schreef:1987, E30 320is, 1990 cc en 192 pk.
1987, e30 320iS, 1990 cc, 141KW/192pk en 210NM stontstandaard met itb, sper, RWD en dogleg bak AF FABRIEK. In die tijd was er niets, maar dan ook helemaal niets op vier wielen waar vier man in kon wat hier <2000cc af-fabriek bij de buurt kwam.
http://www.bmwe21.net/320is/specs.htm
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 27 dec 2008, 15:08
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
De Clio's (RS III) uit de Clio Cup hadden enkel een gewijzigd motormanagement, technisch verder ongewijzigd, meen dat ze net 200 PK haalden
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
HaDries schreef:Ging bij mij in eerste instantie over de 2 liter blokjesMaik schreef:Wanneer had je de eerste crx-en met 160pk 1.6? 1985 ofzo? Hadries leeft nog 20jaar geleden volgens mij![]()
E36 M3 286pk 3.0 en 321pk 3.2 zijn ook al oude besjes aan het worden
Die S2000 blokken lopen nogal eens aan diggelen hoor

Zo rond de 80k meestal, en aangezien het toch vaak een auto voor erbij is, is dan meestal de garantieperiode al voorbij.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
en de S14 loopt niet bij 80k aan diggelen! alhoewel ik me als S14B23 eigenaar (215pk versie) wel eens heb afgevraagd of de S14B20 echt 192pk leverde, waar heb je anders in de oorspronkelijke S14B23 met 195pk die extra 300cc voor nodig?steve smith schreef:Excuses dat ik het voor de LassieToverlijst rijders nog even vertaal:Joy Jolliffe schreef:1987, E30 320is, 1990 cc en 192 pk.
1987, e30 320iS, 1990 cc, 141KW/192pk en 210NM stontstandaard met itb, sper, RWD en dogleg bak AF FABRIEK. In die tijd was er niets, maar dan ook helemaal niets op vier wielen waar vier man in kon wat hier <2000cc af-fabriek bij de buurt kwam.
http://www.bmwe21.net/320is/specs.htm
frank
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
Honda heeft na zijn S2000 blok ook nog een 2 liter voor de huidige JDM civic gebouwd, 225 pk ! I-Vtec, K serie blok (K20A), is echt een super blok !
Hier technische info erover :
http://asia.vtec.net/Engines/FD2K20AR/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier technische info erover :
http://asia.vtec.net/Engines/FD2K20AR/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: 2 Liter Motoren van vroeger en nu
the answer:Maik schreef:Wanneer had je de eerste crx-en met 160pk 1.6? 1985 ofzo?
Wiki schreef:The VTEC system was originally introduced as a DOHC system in the 1989 Honda Integra and Civic CRX SiR models sold in Japan and Europe, which used a 160 bhp (119 kW) variant of the B16A engine
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 2 gasten