Getest: BMW 335i Coupé DCT

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Dexter » 05 dec 2008, 07:40

DSG bij VAG, PDK bij Porsche en nu weer de DCT bak bij BMW zijn toch niet meer dan stumperhulpjes voor personen die héél snel willen schakelen en het zelf niet kunnen of er gewoon te lui voor zijn. (Die hebben ook heel vaak een Playstation en zijn dat daar al gewend dus waarom ook niet zoiets in real life? :twisted: )
Maar al die fokking electronica kan ook kapot en is m.i gewoon over the top. Kijk maar hoe leuk dat is als het faalt en je ermee naar de werkplaats moet om je software te laten resetten. :sealed:
Da's aan mij niet besteed. Dan maar iets minder snel schakelen, zelf werken en daardoor meer rijbeleving ervaren..... :df:
Old skool rules als je net zo 'oud' bent als ik. (alhoewel ik een sequentiële bak dan weer wel zou zien zitten) :mrgreen:

Overigens lees ik in deze test ook weer over een 'Sportstand' en denk dan onmiddelllijk aan de Alfa MiTo waar ik een tijdje terug mee reed.
Die had ook zo'n knopje waarmee het leek of de auto ineens veel sneller en sportiever werd.
Eigenlijk zijn die auto's natuurlijk gewoon gemaakt om altijd zo te rijden, maar worden ze, heel simpel gesteld, het grootste deel van de rijtijd 'getemperd' via hun motorprogrammering in samenwerking met een meer comfortabele stand van het onderstel en mogelijk nog wat andere elektronische ingrepen.
Voordeel daarvan is dat de auto gedurende die rijtijd minder belast wordt dan zou kunnen, wat zich vertaald in gunstiger verbruiks- en emissiecijfers en minder onderhoud tegen hogere werkplaatstarieven. :whistle:
Hoe gek moet je zijn om jezelf te blijven wijsmaken dat het rijden in die 'Sportstand' je auto een extra boost geeft terwijl de realiteit is dat je eigenlijk vrijwel continu in een getemperde auto rondrijdt en slechts af en toe het volledige aanwezige potentieel van de auto aanspreekt?
Alhoewel niemand dat ooit zal toegeven natuurlijk........ :angel:

On topic: Prima rijverslag trouwens! :thumbup:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door romo » 05 dec 2008, 09:01

Allemaal weer kort door de bocht conclusies.................................vooroordelen, zeer belerend en bevoogdend.

Stumperhulpjes........................zelf niet kunnen schakelen...................................bullshit dus ( in de F1 rijden ze ook met van die paddles naar ik meen.....................en die lui kunnen er ook niets van................)


Wie heeft er met een M-DCT gereden?

Ja dat dacht ik al...................................vergelijken en dan oordelen.......................


QED

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Dexter » 05 dec 2008, 09:31

romo schreef:Allemaal weer kort door de bocht conclusies.................................vooroordelen, zeer belerend en bevoogdend.

Stumperhulpjes........................zelf niet kunnen schakelen...................................bullshit dus ( in de F1 rijden ze ook met van die paddles naar ik meen.....................en die lui kunnen er ook niets van................)


Wie heeft er met een M-DCT gereden?

Ja dat dacht ik al...................................vergelijken en dan oordelen.......................


QED
Relax Romo......je mag ook (en uiteraard gechargeerd want het gaat over BMW! :whistle: ) iets zeggen over dingen als dat gebaseerd is op een gevoel in plaats van persoonlijke ervaring.
Dat is de voornaamste reden dat fora zoals DF überhaupt kunnen bestaan en er talloze autobladen worden uitgegeven die vaak vol staan met dat soort meningen. :wink:

In mijn beleving is er een wereld van verschil tussen de F1 waar elke 100ste seconde telt (en dan vooral in geld uitgedrukt!) en een willekeurige sportieve rijder in een familie/zaken of semi sportauto die aan z'n maten wil laten zien dat hij de snelste is op de weg of het circuit.
Natuurlijk is het zo dat iedereen zelf kan schakelen daar zit het 'probleem' ook niet.
Het 'probleem' zit hem in het feit dat er altijd mensen zijn die bedenken dat iets beter of sneller kan als je de menselijke factor voor een deel uitschakelt.
De mens is te traag en dus vinden we iets uit waardoor het sneller kan. In de F1 (en andere vormen van autosport) logisch want wie daar wint krijgt een enorme hoeveelheid gratis reclame voor zijn merk/producten. (alhoewel dat nu in de F1 ook niet meer zo belangrijk is als het eens was)
En vervolgens wordt dan dan via een mooi marketingplan aan de man gebracht als iets wat je absoluut moet hebben om erbij te horen.
Uiteraard is het een verbetering ten opzichte van een handbak maar niet alle verbetering is ook gevoelsmatig een verbetering.
Ik reed dik een jaar geleden voor de eerste keer in de E46 M3 CS van Rico en schakelde toen veel liever dan dat ik de SMG paddels gebruikte.
Had er gewoon geen lekker gevoel bij, omdat ik blind moest vertrouwen op de manier waarop de bak met het koppel omging en het schakelmoment koos. Dat druiste in tegen alles wat ik tot dan toe als referentie gebaseerd op mijn ervaringen had.
Na een paar keer meer in de auto te hebben gereden wende het wel, maar het kreeg toch niet mijn absolute voorkeur.
Vandaar dat ik zeer waarschijnlijk nooit de moeite zal nemen om in een BMW met DCT te gaan rijden of in een Audi met DSG of een Porsche met PDK.
Ik vergelijk het even met een mobiel telefoontje wat ik alleen maar gebruik om mee te telefoneren en niet om er foto's of filmpjes mee te maken of er mijn agenda en dagboek in bij te houden. :bag:
Ik ben daarom in jouw ogen waarschijnlijk een dinosaurus maar zolang ik me daar zelf het beste bij voel kan me dat lekker niks schelen! :nana:
En dus mag jij lekker winnen bij een sprintje trekken, en dan geniet ik lekker van het werken in de auto goed? :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door romo » 05 dec 2008, 09:59

Dat klinkt al meer genuanceerd............................ :mrgreen:

No offence verder, en in leeftijd zullen wij ook niet al te veeel schelen dacht ik zo( dus als jij een dino bent, zal ik er ook niet ver van af zijn :wink: )..............................zoals vermeld, een handbak heeft ook mijn voorkeur, maar voor een defintief eind oordeel wil ik eerst met zo`n M-DCT bak rijden................

En over persoonlijke voorkeuren kan je een ander niet gaan veroordelen.............................dat wil ik dus bij deze ook niet doen................................... :beer:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Sperdy » 05 dec 2008, 10:26

:forum:

ha 535d! Goeie kar trouwens. Ben het gedeeltelijk met je eens. Het is helemaal waar dat mensen van alles roepen - en meningen hebben - over produkten die zij niet kennen. Maar ach, zo is het leven ook. Het is allemaal wel leuk om te lezen, maar voor besluitvorming niet relevant. En ook al ken je het produkt wel (bijv, je eigen autootje of schakelpookje), dan nog is het een eigen beleving. Maar vindt je mening in ieder geval haar oorsprong in een eigen - werkelijke - ervaring. Maar als je onze DF 'opinies' leest met de rekenschap dat het uitsluitend een mening is van iemand, dan lees je toch heel anders door al die posten heen. Maar niet iedereen is even abstract. Het is handig om in posten niet te abslotuut te zijn, als je nuance wilt overbengen. Maar soms is het wel leuk om niet genuanceerd te zijn. Heerlijk! Ik doe daar ook graag mee. Uiteindelijk is het een mening, die er in beginsel niet toe doet.

Maar, er zijn wel degelijke mensen hierzo die wel beter afstand kunnen nemen van zichzelf, en daardoor onderwerpen zeker niet alleen vanuit hun eigen perspectief benaderen. Er zijn er 'te over' die daar heel goed in slagen. Juist bij die meningen blijf je even stilstaan, herken je dat? Aan de andere kant zijn er ook bij die hier heel slecht in slagen. En daar wordt soms op gereageerd. Ook dat is goed. En zo gaat dat. En zo blijft het. Heerlijk al die veelkleurigheid.

