testrit BMW M3 CSL (2004)
- mrbbs
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
testrit BMW M3 CSL (2004)
Daarnet weer geluk gehad, even kunnen rijden met de M3 CSL, helemaal alleen!
Ingestapt, zat ik meteen erg goed in de machtige alcantara kuipjes, zetel wat achteruit, stuur wat omhoog en ik voelde mij prima in mijn sas.
Wagen in neutraal gezet, contact op en brrrr.. wat een ronk.
Eerst maar even DSC volledig uitgezet, Sport ingedrukt in achteruit, heel traag in neutraal genietend van de zalige brom. In drive gezet zie ik de 1 op de display verschijnen en wat gas de parking af. Meteen vlot door de versnellingen heen waar ik niet hoger ging dan 4000rpm.
Wat loopt die lekker zeg! Ga ik straks van dromen. Aan de eerste verkeerslichten wat ingehouden zodat ik vrij baan had, schakelen naar zijn 2 en ik kreeg er maar een lichte drift uit.. voelde meteen dat ik semi-slicks onder de kont had, naar het bleek lagen er Michelin Cup banden op, eens goed op temperatuur bleken deze supergrip te geven en gaf ik op wat gekende stukken flink gas om dan even de bochtensnelheden te testen, en die lagen echt hoog. Zolang de weg niet te hobbelig is heb je erg veel grip en moet hij niet veel onder doen op de EVO. Op het eind van een recht stukje waar ik nu even de toerenteller liet doorlopen tot 8k rpm voelde ik vanaf 6500rpm nog een extra versnelling en hoorde je de klep van de airbox open gaan. Een sublieme sound waar je kippevel van krijgt!!
De snelheid om van versnelling te verleggen op kortst gezet en de wagen schakelde erg agressief de versnellingen op, leuk is dat!
Toen de naald net de 200 niet raakte moet ik voor een T-situatie alles dichtgooien en de Movit's deden het voortreffelijk. Het was duidelijk dat deze man ook niet tevreden was van het standaard remsysteem.
Na een kwartier plezier vond ik het wel welletjes en bracht ik de wagen terug naar de man. Hij erg tevreden dat hij die in één stuk terug zag.. later op de avond heb ik hem dan nog eens getrakteerd op een ritje met de EVO op één van de lokale rally-proeven. Hij kwam vooral wat ongemakkelijk in de remzones en de menig s-bochten die ik hem voorschotelde... hij was sprakeloos, al miste ik waarschijnlijk 15% van mijn vermogen door het snikhete weer.
De man vertelde mij verder dat zijn M3 CSL ondertussen 403pk wist uit te spuwen en de 0-200 in 14s afwerkte, wat straf, maar of het waar is laat ik jullie mij vertellen.
[IMG:150:128]http://img415.imageshack.us/img415/64/m3cslme0.th.jpg[/img]
Ingestapt, zat ik meteen erg goed in de machtige alcantara kuipjes, zetel wat achteruit, stuur wat omhoog en ik voelde mij prima in mijn sas.
Wagen in neutraal gezet, contact op en brrrr.. wat een ronk.
Eerst maar even DSC volledig uitgezet, Sport ingedrukt in achteruit, heel traag in neutraal genietend van de zalige brom. In drive gezet zie ik de 1 op de display verschijnen en wat gas de parking af. Meteen vlot door de versnellingen heen waar ik niet hoger ging dan 4000rpm.
Wat loopt die lekker zeg! Ga ik straks van dromen. Aan de eerste verkeerslichten wat ingehouden zodat ik vrij baan had, schakelen naar zijn 2 en ik kreeg er maar een lichte drift uit.. voelde meteen dat ik semi-slicks onder de kont had, naar het bleek lagen er Michelin Cup banden op, eens goed op temperatuur bleken deze supergrip te geven en gaf ik op wat gekende stukken flink gas om dan even de bochtensnelheden te testen, en die lagen echt hoog. Zolang de weg niet te hobbelig is heb je erg veel grip en moet hij niet veel onder doen op de EVO. Op het eind van een recht stukje waar ik nu even de toerenteller liet doorlopen tot 8k rpm voelde ik vanaf 6500rpm nog een extra versnelling en hoorde je de klep van de airbox open gaan. Een sublieme sound waar je kippevel van krijgt!!
De snelheid om van versnelling te verleggen op kortst gezet en de wagen schakelde erg agressief de versnellingen op, leuk is dat!
Toen de naald net de 200 niet raakte moet ik voor een T-situatie alles dichtgooien en de Movit's deden het voortreffelijk. Het was duidelijk dat deze man ook niet tevreden was van het standaard remsysteem.
Na een kwartier plezier vond ik het wel welletjes en bracht ik de wagen terug naar de man. Hij erg tevreden dat hij die in één stuk terug zag.. later op de avond heb ik hem dan nog eens getrakteerd op een ritje met de EVO op één van de lokale rally-proeven. Hij kwam vooral wat ongemakkelijk in de remzones en de menig s-bochten die ik hem voorschotelde... hij was sprakeloos, al miste ik waarschijnlijk 15% van mijn vermogen door het snikhete weer.
De man vertelde mij verder dat zijn M3 CSL ondertussen 403pk wist uit te spuwen en de 0-200 in 14s afwerkte, wat straf, maar of het waar is laat ik jullie mij vertellen.
[IMG:150:128]http://img415.imageshack.us/img415/64/m3cslme0.th.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door mrbbs op 01 aug 2006, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Mooi verslag!
De zitpositie in de CSL vond ik inderdaad ook geweldig, paste mij misschien wel het beste van alle auto's waar ik ooit in gezeten heb; die kuipjes omhelzen je zo mooi, helemaal goed.
403pk is toch maar 43pk meer dan standaard?
Met alleen een chipje zal je daar niet aan komen, maar met een beetje extra werk moet dat inderdaad wel lukken.
De zitpositie in de CSL vond ik inderdaad ook geweldig, paste mij misschien wel het beste van alle auto's waar ik ooit in gezeten heb; die kuipjes omhelzen je zo mooi, helemaal goed.
403pk is toch maar 43pk meer dan standaard?
Met alleen een chipje zal je daar niet aan komen, maar met een beetje extra werk moet dat inderdaad wel lukken.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Ja, van de oude (E39/E52(Z8 ), niet M6 dus). De M5/M6 V10 heeft 507pk(mooi getal trouwens
).

- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
LancerEvoclub
[img:800:600]http://www.lancerevoclub.org/news/evo-i ... mrring.jpg[/img]
Is deze van jouw?
Zo, ja. Gaaaaaaaaf.
[img:800:600]http://www.lancerevoclub.org/news/evo-i ... mrring.jpg[/img]
Is deze van jouw?
Zo, ja. Gaaaaaaaaf.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Hoe kan het dat dat voorwiel positief camber lijkt te hebben op die Evo? Komt dat door het inveren (bij mijn auto krijg je dan alleen maar meer camber), is het optisch bedrog, of moet ik gewoon kappen met werken en een terrasje zoeken? 

Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 jul 2006, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Optisch bedrog als je het mij vraagt. Al heeft ie inderdaad achter meer.Dennis Cavallino schreef:Ja, maar dan heb je toch Castor, waardoor je nog meer camberwerking krijgt?
Of is de hele wielgeometrie gewoon uit zijn verband zodra je wielen zover in de wielkasten verdwijnen?
Vergeet ook het volgende niet, hoek negative camber word gemeten als je chassis recht staat. Ga je vervolgens door de bocht en heb je 3 graden roll, dan zal je camberhoek ten opzichte van het wegdek maar heel weinig of zelfs positief zijn als je maar heel weinig statische negative camber voor hebt. Hoeverre je camberhoek negatiever word hangt af van de ophaniging (lengte van de draagarmen en afstand naar de veer) en veerweg. Bijvoorbeeld een bumpstop gebruiken kan hier problemen mee geven.
Extreem verlagen heeft hier ook een rol in, de ophanging omschrijft een boogvorm. Ga je nu -80 mm doen heb je kans dat je in een gebied komt waar je camberhoek veel negatiever word als je inveert als dat ie dat doet bij de fabriekssetting.
Dan heb je inderdaad nog castor, je as is iets naar achteren gekanteld, dat heeft als effect dat je iets meer negatief camber krijgt als je stuurt (dynamisch camber) Is aan 1 kant mooi aan de andere kant lastig, lange snelle bochten heb je dus minder aan castor als aan statisch negatief camber omdat bij castor de verandering van camberstand van je stuuruitslag af hangt. Stuur je weinig dan helpt het dus niet. Iets wat het wel doet is meer stuurgevoel geven, is ook waar het meestal voor gebruikt word. (om even aan te halen, bij een M3 3.2 krijg je ongeveer 0.5 graad extra negatief camber als je een bocht maakt met ongeveer 75 graden stuuruitslag, redelijk te verwaarlozen.)
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Semrush [Bot] en 12 gasten