Onderstel 130i
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
Onderstel 130i
Ik heb inmiddels echt wel genoeg van het M onderstel. Tis net een speedboot zo.
Zondag in Elmar zijn auto gereden en dit voelt zo veel beter aan, volledige controle. Lekker stug.
Nu wil ik voor rond de 1500 ex wat nieuws. Gebruik: Driften en trackdays.
De auto blijft ook nog voor daily verkeer. Andre raadt Bilstein B16 PSS9/10 aan.
Ik heb geen problemen met het inleveren van comfort.
Nog andere mensen met suggesties?
Proefrijden zit er niet in, daarom wil ik van zoveel mogelijk mensen een mening hebben.
Zondag in Elmar zijn auto gereden en dit voelt zo veel beter aan, volledige controle. Lekker stug.
Nu wil ik voor rond de 1500 ex wat nieuws. Gebruik: Driften en trackdays.
De auto blijft ook nog voor daily verkeer. Andre raadt Bilstein B16 PSS9/10 aan.
Ik heb geen problemen met het inleveren van comfort.
Nog andere mensen met suggesties?
Proefrijden zit er niet in, daarom wil ik van zoveel mogelijk mensen een mening hebben.
Laatst gewijzigd door René130i op 21 aug 2008, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Onderstel 130i
Voor dat geld heb je niet veel keus denk ik Maar een slechte keus is het vast niet
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
Is Intrax RS niet leverbaar voor die bedragen?
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
Daar is alleen de hoogte instelbaar meende ik. Bij billstein heb je de ingaande en uitgaande slag ook instelbaar voor dat geld.indobesar schreef:Is Intrax RS niet leverbaar voor die bedragen?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Onderstel 130i
ast sportline II volgens mijn nog geen 2k inclusief montage.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Onderstel 130i
Aangezien je wil driften en circuits wil rijden zou ik een hardheidverstelling willen voor zowel de ingaande als de uitgaande slag. Is lekker makkelijk, bij normaal rijden stel je hem neutraal af. Ga je driften draai je achter de ingaande slag op voor meer overstuur. Samen met een set driftbanden gaat hij dan prima dwars.
Denk ook PSS9. Heb je een single click verstelling voor zowel de ingaande als uitgaande slag. MAW simpel en doeltreffend. Nadeel vind ik dat het geen RVS dempers waren (tenminste niet de laatste keer dat ik ze in mijn handen had) en dat ze dus vast gaan zitten na een tijdje.
KW variant 3. Heb je ongeveer dezelfde versterktes als bij PSS9. Demping is dan apart compressie en rebound verstelbaar mocht je daar behoefte aan hebben. Ook kan je er een Inox versie van krijgen dus veel minder last van vastrotten.
Ik heb zelf Eibach dempers onder de rode M3 samen met Eibach stabi's. Rijd ook goed maar je mist dan wel de verstelling op je dempers. Dempt goed maar niet springerig, zolang je in het midden van het stelbereik blijft en niet te laag gaat. Veersterktes zijn verder gelijk aan die van PSS9. Het enige wat ik van die set vind is dat het kwalitatief iets beter in elkaar lijkt te steken. Sowieso zijn de dempers RVS, 3 jaar later en 50K later zijn ze nog bijna als nieuw en gewoon te verstellen. De montagepunten aan de fusee lijken wel bestand tegen rally cross, ik vind het er veel meer solide uit zien als die van PSS9. Lijkt meer op de Intrax race dempers die onder mijn andere auto gaan.
AST Sportline I is grotendeels te vergelijken met PSS9. Dan heb je ook nog sportline II, die hebben oa 46mm zuigers ipv 22mm, daardoor zijn ze beter geschikt voor toepassingen met zwaardere veren. Alleen weet ik niet of ze dat al leveren voor 1 series.
Je hebt nog een aantal entry level competitie sets, voornamelijk voor de hobby racerij. Maar die zijn wel alweer een stukje harder afgeveerd als de gewone setjes ala KW3 en PSS9, denk zo'n 50% tot 70% harder als de straat sets. Dat zijn ook meer veersterktes voor semi slicks.
Zo heb je KW Clubsport. Sterker als normaal straat, met veren rond de 110-120 N/mm. Ik zou daar zelf al niet mee over straat gaan rijden eigenlijk. Wel ingaande en uitgaande slag apart verstelbaar en word geleverd met solide topmounts.
Dan heb je ook nog de H&R Clubsportkit, dat is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal alleen heb je dan geen verstelbare demping.
1 van die 2 sets kan misschien net met je budget maar ik dacht dat ze rond de 2000 zaten.
