bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Marco R.

Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Bericht door Marco R. » 17 dec 2008, 16:35

Kan dat ook te maken hebben met het verschil in materiaal van tegenwoordig.

Hetzelfde zie ik bij Toyota. Auto´s en motoren ervan van ong. 10 a 15 jaar geleden rijden vrolijk rond.
Mijn broer heeft een auto van 7 jaar oud, ton gelopen en heeft nu weer een nieuw onderblok (Toyota).
Mijn oude 1.3 motor van 12 jaar oud rijdt nu vrolijk verder rond in een Starlet, zonder een krimp te geven in iets van 160K waarvan 55 K intensief gebruik.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 dec 2008, 20:19

Dennis Schroyen schreef:
Ivm de logica van automotoren, daar ga ik niet mee akkoord.
Mechaniek is en blijft mechaniek. De toleranties van de materialen zijn veel kleiner geworden, dit mbt verbruik vermogen en uitstoot. Betrouwbaarheid daar ben ik 100% van overtuigd dat hedendaagse motoren geen haar beter zijn dan de oude generatie, integendeel zelfs. Even terugdenkend aan de oude benz 200d's, volvo 5 pitters, vw 1.6d's etc... No way dat een hedendaagse tdi/cdi/dci onder dezelfde omstandigheden even lang meegaan...
Helemaal mee eens. Wat wel sterk verbeterd is in de loop van de jaren is de olie kwaliteit maar de kwaliteit van de motor (delen) even los van de productie technieken is absoluut minder uit kosten overweging :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 dec 2008, 20:51

Dennis en Niels, we halen nu meer pk's/koppel uit die motoren dan vroeger, de motoren zijn zuiniger en feller dan die van vroeger, dus vanuit dat oogpunt zijn ze zeker beter dan de vroegere motoren. Je noemt' n'300d of een Golf 1.6d. Beide erg goede bekenden van mij(pa had 'n 300d, ik een paar Golfs 1,6d) . Dat soort motoren konden tonnen mee inderdaad. En daar was dan ook echt alles mee gezegd...Een 1.6d die ik had zoop meer motorolie dan dieselolie.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 dec 2008, 21:44

Puur kwalitatief waren de interne delen zoals lagers e.d. gewoon beter. Dat moest ook omdat de olie kwaliteit minder was. Motoren die als bulletproof bekend staan zijn er momenteel niet meer alhoewel de 1.9 TDI erg goed scoort op dat gebied. Dat een moderne motor beter presteert is logisch maar dat is niet aan het mechanische deel toe te schrijven. Hogere inspuitdrukken, variabele inlaat systemen en variabele turbo geometrie zijn daar verantwoordelijk voor.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jan 2009, 14:06

Koud wegdek, maar de M is warm genoeg :df:
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/i ... rea=videos" onclick="window.open(this.href);return false;

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 01 jan 2009, 21:32

Kan dat ook te maken hebben met het verschil in materiaal van tegenwoordig.

Hetzelfde zie ik bij Toyota. Auto´s en motoren ervan van ong. 10 a 15 jaar geleden rijden vrolijk rond.
Mijn broer heeft een auto van 7 jaar oud, ton gelopen en heeft nu weer een nieuw onderblok (Toyota).
Mijn oude 1.3 motor van 12 jaar oud rijdt nu vrolijk verder rond in een Starlet, zonder een krimp te geven in iets van 160K waarvan 55 K intensief gebruik.
Toevallig vorige week op een verjaardag met een chef van een grote Toyota-dealer gesproken hierover. Hij is Toyota-fan in hart en nieren, maar zei dat de kwaliteit van de huidige auto's bedroevend is. Vooral de D4-D dieselmotoren. Olie zuipen, EGR-defecten, extra injectoren kapot, enz. Volgens hem komt het allemaal door de steeds strengere emissie-eisen.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 01 jan 2009, 21:37

Olie zuipen kunnen Toyota's sowieso goed al zie je wel vaak dat de fanboys dat ontkennen.

4A-GE, 3S-GE, 1ZZ, 2ZZ, 3ZZ (heeeeel erg) allemaal oliezuipers (er zijn ook uitzonderingen natuurlijk)

Plaats reactie