Citroën C3

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Citroën C3

Bericht door Peter Tunissen » 01 feb 2006, 17:54

Er is vorige week ingebroken in mijn Impreza, een hoop schade, halve dashboard gesloopt en dat ding staat nu dus nog bij de schadehersteller.
Ik moest echter een leenauto meekrijgen om weer thuis te komen en dat is dus een Citroën C3 geworden.
Mijn god zeg, wat een ding.

Ok, dat er geen vermogen in zit was te verwachten (het is een 1.1 benzine, dat het nog bestaat zeg).
Maar de zitpositie is zo verschrikkelijk (op de bok en de stoelen lijken gemaakt om je rug maar zo veel mogelijk te martelen, na 5 minuten stap je al uit met pijn in je onderrug en ik niet alleen, iedereen die er tot nog toen ingezeten had heeft dat), de besturing is verschrikkelijk (je voelt totaal niet waar de voorwielen heen wijzen, het lijkt wel of ze de verbinding tussen stuur en voorwielen van kauwgum gemaakt hebben), het rijden is beangstigend op zijn best (neem een bocht een beetje vlotjes en de zijspiegels krassen over het asfalt).

Het is echt een dramahok. Bovendien heb ik er pas 75km in gereden en is de serviceinterval in die tijd van 22.500km naar 14.000km gegaan terwijl ik echt niet zo gek doe.
Maar het verkoopt wel. Citroën staat in de top 10 van best verkochte automerken en de C3 lijkt ook niet aan te slepen.
Waarom, waarom, waarom?

Ok, er zullen mensen zijn die niks om autorijden geven, maar waarom kopen die dan toch een nieuwe en best dure auto?
Geef 1000 euro uit aan een 10 jaar oude Vectra of Passat en die brengt je ook van A naar B, beter dan dit drama op wielen.
Weten die mensen niet wat te koop is of worden ze verblind door een liefde voor het merk Citroën dat in zijn verleden net twee of drie opzienbarende auto's gebouwd heeft en daar 30 jaar later nog op teert?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 01 feb 2006, 18:03

Zou een mooi alternatief zijn voor een voorwaardelijke rij ontzegging, een halfjaarje verplicht C3 rijden :mrgreen: Wel met fanclub stickers van de fanclub van Koos S. :wink:

Michel

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 01 feb 2006, 22:43

Ik heb het altijd al gezegd he.. die citroens moet je ver bij uit de buurt blijven ;)

Tom
Berichten: 21744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 01 feb 2006, 23:54

Was OV geen optie peter? ;)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2006, 09:56

Volgens mij heb ik eigenlijk nooit in een echte citroen gereden.. alleen zo'n C15 ding 8 jaar geleden 1 ritje....

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2006, 13:13

Dit is ook mijn eerste Citroën ervaring.
Als het aan mij ligt ook mijn laatste. :roll:

Ongelofelijk dat ze zo'n merk voor weet ik veel wat voor budget in het WRC laten rijden en dan tegelijkertijd zo'n auto's durven te verkopen. Ze zouden degene die dat ding ontworpen heeft ter plekke kapot moeten schieten. :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2006, 14:38

Een tijd terug een paar keer de Citroen Dealer in Bunnik geholpen met auto's ophalen/wegbrengen van de ene naar andere locatie.

Zaten ook C2's en C3's bij (duh). Ik kan me helemaal in je rijverslag vinden. Alles aan die auto is het censureren van enthousiaste uitlatingen waardig. Met een (semi-)automaat wordt het allemaal nog veel erger. Dat systeem zit onlogisch in elkaar, doet niet wat jij wilt als bestuurder en schakelt trager dan dat een schildpad beweegt tijdens zijn winterslaap.

En om het imago van meest ontzinnige autofabrikant compleet te maken, kwam er de Pluriel! My god, dat is echt de meest verschrikkelijke auto waarin ik ooit heb gereden.

Hier mijn verslag van destijds:

"Vandaag heb ik ook een uur in de C3 Pluriel gereden. Een splinternieuwe met nog geen 1 kilometer op de klok. In de showroom had ik al een Pluriel bekeken die was ontdaan van het verschrikkelijke dak. Degene die deze constructie heeft bedacht is misschien geniaal, maar degene die zijn goedkeuring heeft gegeven om hem op de markt te zetten is zo dom als het achterend van een varken. Dat systeem werkt niet. Het is lelijk, dik, onhandig en waar laat je al die onderdelen?

