Financial lease vraagje
- Jelmer850i
Financial lease vraagje
Even een vraag.
Ik heb een 118d 1,5 jaar geleden gekocht.
Destijds heb ik 50% gefinancierd en 50% zit dus in de lease.
Hier staat nu nog een klein bedrag van open aangezien het om een periode van 3 jaar ging.
Maar wat als ik nu die wagen zelf verkoop, kan dat?
Hoe zit het dan met de afkoop, stel ik vindt een koper en verkoop de wagen, maar dat kan niet aangezien het een FL (Financial lease wagen) is.
Moet ik dan eerst de FL aflossen, of hoe werkt zoiets?
Ik heb een 118d 1,5 jaar geleden gekocht.
Destijds heb ik 50% gefinancierd en 50% zit dus in de lease.
Hier staat nu nog een klein bedrag van open aangezien het om een periode van 3 jaar ging.
Maar wat als ik nu die wagen zelf verkoop, kan dat?
Hoe zit het dan met de afkoop, stel ik vindt een koper en verkoop de wagen, maar dat kan niet aangezien het een FL (Financial lease wagen) is.
Moet ik dan eerst de FL aflossen, of hoe werkt zoiets?
- Casper
Re: Financial lease vraagje
Hmmm, inprincipe zou ik zeggen dat je de auto zo mag verkopen omdat jij economisch eigenaar bent van de auto, als je daarna de financiering (leasesom) maar voldoet. Anderzijds is de auto wel weer het onderpand voor de financiering, maar dat is met bv. een huis natuurlijk ook zo. Ergo: Ik weet het eigenlijk niet 
- Jelmer850i
sterker nog ik kan de wagen niet verkopen omdat ik het eigendomsbewijs niet heb dat heeft de FL partij.
maar ik vraag me af hoe men met zoiets om zou gaan.
Anders zou je eventueel tijdelijk geld moeten lenen om de lening af te lossen dan de wagen verkopen en het geleend geld weer terug storten.
(wat een gedoe haha).
Ik ben gewoon nieuwschierig.
Momenteel toch voor een behoorlijk kapitaal aan wagens staan. Waarvan ik eigenlijk zeg die 1 kan de deur wel uit.
Ik heb hem 1,5 jaar gehad, beviel goed, alleen ook 2 maal wat nadelige ervaringen mee gehad.
Opzich zou een E46 330d of een E39 530d oid ook voldoen.
Maar een duurdere wagen inruilen lijkt me ook niet echt voordelig
maar ik vraag me af hoe men met zoiets om zou gaan.
Anders zou je eventueel tijdelijk geld moeten lenen om de lening af te lossen dan de wagen verkopen en het geleend geld weer terug storten.
(wat een gedoe haha).
Ik ben gewoon nieuwschierig.
Momenteel toch voor een behoorlijk kapitaal aan wagens staan. Waarvan ik eigenlijk zeg die 1 kan de deur wel uit.
Ik heb hem 1,5 jaar gehad, beviel goed, alleen ook 2 maal wat nadelige ervaringen mee gehad.
Opzich zou een E46 330d of een E39 530d oid ook voldoen.
Maar een duurdere wagen inruilen lijkt me ook niet echt voordelig
- cooldragon
verkopen is volgens mij geen probleem, zolang je je maandelijkse lasten maar gewoon blijft voldoen.
Je kan de resterende looptijd van je lening ook laten integreren met een evt nieuwe financiering voor een nieuwe auto.
Zo hebben wij dat indertijd met de zakelijke auto's gedaan, de eerste werd veel eerder dan gepland ingeruild voor een nieuwe en hadden hetzelfde probleem als jij, er zat toen nog 2 jaar looptijd op de financiering. Je kan ook het resterende bedrag in 1 keer voldoen, maar dan zit je weer met een boeterente.
Wij hebben uiteindelijk toen gekozen om de 2 financieringen te bundelen, wel minder dat je dan tijdelijk dubbele lasten betaalt, terwijl er toch maar echt 1 auto staat, maar aan de andere kant is dat geld weer op je rekening of in ons geval in de investering vd nieuwe auto gestopt.
Al met al niet de meest financieel gunstige situatie, maar ach, het is zo wel op te lossen als je echt van je auto af wilt.
Andere optie die bij sommige banken mogelijk is, dat iemand anders jouw financiering overneemt(degene die die auto overneemt) maar weet niet of dat in dat geval een bekende van je dient te zijn of niet.
