Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door HSR » 06 jan 2009, 15:12

Als we het toch over deze motoren hebben. Hoe groot is het potentie van een M5B25? Als je dat blok uitrust met scherpere nokjes en een spaghettispruitstuk en uitlaat zonder cat. In hoeverre zal dit merkbaar zijn en bij welke toerentallen ( mid range of juist meer top-end ? )

Afsluitend, hoe groot zou het verschil dan zijn met een M52B28, al dan niet getuned dmv een M50 inlaat.


Waarom deze vraag? Ik zit er aan te denken van de zomer de taxi wat meer power te geven en ik twijfel tussen mijn huidige blokje (m50b25) aan pakken of swappen met een M52B28. Wat swappen betreft, je weet nooit wat je in huis haalt en mijn 240K oude M50 draait momenteel nog messcherp. :)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door raymondw » 06 jan 2009, 15:15

Nikasil-slijtage is geen issue in NL aangezien Euro95 als laagzwavelig genoeg is. Daarom zie je ook genoeg auto's met M52 en M60 motoren met hoge tot zeer hoge kilometerstanden zonder noemenswaardige problemen. In GB en de VS en sommige oost Europese landen speelde dit probleem wel.

Dit probleem speelt niet voor de M70 en M73 aangezien het gehele onderblok uit alusil is opgetrokken, een materiaal wat ongevoelig is voor zwavel. Dit materiaal is ook voor de M62 gebruikt (E39 en E38 v/a medio 1996).

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door frank de jonge » 06 jan 2009, 15:18

@ Hugo, zowel mid end als top end.

Was bij de 328 van me heel goed merkbaar.
Gezien de M50B25 veel minder koppel heeft zal het vooral meer top end geven

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 06 jan 2009, 15:40

Beetje noob nog met BMW motorcoderingen maar welke type blok heeft mijn '93er 325i?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 15:43

Ik zou zeggen de M50B25TU.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 06 jan 2009, 15:52

Joy Jolliffe schreef:Ik zou zeggen de M50B25TU.
Met of zonder VANOS?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 16:01

1993 was het introductiejaar van de single vanos.

Even onder de kap kijken:

Dit is zonder vanos. Volkomen gladde distributiekast vooraan de motor.

Afbeelding

En dit is met vanos, zie de uitstulping.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 06 jan 2009, 16:05

Oke, ga volgende keer even checken onder de kap.

Bedankt! :thumbup:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door frank de jonge » 06 jan 2009, 16:23

Jij hebt Vanos Tristan.

werden in eind 92 al toegepast ;)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 16:47

Net even gekeken in het verkoopdraadje van Joost, het is een vanos. Hij heeft het er zelfs nog bij geschreven :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 06 jan 2009, 16:51

Joy Jolliffe schreef:Net even gekeken in het verkoopdraadje van Joost, het is een vanos. Hij heeft het er zelfs nog bij geschreven :D
Dacht het eigenlijk ook. Je merkt het ook wel hoger in de toeren. Klimt ineens veel sneller. Bij bv. de E30 325i is dat niet zo.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2009, 16:55

Dat is omdat het een 24V is ipv een 12V :wink: Vanos werkt vooral in het middengebied.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door frank de jonge » 06 jan 2009, 17:17

Vanos is er voor de cylindervulling voor meer koppel in het midden gebied bij volgas positie

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 06 jan 2009, 17:23

Oke, weer wat geleerd. :)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door M@rcel » 06 jan 2009, 17:26

Zou M52B28 plug and play in mijn 323ti passen? (M52B25)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2009, 17:29

Denk het wel, mits je de EWS ring en sleutel etc meeneemt. Verder zal een 323 of een 328 motor niet veel verschillen denk ik. Die electronica is het enige gehannes.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door M@rcel » 06 jan 2009, 17:36

Bedoel je daarmee ook de gehele kabelboom Bert?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2009, 13:01

Marcel ik denk dat die wel grotendeels gelijk is, in elk geval de motorkabelboom omdat beide motoren hetzelfde DME systeem hebben. Maar je zal wel een EWS kabelboom moeten hebben idd of anders moet je die ook overzetten.

Plus het kan geen kwaad om de pin layout van de 2 auto's naast elkaar te leggen, kijken of de layout van de motorstekker bijvoorbeeld niet net anders is bij een gewone E36.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door M@rcel » 07 jan 2009, 13:10

Dank je Bert,

Zal mijn garagist eens vragen het één en ander uit te zoeken.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door HSR » 07 jan 2009, 14:45

Iemand nog ervaring of wat zinnigs te melden over mijn M50B25 vs M52B28 vragen ?

Hoe groot is het potentie van een M5B25? Als je dat blok uitrust met scherpere nokjes en een spaghettispruitstuk en uitlaat zonder cat. In hoeverre zal dit merkbaar zijn en bij welke toerentallen ( mid range of juist meer top-end ? )

Afsluitend, hoe groot zou het verschil dan zijn met een M52B28.


Waarom deze vraag? Ik zit er aan te denken van de zomer de taxi wat meer power te geven en ik twijfel tussen mijn huidige blokje (m50b25) aan pakken of swappen met een M52B28.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 07 jan 2009, 14:50

Ben ik ook wel benieuwd naar. Laat ik het zo zeggen: wat is de makkelijkste stap voor pk winst? Zie regelmatig 325i's met 220+pk.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Joy » 07 jan 2009, 14:51

Volgens Bas moet je daar niet aan beginnen bij een 2.5. Zitten weinig makkelijke pk's in. Of je moet een cilinderinhoud vergroting doen naar 3.0 liter. Maar dan praat je over bedragen waar je al lang en breed een 2.8 voor hebt met inlaatswap en dergelijke.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Knot » 07 jan 2009, 14:56

Bas zegt eigenlijk dus gewoon dat je beter een 2.8 kunt nemen...?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Tristan » 07 jan 2009, 15:03

Knot schreef:Bas zegt eigenlijk dus gewoon dat je beter een 2.8 kunt nemen...?
Mocht ik voor een blok-swap gaan, dan voor 100% een M3 blok.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sterkte motorblok E36 325i vs 328i

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2009, 15:07

Al eens eerder gezegd :wink: Ik denk dat een M52B28 er in swappen nogal veel moeite/duur is voor een paar PK/NM er bij.

Als je dan toch gaat swappen in een E34 probeer dan aan een M60B40 er in te krijgen met handbak. Dan heb je meteen 286 PK plus een berg koppel uit een lekker lichte motor. Kan allen lastig aan te komen zijn icm handbak maar de blokken zelf zijn volgens mij lang niet zo duur als bijvoorbeeld een S62 motor.

Als je nokkenassen/chip/no cat gaat toepassen op een M50B25 dan scheelt dat voornamelijk in de hogere toerentallen. Denk dat 220-225 PK wel haalbaar is. Kost je een berg geld met minimale winst, denk dat je met nieuwe spullen en als je het werk laat doen je 3000 euro verder bent oid.

Kijk je puur naar PK's dan zou ik het op een E36 ook niet doen, handiger is meteen een S50B30 er in. heb je ook 286 PK en nog meer NM alleen hij word wel wat zwaarder in de neus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten