jaydee schreef:SteV6 schreef:
Wat is er mis met de tolpoortjes zoals in Frankrijk en Italië?
Sluipverkeer.
In Frankrijk en Italië is het efficiënt om de tolweg te nemen: je rijdt een lange afstand over een goed onderhouden weg zonder oponthoud.
Hier in Nederland mag je betalen om aan te sluiten in de file (want die staat er toch wel zolang iedereen om 9:00 op kantoor moet zijn), dus is het een stuk prettiger om de snelweg te mijden en door het land te boemelen. Er zijn namelijk genoeg alternatieven voor de gemiddelde kippenstukjes, uitgezonderd een brug hier of daar. Binnendoor schiet het ook niet op, maar voor je gevoel rijdt het wel door. En de omwonenden maar klagen (vaak terecht).
Niet zo klein denken, kan best wel.
Londen heeft het ook voor elkaar gekregen, in scandinavië werkt het ook. Op de juiste plekken tolpoorten neerzetten, kentekenscanner erop + kastje in je auto (zoals in diverse andere eu-landen). Maakt niet uit dat je daar gescand wordt, je rijdt er sowieso toch woon-werk verkeer. Incidentele forensen gewoon betalen. Extra werkgelegenheid (tolhuisjes). Spitshefiing mogelijk, etc. Op relatief rustige plaatsen kun je dus alleen tijdens de spits laten betalen, daarbuiten vrije doorgang.
Systeem zal de eerste jaren aanpassingen vergen (nieuwe + verplaatsen tolpoorten, zie km-heffing Duitsland), maar km-heffing wordt niet voor niets gefaseerd ingevoerd, krijgt dezelfde kinderziektes.
Edit: Voor omwonenden een vignet, per gemeente verschillend zodat die daar kostenloos kunnen rijden. Frauderen niet mogelijk, aangezien het vignet per gemeente geldig is. Dit om vergroting van sluipverkeer te voorkomen.
Verder brandstofaccijns heffing als vervanging MRB, dus mensen die weinig rijden gaan erop vooruit en vice versa.
Onzin over benzine voor de motormaaier weglaten, gekleurde brandstof bestaat al decennia om onderscheid te kunnen maken bij steekproefcontrole en dat werkt ook.
Ben ik nog wat vergeten ??
Ja, dat zijn de geraamde kosten. Maar kan me niet voorstellen dat je dit niet kunt realiseren met de paar miljard die ervoor uitgetrokken is.