Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 19:18

is dat verstandig?

Gaat om een huis in de bijlmer. Nieuwe wijk, huis is net 7 jaar oud.
Nette wijk, paar km van wat minder mooie delen :mrgreen:

Heb het idee dat de huizenprijzen in de (rand)stad niet echt veel last hebben van recessie e.d.

Wat denken jullie? :hmmm:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door EG » 09 nov 2008, 19:21

Bijlmer zou ik overslaan. Serieus.

Trouwens, daar zouden ze de huizen gratis moeten weggeven met een pakje boter, heb het idee dat niemand daar wat wilt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 19:33

Mwaaah,

huizenprijzen in centrum e.d. gaan nergens meer over. Gevolg is dat mensen gaan rondkijken naar bv west, oost maar zeker ook de bijlmer.

Ander verhaal land maar bv in Brooklyn en Harlem zijn de huizenprijzen ook flink over de kop gegaan de laatste jaren. Ook wijken waar mensen vroeger echt niet wilden wonen. Nu wil elke yup in Brooklyn Heights wonen (terecht).

Huis waar ik het over heb is nieuwbouw, eigen garage en verder lekker compleet en GROOT. Bijlmer heeft een slechte naam maar om een prachtig huis te laten staan om de naam vind ik een beetje kortzichtig, snap het wel maar als er x jaar in een wijk niets aan het handje is zal die slechte naam toch wel verdwijnen.
Ik heb er nog nooit wat meegemaakt......

N.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Fernando » 09 nov 2008, 19:41

Ja lastig, ik denk dat je dat pas achteraf kunt zeggen. Je zou natuurlijk kunnen wachten tot de huizenprijzen gaan dalen, maar als de hypotheekrente gaat stijgen vallen de maandlasten toch weer hoger uit. Wat je jezelf moet afvragen is of je er een "korte" periode in wilt wonen, dan is het nl. niet verstandig en kun je beter huren. Prijsstijgingen zijn ook niet meer zo vanzelfsprekend. Als je er voor langere tijd in wilt wonen lijkt het mij geen bezwaar om de woning nu te kopen. Een eigen woning is op de lange termijn minimaal waardevast en hoe meer er te koop staan hoe beter je onderhandelingspositie.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Peric » 09 nov 2008, 20:24

Gewoon aanbellen bij mensen in de straat en vragen hoe het hun bevalt.
Als jij hun vertelt dat je van plan bent om het huis wat te koop staat te kopen zullen ze jouw vast te woord willen staan.
Als ze helemaal niet opendoen weet je gelijk genoeg.. :)
Zo te lezen is het best een mooi huis, en naar je smaak. Twijfel je vanwege de reputatie van de wijk?
Kan zoooveel verschillen. De huidige vriendin van m'n broer woonde in Gouda in een wijk met vrij veel allochtonen. Ze is alleenstaande moeder en werd daardoor ook regelmatig lastig gevallen door mensen die het daar niet mee eens waren(lees: jongeren die wat gehoord hadden hier en daar).
Ze verhuisde twee straten verderop, met een kanaaltje ertussen. Nooit meer problemen gehad.
Het is dus niet altijd zo dat een hele wijk fout is als het een slechte naam heeft.

Iemand bij Pauw en Witteman was er zeker van de huizenmarkt in NL ook nog wel een klap zal krijgen. Maar wat er al geschreven is, is het voor korte of langere tijd?
Als je het koopt voor langere tijd zal er denk ik niet zo veel fout gaan.

Succes met je keuze.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 20:35

ik zit nu in Amstelveen sinds een maand of zes. Bevalt uitstekend maar het is wel erg rustig. Heb weer een beetje spice in m'n leven nodig en de stad lonkt wel weer.
Ondanks de Prius ben en blijf ik een petrolhead dus een garage is gewoon wel wenselijk. Qua eisen voldoet de woning verder overal aan. Ben nog niet binnen geweest maar dat is stap drie.

Ben nog niet in de buurt zelf geweest maar dat schijnt ok te zijn hoor ik van leerlingen en collega's. Volgende week ga ik even kijken. Maatstaf zijn oa de auto's die er in de buurt staan maar zal ook goed naar de ramen/gordijnen/naambordjes e.d. kijken. :)

De bedoeling is om er lang te blijven wonen. Verhuizen vind ik niks, waar ik nu zit is tijdelijk en dat is prima maar vastigheid is ook wel lekker.

Ik twijfel zelf niet over de wijk. Wel over wat andere mensen ervan kunnen denken (typisch nls). Als mijn partner over x jaar zegt we gaan hier weg wil ik natuurlijk wel een leuk zakcentje meenemen en niet met minder weggaan. Aan de andere kant kunnen de prijzen hier zo ook over de kop gaan en dan sla je jezelf voor de eerder genoemde kop :)

N.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 09 nov 2008, 20:35

Nandor, een jaar of 12 terug deed ik opleiding tot makelaar. Een leraar(zelf succesvol makelaar, niet dat ik zo pro makelaars ben, vaak het tegendeel LOL) zei aan 't begin(wat ik al wist) dat 't bij het (ver)kopen van huis/og gaat om 3 dingen : Locatie, locatie en locatie.

Wilde ik even kwijt. :mrgreen:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 20:40

:) zeg ik ook tegen mezelf.

maar ik zeg ook Brooklyn Heights! Jou niet onbekend :wink:

Het is een gok, gaat wel om serieuze knaken. :hmmm:

N.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 09 nov 2008, 20:49

Euh Brooklyn Heights ken ik niet zo van 123 Nandor qua uit m,'n hoofd. Ik weet wel ongeveer waar 't ligt, maar 'ken 't niet. Kennissen wonen aan rand Central Park/Harlem waar ik toen overnachtte,)geinig appartement, maar ik ben daar te bleek, beter naar Bleeker St. LOL :mrgreen: ) Manhattan zelf en ergens in Queens...


*zoekt plattegrond NYC*

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 09 nov 2008, 20:53

Huizen staan idd langer te koop, das dus een nadeel als je een eigen huis hebt wat je wil verkopen. Tevens zakt de prijs nog niet echt............................

Nog even wachten zou ik zeggen, blijft een beetje broekzak-vestzak verhaal..........................

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de banken voor rente percentage gaan berekenen, de ECB heeft de rente inmiddels alweer een 0,5% verlaagd, maar vooralsnog heeft de consument daar geen voordeel van.......................willen ze het schip een beetje vlottrekken dan zal dat dus echt moeten gebeuren.....................................

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 20:57

Hehe Brooklyn heights is net over de brug! Wat ik wilde zeggen is dat dat nu niet meer te betalen is terwijl een aantal jaar terug niemand er wilde wonen. Spanish Harlem is wel wat voor je ;)

Heb de luxe dat ik de huur hier zo kan opzeggen en geen verplichtingen heb. Kan natuurlijk altijd een bod op de woning doen als het bevalt!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Niels » 09 nov 2008, 21:03

Ik verwacht wel dat de huizenmarkt wat onder druk staat en daarbij kan het zijn dat de prijzen wat dalen in de (nabije) toekomst maar ik denk niet dat de prijzen gaan kelderen, daarvoor is er teveel geld in NL en dat laat W.Bos niet gebeuren. De economie van het land zit gewoon voor een mega groot deel in de huizen van de burgers. Bekijk je de inverstering dus over 10+ jaar dan zou ik gewoon kopen maar indien je nu denkt dat dit een leuke woning is voor een jaar of drie dan bleef ik lekker nog ff huren. Puur mijn gevoel c.q. visie :wink:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 09 nov 2008, 21:57

Om even de buurt hier te beschrijven. Net de politie aan de lijn, of ik mijn auto naast het huis wilde weghalen. Blijkbaar heeft er zo'n zwerver gebeld omdat hij/zij er ontzettend last van had dat de auto zondagnacht hier zou staan. Auto staat natuurlijk niemand in de weg maa ja. Lama weer.

N.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 22:02

Zeker een SUV-rijder ... :bag:

Gewoon doen wat je denkt dat je moet doen. Als de prijzen niet stijgen, jammer dan. In de tussentijd moet je ook naar je zin kunnen leven.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 09 nov 2008, 22:47

Nandor schreef:Om even de buurt hier te beschrijven. Net de politie aan de lijn, of ik mijn auto naast het huis wilde weghalen. Blijkbaar heeft er zo'n zwerver gebeld omdat hij/zij er ontzettend last van had dat de auto zondagnacht hier zou staan. Auto staat natuurlijk niemand in de weg maa ja. Lama weer.

N.

Zo lekker weer zo'n Prius rijder lopen zieken :whistle:


On topic.. Nandor als het huis je aanstaat.. en er geen junks of hoeren naast je wonen, gewoon kopen. Iedereen die een mening over een buurt heeft woont er zelf niet. Allemaal van horen zeggen verhalen.

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 399
Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Pim » 09 nov 2008, 22:50

koop toch lekker een woonboerderijtje op het platteland met een grote schuur voor je auto's..

Aanrader... echt !! :thumbup:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jelmer850i » 09 nov 2008, 22:58

Pim schreef:koop toch lekker een woonboerderijtje op het platteland met een grote schuur voor je auto's..

Aanrader... echt !! :thumbup:
Of een landhuis! :thumbup:
Maar kopen, ik wacht nog een paar jaar, even kijken wat de huizenprijzen doen

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 09 nov 2008, 23:04

Die huizenprijzen zullen alleen maar stijgen :bag:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jelmer850i » 09 nov 2008, 23:11

als je er een vaste lijn van maakt wel
Maar soms zakken ze even een jaar en gaan daarna weer omhoog...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 23:20

Als je het betalen kan op dit moment niet druk over maken en gewoon kopen. Zeker als je er lang wil blijven wonen.

Het is anders toch altijd wat. Of de markt donderd in elkaar en je denkt dat je het te duur hebt. Of de rente staat hoog dus je betaald te veel. Of je gaat nog 5 jaar wachten om er achter te komen dat het alleen maar duurder word.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 10 nov 2008, 00:21

Blijf het een mooi voorbeeld vinden (had het al eens eerder aangehaald) Ik koop in 1994 een flatje voor 89000 gulden... Zelfde flatje koste in 1987 40000 gulden.. verkoop het flatje in 1997 voor 115000 gulden.... nu staan dezelfde flatjes voor 115000 euro te koop...


En dat is GOEDKOOPSTE wat er te krijgen is in het huidige aanbod op de huizenmarkt.

Wil je niet uitrekenen hoe de prijzen zijn gestegen van een vrijstaande woning in diezelfde periode :bag:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HansD » 10 nov 2008, 09:05

Waar in de Bijlmer? Het scheelt nogal, ik zou je niet aanraden om in de G, K of H flat(s) te gaan wonen :wink: , voor zover die nog staan.

Holendrecht/reigersbos of gein kun je over het algemeen prima wonen.
Qua moment van kopen ben ik het eens met een vorige schrijver, als de prijs daalt zal de hypotheekrente waarschijnlijk stijgen dus in je maandlasten scheelt het niet zoveel. Als je er voor langere tijd gaat wonen zal dit niet zoveel uitmaken.

De reputatie van zuidoost helpt niet mee en de locatie is over het algemeen behoorlijk buiten het centrum waardoor niet iedereen zal staan te springen als je het weer wilt verkopen maar een beetje hollander gebruikt deze argumenten nu ook en drukt zo de aankoopprijs alvast naar beneden :D

Wel link hoor om weer tussen de getto chicks te willen gaan wonen.Ik dacht dat je hiervan genezen was :wink:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 10 nov 2008, 12:37

Nandor schreef:is dat verstandig?

Gaat om een huis in de bijlmer. Nieuwe wijk, huis is net 7 jaar oud.
Nette wijk, paar km van wat minder mooie delen :mrgreen:

Heb het idee dat de huizenprijzen in de (rand)stad niet echt veel last hebben van recessie e.d.

Wat denken jullie? :hmmm:
Kan je een tip geven: Laat je goed voorlichten over hypotheken. Ik zou op het moment iig geen top-hypotheek willen nemen. Zorg ervoor dat jijzelf een financiele marge incalculeert mocht er het eea veranderen. Stijgen de lasten, dan heb je niet direct een betalingsprobleem.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Ben_968CS » 10 nov 2008, 13:09

Hoi Nandor,

Het is inderdaad het komende half jaar de tijd om een huis te kopen. Ik denk niet dat de prijzen enorm zullen dalen, maar wel dat het een kopersmarkt is geworden waarbij je meer eisen kan stellen en meer keuze hebt dan een jaartje geleden. Dus een goede beslissing om nu serieus te gaan kijken.

Wat prijzen in de Bijlmer (tegenwoordig door betrokkenen liever aangeduid als Zuid-Oost) betreft, het feit dat de prijzen daar laag zijn in vergelijking met de rest van Amsterdam heeft niets met de markt te maken. Sinds een jaar of 10 geleden is begonnen om de grote flats af te breken en echt prachtige nieuwbouw neer te zetten (en dat is niet cynisch bedoeld), zijn de prijzen laag gebleven. De reden hiervoor is eenvoudig: de meeste mensen willen er niet wonen. Aan jou om te beslissen om er wel of niet te gaan wonen. Ik heb in mijn jeugd in de Bijlmer gewoond (de flat is onderhand verdwenen) en ik hoef in ieder geval niet terug. Mocht je denken nu goedkoop te kunnen kopen wegens de markt en over een jaar of 5 te kunnen verkopen met een flinke winst, dan is dat geen goede reden; ZO is en blijft veel goedkoper dan de rest van Amsterdam, daar heeft de markt niets mee te maken.

Heb je al over alternatieven nagedacht? Amstelveen is geen optie, veel te duur en veel te ver van de stad af. Zelf woon ik in Buitenveldert, veel lelijker dan ZO maar veel dichter bij de stad en um, hoe zal ik het zeggen, geen noemenswaardige (straat)criminaliteit (op een enkele liquidatie na...) en een bevolkingssamenstelling waar ik me wel thuis bij voel. De prijzen zijn veel lager dan in de rest van Amsterdam, terwijl je op 10 minuten fietsen van de Pijp zit. Enige grote nadeel is dat de wijk oeisaai is en erg lelijk gebouwd in de 60ties. Wat dat betreft zien de gebouwen zelf er in ZO veel beter uit.

Laatste tip: ik ken de markt in Amsterdam redelijk goed en ik kan je verzekeren dat zo goed als niemand een huis in ZO koopt... Oja, en over hypotheken: banken gebruiken bepaalde postcodes om te kunnen beoordelen of ze wel of geen hypotheek willen geven op een huis in een bepaalde buurt (ook al is ze dat verboden). Ik vrees dat ZO onder 1 van die postcodes valt. Mocht je een hypotheek kunnen krijgen, dan zijn de voorwaarden zeker niet gunstiger dan voor een huis in een voor de bank "veilige" buurt.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Erik dB » 10 nov 2008, 13:56

Als je ruim wilt wonen + garage, dan zou je ook eens naar A'dam West kunnen kijken. Er wordt hier erg veel vernieuwd/gesloopt/vernieuwd (ik woon zelf net buiten de ring, en heb ook een naambordjescheck gedaan :wink: ) en dat bevalt eigenlijk prima. Met tram 1, 2 of de fiets ben je met 10-15 mins op de Dam, en ik heb nog nooit langer dan 20 mins moeten fietsen om bij welkle kroeg dan ook te komen (bahalve terug, maar dat telt niet :bag: ).

Het Andreas Ensemble zit net binnen de ring maar is nogal duur. Dit is al een stuk goedkoper (http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/D ... KoopObject" onclick="window.open(this.href);return false;) en zit net buiten de ring. De PP is in dit geval buiten maar ze hebben daar ook losse garages.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bokkepoot, Darudevampire, frankie, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Rogerb, RS-Ron en 161 gasten