Ik heb me al voor gesteld met mijn daily driver (evo6) maar heb nog een niva die ik klaar aan het maken ben voor zwaar 4x4 werk (alleen heb er te weinig tijd voor... evo projectjes eisen veel tijd haha)
Ook heeft mijn broertje een mazda mx5 die ik ook onderhande heb genomen.
Het mx5 verhaal volgt na deze foto,s.
Hier wat foto,s van de niva (foto,s en tekst van ander forum)
Toen ik 15 was kocht mijn vader een...... NIVA.... jawel... deze heb ik overgenomen toen ik 18 werd en heb nog 4 jaar elk wekend offroad gereden.
We hebben de niva verkocht omdat ik toen het leger in moest en er steeds vaker politie langs de weg stond met de 4x4 ritten...

Hier een foto van de oude lada toen we onze 1e rit ermee reden.
Ik heb nog veel foto,s en film maar die zijn niet digitaal helaas.
Ik heb pas weer een niva gekocht om de hobby weer op te pakken, want de geur van modder op de uitlaat blijft me achtervolgen hahaha
Hier een foto van de gekochte niva.
Hij is uit 1978 de carresorie is een goede staat alleen de kleur oranje gaat er natuurlijk af.
Welke kleur hij wordt dat moet ik nog bedenken.
Ff in het kort wat ik er aan ga doen:
Geheel overspuiten
Rolkooi monteren
2 echte kuipstoelen monteren incl 4 punts gordel (sparco)
Verhogen (natuurlijk)
En natuurlijk de bekende firestone SAT,s eronder.
Aluminium bodemplaat tot aan de tussenbak
Schijfremmen achter+handrem.
Speciale radiateur, (grovere doorlaat zodat hij niet zo snel versopt zit door modder.
Al het isolatie materiaal eruit halen ivm gewicht
Meer motor vermogen erin.
Motorkap scharnieren verplaatsen naar voorruit.
Bumpers eraf en zelf bumpers buigen zoals op 1e foto.
isolatie eruit gehaald en bekleding.
De oude radiateur en koelvin verdwijnen en hier komen 2 electrische voor in de plaats.
De nieuwe op maat gemaakte radiateur komt helemaal tot aan het zwarte streepje rechts langs die 2 gaten.(het ijzer moet nog weggezaagd worden)
5 nieuwe banden binnen gekregen als kerst cadeau van mijn vriendin...
Ook heb ik 5 16 inch vitara velgen gekocht
Heb toch maar voor iets minder grove banden gekozen als eigenlijk de planning was... ivm de aandrijf assen
Besteld bij http://www.rtsholland.com" onclick="window.open(this.href);return false;
zeer goede service en prijzen
Radiateur klaar,er zit een veel grover koelblok in die minder snel verstopt raakt door modder en hij is 25 cm breder als normaal.
Wat we gedaan hebben is 2 orginele niva radiateuren gepakt en daarmee de bovenbakken verlengd dus alle aansluitingen zijn orgineel.
Ook hebben ze het gat dicht gemaakt waardoor je de motor kon aanslingeren(haha erg he)
Dit scheelde heel veel in doorstroming van koel water.
Hier is het verschil goed te zien wat hij breder is geworden, we moeten alleen het deel wegslijpen waar eerst de 2 claxons zaten.
Hier een foto van hoe hoog de niva zal gaan worden.
heeeel fijne stoeltjes
Hier de unibals,
Dit wil ik gaan maken, dat de as in het midden scharniert.
Hier de 6cm afstands bussen van de bovenste fusee,s (de belangrijkste factor voor de verhoging)
Let niet op de te lange bouten deze worden nog vervangen....
Hier het voor aanzicht
De hoogte tot aan de voorste spadbord rand (93 cm)
Hier hoe de nieuwe motorkap scharnieren komen te zitten
Dit worden de nieuwe verstelbare schokbrekers van PRO COMP
2 uitersten......
de motor,bak,tussen bak ,aandrijfassen uit de niva gesleuteld, ook is het het dashbord eruit en dan kan ik de kleine roestplekjes bijwerken en de motor ruimte wit gaan spuiten....
Ook krijgt de onderkant een complete tectyl behandeling.
Zo staat de niva er nu bij.... kaal en leeg :bier:
Het bruine wat je ziet is geen roest maar stof van de dempng die er in zat
De grote radiateur
De verstevigde motorsteun ivm de 2liter die er ooit inkomt
De mini cooper s uitlaat komt door het chasis heen (zoals afgetekent) lekker hoog en droog
De kleine (goedgekeurde mini cooper) demper past mooi tussen de balkjes...(pijpjes moet nog worden ingekort)
Een suzuki vitara dynamo komt op een hogere plaats te zittten (bij onsteking)
Hieronder wat foto,s van onze 1e niva 17 jaar geleden. (oude herineringen)
Let niet op de kwaliteit want ik heb foto,s van de fot,s gemaakt haha
Ik denk dat mijn niva nu ook weer in deze kleuren terug komt.
rest volgt vanavond van de 240 pk mx5
twan