Als je per sé open wilt rijden, maar geen cabrio wilt dan kun je nog altijd bij Citroen nog altijd terecht voor een tweedehands 2cv, die biedt meer praktische oplossingen dan de Pluriel wat betreft het dak. Simpele systemen willen we zien! Het is mij trouwens niet gelukt om het roldakje uberhaupt te kunnen openen, dus ik ben al helemaal klaar met dat dak.

Dan maar het rijden van de Pluriel, dit was een 1.6 met flippers op het stuur die de 5 bak bedienen en een pookje met plus-min en een stand 'auto'. Wat me direct opviel na het starten was dat de auto niet ging rollen in stand 1 of auto. Toch vreemd in vergelijking tot vergelijkbare systemen, zelfs van Citroen (in de C5 bijvoorbeeld).

Eerst maar een paar keer steken om van de parkeerplaats te komen. Het pookje werkt daarbij het makkelijkst, maar je wilt zelf veels te moeilijk doen door bijvoorbeeld een paar keer teveel op de pook te rammen om hem in z'n achteruit te krijgen. Vervolgens zie je op het dashboard of je in R zit, maar dat is lastig te zien als je aan het sturen bent. Vervolgens rijd je achteruit en zie je door het hopeloze daksysteem echt niet hoeveel ruimte je hebt, of er paaltjes staan en via de kleine spiegels (in grote behuizing) zie je al helemaal niks. Kortom een vrouwenauto met enorme risico's!

Dan maar veilig vooruit en ja hoor daar gaan we weer. Het moet niet gekker worden met die Citroens, stuk voor stuk zijn ze voorzien van zo'n dikke A-stijl dat je zelfs aan de voorkant een dooie hoek hebt van pak hem beet 40 graden! Je moet dus echt van links naar rechts bewegen in je stoel om te zien waar je heen gaat en of er niemand in de weg rijdt.

Uit pure frustratie begin je dan maar gas te geven en met de flippers te spelen. Zodra je schakelt valt de auto helemaal dood en remt zelfs af. Dit is dermate goed voelbaar dat je geen mensen met wagenziekte mee moet nemen, want ik werd er zelf al een beetje misselijk van. Zowel bij hoge als lage snelheid heb je last van die remwerking tijdens het schakelen, zelfs bij volgas. Ik vind het uiterst irritant en vooral omdat het schakelen zo lang duurt en de auto op dat moment even een seconde niet doet wat je zou willen vind ik het nog gevaarlijk ook. Een inhaal actie moet je echt in 1 versnelling doen, want schakelen kan je doodvonnis inluiden.

Tijdens het remmen is het systeem ook traag en hoor je hele vreemde geluiden tevoorschijn komen. Een beetje sissen, schrapen (metaal op metaal) en diverse 'kloinken' wekken nou niet bepaald een vertrouwen op bij mij. Wel schakelt het systeem als je vlot rijdt lekker terug en rem je daarbij goed af, maar of dat zo prettig is als het lijkt betwijfel ik. Op lagere snelheid is het linke soep. Je schakelt terug en wacht tot de versnelling ingelegd wordt en vervolgens remt de auto uit zichzelf plotseling 10 km/u af, zonder dat je dat wilt. Dus eigenlijk moet je gas bij geven als je niet teveel wilt afremmen. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor in de war kunt raken.

In de automaat stand is het allemaal nog veel erger. De automaat schakelt op wanneer je zelf allang het volgende verzet zou hebben gekozen en blijft soms ook veels te lang in een hoog toerental hangen. Tijdens het afremmen duurt het erg lang tot de bak 2 versnellingen terug gaat en op het moment dat je denkt: verrek hij schakelt niet meer verder terug dan dit, dan rijd je de rotonde op en precies als je gas wilt geven schakelt hij terug, waardoor je ongewild met piepende bandjes de rotonde op vliegt.

Als je op een stoplicht af komt rollen (het nieuwe rijden), dan schakel je terug, maar omdat je geen gas geeft lijk je net een dappere dodo, je zit echt op en neer te wippen in je stoel. Mensen naast je kijken je vreemd aan. Nee dat schakelen gaat in deze auto alles behalve soepel. Handbak erin en nergens meer over zeuren, maar de sensomatic of hoe ze hem ook willen noemen is het doel voorbij geschoten.

Na een half uurtje sturen begon ik mijn rug te voelen, waarschijnlijk omdat er in deze auto de aller slechtste stoelen zijn gemonteerd die Frankrijk ooit heeft gefabriceerd. Ze zijn recht, bieden geen zijdelingse steun en zijn niet geprofileerd. Echt troep en een schande dat ze in zo'n dure auto worden gemonteerd. Het stuur is op zichzelf wel fijn vormgegeven, je hebt voldoende grip en tijdens het betere bochtenwerk kun je gewoon je handen laten waar ze horen (kwart voor 3 in dit geval). Je hebt weinig omwentelingen nodig, dus dat is een pluspunt.

Wat wel lastig is tijdens het sturen op bijvoorbeeld rotondes is het richting aangeven. Je zit eerder op de + flipper te duwen, dan op de richtingaanwijzer. Na 3 rotendes geloof je het wel en laat je de richtingaanwijzers voor wat ze zijn.

Het stuur is in hoogte te verstellen, maar welke positie ik ook koos, ik kon nooit het volledige dashboard aflezen. In de lage stand kon ik niet zien op het digitale tellertje hoe hard ik reed en in de hogere stand zag ik de toerenteller niet. Ik vind het klokkenspel trouwens afschuwelijk lelijk ontworpen, net als de rest van het dashboard. Het is een onsamenhangend geheel, waarbij het lijkt alsof er 10 designers hun eigen 25 vierkante centimeter aan elkaar mochten plakken, want niets sluit op elkaar aan. De materialen die gebruikt zijn, die zijn lelijk, goedkoop en cabrio onwaardig. Citroen probeerd het wiel hier opnieuw uit te vinden, maar het wordt er niet mooier op, maar ook niet des-Citroens, aparter. Het is gewoon alleen maar lelijk! Het enige dat ik nog wel grappig vind voor de dames zijn de luchtroosters die je 2 verschillende looks kunt geven door ze te verdraaien... (ja precies, BOEIEND!)

Mijn linkervoet begon na een uur in slaap te vallen. Niet door het ontbreken van een koppelingspedaal, maar door het bijbelvak in de deur. Voor kaarten is dat vak te groot, dus ik denk dat je daarin de bijbel moet vervoeren, of je Chihuahua met een leuk Burberry jasje aan! Enig nietwaar?

Ik moest mee met het pondje. Een paar meisjes stonden te giechelen toen ze mij in die auto zagen. Ik voelde me ook behoorlijk homofiel en dan was de auto nog babyblauw ook. Ik vind dat een schitterende kleur vooral bij exclusieve roadsters van vroeger, maar bij deze auto past het niet echt. Op de pond had ik de motor uitgezet, maar ook ging direct de radio uit, dus sleutel 1 stand gedraaid, radio weer aan.

Dat is nog niets nieuws, maar toen mochten we aan de andere oever weer rijden en dus starte ik de Pluriel... althans, de startmotor draaide overuren, maar de auto sloeg niet aan. Er zat geen startonderbreker op, dus ik dacht dat het misschien op de afstandsbediening zat... ook niet. Schijtauto, start nog gewoon!! Achter me werden mensen al ongeduldig en die meisjes zaten me nu echt uit te lachen. Wat bleek nou, ik moest het contact eerst helemaal uitzetten (stond op standje radio) en vervolgens mocht ik eindelijk starten, systeempje he?!

Op de dijk viel me op dat de wegligging gemiddeld was. De auto voelt redelijk neutraal aan, maar daar is ook alles mee gezegd. Echt een scheurijzer is het niet, maar op de dijk voelde je wel dat de auto zich daar het beste thuis voelt. Het lekkerste voelt de auto aan door hem gewoon in 1 versnelling te laten staan, dan raak je het minst geirriteerd. Het kost je een hoop brandstof, maar dan ben jij de baas en niet de versnellingsbak.

Gedurende de hele rit vroeg ik me af voor wie deze auto nou op de markt was gezet. Voor mensen die een 2cv hebben gereden en nu iets moderners willen? Nee die kunnen beter een Berlingo pakken met een open dak, veel leuker om in te rijden, veel praktischer en veel eigenwijzer zonder dat het stoort. Voor mensen in de stad die een beetje hip willen zijn dan? Nee, deze auto laat zich zonder hulp van buitenaf niet inparkeren in de krappe parkeerplaatsen.

Nou dan is de auto bedoelt om dagelijks mee te rijden! Ja slimmerd, is iedere auto daar tegenwoordig niet voor bedoeld? Tja deze auto is denk ik voor mensen die iedere dag over een auto willen beschikken die opvalt, om te bouwen is tot cabrio en die alle nadelen voor lief nemen, zodat ze in de zomer opvallen als ze over de boulevard van Cannes cruisen. Nou dat denk ik ook niet, want iedere Pluriel die ik tot nu toe heb gezien had zijn dak dicht en ik ben bang dat je komende zomer in Zuid Frankrijk helemaal gek wordt van de hoeveelheid Pluriels die er rond zullen rijden.

Nee de enige die ik me kan bedenken voor wie deze auto is gemaakt is de man/vrouw die toestemming heeft gegeven om deze zinloze auto, met dit verschrikkelijk ingewikkelde en onhandige dak op de markt te zetten.

En voilá, het verkoopt, dus wie geeft hem ongelijk?! Ik zal die Fransen nooit begrijpen, want C3 Pluriel is wat mij betreft synoniem aan Die Pleurisauto.

Salut

Denis"

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 feb 2006, 15:00

Jammer dat ze eigenlijk niet ala GTT een WRC special voor op de straat uitbrengen, puur voor het imago, desnoods tegen kostprijs. De C4 vind ik er qua looks goed uitzien, maar rijden weet ik niet, en ik wil het ook niet weten.

Michel

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2006, 15:18

Peter Tunissen schreef:Dit is ook mijn eerste Citroën ervaring.
Als het aan mij ligt ook mijn laatste. :roll:

Ongelofelijk dat ze zo'n merk voor weet ik veel wat voor budget in het WRC laten rijden en dan tegelijkertijd zo'n auto's durven te verkopen. Ze zouden degene die dat ding ontworpen heeft ter plekke kapot moeten schieten. :lol:
1.1 is het niet helemaal nee... maareh die eerste 2 zinnen kan ik me helemaal in vinden ;)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 feb 2006, 15:38

Vind de C3 wel zo'n beetje de best smoelende auto in z'n segment.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 feb 2006, 17:21

Ik stel voor: een ban voor Hielke van minstens 1 week!







:D :twisted:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2006, 17:23

Beter nog, verplicht een week in een C3 rijden, je mag hem hier af komen halen.
Hebben we meteen een eerste rij-impressie voor op de site. :lol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 feb 2006, 18:02

Ik zeg dat ik 'm lekker vind smoelen, niet dat er nodig in gereden moet worden.

Ik ben het niet die me laat afschepen met zo'n ding als leenauto :D

Maar als je me beslist eens een auto wilt meegeven om er een stukkie over te schrijven dan mag het de GTA wel worden :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 02 feb 2006, 18:28

Nou, dat is ook geen Leon met super-trick-tractiecontrolesysteem, geloof mij maar.
Misschien wel de auto die de weg vrij heeft gemaakt voor enkele huidige 250pk+ hot hatches, maar niet de beste.

Overigens ben ik net met de C3 naar de post geweest en van daar af heb ik een favoriet weggetje naar huis (Tom H. kent het wel denk ik, achter de Intratuin langs en via het woonwagenkamp weer terug de stad in).
Is 2km en er zitten drie of vier leuke bochten in met als gevolg dat de hele auto nu naar modelbouwlijm stinkt en het sturen zwaarder gaat dan ooit, net alsof er geen bekrachtiging op zit. Okeeeeee..... :roll:
Dit is niet gemaakt als auto om mee te genieten van het rijden. :(

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2006, 18:41

Hielke schreef:Ik zeg dat ik 'm lekker vind smoelen, niet dat er nodig in gereden moet worden.
Tuurlijk, dat is hetzelfde als een lekker slank blond ding wat niet geneukt hoeft te worden ;)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 03 feb 2006, 10:36

