Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
twan
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2008, 13:59
Locatie: helmond

Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door twan » 12 sep 2008, 20:55

Hallo,
Ik heb me al voor gesteld met mijn daily driver (evo6) maar heb nog een niva die ik klaar aan het maken ben voor zwaar 4x4 werk (alleen heb er te weinig tijd voor... evo projectjes eisen veel tijd haha)
Ook heeft mijn broertje een mazda mx5 die ik ook onderhande heb genomen.
Het mx5 verhaal volgt na deze foto,s.
Hier wat foto,s van de niva (foto,s en tekst van ander forum)
Toen ik 15 was kocht mijn vader een...... NIVA.... jawel... deze heb ik overgenomen toen ik 18 werd en heb nog 4 jaar elk wekend offroad gereden.
We hebben de niva verkocht omdat ik toen het leger in moest en er steeds vaker politie langs de weg stond met de 4x4 ritten... :x
Hier een foto van de oude lada toen we onze 1e rit ermee reden.
Afbeelding

Ik heb nog veel foto,s en film maar die zijn niet digitaal helaas.
Ik heb pas weer een niva gekocht om de hobby weer op te pakken, want de geur van modder op de uitlaat blijft me achtervolgen hahaha
Hier een foto van de gekochte niva.
Afbeelding
Hij is uit 1978 de carresorie is een goede staat alleen de kleur oranje gaat er natuurlijk af.
Welke kleur hij wordt dat moet ik nog bedenken.
Ff in het kort wat ik er aan ga doen:
Geheel overspuiten
Rolkooi monteren
2 echte kuipstoelen monteren incl 4 punts gordel (sparco)
Verhogen (natuurlijk)
En natuurlijk de bekende firestone SAT,s eronder.
Aluminium bodemplaat tot aan de tussenbak
Schijfremmen achter+handrem.
Speciale radiateur, (grovere doorlaat zodat hij niet zo snel versopt zit door modder.
Al het isolatie materiaal eruit halen ivm gewicht
Meer motor vermogen erin.
Motorkap scharnieren verplaatsen naar voorruit.
Bumpers eraf en zelf bumpers buigen zoals op 1e foto.

isolatie eruit gehaald en bekleding.
Afbeelding

Afbeelding

De oude radiateur en koelvin verdwijnen en hier komen 2 electrische voor in de plaats.
De nieuwe op maat gemaakte radiateur komt helemaal tot aan het zwarte streepje rechts langs die 2 gaten.(het ijzer moet nog weggezaagd worden)
Afbeelding

5 nieuwe banden binnen gekregen als kerst cadeau van mijn vriendin...
Ook heb ik 5 16 inch vitara velgen gekocht
Heb toch maar voor iets minder grove banden gekozen als eigenlijk de planning was... ivm de aandrijf assen
Afbeelding

Afbeelding
Besteld bij http://www.rtsholland.com" onclick="window.open(this.href);return false;
zeer goede service en prijzen

Radiateur klaar,er zit een veel grover koelblok in die minder snel verstopt raakt door modder en hij is 25 cm breder als normaal.
Wat we gedaan hebben is 2 orginele niva radiateuren gepakt en daarmee de bovenbakken verlengd dus alle aansluitingen zijn orgineel.
Ook hebben ze het gat dicht gemaakt waardoor je de motor kon aanslingeren(haha erg he)
Dit scheelde heel veel in doorstroming van koel water.

Hier is het verschil goed te zien wat hij breder is geworden, we moeten alleen het deel wegslijpen waar eerst de 2 claxons zaten.
Afbeelding

Hier een foto van hoe hoog de niva zal gaan worden.
Afbeelding

heeeel fijne stoeltjes
Afbeelding

Hier de unibals,
Afbeelding

Dit wil ik gaan maken, dat de as in het midden scharniert.
Afbeelding

Hier de 6cm afstands bussen van de bovenste fusee,s (de belangrijkste factor voor de verhoging)
Let niet op de te lange bouten deze worden nog vervangen....
Afbeelding

Hier het voor aanzicht
Afbeelding

De hoogte tot aan de voorste spadbord rand (93 cm)
Afbeelding

Hier hoe de nieuwe motorkap scharnieren komen te zitten
Afbeelding

Dit worden de nieuwe verstelbare schokbrekers van PRO COMP
Afbeelding

2 uitersten......
Afbeelding
Afbeelding
de motor,bak,tussen bak ,aandrijfassen uit de niva gesleuteld, ook is het het dashbord eruit en dan kan ik de kleine roestplekjes bijwerken en de motor ruimte wit gaan spuiten....
Ook krijgt de onderkant een complete tectyl behandeling.

