Bandenspanning? Camber?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Andry » 05 sep 2008, 18:04

Meer negatief camber geven zal dit probleem niet oplossen. Al zet je het camber op -2,5 graden of meer, dit beeld zal je weer hebben. In dit geval is de wang veel te slap. En een band monteren met een hogere wang maar met dezelfde slappe constructie van de wang geeft nog steeds hetzelfde beeld en krijg je er een minder scherp stuurgedrag en minder scherp weggedrag bij kado. Overigens wil meer negatief camber niet zeggen dat je altijd meer grip hebt in een bocht, sterker nog: in bepaalde bochten kan de grip sterk verminderen. Een Impreza is van nature een zwaar onderstuurd hok, waarbij de voorbanden het bijna altijd (te) zwaar hebben maar wat je met veel proberen en veranderen wel enorm kan reduceren. Denk ook aan de andere instellingen van de uitlijning. Zit er toevallig een in hoogte verstelbaar onderstel onder? Een RE050A gaat het op het circuit icm vrij stugge veer/demping/arb settings echt niet trekken, ze worden gigantisch overbelast, op straat was het al een probleem bij mij.

Overigens zijn de uitlijning en bandenkeus iets heel persoonlijks. M'n Evo is maandag nog iets (mm en tienden werk) aangepast qua uitlijning....

Een goed alternatief voor straat en licht circuitwerk vind ik UHP banden!

MX5T

Bericht door MX5T » 05 sep 2008, 18:10

Andry schreef:Overigens wil meer negatief camber niet zeggen dat je altijd meer grip hebt in een bocht, sterker nog: in bepaalde bochten kan de grip sterk verminderen.
Verklaar dit eens nader ?

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 05 sep 2008, 18:34

Andry schreef:Een Impreza is van nature een zwaar onderstuurd hok, waarbij de voorbanden het bijna altijd (te) zwaar hebben maar wat je met veel proberen en veranderen wel enorm kan reduceren. Denk ook aan de andere instellingen van de uitlijning.
Noem eens wat reduceer mogelijkheden Andry, en welke andere instellingen van de uitlijning moet ik dan aan denken?
Zit er toevallig een in hoogte verstelbaar onderstel onder?
Ja, Intrax HDA.
Een goed alternatief voor straat en licht circuitwerk vind ik UHP banden!
Zoals? :)

Gr Roel.

Andry

Bericht door Andry » 05 sep 2008, 19:50

@Dieseltoerist

Bij langzame bochten, daar waar er te weinig gewichtsverplaatsing is om het extra negatieve camber z'n werk goed te laten doen. Ik had -2 graden negatief op de vooras onder m'n Evo 6 en met rustig gebruik was het contactoppervlak van de banden op het wegdek veel te klein met zwaar onderstuur als gevolg. Hou ook rekening met een langere remweg, sneller blokkeren met hard remmen en een nerveuzer remgedrag.

@Roel

Wat je kan veranderen is de sporing voor en achter en het caster op de vooras. Let wel op dat het niet altijd een combinatie is. Zo kan de voorkant goed aanvoelen en de achterkant totaal niet, en dient dus de achterkant aangepast te worden. Afgelopen maandag is de sporing op de vooras 1mm versteld en het camber 0,2 graden. Het opspannen en uitslingeren van de apparatuur was meer werk :mrgreen: Maar het resultaat loog er niet om! Het zijn de kleine dingen die het doen :wink:

Wat ook goed werkt zijn braces, deze houden de wielstanden (veel) constanter en hardere onderstel rubbers. Zeker de subframes bij een Impreza zijn zeer zwak. Deep en ik hebben hier tijd in gestoken en we kwamen erachter dat bij een geringe belasting aan bijv. een wielgeleidingsarm de sporing al een paar millimeter veranderde. Dit was statisch geconstateerd, dynamisch komen er nog veel meer en andere krachten op. Ik reed oa. met 'T braces' onder m'n GTT (achterkant) puur om het subframe te verstevigen en deze gaven een veel beter en sneller reagerende, en lossere achterkant op. Een goede veer/demping setting, het totale bandenverhaal en uitlijning gaf mij een Impreza die m'n latere Evo 6 overtrof qua wegligging. Verschillende jongens hebben meegereden en kunnen dat beamen :wink: Overigens heeft me het 2 maanden gekost om dit op de rit te krijgen, waarbij bijna elk uur vrije tijd erin ging zitten.

Met oa. de rijhoogte kan je heel de balans van de auto en het reageren veranderen. 5 mm rijhoogte verschil op de voor- of achteras kan al een heel andere auto/weggedrag opleveren. Spring&dampingrates idem .Gewoon proberen.

Banden: de Falken RT 615 vind ik erg sterk, zowel onder m'n Impreza, Evo 6 en Evo 7. Het eerste wat ik doe is altijd gelijk deze banden monteren. Afgelopen maandag hebben ze geen krimp gegeven: veel grip, constant grip, geen overmatige slijtage, blijvend voorspelbaar. Maar of ze 1 volle dag knallen overleven denk ik niet, daarvoor zijn ze teveel straatgeoriënteerd.

Een goede komplete onderstelsetup vergt veel tijd (ook trial&error), maar is het zeker waard! Een kant en klare oplossing is er gewoon niet, is voor iedereen en elke auto anders :wink:

Maus

Bericht door Maus » 05 sep 2008, 22:16

Andry schreef:@Dieseltoerist

Bij langzame bochten, daar waar er te weinig gewichtsverplaatsing is om het extra negatieve camber z'n werk goed te laten doen. Ik had -2 graden negatief op de vooras onder m'n Evo 6 en met rustig gebruik was het contactoppervlak van de banden op het wegdek veel te klein met zwaar onderstuur als gevolg. Hou ook rekening met een langere remweg, sneller blokkeren met hard remmen en een nerveuzer remgedrag.
Hé... dit klinkt wel héél bekend. ;)
Dit wordt volgens mij wel iets minder als de bandjes er wat op ingesleten zijn.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 06 sep 2008, 21:06

Bedankt Andry ik ga je verhaal eens goed bestuderen, de achterkant stijver maken dmv braces had ik al van meerdere gehoord net als het doorlassen van het subframe achter.

Hier zie je die bewuste T braces toch?

Afbeelding

Gr Roel.

Andry

Bericht door Andry » 07 sep 2008, 00:42

Geen dank, yep klopt dat zijn ze. Standaard vanuit de fabriek zitten op de boutkop van de onderste geleidingsarm een rubberen dop: deze is er alleen voor bedoeld om schade te voorkomen als deze de brandsoftank raakt, een andere functie heeft ie niet. Het is dus een punt dat bekend is maar waarschijnlijk te kostbaar is om te herzien/modificeren. Het doorlassen van het subframe heeft zeker zin en bij de STI versie zit er zelfs nog een dikke brace in om het geheel stijver te maken. Monteer dan wel STI Gp N, Powerflex rubbers of een zgn. lock kit.

Btw. De constructie van de bevestiging van de achterste arb is ook prutswerk, oa. STI en Perrin hebben een kit ontwikkeld die het probleem ondervangt. Dit maakt dat de arb veel accurater en efficiënter z'n werk doet. De meeste winst kan je aan de achterkant halen bij een Impreza!

Succes.

wimprezawrx

Bericht door wimprezawrx » 11 sep 2008, 21:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:wink:

Andry

Bericht door Andry » 01 okt 2008, 21:14