Peter Tunissen schreef:
Overigens ben ik net met de C3 naar de post geweest en van daar af heb ik een favoriet weggetje naar huis (Tom H. kent het wel denk ik, achter de Intratuin langs en via het woonwagenkamp weer terug de stad in).
Is 2km en er zitten drie of vier leuke bochten , , ,
Dacht het wel, je moet het rallystyle "snijden" wel een beetje in de buurt oefenen dacht ik zo. 8)

Over de C3, waarom hebben we het daar überhaupt over op dit forum?! Is een rijimpressie van de 206cc wenselijk?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 03 feb 2006, 11:34

Als de 206CC een buitengewoon lekker sturende auto is wel.

Persoonlijk vind ik een kleine, zwak gemotoriseerde maar heerlijk sturende auto veel leuker dan een grote bak met megaveel pk's die na 3 felle bochtjes zoveel hitte in de voorbanden heeft gegooid dat je alleen nog maar met variaties van extreem onderstuur te maken krijgt.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 03 feb 2006, 11:41

Ik ben niet zo´n ervaren rijder als jij bent, maar ik heb me er redelijk mee vermaakt. Die van mijn moeder is een 2.0 16v die er iets van 137pk uitpoept. Hoeveel koppel en welke powerband weet ik niet, daar was ik toen nog niet in geïnteresseerd (geen weet van). Moet wel zeggen dat je de standaard versies op smalle banden nogal ziet hellen maar dat de versie met peugeot sportonderstel (en dito remmen) best te doen zijn, standaard zijn de banden tamelijk breed en vanuit de fabriek Goodyear F-1 die gewoon prima zijn voor die auto. Warme voorbanden heb je trouwens zo, ik heb bijna 25k kilometer in die auto gereden (ding is van m´n moeke) en de voorbanden moesten bij 32k echt wel vernieuwd worden (onder APK toelating). :? Niet mijn meest elegante rijgedrag dacht ik.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 feb 2006, 10:52

En nog ff over die C3.

Peter face it, iemand die je een C3 uitleent moet wel een enorme shithekel aan je hebben, zeker als het een Subaru dealer is. Wat je ze precies misdaan hebt weet ik niet, maar ik hoop dat die C3 daar met kale banden ingeleverd is. 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2006, 11:01

Ja dat zou tevens een knappe prestatie zijn als je maar 70 km in dat barrel rijdt!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2006, 11:38

Ja, ik ben Knot niet. :mrgreen:

Het was trouwens de Alfa-dealer en het geval is al weer terug.
Ik neem aan dat een verbruik van 15 liter over 95km normaal is voor een 1.1 benzine? :shock:

Alleen het volgende probleem. Impreza terug, dat ding is nu zó verschrikkelijk netjes (bijna helemaal overgespoten, alle deukjes en dingetjes eruit, opgepoetst en in de was gezet, echt bijna een nieuwe auto nu!), wil ik die auto nog wel kwijt? :?

Rijdt ook super zeg, echt, iedereen die op zijn auto uitgekeken is of wat anders wil, huur een dagje een C3 en je bent weer maaaaaanden blij met je auto! Of je moet al een C3 rijden natuurlijk, dan ben je gewoon de lul. :lol:
Laat die sneeuw maar komen! 8)

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 12 feb 2006, 20:06

Peter Tunissen schreef:...iedereen die op zijn auto uitgekeken is of wat anders wil, huur een dagje een C3 en je bent weer maaaaaanden blij met je auto!
Gisteren na een stukkie in de VR6 van m'n broer gereden te hebben, in m'n 206 (met net iets meer dan de helft aan PK's) gestapt. Nee, daar word je vrolijk van... :wink:

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 12 feb 2006, 20:31

Peter Tunissen schreef:Ja, ik ben Knot niet. :mrgreen:
He wat, citroen??? Klappe kenne ze krijgeh!

[img:800:600]http://sjaro.speed.planet.nl/automaxx/E ... G_1011.jpg[/img]

Tom
Berichten: 21744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 12 feb 2006, 20:48

omg :D

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 12 feb 2006, 21:24

[img:200:291]http://www.defence.gov.au/news/armynews ... vil_th.jpg[/img]

Familie van :?:


:wink:

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten