Samenwerkingsverbanden?
-
- Berichten: 55088
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
De Macca motor was niet zomaar een 'gewone' V12, hij moest voor Gordon Murray(de Macca 'uitvinder') aan bepaalde eisen voldoen:bepaalde massa en pk/Nm. Niet elke fabrikant 'kon' zo'n motor ontwikkelen, toen. De motor was wat te 'zwaar' qua kg, maar daar kon Murray mee leven, de output van 500/550pk uit dik 6 liter was zijn wens. Het werden er 627 bij de 'normale' versies en die werden fluitend gehaald bij 'M'. De LM versie heeft 680 en dat was al een peuleschil. 1000pk atmo was mogelijk geweest aldus motorontwikkelaar Paul Rosche maar dan was het een grote F1 motor geweest met alle nukken en korte levensduur van dien.
- Eltjo
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
- Locatie: Rotterdam
Ja, dat weet ik. Maar wat hebben ze nou nog meer gedaan aan de F1? Niks toch?Robin schreef:De Macca motor was niet zomaar een 'gewone' V12, hij moest voor Gordon Murray(de Macca 'uitvinder') aan bepaalde eisen voldoen:bepaalde massa en pk/Nm. Niet elke fabrikant 'kon' zo'n motor ontwikkelen, toen. De motor was wat te 'zwaar' qua kg, maar daar kon Murray mee leven, de output van 500/550pk uit dik 6 liter was zijn wens. Het werden er 627 bij de 'normale' versies en die werden fluitend gehaald bij 'M'. De LM versie heeft 680 en dat was al een peuleschil. 1000pk atmo was mogelijk geweest aldus motorontwikkelaar Paul Rosche maar dan was het een grote F1 motor geweest met alle nukken en korte levensduur van dien.

-
- Berichten: 55088
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Eltjo
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
- Locatie: Rotterdam
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Dat is niet helemaal waar. In feite diende het onderblok van de Audi 100 1.9 als basis. Echter zitten er wel heel veel VW onderdelen op een 924 (koplampen, handgrepen binnen en buiten, dashboardkastje etc.). Zal daar nog wel een keer een artikel over plaatsen als ik thuis internet heb.frank de jonge schreef:Porsche 924 had Audi motor
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Roger
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:18
Haha, mooi project was dat.
Blijkt dat je van de meest waardeloze auto nog een strak sturend apparaat kan maken.
http://paultan.org/archives/2005/07/21/a-lotus-lada/
Blijkt dat je van de meest waardeloze auto nog een strak sturend apparaat kan maken.
http://paultan.org/archives/2005/07/21/a-lotus-lada/
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
er heeft nooit een cosworth motor in een mondeo gezeten...wel in de scorpio...Jeroen Watermulder schreef:Heren, ik bedoel dus niet in massaproductie, zoals een seat met Porschemotoren e.d.
Ik bedoel echt bijzondere dingen, zoals de Lotus Omega. Dat is een product die zich onderscheid van zijn normale tammere broertjes. Een McLaren F1 hoort daar dus ook niet bij, net zo min als Donkervoort of Spyker met hun audimotoren.
Wel dus de Lotus Cortina of wat te bedenken van een Lotus Sunbeam 2.2. Dat soort projecten bedoel ik.
Ik denk dat Shelby bijvoorbeeld ook wel wat van dat soort projecten op zijn naam heeft staan.
Cosworth doet inderdaad ook wel meer. Maar zie ik toch het meest verbonden met de Sierra en de Escort, terwijl ook de V6 die o.a. gebruikt wordt in de Mondeo van Cosworth is.
De Lancia Thema 8.32 is ook een mooi voorbeeld van een bijzonder project.