:df:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Downforce Dennis » 05 dec 2008, 10:45

Dexter,

Jij mist het punt van die DCT, simpel.
DCT is door de band genomen véél sneller dan een handbak. Tenzij je de bak + koppeling verkracht, ja dan ben je met een handbak sneller. Met de M5 kan je ook sneller schakelen met een handbak dan een SMG3 in stand S10, welke techniek dan het meeste afziet is natuurlijk wel duidelijk. De electronisch gestuurde pneumatica doet alles altijd 100% correct in de juiste volgorde op de juiste momenten. Zowel in snelheid, als in het vermijden van overvloedige slijtage. In mijn testwerk probeer ik zoveel mogelijk de menselijke factor uit te sluiten, waarom? De mens maakt fouten, en veel fouten, basta.
Ok, toegegeven, een gestuurde handbak zoals de SMG2 is niet het meest verfijnde en soepelste systeem on earth. Maar het spaart je spullen wel. Een DCT doet al die dingen waarschijnlijk nog eens 10x beter. Het doet niets wat niet goed is voor de blok, rev-matched op 100 toeren perfect en launched nooit zonder de koppeling te verkrachten.
Het is niet de bak die overkomt uit de racerij, het is het principe. En daar maken ze marketing rond, mag toch?

Een verkoper bij m'n dealer, die zelf een e92 M3 6MT heeft gehad en geregeld Belcar rijdt was trouwens lyrisch over het systeem. Zelf heb ik met BMW's systeem nog geen ervaring, wel met DSG. DSG is gewoon een erg goed en effectief systeem waar geen handbak tegenop kan. Persoonlijke mening is een ander verhaal en hier niet aan de orde. Beetje cru om systemen af te kraken waar je zelf geen ervaring mee hebt.
Ooit een kerel gesproken(wat een portret was me dat zeg) die een e46 M3 6MT had toen ik mijn SMG nog had. Hij vond SMG voor mietjes en een ruk systeem. Diezelfde kerel vroeg ook wanneer ik die "mottige" 18" wieltjes eens onder mijn auto uit ging halen en een set 19'ers eronder ging "vlammen". Vriendelijk bedankt voor zijn intellectuele bijdrage en hem een prettige avond gewenst, geen zin om met zulke kortzichtige figuren te discussiëren...

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Dexter » 05 dec 2008, 10:51

Nee Dennis, ik mis het punt niet.
Ik zie de vele voordelen ook wel, maaaarrrrrr....................ik wil ze niet hebben.
That's all! :mrgreen:

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Robin » 05 dec 2008, 11:16

handbak 6, vs DCT vs DCT vanaf 30mph in 2e versnelling :banaan:
http://drivers-republic.com/dr_tv/index ... rea=videos" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door RVV » 05 dec 2008, 11:26

Door mijn SMG ervaring sta ik niet negatief tegenover DCT achtige bakken. Maar ik rij nu weer een paar maand een handbak en in mis de SMG bak geen moment (behalve toen op de ring).

Ach ik zie het gewoon zo, mocht er in de onzekere toekomst nog een M3 komen dan is het altijd een gebruikte. Of er op dat moment een DCT bak in zit of een handbak dat boeit me dan minder. Als het totaalplaatje maar klopt, juiste kleur, afwerking, kilometerstand prijs ed..die bak is dan ondergeschikt..

Liever een DCT uitvoering met 40000 km op de klok en precies de juiste uitrusting.

Dan een handbak met 80000 km op de klok en niet helemaal naar het zin.


Andersom geld uiteraard hetzelfde.

Mijn ervaring is dat als je het eenmaal hebt je er dik tevreden over zal zijn. Wat ik het leuke van de SMG periode vond is dat de bediening en het gebruik van de auto anders is dan bij een handbak. Meer diepgang en mogelijkheden ondanks dat er geen koppelingspedaal in zat.

Nieuw zou ik het vanwege de veel te hoge prijs (vind ik) nooit bestellen.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Sperdy » 05 dec 2008, 11:28

ja Robin. Erg grappig wel weer. In dit voorbeeld is de handbak dus de winner! Wat wordt die cabrio snel op afstand gezet.. :shock: gewicht?

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Robin » 05 dec 2008, 11:54

Rico schreef:Door mijn SMG ervaring sta ik niet negatief tegenover DCT achtige bakken. Maar ik rij nu weer een paar maand een handbak en in mis de SMG bak geen moment (behalve toen op de ring).

Ach ik zie het gewoon zo, mocht er in de onzekere toekomst nog een M3 komen dan is het altijd een gebruikte. Of er op dat moment een DCT bak in zit of een handbak dat boeit me dan minder. Als het totaalplaatje maar klopt, juiste kleur, afwerking, kilometerstand prijs ed..die bak is dan ondergeschikt..

Liever een DCT uitvoering met 40000 km op de klok en precies de juiste uitrusting.

Dan een handbak met 80000 km op de klok en niet helemaal naar het zin.


Andersom geld uiteraard hetzelfde.

Mijn ervaring is dat als je het eenmaal hebt je er dik tevreden over zal zijn. Wat ik het leuke van de SMG periode vond is dat de bediening en het gebruik van de auto anders is dan bij een handbak. Meer diepgang en mogelijkheden ondanks dat er geen koppelingspedaal in zat.

Nieuw zou ik het vanwege de veel te hoge prijs (vind ik) nooit bestellen.
Goed verhaal Rico, zo ging het mij ook toen ik de M3 kocht, kleurstelling en opties en PRIJS stonden mij aan, geen moment over DCT nagedacht(was er toen nog net niet), maar als ie DCT had gehad voor DEZELFDE prijs had ik(mits zelfde uitvoering en km stand) heel misschien wel de DCT 'geprobeerd', maar nooit tegen een 'meerprijs', ben je gek, dat is dat systeem niet waard in mijn ogen, dan veel liever dat uitgebreide satnav systeem wat ik heb, heb ik ECHT plezier van bij 't gebruik, geregeld.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Anton van der Wulp » 05 dec 2008, 17:45

Ach, alsof iedereen die een BMW koopt er sportief mee rijdt? Meeste mensen geven zelfs met een dikke motor nog amper gas. En ook niet iedereen gaat een circuit op.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Maus335i » 21 dec 2008, 11:26

Ik heb gisteren de 335i met DCT mogen proefrijden en voor mij is het wel duidelijk hoor. Het ligt er puur aan waar je die auto voor gebruikt. Ik rij 40dkm per jaar met veel snelweg, sta vaak zat in files en dan is een automaat gewoon KING. Zeker als je dan de DCT hebt met een optie als launch control en een bak die in ettelijke milliseconden schakelt naar de volgende versnelling en niet uit zichzelf schakelt in de sportstand.. waarom wil je dan nog een handbak hebben? Ja je kan niet "spelen" met de koppeling, hoe vaak doe je dat nou echt?

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door leonard » 21 dec 2008, 21:45

Ik heb met een M3 met DCT bak gereden.Het was een cabrio ,de prestaties vielen me erg tegen.(is wel duidelijk te zien in het filmpje van robin)maar die bak vond ik top.Mede omdat ik regelmatig in de file staat zou ik voor zo'n bak kiezen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door steve smith » 21 dec 2008, 22:16

CCXT schreef: Eén kleine turbo voor soepelheid bij de lagere toerentallen en één grote turbo voor stuwkracht in de bovenste toerenregionen.
Nice facts about the wrong engine.

Bovenstaande slaat op de het drukvulsysteem van de M57N (3.0 sd/.35d/Xdrive 35d) diesels, en NIET op de N54(135i/335i/Xdrive35i/740i). N54 gebruikt twee turbo's van exact hetzelfde formaat, die elk de uitlaatgassen van drie cilinders toebedeeld krijgen. Dit in tegenstelling tot de M47N waar de twee ongelijke turbo's beide in de stroom van alle zes zitten, met bypass leidingen voor de beide. A plumbers nightmare.....

Hier zijn N54 basics te lezen:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=38856" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier N54 tekeningen en onderdeelnummers met subsidie van BMW op ruilturbo's:
http://bmwfans.info/original/E90/Lim/33 ... l-11_3977/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door steve smith op 23 dec 2008, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 dec 2008, 01:09

Ha, die Steve;

Met je eens, maar wat maakt het uit in de file....

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Sperdy » 22 dec 2008, 11:38

Maurice Graber schreef:Ik heb gisteren de 335i met DCT mogen proefrijden en voor mij is het wel duidelijk hoor. Het ligt er puur aan waar je die auto voor gebruikt. Ik rij 40dkm per jaar met veel snelweg, sta vaak zat in files en dan is een automaat gewoon KING. Zeker als je dan de DCT hebt met een optie als launch control en een bak die in ettelijke milliseconden schakelt naar de volgende versnelling en niet uit zichzelf schakelt in de sportstand.. waarom wil je dan nog een handbak hebben? Ja je kan niet "spelen" met de koppeling, hoe vaak doe je dat nou echt?
Dit is precies wat het is. Als die DCT bak in de 135i had gezeten, had ik dat ook zeker gedaan. Kost misschien wat snelheid, maar wel mega-comfort en een coole snelle DCT! Is die DCT er achteraf - door een of andere beun - nog in te bouwen ... ? :lol: :lol:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door steve smith » 22 dec 2008, 16:38

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Steve;

Met je eens, maar wat maakt het uit in de file....
Kweenie. Heb destijds autovisie opgezegd omdat ze geen enkele issue meer konden maken zonder dit soort feitelijke blunders. Alsof het "mooi, gevat en cryptisch" schrijven hoger op de prioriteitenlijst staat dan factuele juistheid. Is misschien goed voor de sales maar ik kan er niks mee.

Vind bovenstaande verder wel een aardige rijimpressie alleen heb twijfels bij het referentiekader.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Anton van der Wulp » 23 dec 2008, 17:05

steve smith schreef:
CCXT schreef: Eén kleine turbo voor soepelheid bij de lagere toerentallen en één grote turbo voor stuwkracht in de bovenste toerenregionen.
Nice facts about the wrong engine.

Bovenstaande slaat op de het drukvulsysteem van de M57N (3.0 sd/.35d/Xdrive 35d) diesels, en NIET op de N54(135i/335i/Xdrive35i/740i). N54 gebruikt twee turbo's van exact hetzelfde formaat, die elk de uitlaatgassen van drie cilinders toebedeeld krijgen. Dit in tegenstelling tot de M47N waar de twee ongelijke turbo's beide in de stroom van alle zes zitten, met bypass leidingen voor de beide. A plumbers nightmare.....

Hier zijn N54 basics te lezen:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=38856" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier N54 tekeningen en onderdeelnummers met subsidie van BMW op ruilturbo's:
http://bmwfans.info/original/E90/Lim/33 ... l-11_3977/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja klopt, op onze site heb ik het ook aangepast. Ik had het namelijk goed, maar de hoofdredacteur dacht het beter te weten, dus had dat aangepast.. Maar nogmaals: Op de site heb ik het al snel aangepast.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Jesper » 18 nov 2019, 12:16

Even wat stof afblazen :)

Is een 335i DCT nu wel of niet ook in Europa (Nederland/Duitsland) geleverd? Of zijn dit allemaal imports?

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Getest: BMW 335i Coupé DCT

Bericht door Str8Six » 18 nov 2019, 12:22

Jazeker, zelfs in combinatie met N54(zeer kort), daarna met N55. Ook in de 135i was dit een optie. Weet niet of het een optie was in plaats van de automaat (handbak of DCT), of als extra (dus handbak, automaat of DCT), maar denk dat laatste gezien de zeldzaamheid. En alleen op coupé en cabrio (E92/E93).

Nog een kleine aanvulling: de 135is en 335is zijn niet in Europa geleverd, alleen de Z4 35is (ook met DCT). In Duitsland wordt de DCT vaak aangeduid met DKG, mocht je opzoek gaan daar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, tomgtr, Tristan, Will F. en 124 gasten