Zo staat de niva er nu bij.... kaal en leeg :bier:
Het bruine wat je ziet is geen roest maar stof van de dempng die er in zat
Afbeelding
De grote radiateur
Afbeelding

Afbeelding
De verstevigde motorsteun ivm de 2liter die er ooit inkomt
Afbeelding

Afbeelding
De mini cooper s uitlaat komt door het chasis heen (zoals afgetekent) lekker hoog en droog
Afbeelding
De kleine (goedgekeurde mini cooper) demper past mooi tussen de balkjes...(pijpjes moet nog worden ingekort)
Afbeelding
Een suzuki vitara dynamo komt op een hogere plaats te zittten (bij onsteking)
Afbeelding


Hieronder wat foto,s van onze 1e niva 17 jaar geleden. (oude herineringen)
Let niet op de kwaliteit want ik heb foto,s van de fot,s gemaakt haha
Ik denk dat mijn niva nu ook weer in deze kleuren terug komt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


rest volgt vanavond van de 240 pk mx5
twan

twan
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2008, 13:59
Locatie: helmond

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door twan » 12 sep 2008, 22:33

Hier het verhaal van de mazda van mijn broer..
De stukjes tekst en foto,s komen van het mx5 forum vandaar mischien rare teksten)

Het is een mx5 1.8 uit 1995
We zijn nu bezig met het monteren van een eaton compressor uit een mercedes slk.

hieronder wat foto,s
Afbeelding

het verlagings set gemonteerd
Afbeelding

hieronder het jackson racing spruitstuk incl hitte schild voor de stuur bekrachtigings leidingen....(stuurpomp is nu verplaatst ivm de blower
Afbeelding

stuurpomp
Afbeelding

Ook de catalysator is verdwenen
Afbeelding

Het stuurbekrachtigings reservoir heeft een ander plaats gekregen
Afbeelding

Ook hebben we een 6 bak van een nb type gemonteerd
op de voorgrond de 6 bak
Afbeelding

Ook hebben we een sper diff gemonteerd , deze komt ook uit een nb type
We hebben de aandrijf as flenzen moeten om zetten en het past zo

hieronder de intercooler van een ford
Afbeelding

hier het aanzicht hoe de mx er nu bij staat...
Afbeelding

Afbeelding
Verdere extra,s:
17inch chroom brock velgen 215/40/17
verlagings set
chroom rol beugels
chroom instap lijsten
chroom tankklep
wind schot
kofferklep incl remlicht
lexus achterlichten
viper voorbumper
dubbele koplampen
chroom dashbord ringen
sport stuur
leren stoelen
witte knipperlichten
witte reflectors voor en achter
EBC red remblokken...
Hardtop in kleur

hier wat foto,s van de klepdeksel die we zelf een custom tintje hebben gegeven....

Afbeelding

Afbeelding

hier de foto van de schakelpook 6 bak
Deze is van een peugot 306... een orginele kost dik 200 euro en deze 25 euro
Afbeelding

de benzine pomp vervangen door eentje met een grotere opbrengst... Deze komt uit een mitshubishi evo 6... deze hebben standaard 280 pk dus dit moet genoeg zijn kwa opbrengst lijkt me.... :D

hier het luikje
Afbeelding

hier de evo pomp gemonteerd en rechts de orginele
Afbeelding
We hebben gekozen voor een systeem van kms (http://www.vankronenburg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
het kms management systeem.
hier onder het set
Te zien zijn oa watertemp sensor - luchttemp sensor - tandwiel voor op krukas incl gever - map senor - pc kabel. boekwerk en cd niet afgebeeld
Afbeelding

Omdit systeem te kunnen aansluiten hebben we de orginele stekkers nodig... dit is dus zonde om ze te gebruiken
Dus hebben we op de sloop een kabelboompje gevonden waar de stekkers aan zitten die we nodig hebben zodat we een kabelboom zelf kunnen maken
Afbeelding

Ook vervallen er div sensors en leidingen en maf sensor en egr systeem
deze zijn dus verwijderd onder de kap
Afbeelding

de kruk as poelie is nu verwijderd om het tandwiel aan te gaan bevestigen dat bij het kms systeem zit.
We zijn druk bezig (tussen het werk door) om de kabel boom te maken

Hier onder het aanzicht van de intercooler in de bumper
Afbeelding

De mistlamp gaat plaats maken voor een dubbele rvs uitlaat in het midden van de bumper..
De mistlamp zit nu in het linker achterlicht op de plaats van het achteruit licht... (nu met rode lamp natuurlijk)
Dit gaat pas gebeuren als de auto goed loopt zodat we weten hoe veel herrie hij gaat maken
Afbeelding
hieronder wat oudere foto,s van in het begin toen we dachten "dat maken we binnen een paar weken"
deze foto,s zijn van 1,5 jaar geleden en zijn toen maar ff gestopt om toch nog rond te kunnen rijden met de mx in de zon :D :D
Ook te tekst erbij is nog van die tijd.. (stond op een ander forum)

Afbeelding
hieronder het zijaanzicht van het blok de stuurbekrachtigings pomp zal naar beneden moeten verhuizen
Afbeelding
hier de getande poelie die pas is gemaakt op de krukas (dit was een massieve poeli en is lichter gemaakt zoals je kunt zien..
Afbeelding
hier links de oude machnetische koppeling en rechts de vaste verbinding met getande aan drijving (de verhouding is 1 tot 2 dus als motor 7000 omw maakt dan maakt de comp er 14000 :):):)
Afbeelding
aanzicht binnen werk comp (uilaatkant)
Afbeelding
hier de plaats waar de comp ongeveer komt !!!!???
Afbeelding
vooraanzicht mx5
Afbeelding
vooraanzicht met..... intercooler(tje)
Afbeelding
DE intercooler (van mercedes sprinter)
Afbeelding

Deze intercooler was te groot en paste net niet...
Deze ligt dus op zolder te rusten nu 8)

hier nog wat beelden van de opbouw die we nog hadden (ook van het oude forum incl tekst)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hier onder de nieuwe plaats van de stuurpomp.. dit ivm plaats te krijgen voor de compressor
Afbeelding
Afbeelding

Ook het potje kreeg een nieuwe plaats..
Afbeelding

De compressor zou eerst plat komen liggen maar nu wordt deze recht gemonteerd zoals in de mercedes zelf... ook hebben we meer plaats voor montage
hier het voor aan zicht
Afbeelding

Afbeelding

Hier het zij aanzicht met de uitlaat pijp gemonteerde van de compressor en de plaats (ongeveer) van de lucht massa meter...
Afbeelding


Het probleem dat we een maand geleden hadden was dat de krukas poelie veel te groot was (hmmm reken foutje )
Bij 1500 omw hadden we 1,4 bar vuldruk.... :eek: :eek:
VEEL te veel dus
we hebben dus een andere laten maken en die zit er dus nu op , zoals in de eerder topic,s is te zien..
Afbeelding
links de oude ........

We hebben het triggerwiel en poelie weer terug en gemonteerd
ook hebben de de sensor gemonteerd
Afbeelding

Afbeelding

ook hebben we de lucht inlaat tempmeter gemonteerd in de uitgaande intercooler leiding
Afbeelding

ook hebben we de openingen van het EGR systeem afgedicht
Afbeelding

ff een actie foto van het maken van de kabelboom...
we proberen de orginele kleuren te gebruiken voor alle stekkers
Afbeelding

Afbeelding

Hier de binnenzijde waar we de kabels nog moeten wegwerken en aansluiten in de kms. help
Afbeelding

hier een overzicht met alles wat niet meer onder de kap zit :eek:
Afbeelding
Ff een foto van de heat wrap op het spruitstuk...
Afbeelding

De supra injectors zijn binnen en gemonteerd....
rechts de 440cc supra injector
Afbeelding
rechts de supra weer
Afbeelding

Het zijn geen porsche klauwen geworden maar van een mazda RX7... :)
Hier met een telefoon erbij om de grote van de klauw weer te geven :eek: :eek:
Afbeelding

Omdat we de klauw niet dichter naar de naaf kunnen monteren moeten we dus grote schijven monteren met een diameter van 312mm
Na lang zoeken zijn we op schijven van een audi S3 uitgekomen..
Deze zijn 312mm doorsnede en 25mm dik... ook hebben ze dezelfe totalehoogte als de mx5 schijf... 46mm...
De mx schijf is nu 255mm en word nu dus 312.... :D :eek: :eek:
Het past net in de 17 inch velgen..... gelukkig...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We moeten alleen de steek van de mx5 nog pas maken in de nieuwe schijf.. gelukkig hebben we een goede bankwerker in de groep zitten..

Ook is de mx weer ff buiten geweest..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook deed zich een nieuw probleempje voor...
De radiateur is wat naar achter geplaatst en cm of 5 lager... dus dat wil zeggen dat de als we hem af vullen de cilinder kop niet geheel wordt gevuld... omdat de vuldop op de radiateur te laag zit...
Dit is nu inmiddels verholpen door een verleng stukje te monteren...
We hebben de einddemper van een mini cooper S (na 2006) gemonteerd,
met wat kleine aanpassingen hebben we hem er strak onder gekregen
Het geluid is extreem,iets te eigenlijk dus maar ff een kleine demper op de plaats van de cat monteren.
Afbeelding

Afbeelding
De eindstukje staan verder uit elkaar dan bij de mini
Afbeelding
Ook is de koppeling vervangen door een exedy exemplaar
Het vermogen moet ergens tussen de 220-240 pk zitten
Een sprint met een s2000 en subaru wrx hebben we al gewonnen haha

Een donut filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=RI6PStkhE24" onclick="window.open(this.href);return false;

gr twan
Laatst gewijzigd door twan op 12 sep 2008, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

MatthijsA
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:08
Locatie: Vroomshoop

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door MatthijsA » 12 sep 2008, 23:09

Goed bezig :shock:
Die Mazda zal wel goed vooruit komen!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door MartijnGizmo » 13 sep 2008, 00:33

Welkom hier, leuk speelgoed! 8)

Filmpje kan ook zo trouwens:

Maarten Godschalk
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
Locatie: regio Amsterdam

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Maarten Godschalk » 14 sep 2008, 19:38

Wow, die MX-5 is echt indrukwekkend :shock:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Niels » 14 sep 2008, 19:42

Mooi spul :D Ik herinner me Parijs-Dakar nog met de Niva met Porsche motor :banaan: Geweldig was dat.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Booooh » 15 sep 2008, 00:54

LOL filmpje, en precies om 12:00 uur gestart op de 1e maandag vd maand :wink: , het lijkt wel een luchtalarm...

Dat van die Niva wist ik nog niet Twan...

Ben

twan
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2008, 13:59
Locatie: helmond

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door twan » 28 sep 2008, 21:56

Ja ben inderdaad zo heeft iedereen een duistere kant hahaha

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Steven N. » 28 sep 2008, 22:07

Geweldige wagens! Het geluid van de mx5 is best bizar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Arthur » 28 sep 2008, 22:12

:shock: super.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door Dennis Cavallino » 29 sep 2008, 12:31

Cool, nu ben ik niet de enige meer met een Niva. :) Wat een gaaf project, ik heb met de niva maar 2 keer off road gereden, maar daar kwam ik met een normale auto ook nog wel doorheen. Dit is gewoon serieus werk man. Wat een klus. Ik ga 't verder met veel plezier volgen als er updates komen.

De Mazda is ook gaaf, wellicht heb je nog wat tips voor ons (Driving-Fun) project: http://www.ringmazda.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door frank de jonge » 30 sep 2008, 08:27

Nice!!!!!!

twan
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2008, 13:59
Locatie: helmond

Re: Lada niva en een mx5 met mercedes supercharger

Bericht door twan » 30 nov 2008, 18:23

Heb weer eens wat aan de niva gedaan :bier:
Hieronder de schijfrem op de achter as.
De remschijf zit normaal op een suzuki sj410.. de enige aanpassing is dat de boutgaten 1 mm groter geboord moeten worden van 13mm naar 14mm
Afbeelding
De montage platen voor de remklauwen zijn opgemeten en worden gemaakt.

jawel de rol kooi zit er in (eindelijk)
Ook zijn de nieuwe motorkap scharnieren zichtbaar
Afbeelding

De dwars pijpjes die je zit daar komen de 4 punts gordels vast te zitten
Afbeelding

Onder de motorkap is nu allesweg dus binnen een paar weken zal de binnenkant en motor ruim worden gespoten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten