Auto enkel voor trackdays.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Auto enkel voor trackdays.
Na gisteren voor de 4e keer dit jaar een trackday in het water gevalen, moet er toch echt eentje bij.
Aangezien de Viper nogal onvoorspelbaar kan reageren (kleine sliphoek) rij ik op een natte baan als een krant, dus is er weinig fun aan. Na al langere tijd te dubben is bij mij de beslissing genomen om nu voor een trackday auto te zoeken voor als het weer een stuk minder is en de Nurburgring. Tevens als het nat is ook even op het industrie terrein uitgelaten kan worden om lekker te oefenen.
Voor mij komt dan de M3 3.2 E36 op de eerste plaats, een auto die genoeg vermogen heeft en voor mij betaalbaar is.
Zal motorisch niks tunen aan een trackday auto.
Verder opties heb ik:
M3 E30, erg mooi en licht. Nadeel vermogen?
Z3M Coupe. Nadeel prijs. Sliphoek?
968 CS. Nadeel vermogen?
190E Evo2. Nadeel prijs en gewicht tov van vermogen
Ik heb echter bij geen enkele door mij genoemde auto's ervaring, dus is mij keuze een goede?
Brand los...
Aangezien de Viper nogal onvoorspelbaar kan reageren (kleine sliphoek) rij ik op een natte baan als een krant, dus is er weinig fun aan. Na al langere tijd te dubben is bij mij de beslissing genomen om nu voor een trackday auto te zoeken voor als het weer een stuk minder is en de Nurburgring. Tevens als het nat is ook even op het industrie terrein uitgelaten kan worden om lekker te oefenen.
Voor mij komt dan de M3 3.2 E36 op de eerste plaats, een auto die genoeg vermogen heeft en voor mij betaalbaar is.
Zal motorisch niks tunen aan een trackday auto.
Verder opties heb ik:
M3 E30, erg mooi en licht. Nadeel vermogen?
Z3M Coupe. Nadeel prijs. Sliphoek?
968 CS. Nadeel vermogen?
190E Evo2. Nadeel prijs en gewicht tov van vermogen
Ik heb echter bij geen enkele door mij genoemde auto's ervaring, dus is mij keuze een goede?
Brand los...
- Knot
- Berichten: 40148
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Z3 M:
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 1242882573#
(link verwijderd vanwege PHP stack overflow melding, Peter)
Zit inderdaad rond een dikk 20k, maar dan heb je ook wat 8)
Hoewel een E36 M3 stukken goedkoper is, en even oud.
Of een M5 8) , maar dat is niet echt wat jij wil denk ik.
http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... 1242882573#
(link verwijderd vanwege PHP stack overflow melding, Peter)
Zit inderdaad rond een dikk 20k, maar dan heb je ook wat 8)
Hoewel een E36 M3 stukken goedkoper is, en even oud.
Of een M5 8) , maar dat is niet echt wat jij wil denk ik.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Speedster met turbo 8)
Turbo is wel wat duur...
http://zoek.autotrader.nl/cgi-bin/searc ... peid_EQI=b
(link verwijderd vanwege PHP stack overflow melding, Peter)
Turbo is wel wat duur...
http://zoek.autotrader.nl/cgi-bin/searc ... peid_EQI=b
(link verwijderd vanwege PHP stack overflow melding, Peter)
Laatst gewijzigd door Jelmer850i op 23 aug 2006, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
E36 M3 3.0
Even een ander onderstel op bouten, remschijven van de 3.2 met pagid blokken, 235 semi slicks rondom, even om een racecarterpan van een 3.2
Ik heb er toevallig zo'n 2 weken geleden nog eens wat aan gerekend en je kan tussen de 15.000 en 20.000 euro een M3 3.0 compleet circuitklaar hebben met kooi stoelen en de hele reut. En dan ook echt goed
Motorisch tunen lekker laten zitten, die dingen lopen aardig heet op het circuit en met dingen als chiptuning word dat alleen maar erger.
Even een ander onderstel op bouten, remschijven van de 3.2 met pagid blokken, 235 semi slicks rondom, even om een racecarterpan van een 3.2
Ik heb er toevallig zo'n 2 weken geleden nog eens wat aan gerekend en je kan tussen de 15.000 en 20.000 euro een M3 3.0 compleet circuitklaar hebben met kooi stoelen en de hele reut. En dan ook echt goed

Motorisch tunen lekker laten zitten, die dingen lopen aardig heet op het circuit en met dingen als chiptuning word dat alleen maar erger.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Wil je per sé een rwd, of is een AWD ook goed?
Een Impreza kan je serieus veel fun mee hebben, vooral ook s´winters (al dan niet met regenbanden) en ze zijn zowel qua remmen, motor als onderstel makkelijk en vooral betrouwbaar te tunen. Als je in die prijsklasse (E36 M3, GTT) aan het kijken bent zou ik het zeker overwegen.
Een Impreza kan je serieus veel fun mee hebben, vooral ook s´winters (al dan niet met regenbanden) en ze zijn zowel qua remmen, motor als onderstel makkelijk en vooral betrouwbaar te tunen. Als je in die prijsklasse (E36 M3, GTT) aan het kijken bent zou ik het zeker overwegen.
- Knot
- Berichten: 40148
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Gewoon even tijd in steken en probleem oplossen. Albert reed ronden achter elkaar op de Nordschleife voluit en kwam niet boven de 110 graden.Elmar schreef:Prijsverschil M3 E36 tov van Z3M Coupe is ca. 10 K, dat is voor de looks dan teveel...
M5 veels te zwaar.
Knot, ik wil meer dan 2 rondjes achter elkaar rijden, zonder de olie te laten koken...Zal eerder voor een 3.2 gaan.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Klopt er iets aan deze auto niet? Prijs is toch wel erg laag.
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... eptb11h12c
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... eptb11h12c
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Geen idee, maar er staat meeneemprijs, de verkoper heeft bij mijn weten niet zo'n heel erg goede naam en de km-stand is wel erg laag (kan kloppen natuurlijk, maar ik zou toch willen weten of het geen 68.000 circuit-kilometers zijn geweest).
Hij staat trouwens al heel lang te koop, ook op mobile (minstens een half jaar).
Ik weet het niet, ziet er op de foto's best ok uit, maar ik heb er niet echt een goed gevoel bij.
Dit is misschien wel een interessant topic voor je:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=2154
Ben qua mening nog niet echt veranderd na anderhalf jaar met de e30 t.o.v. wat ik daar toen gepost heb; dat het af en toe kriebelt om toch eens wat anders te proberen is weer een ander verhaal.
Hij staat trouwens al heel lang te koop, ook op mobile (minstens een half jaar).
Ik weet het niet, ziet er op de foto's best ok uit, maar ik heb er niet echt een goed gevoel bij.
Dit is misschien wel een interessant topic voor je:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=2154
Ben qua mening nog niet echt veranderd na anderhalf jaar met de e30 t.o.v. wat ik daar toen gepost heb; dat het af en toe kriebelt om toch eens wat anders te proberen is weer een ander verhaal.

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik heb een aantal weken geleden een aantal E30jes proefgereden die van kooi en stoelen voorzien waren maar het is toch niet mijn ding. 321 PK tegen 170 PK is toch wel even een andere orde en vooral de onderstellen van die E30jes vielen mij echt tegen tov wat er onder mijn eigen M3 zit. Dat is allemaal wel op te lossen door er een sperdiff op te zetten en een AST of Intrax schroefset of whatever met wat tweaks aan de geometrie maar dan heb ik ook zo iets van ben je voor ik weet niet hoeveel 1000 euro aan een auto aan het verspijkeren die normaal net 3000 euro opbrengt.
Het is ieder zijn eigen keus maar ik was in elk geval niet echt onder de indruk
Ze stonden wel allemaal op straatbanden overigens.
Ik heb wel eens meegereden in een E30 met Hartge blok, 286 PK en die ging wel als de brandweer, ook netjes opgebouwd (plexiglas, zo veel mogelijk gewicht er uit enz) en op slicks, dat ging wel serieus hard. Harder als mijn M3 in straattrim in elk geval zou kunnen.
Overigens zijn running cost van zo'n E30 natuurlijk een schijntje vergeleken met die van een M3. 321 PK heeft natuurlijk ook een leuk bijbehorend benzineverbruik enz. Plus dat banden wat maten groter zijn enz.
Het is ieder zijn eigen keus maar ik was in elk geval niet echt onder de indruk

Ik heb wel eens meegereden in een E30 met Hartge blok, 286 PK en die ging wel als de brandweer, ook netjes opgebouwd (plexiglas, zo veel mogelijk gewicht er uit enz) en op slicks, dat ging wel serieus hard. Harder als mijn M3 in straattrim in elk geval zou kunnen.
Overigens zijn running cost van zo'n E30 natuurlijk een schijntje vergeleken met die van een M3. 321 PK heeft natuurlijk ook een leuk bijbehorend benzineverbruik enz. Plus dat banden wat maten groter zijn enz.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Bert, waarom een 3.0 ipv een 3.2?
Ben natuurlijk zelf ook verpest om met 400 PK de baan steeds op te gaan, en zie het dus niet zo zitten om met een 325 E30 te gaan rijden (wat natuurlijk financieel gezien het verstandigst is).
Running costs...verbruik en banden is altijd goedkoper dan de Viper, plus de auto is in principe voor het rijden in natte omstandigheden. Enkel als de auto mij dermate bevalt zal ik hem verder aanpassen en vaker gebruiken.
@Tom, ik zoek een "motor voorin en achterwiel aangedreven"auto.
@Peter, zal vanavond dat stukkie even lezen.
Ben natuurlijk zelf ook verpest om met 400 PK de baan steeds op te gaan, en zie het dus niet zo zitten om met een 325 E30 te gaan rijden (wat natuurlijk financieel gezien het verstandigst is).
Running costs...verbruik en banden is altijd goedkoper dan de Viper, plus de auto is in principe voor het rijden in natte omstandigheden. Enkel als de auto mij dermate bevalt zal ik hem verder aanpassen en vaker gebruiken.
@Tom, ik zoek een "motor voorin en achterwiel aangedreven"auto.
@Peter, zal vanavond dat stukkie even lezen.
- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
In "natte" omstandigheden is 286 pk (of zelfs 321) op je achterwielen ook geen pretje als je "netjes" rond wil gaan. Enige voordeel zou dan zijn dat de schade wat meer te overzien is dan met een Viper, mocht het misgaan.Running costs...verbruik en banden is altijd goedkoper dan de Viper, plus de auto is in principe voor het rijden in natte omstandigheden. Enkel als de auto mij dermate bevalt zal ik hem verder aanpassen en vaker gebruiken.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Makkelijk aanschafprijs. De 3,2L's zijn toch nog wat duurder en die centen kan je beter in preparatie steken.Elmar schreef:Bert, waarom een 3.0 ipv een 3.2?
Ben natuurlijk zelf ook verpest om met 400 PK de baan steeds op te gaan, en zie het dus niet zo zitten om met een 325 E30 te gaan rijden (wat natuurlijk financieel gezien het verstandigst is).
Running costs...verbruik en banden is altijd goedkoper dan de Viper, plus de auto is in principe voor het rijden in natte omstandigheden. Enkel als de auto mij dermate bevalt zal ik hem verder aanpassen en vaker gebruiken.
@Tom, ik zoek een "motor voorin en achterwiel aangedreven"auto.
@Peter, zal vanavond dat stukkie even lezen.
3,2L heeft wel voordelen als een 6 bak en racecarterpan, maar je moet er ook een paar duizend euro meer voor betalen. Racecarterpan is wel aan te komen, 6 bak is duurder maar is maar net je eigen keus of je dat nodig vind. Ik rij op Zandvoort meestal net aan in 5 terwijl ik al met een korter diff rij. Met een 5 bak kan je 3.73 of 3.91 overwegen, met een 6 bak 4.27. Laatste voordeel is een groter diff, welke wat beter tegen warme kunnen. Maar dat is ook wel op te lossen met een finned cover.
Die drie dingen zijn eigenlijk het enige, 3,2L remschijven enz is gewoon uitwisselbaar.
Wat betreft dat verhaal dat de lagers zwakker zouden zijn heb ik geen boodschap aan, goede olie er in en evt als de km stand vrij hoog is voor een paar honderd euro de drijfstanglagers laten vernieuwen en je kan er weer even tegen aan. Dus dat vind ik niet zo'n argument

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
GT is het mooiste van beiden maar niet als je er 13.000-14.000 euro voor neer moet leggen
Dan kan je namelijk ook naar een vroege 3,2 kijken met alu deuren, dat is in feite de beste uitvoering.
Enige voordelen van een GT tov een normale 3.0L zitten in de racecarterpan en aluminium deuren en xbrace & VPB en de front splitter als je die nog hebt. Die paar PK's extra is leuk maar ook niet indrukwekkend.
3,2 heeft meer power en die spoilers en xbrace heb je er voor minder als 1000 euro op zitten. GT VPB is nice to have maar vond he nou niet zo'n wereldverschil.
Onderstel van de GT is iets beter maar nog steeds te slap dus dat raakt er toch van af.
Eindoverbrenging verschilt niet heel veel met een normale 3.0, en is hetzelfde als een 3.2.
Ik heb ook nog eens over dat warmlopen verhaal nagedacht wat een mogelijke oorzaak is naar mijn idee is evt chiptuning; Wat ze dan doen is het mengsel armer zetten, waardoor hij wat meer PKs heeft maar ook een stuk heter loopt (hogere EGT's en dat soort shit). Is leuk voor af en toe op de weg maar circuit kon je er op die manier zelfs wel eens nadeel van hebben.

Enige voordelen van een GT tov een normale 3.0L zitten in de racecarterpan en aluminium deuren en xbrace & VPB en de front splitter als je die nog hebt. Die paar PK's extra is leuk maar ook niet indrukwekkend.
3,2 heeft meer power en die spoilers en xbrace heb je er voor minder als 1000 euro op zitten. GT VPB is nice to have maar vond he nou niet zo'n wereldverschil.
Onderstel van de GT is iets beter maar nog steeds te slap dus dat raakt er toch van af.
Eindoverbrenging verschilt niet heel veel met een normale 3.0, en is hetzelfde als een 3.2.
Ik heb ook nog eens over dat warmlopen verhaal nagedacht wat een mogelijke oorzaak is naar mijn idee is evt chiptuning; Wat ze dan doen is het mengsel armer zetten, waardoor hij wat meer PKs heeft maar ook een stuk heter loopt (hogere EGT's en dat soort shit). Is leuk voor af en toe op de weg maar circuit kon je er op die manier zelfs wel eens nadeel van hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: cooldragon, Google [Bot] en 4 gasten