Wat is de veiligste plek in de auto voor een kinderstoel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Rechts
6
67%
Links
3
33%

Totaal aantal stemmen: 9

RobS

Bericht door RobS » 16 nov 2008, 10:13

Onze kleine is inmiddels één jaar oud en kan niet meer vervoerd worden in de Maxi-Cosi. Om deze reden hebben we sinds gister een stoeltje gekocht wat 'permanent' in de auto zit. Nu vraag ik me af wat de meest veilige plek op de achterbank is, links of rechts en wat daarbij je onderbouwing is.

Voor de beeldvorming:

Maxi-cosi

Afbeelding

Permanente stoel

Afbeelding

Thom

Re: Wat is de veiligste plek in de auto voor een kinderstoel?

Bericht door Thom » 16 nov 2008, 10:29

Is er statistisch gezien meer kans op een aanrijding van rechts of links? Anders maakt het niet uit lijkt mij.

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2008, 10:34

Je bent het midden vergeten?
Of kan dat niet?

Maik

Bericht door Maik » 16 nov 2008, 10:37

De kleine van ons is net 13 maanden, maar zit al even in de opvolgstoel... Die van ons staat achter de passagiersstoel. Zo kan de bestuurder goed bij de kleine als je even stilstaat bv.
Ook heb ik een klein spiegeltje gemonteerd aan de zonneklep en daardoor heb je vrij goed zicht op de kleine, mits de stoel dus op die plek staat.

RobS

Bericht door RobS » 16 nov 2008, 10:50

luco hornsveld schreef:Je bent het midden vergeten?
Of kan dat niet?
In het midden kan ook, maar dat is erg onhangig met in en uit....laden ;)

Fernando

Bericht door Fernando » 16 nov 2008, 10:51

Ik heb die kleine van mij (15 maanden) ook achter de pasagiersstoel zodat ik altijd goed zicht heb op hem en makkelijk bij hem kan.

wooter

Bericht door wooter » 16 nov 2008, 10:55

Er zijn er die stellen dat de beste plek achter de bestuurder is, zodat ie geforceerd wordt om even te parkeren als de kleine klaagt. Veiliger dan wat vaak voorkomt: al rijdende het probleem proberen op te lossen. Zo ken ik overigens twee zware ongevallen die gebeurden omdat de ouder én wou rijden én zich om de kleine op de achterbank bekommerde.

Luco

Bericht door Luco » 16 nov 2008, 10:56

Rob Schouten schreef:
Of kan dat niet?
Dat is zo, maar wel het verste van de impact af van zowel rechts als links.
Maar te hopen dat het niet gebeurd he.

Maik

Bericht door Maik » 16 nov 2008, 11:07

wooter schreef:Er zijn er die stellen dat de beste plek achter de bestuurder is, zodat ie geforceerd wordt om even te parkeren als de kleine klaagt. Veiliger dan wat vaak voorkomt: al rijdende het probleem proberen op te lossen. Zo ken ik overigens twee zware ongevallen die gebeurden omdat de ouder én wou rijden én zich om de kleine op de achterbank bekommerde.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar, mobieltje in de kofferbak voordat je gaat rijden, snelheidsbegrenzer in de auto, auto laten staan en te voet gaan, allemaal veiliger :lol: . Zolang ik voor mezelf weet wat ik wel en niet kan doen/moet laten op de openbare weg dan is het allemaal wel oke hoor, maw, men moet niet gaan overdrijven :wink:

Casper

Bericht door Casper » 16 nov 2008, 11:59

Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen over verkeersongelukken. Hierin werd gesteld dat statistisch gezien er bij een ongeluk vaker een impact was aan tegenovergestelde kant van de bestuurder. Dit zou komen door je 'overlevings' instinct dat er in die fractie van een seconde voor zorgt dat je toch van jezelf wegstuurd. Ik weet het exacte verhaal niet meer, maar het klonk wel plausibel.
Ik denk dat achter de bestuurder dus het meest veilig is, alhoewel het me niet helemaal praktisch lijkt...

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 16 nov 2008, 12:03

In de kofferbak? :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 nov 2008, 12:05

Ik heb onze dochter altijd in de maxi-cosi achter de passagiersstoel zitten, ze is nu 7 maand. Handig dat je er bijkunt vanaf de bestuurdersstoel maar inderdaad ben je dan wel afgeleid als je je al rijdende omdraait.

Even een andere vraag. Zal binnenkort ook maar een ander stoeltje kopen. Is een Isofix stoeltje echt een pré (mijn auto heeft isofix) of is een traditioneel stoeltje ook goed? Isofix is wel een mooi systeem natuurlijk maar de prijs is er ook naar en ze zijn loodzwaar. Bovendien zal de 2e auto (die er binnenkort ook wel eens zal komen) geen isofix hebben dus dan moet je nog een 2e stoeltje hebben. De verkoper in de babyzaak gister was niet eens zo isofix fan toen ik er naar vroeg.

Maik

Bericht door Maik » 16 nov 2008, 12:11

Je geeft zelf het antwoord al Wouter :wink:
Isofix is inderdaad behoorlijk wat duurder, en als je 2de auto geen isofix heeft, heeft het al helemaal geen nut meer. Die opvolgstoelen zijn behoorlijk lomp dus die ga je zo min mogelijk verslepen ook. Wij hebben gelijk 2 stoelen gekocht, 1 voor in de golf, 1 voor in de lupo.
Ook als je de stoel een keer meegeeft aan opa en oma voor een logeerpartij/dagje uit met hun, dan is het ook handig als zij geen isofix in de auto hebben... Of kan je zo'n isofix stoel ook gewoon met een riem vastzetten? Weet ik eigenlijk niet eens...

RobS

Bericht door RobS » 16 nov 2008, 12:16

De opvolgstoel is zonder ISO fix, maar die wil je ook zo min mogelijk verplaatsen omdat het echt een gigantisch ding is :D We kopen binnekort een 2e voor in de Micra van de vrouw, weer een rib uit m'n lijf :P

Mijn redenatie is trouwens, rechts, omdat je 9 van de 10 keer met de rechterkant richting stoep parkeert en dus niet hoeft te klungelen aan de straatkant met je kindje. Ik heb een extra spiegeltje waarmee ik d'r in de gaten kan houden, tijdens rijden bv fiepje terug stoppen doe ik simpelweg niet, dan maar paar minuten de radio wat harder en bij de eerst volgende gelegenheid stoppen ;)

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 16 nov 2008, 15:45

Rechts achter de passagiersstoel. Hoe je ook nog een beetje zicht op de kleine. Met parkeren ook meestal wel het handigst.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 17:07

Rob Schouten schreef:
Of kan dat niet?
statistisch gezien is het midden de veiligste plek. Met 3 kindertjes straks maak ik me er niet meer druk om. Weinig keus :sealed:

Alekzs

Bericht door Alekzs » 16 nov 2008, 17:38

Ik heb dezelfde stoel ook achter de passengiersstoel, meest praktische en veiligste met inladen :) vanaf de stoep.
Ook kan je even een babbeltje houden als je voor de stoplichten staat. Of het qua ongelukken de veiligste plek is weet ik niet. Zorg er wel altijd voor dat die gordeltjes goed zitten, best een gepruts, afhankelijk van de kledingdikte en met of zonder jas.

RobS

Bericht door RobS » 16 nov 2008, 20:38

Alekzs schreef:Ik heb dezelfde stoel ook achter de passengiersstoel, meest praktische en veiligste met inladen :) vanaf de stoep.
Ook kan je even een babbeltje houden als je voor de stoplichten staat. Of het qua ongelukken de veiligste plek is weet ik niet. Zorg er wel altijd voor dat die gordeltjes goed zitten, best een gepruts, afhankelijk van de kledingdikte en met of zonder jas.
Er zit een gordelindicator op, heb je die al ontdekt? ;)

Marc

Bericht door Marc » 16 nov 2008, 21:27

Isofix stoel (Priorifix) kun je ook met gordels vastzetten. Door de steunpoot past het alleen niet in ieder auto, dus kijk dat van tevoren even na.

Met de isofix zit het alleen zo veel degelijker en strakker in de wagen, dat is niet te geloven. Altijd doen, is mijn advies. Een zitje dat met grodels vastzit kan vooral zijwaarts zoveel meer bewegen, en da's niet goed.

RVV

Bericht door RVV » 17 nov 2008, 00:16

Marc schreef:Isofix stoel (Priorifix) kun je ook met gordels vastzetten. Door de steunpoot past het alleen niet in ieder auto, dus kijk dat van tevoren even na.

Met de isofix zit het alleen zo veel degelijker en strakker in de wagen, dat is niet te geloven. Altijd doen, is mijn advies. Een zitje dat met grodels vastzit kan vooral zijwaarts zoveel meer bewegen, en da's niet goed.

Klopt Marc, alleen zodra je met 3 kinderen zit, heb je die keuze niet meer, geen enkele auto heeft 3 isofix sluitingen op de achterbank.

Ik heb trouwens nog 3 (!) isofix stoeltjes van römer over. http://www.britax-roemer.de/produkt.php ... 8&navid=14" onclick="window.open(this.href);return false; Ik ga er niet mee lopen leuren, maar als iemand intgeresse heeft moet ie maar via PB een bod doen ofzo.

De oudste 2 zijn er uit gegroeid en voor de aankomende derde heb ik strak op termijn nog 1 stoeltje over.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 17 nov 2008, 09:40

Rico, waarom hebben jullie voor die stoeltjes gekozen?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 nov 2008, 09:56

Maik schreef:Ook heb ik een klein spiegeltje gemonteerd aan de zonneklep en daardoor heb je vrij goed zicht op de kleine, mits de stoel dus op die plek staat.
Aaargh... dat zijn de ergsten :shocking:
Zo'n f*cking spiegeltje erin :mrgreen: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 17 nov 2008, 10:04

M@rcel schreef:Rico, waarom hebben jullie voor die stoeltjes gekozen?
Je kunt ze mooi vastklikken in de isofix systemen van een BMW, veilig stoeltje ook, komt steevast als de betere uit de testen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 17 nov 2008, 16:10

Rico schreef:
M@rcel schreef:Rico, waarom hebben jullie voor die stoeltjes gekozen?
Je kunt ze mooi vastklikken in de isofix systemen van een BMW, veilig stoeltje ook, komt steevast als de betere uit de testen.
Ok, duidelijk

Alekzs

Bericht door Alekzs » 17 nov 2008, 22:27

Rob Schouten schreef:
Alekzs schreef:Ik heb dezelfde stoel ook achter de passengiersstoel, meest praktische en veiligste met inladen :) vanaf de stoep.
Er zit een gordelindicator op, heb je die al ontdekt? ;)
Ummmm blijkbaar niet :? leg is uit .

Plaats reactie