Samenwerkingsverbanden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 03 sep 2006, 10:05

Renault Safrane Biturbo. Motor van Herbert Hartge. Spoilers en onderstel van Irmscher.

Robin
Berichten: 55088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 03 sep 2006, 10:38

De Macca motor was niet zomaar een 'gewone' V12, hij moest voor Gordon Murray(de Macca 'uitvinder') aan bepaalde eisen voldoen:bepaalde massa en pk/Nm. Niet elke fabrikant 'kon' zo'n motor ontwikkelen, toen. De motor was wat te 'zwaar' qua kg, maar daar kon Murray mee leven, de output van 500/550pk uit dik 6 liter was zijn wens. Het werden er 627 bij de 'normale' versies en die werden fluitend gehaald bij 'M'. De LM versie heeft 680 en dat was al een peuleschil. 1000pk atmo was mogelijk geweest aldus motorontwikkelaar Paul Rosche maar dan was het een grote F1 motor geweest met alle nukken en korte levensduur van dien.

Gebruikersavatar
Eltjo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eltjo » 03 sep 2006, 11:01

Robin schreef:De Macca motor was niet zomaar een 'gewone' V12, hij moest voor Gordon Murray(de Macca 'uitvinder') aan bepaalde eisen voldoen:bepaalde massa en pk/Nm. Niet elke fabrikant 'kon' zo'n motor ontwikkelen, toen. De motor was wat te 'zwaar' qua kg, maar daar kon Murray mee leven, de output van 500/550pk uit dik 6 liter was zijn wens. Het werden er 627 bij de 'normale' versies en die werden fluitend gehaald bij 'M'. De LM versie heeft 680 en dat was al een peuleschil. 1000pk atmo was mogelijk geweest aldus motorontwikkelaar Paul Rosche maar dan was het een grote F1 motor geweest met alle nukken en korte levensduur van dien.
Ja, dat weet ik. Maar wat hebben ze nou nog meer gedaan aan de F1? Niks toch? :?

Robin
Berichten: 55088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 03 sep 2006, 11:05

In het interieur zijn vele knopjes/schakelaars van BMW afkomstig. Maar die motor bestond niet, die is exclusief/speciaal voor de F1 ontwikkeld.
Paul Rosche en Murray werkten toen ook 'innig' samen, zegmaar.

Gebruikersavatar
Eltjo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eltjo » 03 sep 2006, 11:14

Robin schreef:In het interieur zijn vele knopjes/schakelaars van BMW afkomstig. Maar die motor bestond niet, die is exclusief/speciaal voor de F1 ontwikkeld.
Paul Rosche en Murray werkten toen ook 'innig' samen, zegmaar.
Dat is wel waar natuurlijk. Hoewel, het zijn natuurlijk gewoon 2 M3 motoren... ;)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 03 sep 2006, 11:26

De Corvette ZR1, had een door Lotus ontwikkeld 32 kleps motor.
Kasteel schreef:
Remy schreef:Mercedes V280 heeft het blok uit de Golf III VR6.
:roll:
Dat is wel degelijk zo, gaat dan wel over de 1e type Vito ('96-'03).

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 03 sep 2006, 12:35

Volvo 360 met haar Renault motor die door Porsche doorontwikkeld is. Een van de eerste toerwagens. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2006, 13:04

frank de jonge schreef:Porsche 924 had Audi motor
Dat is niet helemaal waar. In feite diende het onderblok van de Audi 100 1.9 als basis. Echter zitten er wel heel veel VW onderdelen op een 924 (koplampen, handgrepen binnen en buiten, dashboardkastje etc.). Zal daar nog wel een keer een artikel over plaatsen als ik thuis internet heb.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2006, 13:07

Er wordt hier ook veel gesproken over de betrokkenheid van Lotus en Porsche bij diverse fabrikanten. Het gaat dan wel om een speciale tak van die bedrijven, die er speciaal voor zijn opgerecht om externe engineering uit voeren voor derden.

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 04 sep 2006, 12:38

Bijvoorbeeld de TopGear Lotus-Lada! 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2006, 12:58

Die was inderdaad door medewerkers van Lotus Engineering gemaakt, en niet door Lotus Cars.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18

Bericht door Roger » 04 sep 2006, 13:08

Haha, mooi project was dat.

Blijkt dat je van de meest waardeloze auto nog een strak sturend apparaat kan maken.

http://paultan.org/archives/2005/07/21/a-lotus-lada/

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 04 sep 2006, 13:42

Jeroen Watermulder schreef:Heren, ik bedoel dus niet in massaproductie, zoals een seat met Porschemotoren e.d.

Ik bedoel echt bijzondere dingen, zoals de Lotus Omega. Dat is een product die zich onderscheid van zijn normale tammere broertjes. Een McLaren F1 hoort daar dus ook niet bij, net zo min als Donkervoort of Spyker met hun audimotoren.

Wel dus de Lotus Cortina of wat te bedenken van een Lotus Sunbeam 2.2. Dat soort projecten bedoel ik.
Ik denk dat Shelby bijvoorbeeld ook wel wat van dat soort projecten op zijn naam heeft staan.
Cosworth doet inderdaad ook wel meer. Maar zie ik toch het meest verbonden met de Sierra en de Escort, terwijl ook de V6 die o.a. gebruikt wordt in de Mondeo van Cosworth is.
De Lancia Thema 8.32 is ook een mooi voorbeeld van een bijzonder project.
er heeft nooit een cosworth motor in een mondeo gezeten...wel in de scorpio...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo, EvdP, MarcH en 8 gasten