Je kan de resterende looptijd van je lening ook laten integreren met een evt nieuwe financiering voor een nieuwe auto.
Zo hebben wij dat indertijd met de zakelijke auto's gedaan, de eerste werd veel eerder dan gepland ingeruild voor een nieuwe en hadden hetzelfde probleem als jij, er zat toen nog 2 jaar looptijd op de financiering. Je kan ook het resterende bedrag in 1 keer voldoen, maar dan zit je weer met een boeterente.
Wij hebben uiteindelijk toen gekozen om de 2 financieringen te bundelen, wel minder dat je dan tijdelijk dubbele lasten betaalt, terwijl er toch maar echt 1 auto staat, maar aan de andere kant is dat geld weer op je rekening of in ons geval in de investering vd nieuwe auto gestopt.
Al met al niet de meest financieel gunstige situatie, maar ach, het is zo wel op te lossen als je echt van je auto af wilt.
Andere optie die bij sommige banken mogelijk is, dat iemand anders jouw financiering overneemt(degene die die auto overneemt) maar weet niet of dat in dat geval een bekende van je dient te zijn of niet.
- Niels
- Auto: Prius+
Je kunt een auto van een leasemaatschappij simpelweg niet verkopen omdat je geen eigenaar bent. Wat je kunt doen om de auto in bezit te krijgen is het inlossen van het resterende bedrag. Oftewel je koopt de laatste 1,5 jaar af van je lm. Daarna kun je em verkopen.
- Jelmer850i
met andere woorden je zit vast aan de lease maatschappij, en als je de wagen wil afbetalen betaal je het gehele bedrag incl. de rentes voor de komende 1,5 jaar. Kortom het is het handigst om de lening te houden.. en is het alleen gunstig als je erop voorruit wilt gaan en dus meer wilt bijlenen/bijbetalen.
- RutgerK
Inderdaad kan je wel de auto overkopen van de FL-maatschappij. Ik denk dat je rekening moet houden met een 'boete' omdat de boekwaarde en de marktwaarde zullen verschillen. De eerste twee jaar schrijven leasebedrijven weinig tot niets af in de boeken en daarna versneld. Verder moet je kijken waarvoor het 50% eigen geld is gebruikt. Dit kan gebruikt zijn voor de verlaging van de maandelijkse lasten en dus uitgespreid zijn over de totale looptijd.
- cooldragon
ohw wacht, ik zie nu pas dat je hem bij een LM hebt gefinancierd, die bij ons was gewoon bij de huis bank....
maar ik denk dat het niet veel verandert aan de condities, het blijft een financieel niet al te optimale situatie, misschien dat er hier op DF wat meer experts zitten op financierings gebied, misschien dat Jacco je hiermee kan helpen?
maar ik denk dat het niet veel verandert aan de condities, het blijft een financieel niet al te optimale situatie, misschien dat er hier op DF wat meer experts zitten op financierings gebied, misschien dat Jacco je hiermee kan helpen?
- Jelmer850i
nee is bij BMW geleased...
@cooldragon: maakt toch niet uit.. ik heb 20000 gefinancieert die 20000 blijft 20000 no mather what.. de waarde van de wagen zelf staat daarbuiten.
De boete is de rente voor de komende 1,5 jaar. Althans dat denk ik.
Edit: bovenstaand klopt er wordt geen boetebedrag geheven als ik alle geplande termijnen dan in 1 keer voldoe.
@cooldragon: maakt toch niet uit.. ik heb 20000 gefinancieert die 20000 blijft 20000 no mather what.. de waarde van de wagen zelf staat daarbuiten.
De boete is de rente voor de komende 1,5 jaar. Althans dat denk ik.
Edit: bovenstaand klopt er wordt geen boetebedrag geheven als ik alle geplande termijnen dan in 1 keer voldoe.
- cooldragon
hmm, dat is dan wel een mazzeltje, meestal heffen banken sowieso wel een boeterente als je eerder wil aflossen(meestal iets van 10% per jaar boetevrij ofzo?) omdat ze geld aan de rente verdienen, of bedoel je hiermee dat het openstaande bedrag het geleende bedrag met rente is, of echt alleen het te financieren bedrag?
Als je het bedrag in 1 keer kan ophoesten ben je idd wel in 1 x ervanaf, maar ja, je kan het zoals ik eerder aangaf, ook weer investeren in een nieuwe auto....
Als je het bedrag in 1 keer kan ophoesten ben je idd wel in 1 x ervanaf, maar ja, je kan het zoals ik eerder aangaf, ook weer investeren in een nieuwe auto....
- Jelmer850i
eerst maar eens nadenken over wat ik wil. opzich kan ie van mij wel helemaal pleite en rij ik wel alles in de M5.
Het probleem is alleen dat het niet echt een klantvriendelijke wagen is
Het probleem is alleen dat het niet echt een klantvriendelijke wagen is
- Joop
In de Financial Lease constructie zul je eerst het resterende bedrag (dus incl. evt. slotsom) moeten aflossen. Daarna is de auto jouw eigendom en kun je er mee doen wat je zelf wilt (dan zal BMW NL je ook de eigendomsbewijzen opsturen); in tegenstelling tot de Operational Lease constructie van BMW.
Aangezien je halverwege de 3 jaar looptijd zit, zit je waarschijnlijk nog met een kleine boeteclausule, die komt te vervallen na 3/5 van de looptijd (dus nog 4mnd. wachten dan), als dit dezelfde constructie is als de Private Lease constructie, maar dat is een kwestie van de kleine lettertjes doorlezen.
Aangezien je halverwege de 3 jaar looptijd zit, zit je waarschijnlijk nog met een kleine boeteclausule, die komt te vervallen na 3/5 van de looptijd (dus nog 4mnd. wachten dan), als dit dezelfde constructie is als de Private Lease constructie, maar dat is een kwestie van de kleine lettertjes doorlezen.
- Stéphane
Bel gewoon het bedrijf waar je het contract mee hebt afgesloten. Alle antwoorden die je hier krijgt zijn algemeen en dat kan per geval en contract verschillen natuurlijk. Zelfs bij dezelfde maatschappij.
- Kasteel
Ws gewoon ff bellen voordat je 'm verkoopt, aangeven dat je restant som aflost, zij sturen papieren op, jij kan verkopen en moet vervolgens restant vervroegd aflossen (geen onderpand). Afhankelijk van maatschappij kan je boetevrij aflossen.
- Jelmer850i
ik zit na te denken, ik kan ook de wagen verkopen en een nieuwe 3 halen in de Operational Lease.
De vraag is hoe dat weer uit pakt. Even samenstellen
De vraag is hoe dat weer uit pakt. Even samenstellen
- Jelmer850i
stel ik wil een wagen leasen met een looptijd van 3 jaar met een waarde van 50.000 euro.
Wat kost mij dat in Operational Lease?
Bij BMW staat dat er helaas niet bij
. (waarom eigenlijk niet ?)
anders morgen even bij BMW langs.
Bij BMW staat dat er helaas niet bij
-
OnlineFabian
Daar kun je niet zomaar even een tarief voor roepen.Jelmer850i schreef:stel ik wil een wagen leasen met een looptijd van 3 jaar met een waarde van 50.000 euro.
Bij BMW staat dat er helaas niet bij. (waarom eigenlijk niet ?)
Jaarkilometrage, looptijd, voorwaarden vervangend vervoer, verzekering, eigen risico, bandenmaat etc etc etc.
Kijk anders even op de site van onze internetleasemaatschappij: http://www.toplease.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Daar heb je meteen een prijs, let wel, dit is echt een basisproduct full operational lease :!:
- Jelmer850i
snap ik maar dat zou er eigenlijk ook uit kunnen komen als je dat kan opgeven...
Zelf vindt ik dat een beetje een misser.
Zelf vindt ik dat een beetje een misser.
- Ben_968CS
Het werkt zo: de auto is van jou en staat op jouw naam, maar in ruil voor de lening heb je de auto in onderpand gegeven bij de financial lease maatschappij (BMW financial). Je kunt de auto any time verkopen, wel even communiceren met de lease maatschappij. Echter, de lening heeft wel een bepaalde voorwaarden waar je voor uit moet kijken, met name de boete rente. Meestal werkt het zo dat je bij een 3 jarige overeenkomst zonder boete kunt aflossen na 2 jaar, of bij een 2 jarige zonder boete na 1 jaar. Het staat in de voorwaarden en BMW Financial zal je graag willen informeren als je twijfelt. Dus: geen enkel probleem, maar pas op voor de boete rente (en eventuele andere penalties in je contract).
Voor een voorbeeldje wat operational lease je zou kosten, kijk even op http://www.pcl.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Voor een voorbeeldje wat operational lease je zou kosten, kijk even op http://www.pcl.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .
- Jelmer850i
Ik heb het contract vluchtig doorgelezen waarin ik tegenkwam dat ik eerder het complete bedrag kon aflossen als ik alle termijnen voldoe. Daar stond verder niets over boete rentes in. Morgen zal ik voor de zekerheid wel even bellen.
-
Dexter
Is toch ook logisch?Jelmer850i schreef:Ik heb het contract vluchtig doorgelezen waarin ik tegenkwam dat ik eerder het complete bedrag kon aflossen als ik alle termijnen voldoe. Daar stond verder niets over boete rentes in. Morgen zal ik voor de zekerheid wel even bellen.
In die termijnen zit maandelijks een rentedeel en een aflossingsdeel.
Dus als je alle termijnen aflost betaal je ook alle (vooruitberekende) rente en verliezen ze geen rente-inkomsten.
Je kunt de auto als je het zo doet, wat de leasemaatschappij betreft, gewoon verkopen dus.
Heb je trouwens geen amortisatieschema gekregen bij je contract? (nauwkeurig overzicht van hoeveel je maandelijks gaat aflossen en hoeveel rente je daar betaalt)
Dan kun je precies zien hoeveel je af dient te lossen in welke maand.
Heb je er ook rekening mee gehouden dat je een auto in de FL op de balans hebt staan?
En dat je daarmee mogelijk je solvabiliteit verkleint als je hem verkoopt?
Ik zou ook even de boekhouder bellen voor je gaat verkopen......
- Jelmer850i
Ja amorisatieschema heb ik hier liggen, ik weet wat er nog open staat wat opzich geen erg groot bedrag meer is.
Verder weet ik ook dat de auto nu op de belans staat wat dan zal komen te vervallen.
die solvabiliteit wordt niet altijd naar gevraagd, zelf vindt ik het wel beter dat je geen leningen meer op je balans hebt staan wat nu dus eigenlijk wel het geval is dus zal je er financieel gezien op voorruit gaan.
Verder weet ik ook dat de auto nu op de belans staat wat dan zal komen te vervallen.
die solvabiliteit wordt niet altijd naar gevraagd, zelf vindt ik het wel beter dat je geen leningen meer op je balans hebt staan wat nu dus eigenlijk wel het geval is dus zal je er financieel gezien op voorruit gaan.
-
Dexter
Nee klopt, je solvabiliteit is eigenlijk allen maar van belang bij een eventuele aanvraag voor een Bedrijfskrediet.
Ik plaatste die opmerking omdat het tegenwoordig, gezien de huidige financiële crisis, niet zo eenvoudig meer is om daar bij een bank voor aan te kloppen.
En als ik het goed had gelezen is je auto toch maar gedeeltelijk gefinancierd?
Wat dus inhoudt dat het andere deel als bezit/eigen kapitaal gezien kan worden.
Nou ja, is verder ook niet schokkend of zo....
Ik plaatste die opmerking omdat het tegenwoordig, gezien de huidige financiële crisis, niet zo eenvoudig meer is om daar bij een bank voor aan te kloppen.
En als ik het goed had gelezen is je auto toch maar gedeeltelijk gefinancierd?
Wat dus inhoudt dat het andere deel als bezit/eigen kapitaal gezien kan worden.
Nou ja, is verder ook niet schokkend of zo....
- Jelmer850i
Net bij de beier geweest.
Qua inruil krijg ik niet al te veel terug.
Echter kon men mij deze wagen: http://www.debeier.nl/asp/pagina.asp?su ... olgnr=1473 iets voordeliger aanbieden. Ook een interesante optie.
mijn ide was een 320i voorzien van naf pro, xenon, usb, leder, sportstoelen m onderstel. audio active systeem en 17"
Qua inruil krijg ik niet al te veel terug.
Echter kon men mij deze wagen: http://www.debeier.nl/asp/pagina.asp?su ... olgnr=1473 iets voordeliger aanbieden. Ook een interesante optie.
mijn ide was een 320i voorzien van naf pro, xenon, usb, leder, sportstoelen m onderstel. audio active systeem en 17"