Geelhoed schreef:Een motorfiets is minder vervuilend dan een auto.
Ammefokkingnooitnie. De euro norm voor motoren (dus in amsolute gram per kilometer) is drie keer zo hoog als voor auto's.
En hoeveel zuiniger zijn ze? gemiddeld zit er in een auto 1.51 personen. En op een motor?
Heb nog nooit 1,51 personen in de auto zien zitten in de file
Beetje flauwe reactie misschien, maar wel de waarheid.
Motoren Euro 3, auto's Euro 4. Zit een factor 2 tussen voor CO, NOx en HC. Geen factor 3 dus. Geen norm voor PM.
Euro 5 is nagenoeg Euro 4 voor benzine, muv. PM. Motoren moeten binnenkort op Euro 4, dus geen verschil op CO, Nox en HC.
Motoren gebruiken (daadwerkelijk !!) tussen de 5-6 liter per 100km. Sommige auto's op papier ook, in de praktijk (files ??) nooit. Scooters gebruiken in regel onder de 5 liter per 100km, inclusief alles (stadverkeer etc.). CO2 uitstoot motoren is dus ook lager als van auto's.
Neem ik niet eens in beschouwing dat een motor minder belastend is voor de weg en dus onderhoud en reparatie van de wegen minder kost --> ook op die manier minder vervuilend.
Produceren motorfiets --> idem dito. Veel minder vervuilend dan een stinkende auto die 6-8x zo zwaar is.
Open maar een separaat topic hierover en hou je hier bezig met het verdedigen van het feilbare GPS voor km-heffing inclusief verborgen agenda in de plaats van tolwegen/-poorten op de belaste (dus verhoogde km-heffing) wegdelen.