testrit BMW M3 CSL (2004)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

testrit BMW M3 CSL (2004)

Bericht door mrbbs » 25 jul 2006, 23:50

Daarnet weer geluk gehad, even kunnen rijden met de M3 CSL, helemaal alleen!
Ingestapt, zat ik meteen erg goed in de machtige alcantara kuipjes, zetel wat achteruit, stuur wat omhoog en ik voelde mij prima in mijn sas.
Wagen in neutraal gezet, contact op en brrrr.. wat een ronk.
Eerst maar even DSC volledig uitgezet, Sport ingedrukt in achteruit, heel traag in neutraal genietend van de zalige brom. In drive gezet zie ik de 1 op de display verschijnen en wat gas de parking af. Meteen vlot door de versnellingen heen waar ik niet hoger ging dan 4000rpm.
Wat loopt die lekker zeg! Ga ik straks van dromen. Aan de eerste verkeerslichten wat ingehouden zodat ik vrij baan had, schakelen naar zijn 2 en ik kreeg er maar een lichte drift uit.. voelde meteen dat ik semi-slicks onder de kont had, naar het bleek lagen er Michelin Cup banden op, eens goed op temperatuur bleken deze supergrip te geven en gaf ik op wat gekende stukken flink gas om dan even de bochtensnelheden te testen, en die lagen echt hoog. Zolang de weg niet te hobbelig is heb je erg veel grip en moet hij niet veel onder doen op de EVO. Op het eind van een recht stukje waar ik nu even de toerenteller liet doorlopen tot 8k rpm voelde ik vanaf 6500rpm nog een extra versnelling en hoorde je de klep van de airbox open gaan. Een sublieme sound waar je kippevel van krijgt!!
De snelheid om van versnelling te verleggen op kortst gezet en de wagen schakelde erg agressief de versnellingen op, leuk is dat!
Toen de naald net de 200 niet raakte moet ik voor een T-situatie alles dichtgooien en de Movit's deden het voortreffelijk. Het was duidelijk dat deze man ook niet tevreden was van het standaard remsysteem.
Na een kwartier plezier vond ik het wel welletjes en bracht ik de wagen terug naar de man. Hij erg tevreden dat hij die in één stuk terug zag.. later op de avond heb ik hem dan nog eens getrakteerd op een ritje met de EVO op één van de lokale rally-proeven. Hij kwam vooral wat ongemakkelijk in de remzones en de menig s-bochten die ik hem voorschotelde... hij was sprakeloos, al miste ik waarschijnlijk 15% van mijn vermogen door het snikhete weer.
De man vertelde mij verder dat zijn M3 CSL ondertussen 403pk wist uit te spuwen en de 0-200 in 14s afwerkte, wat straf, maar of het waar is laat ik jullie mij vertellen.

[IMG:150:128]http://img415.imageshack.us/img415/64/m3cslme0.th.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door mrbbs op 01 aug 2006, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2006, 00:06

403 pk is goed te doen en nog zeer betrouwbaar (mits bij de juiste tuner, zoals Kellener). Pas vanaf 440 pk begin je in de gevaren zone te komen.
Maar dan praat ik wel over motoren voor racegebruik.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 jul 2006, 01:15

Mooi verslag!
De zitpositie in de CSL vond ik inderdaad ook geweldig, paste mij misschien wel het beste van alle auto's waar ik ooit in gezeten heb; die kuipjes omhelzen je zo mooi, helemaal goed.

403pk is toch maar 43pk meer dan standaard?
Met alleen een chipje zal je daar niet aan komen, maar met een beetje extra werk moet dat inderdaad wel lukken.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 26 jul 2006, 12:39

Mooie ervaring!

403pk is inderdaad geen probleem, zal waarschijnlijk wel onderin de toeren wat kracht in hebben moeten leveren.

0-200 in 14s is wel erg rap!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 jul 2006, 12:45

Dat zijn M5/6 waarden, of niet?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jul 2006, 12:51

Ja, van de oude (E39/E52(Z8 ), niet M6 dus). De M5/M6 V10 heeft 507pk(mooi getal trouwens:)).

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 26 jul 2006, 12:54

inderdaad onderaan in toeren was hij vrij tam, maar eens vanaf 6-6.5k rpm ging hij als een speer.
straks misschien nog een interessanter verslag ;)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 26 jul 2006, 13:37

LancerEvoclub

[img:800:600]http://www.lancerevoclub.org/news/evo-i ... mrring.jpg[/img]

Is deze van jouw?
Zo, ja. Gaaaaaaaaf.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 26 jul 2006, 13:41

niet van mij, is een spy car van de EVO IX maar met de ophanging en techniek van de EVO X.
Zal misschien eens een presentatie maken...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 26 jul 2006, 14:44

De CSL zal o.a. wel andere nokkenassen gehad hebben.
Zal misschien eens een presentatie maken...
Graag!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2006, 14:46

Hoe kan het dat dat voorwiel positief camber lijkt te hebben op die Evo? Komt dat door het inveren (bij mijn auto krijg je dan alleen maar meer camber), is het optisch bedrog, of moet ik gewoon kappen met werken en een terrasje zoeken? :wink:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 jul 2006, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 26 jul 2006, 14:49

Denk dat de G-krachten(vervorming van de band) en de stand van het stuur ermee te maken hebben. Hij stuurt iets naar links.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2006, 14:51

Ja, maar dan heb je toch Castor, waardoor je nog meer camberwerking krijgt?

Of is de hele wielgeometrie gewoon uit zijn verband zodra je wielen zover in de wielkasten verdwijnen?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 jul 2006, 16:58

Negatief camber is toch juist normaal? Positief camber zou pas vreemd zijn...

[/muggenziftmode off]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2006, 17:00

handig zo'n edit knop

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 28 jul 2006, 10:11

Ah ! Hier zat je verslag :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 28 jul 2006, 10:32

Dennis Cavallino schreef:Ja, maar dan heb je toch Castor, waardoor je nog meer camberwerking krijgt?

Of is de hele wielgeometrie gewoon uit zijn verband zodra je wielen zover in de wielkasten verdwijnen?
Optisch bedrog als je het mij vraagt. Al heeft ie inderdaad achter meer.

Vergeet ook het volgende niet, hoek negative camber word gemeten als je chassis recht staat. Ga je vervolgens door de bocht en heb je 3 graden roll, dan zal je camberhoek ten opzichte van het wegdek maar heel weinig of zelfs positief zijn als je maar heel weinig statische negative camber voor hebt. Hoeverre je camberhoek negatiever word hangt af van de ophaniging (lengte van de draagarmen en afstand naar de veer) en veerweg. Bijvoorbeeld een bumpstop gebruiken kan hier problemen mee geven.

Extreem verlagen heeft hier ook een rol in, de ophanging omschrijft een boogvorm. Ga je nu -80 mm doen heb je kans dat je in een gebied komt waar je camberhoek veel negatiever word als je inveert als dat ie dat doet bij de fabriekssetting.

Dan heb je inderdaad nog castor, je as is iets naar achteren gekanteld, dat heeft als effect dat je iets meer negatief camber krijgt als je stuurt (dynamisch camber) Is aan 1 kant mooi aan de andere kant lastig, lange snelle bochten heb je dus minder aan castor als aan statisch negatief camber omdat bij castor de verandering van camberstand van je stuuruitslag af hangt. Stuur je weinig dan helpt het dus niet. Iets wat het wel doet is meer stuurgevoel geven, is ook waar het meestal voor gebruikt word. (om even aan te halen, bij een M3 3.2 krijg je ongeveer 0.5 graad extra negatief camber als je een bocht maakt met ongeveer 75 graden stuuruitslag, redelijk te verwaarlozen.)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 jul 2006, 11:05

Mooie uitleg Bert ! (weer wat geleerd)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 01 aug 2006, 23:28

foto bijgeplaatst in de startpost van de M3 CsL ;)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 22 aug 2006, 13:52

Mooie auto!
Die uitlaten en de Movits staan hem goed; superauto!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Semrush [Bot] en 12 gasten