grote waarom....
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
grote waarom....
topic?
Dit lijkt me een prima initiatief voor al je korte vragen betreffende een automerk die het niet waard zijn om een heel eigen topic voor te openen.
Vanzelfsprekend heb ik een BMW vraag want dat is het beste merk ter wereld!
1) Waarom is er nooit een E36 325i touring geleverd maar wel een .23 en een .28 ?
Dit lijkt me een prima initiatief voor al je korte vragen betreffende een automerk die het niet waard zijn om een heel eigen topic voor te openen.
Vanzelfsprekend heb ik een BMW vraag want dat is het beste merk ter wereld!
1) Waarom is er nooit een E36 325i touring geleverd maar wel een .23 en een .28 ?
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: grote waarom....
Heeft dat er niet mee te maken dat de touring later is geïntroduceerd? Toen was de sedan ook al vervangen door de 323 en de 328?
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: grote waarom....
Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
De nieuwe 7-serie gaat helemaal nergens meer over, daar is de koppeling motorinhoud/modelnaam bijna helemaal losgelaten..
Groet,
Adwo
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
De nieuwe 7-serie gaat helemaal nergens meer over, daar is de koppeling motorinhoud/modelnaam bijna helemaal losgelaten..
Groet,
Adwo
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: grote waarom....
Hetzelfde met de 316 en de 318 modellen.Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
Echter, mijn vraag blijft onbeantwoord.

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: grote waarom....
Uhm neehugo schreef:Hetzelfde met de 316 en de 318 modellen.Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
Echter, mijn vraag blijft onbeantwoord.
Toen de touring kwam gewoon tegelijk met de .28 motor. Vanaf 95 is de 325 er niet meer geweest, dat is de 328. Dat is het antwoord toch

-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: grote waarom....
Waarom is BMW van dat geweldig herkenbaar 318i 323i 728i enzo afgestapt waarin een serie en motorinhoud netjes in 1 term vermeld stonden terwijl het nu een warboel is.
Een 116i is een 1600cc. 120i is een 2000cc een 118i is een....ja ja je raad het al. een 2000cc!! 130i is 3000cc en een 125i ....OOK 3000cc. hahahahhaa. Enzo natuurlijk ook bij de grotere modellen. Waardeloos eigenlijk.
Een 116i is een 1600cc. 120i is een 2000cc een 118i is een....ja ja je raad het al. een 2000cc!! 130i is 3000cc en een 125i ....OOK 3000cc. hahahahhaa. Enzo natuurlijk ook bij de grotere modellen. Waardeloos eigenlijk.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: grote waarom....
Waarom heeft BMW niet gewoon 2 modellen: de M3 en de M5?



-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: grote waarom....
Waarom AR niet is doorgegaan met het bouwen van RWD auto's.
Waarom Lexus geen mooi station bouwt op basis van de IS/GS.
Waarom Toyota geen opvolger van de AE86 heeft gemaakt.
Waarom Jaguar niet nogmaals met een Supersport auto komt
Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.
Waarom Lexus geen mooi station bouwt op basis van de IS/GS.
Waarom Toyota geen opvolger van de AE86 heeft gemaakt.
Waarom Jaguar niet nogmaals met een Supersport auto komt
Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: grote waarom....
Had volvo die dan ?indobesar schreef: Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: grote waarom....
Nee hoor, de nieuwe 750i heeft een 4,4 liter V8 twin turbo, waarmee hij weer net een streepje sneller is als de vorige 750i. Het zijn dus gewoon 750i prestaties. Er is sowieso nooit echt een hele echte koppeling geweest tussen modelnaam en cilinderinhoud... 316tjes en 318tjes zijn heel lang 1900cc motoren geweest, de 320 is een hele periode een 2,2 geweest, de 323i is een gedowntunede 2500cc motor, etc etc...Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
De nieuwe 7-serie gaat helemaal nergens meer over, daar is de koppeling motorinhoud/modelnaam bijna helemaal losgelaten..
Groet,
Adwo
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: grote waarom....
AR wist in de jaren '80 amper het hoofd boven water te houden. Er gebeurde rare dingen in autoland om toch nog in bepaalde segmenten auto's te kunnen aanbieden. SAAB, Lancia en Alfa gingen uit kostenbesparingen gezamelijk platforms ontwikkelen, zie 9000/Thema/164.indobesar schreef:Waarom AR niet is doorgegaan met het bouwen van RWD auto's.
Waarom Lexus geen mooi station bouwt op basis van de IS/GS.
Waarom Toyota geen opvolger van de AE86 heeft gemaakt.
Waarom Jaguar niet nogmaals met een Supersport auto komt
Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.
Ook de Alfa Arna (Nissan Cherry) en Saab 600 (Lancia Delta) waren rare sprongen die er toentertijd gemaakt werden.
En zoals zo vaak met Italiaanse fabrikanten...ze wisten niet waar ze in de toekomst naartoe wilde met hun modellenlijn?
Lexus verkoopt in verhouding geen drol op de Europese markt. In Azie en Amerika zijn stationwagons weinig populair.
Opvolger AE86 staat toch in de planning?
Bedoel je een XJ220 opvolger? Daar bestaan volgens mij nog steeds exemplaren van die nooit verkocht zijn. Ik denk dat ze zich wel 2x bedenken voordat ze weer eens zo'n project starten.
Volvo, Saab, Jaguar, Lancia...allemaal fabrikanten die in het verleden door nieuwe eigenaren bijna om zeep gebracht zijn, die snel het merk weer winstgevend wilde maken..met weinig oog voor heritage.
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Re: grote waarom....
waarom zoveel vragen? 

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: grote waarom....
Rijden ze daar niet meer op Zandvoort?hugo schreef:Had volvo die dan ?indobesar schreef: Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.

-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: grote waarom....
Jeroen van Emmerik schreef:waarom zoveel vragen?

-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: grote waarom....
Owja !indobesar schreef:Rijden ze daar niet meer op Zandvoort?hugo schreef:Had volvo die dan ?indobesar schreef: Waarom Volvo geen RWD compacte middenklasser meer heeft.

Btw. Saab 600, nog nooit van gehoord maar het is toch wel echt een van de meest merkwaardige verschijningen.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: grote waarom....
Youp, volgens mij toch wel hoor. Je vergeet een hele generatie. 316 318 320 en 323 de allereerste modellen. Daar kwam een NL budgetmodel bij de 315 en dat waren de eerste tekenen van een vreemde type aanduiding. Bij de 83 modellen werden het er al een paar meer, en daarna steeds meer.Youp schreef:Nee hoor, de nieuwe 750i heeft een 4,4 liter V8 twin turbo, waarmee hij weer net een streepje sneller is als de vorige 750i. Het zijn dus gewoon 750i prestaties. Er is sowieso nooit echt een hele echte koppeling geweest tussen modelnaam en cilinderinhoud... 316tjes en 318tjes zijn heel lang 1900cc motoren geweest, de 320 is een hele periode een 2,2 geweest, de 323i is een gedowntunede 2500cc motor, etc etc...Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
De nieuwe 7-serie gaat helemaal nergens meer over, daar is de koppeling motorinhoud/modelnaam bijna helemaal losgelaten..
Groet,
Adwo
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: grote waarom....
Ha, die Drivers;
Die Beiers zijn de laatste jaren inderdaad goed de weg kwijt met hun modelbenamingen. Ik heb trouwens ook nooit begrepen waarom er nooit een 328ti of 330ti was. Of waarom er tot voor kort bij de 325i in de ene variant een 2,5 en in de andere een drielitermotor hing. Of waarom er momenteel wel een 540i touring- maar geen sedanversie is. Of wel een 125i coupe of cabrio, maar geen drie- of vijfdeurs hatchback (en vice versa met de 130i).
Die Beiers zijn de laatste jaren inderdaad goed de weg kwijt met hun modelbenamingen. Ik heb trouwens ook nooit begrepen waarom er nooit een 328ti of 330ti was. Of waarom er tot voor kort bij de 325i in de ene variant een 2,5 en in de andere een drielitermotor hing. Of waarom er momenteel wel een 540i touring- maar geen sedanversie is. Of wel een 125i coupe of cabrio, maar geen drie- of vijfdeurs hatchback (en vice versa met de 130i).

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: grote waarom....
"Daar kwam een NL budgetmodel bij de 315 en dat waren de eerste tekenen van een vreemde type aanduiding."
Ha, die Adwo;
Sterker nog; dat gebeurde al in '74 met de introductie van het benzinecrisismodel 1502.
Ha, die Adwo;
Sterker nog; dat gebeurde al in '74 met de introductie van het benzinecrisismodel 1502.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: grote waarom....
Steven heeft het antwoord reeds gegeven...Steven Nauta schreef:Uhm neehugo schreef:Hetzelfde met de 316 en de 318 modellen.Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
Echter, mijn vraag blijft onbeantwoord.
Toen de touring kwam gewoon tegelijk met de .28 motor. Vanaf 95 is de 325 er niet meer geweest, dat is de 328. Dat is het antwoord toch
E30 touring is tot '95 gebouwd voordat deze in datzelfde jaar opgevolgd werd door de E36 touring.
In '95 is de 325i vergroot naar 328i (2,5L opgeboord naar 2,8L: met nagenoeg hetzelfde vermogen (+1PK), maar met hoger koppel). Zo kwam er ruimte voor een model tussen de 320i en de 328i, dat is de 323i geworden. Zelfde inhoud als de 325i, hetzelfde koppel, echter verschillende vermogens: bij 323i teruggetuned: 323i 170PK/325i: 192PK.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: grote waarom....
Ik heb zelf nog een 1502 en een 2002 Tii gehad, dus ik weet het van vroeger wel... Maar ik doelde er meer op dat het niet iets van deze tijd is, maar toch al veel langer speelt.Harrie schreef:Youp, volgens mij toch wel hoor. Je vergeet een hele generatie. 316 318 320 en 323 de allereerste modellen. Daar kwam een NL budgetmodel bij de 315 en dat waren de eerste tekenen van een vreemde type aanduiding. Bij de 83 modellen werden het er al een paar meer, en daarna steeds meer.Youp schreef:Nee hoor, de nieuwe 750i heeft een 4,4 liter V8 twin turbo, waarmee hij weer net een streepje sneller is als de vorige 750i. Het zijn dus gewoon 750i prestaties. Er is sowieso nooit echt een hele echte koppeling geweest tussen modelnaam en cilinderinhoud... 316tjes en 318tjes zijn heel lang 1900cc motoren geweest, de 320 is een hele periode een 2,2 geweest, de 323i is een gedowntunede 2500cc motor, etc etc...Adwo schreef:Haha,
De 323i was een 2,5 liter, maar om de afstand tot de 328i goed in het modellenprogramma te laten terugkomen werd ie 3231 genoemd..
In de sedan was er eerst de 325i met 2,5 liter en later de 328i met 2,8 liter. Toen werd ook de touring geintroduceerd en kwam de 2,5 liter met 170 pk.
De nieuwe 7-serie gaat helemaal nergens meer over, daar is de koppeling motorinhoud/modelnaam bijna helemaal losgelaten..
Groet,
Adwo

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Re: grote waarom....
De modelnummers hebben in de eerste plaats als functie om aan te geven hoe hoog op de ladder een model in de serie valt. Vaak kan hiervoor de cylinderinhoud gebruikt worden, maar als deze niet representatief is voor de prestaties wordt een ander passend nummer gezocht. BMW doet dit al een hele tijd, bijvoorbeeld met de 745i uit begin jaren '80 die een 3,2 liter turbo had. Dit zorgt ervoor dat er eenvoudige modelnummers zonder allerlei toevoegingen gebruikt kunnen worden. 335i komt mijn inziens duidelijker over dan 330ti, 330si, 330i turbo of iets dergelijks.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Die Beiers zijn de laatste jaren inderdaad goed de weg kwijt met hun modelbenamingen. Ik heb trouwens ook nooit begrepen waarom er nooit een 328ti of 330ti was. Of waarom er tot voor kort bij de 325i in de ene variant een 2,5 en in de andere een drielitermotor hing. Of waarom er momenteel wel een 540i touring- maar geen sedanversie is. Of wel een 125i coupe of cabrio, maar geen drie- of vijfdeurs hatchback (en vice versa met de 130i).
Ik ben wel gecharmeerd van die eenvoudige nummers. Ik ben ook blij dat een diesel gewoon 'd' met een kleine letter heet en er geen onzinnige afkortingen worden gebruikt zoals 'HDI', 'CDI', 'CDTI', 'TDCI', 'i-DTEC' enz. Als een fabrikant binnen een serie niks anders heeft te bieden dan "HDI's", "CDI's", "TDCI's" enz. kun je net zo goed gewoon diesel noemen. BMW heeft dit goed begrepen en heeft de afkorting tds destijds geditched omdat het overbodig werd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: grote waarom....
Hansv (Hans van Velzen) schreef: Of wel een 125i coupe of cabrio, maar geen drie- of vijfdeurs hatchback (en vice versa met de 130i).
Dat lijkt inderdaad onlogisch, maar er zit wel een gedachte gang achter.
Velen kunnen zich het 130i vs 135i filmpje wel herinneren.. 135i voorop, vol op het gas en de 130i blijft gewoon in het kielzog hangen..
De 135i coupe zou namelijk niet zoveel sneller zijn dan een 130i coupe. Om de verkopen van de 135i niet te ondermijnen heeft BMW geen 265pk 130i coupe 3 liter er onder gezet, maar daar ipv een 3 liter met slechts 218pk genaamd 125i. De overstap van een 125i naar een 135i is daardoor ineens veel logischer, je krijgt er aanzienlijk meer power voor terug. Een 130i coupe zou de verkopen van een 135i kanabaliseren. Terwijl juist de 135i als topmodel is gepositioneerd.
Waarom dan wel een 3 liter met 265pk in de hatch.. ten eerste omdat die er natuurlijk eerder was dan de 3 liter turbo, maar bovenal, het publiek wat of een hatch zoekt of een coupe bijt mekaar niet. De hatchrijder zoekt gewoon de 3 danwel 5 deurs en de coupe is geen alternatief.. en hetzelfde geld voor de coupe rijder die kiest toch geen hatch.
-
- Berichten: 55146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: grote waarom....
Waarom spuiten ze in landen als Turkije/Griekenland etc bij de wasstraat gewoon het interieur mee met de hogedrukspuit? Nooit iets van begrepen....
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: grote waarom....
Knoflooksaus gemorst waarschijnlijk..Casper schreef:Waarom spuiten ze in landen als Turkije/Griekenland etc bij de wasstraat gewoon het interieur mee met de hogedrukspuit? Nooit iets van begrepen....


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Thomasss en 6 gasten