Wat ik die PM ook al zei, ga je naar Intrax 1K2 oid dan ben je gewoon niet klaar voor 1500 euro en ook niet voor 3000 euro. Plus dat je nog iets anders onthouden moet. Als je de overstap maakt naar hele precieze race dempers zoals Intrax 1K2 dan ben je er niet alleen met de demper zelf. Je verpest een groot deel van het potentieel van zo'n demper als je gewone topmounts blijft gebruiken bijvoorbeeld. Meestal ga ja dan direct naar staal en ik weet niet of je daar wel op zit te wachten. Plus een groot deel hangt af van de manier waarop je zo'n auto uitlijnt en de demper afsteld. Dus in laten bouwen bij Intrax zelf is wel het beste en daar zit hem ook een deel van de hogere prijs in. Bij een wegauto blijft het toch altijd een compromis. Als het je om tienden van seconden gaat dan is zo'n onderstel absoluut de moeite maar voor driften en af en toe een circuitdag is het misschien overkill
Denk ook PSS9. Heb je een single click verstelling voor zowel de ingaande als uitgaande slag. MAW simpel en doeltreffend. Nadeel vind ik dat het geen RVS dempers waren (tenminste niet de laatste keer dat ik ze in mijn handen had) en dat ze dus vast gaan zitten na een tijdje.
KW variant 3. Heb je ongeveer dezelfde versterktes als bij PSS9. Demping is dan apart compressie en rebound verstelbaar mocht je daar behoefte aan hebben. Ook kan je er een Inox versie van krijgen dus veel minder last van vastrotten.
Ik heb zelf Eibach dempers onder de rode M3 samen met Eibach stabi's. Rijd ook goed maar je mist dan wel de verstelling op je dempers. Dempt goed maar niet springerig, zolang je in het midden van het stelbereik blijft en niet te laag gaat. Veersterktes zijn verder gelijk aan die van PSS9. Het enige wat ik van die set vind is dat het kwalitatief iets beter in elkaar lijkt te steken. Sowieso zijn de dempers RVS, 3 jaar later en 50K later zijn ze nog bijna als nieuw en gewoon te verstellen. De montagepunten aan de fusee lijken wel bestand tegen rally cross, ik vind het er veel meer solide uit zien als die van PSS9. Lijkt meer op de Intrax race dempers die onder mijn andere auto gaan.
AST Sportline I is grotendeels te vergelijken met PSS9. Dan heb je ook nog sportline II, die hebben oa 46mm zuigers ipv 22mm, daardoor zijn ze beter geschikt voor toepassingen met zwaardere veren. Alleen weet ik niet of ze dat al leveren voor 1 series.
Je hebt nog een aantal entry level competitie sets, voornamelijk voor de hobby racerij. Maar die zijn wel alweer een stukje harder afgeveerd als de gewone setjes ala KW3 en PSS9, denk zo'n 50% tot 70% harder als de straat sets. Dat zijn ook meer veersterktes voor semi slicks.
Zo heb je KW Clubsport. Sterker als normaal straat, met veren rond de 110-120 N/mm. Ik zou daar zelf al niet mee over straat gaan rijden eigenlijk. Wel ingaande en uitgaande slag apart verstelbaar en word geleverd met solide topmounts.
Dan heb je ook nog de H&R Clubsportkit, dat is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal alleen heb je dan geen verstelbare demping.
1 van die 2 sets kan misschien net met je budget maar ik dacht dat ze rond de 2000 zaten.
Wat ik die PM ook al zei, ga je naar Intrax 1K2 oid dan ben je gewoon niet klaar voor 1500 euro en ook niet voor 3000 euro. Plus dat je nog iets anders onthouden moet. Als je de overstap maakt naar hele precieze race dempers zoals Intrax 1K2 dan ben je er niet alleen met de demper zelf. Je verpest een groot deel van het potentieel van zo'n demper als je gewone topmounts blijft gebruiken bijvoorbeeld. Meestal ga ja dan direct naar staal en ik weet niet of je daar wel op zit te wachten. Plus een groot deel hangt af van de manier waarop je zo'n auto uitlijnt en de demper afsteld. Dus in laten bouwen bij Intrax zelf is wel het beste en daar zit hem ook een deel van de hogere prijs in. Bij een wegauto blijft het toch altijd een compromis. Als het je om tienden van seconden gaat dan is zo'n onderstel absoluut de moeite maar voor driften en af en toe een circuitdag is het misschien overkill
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
Daar is de wandelende Encyclopedie weer...
Goede post!
Goede post!
- Erik
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Locatie: NL centraal
Re: Onderstel 130i
Ik rijdt naar volle tevredenheid met Intrax HDA
Is ietsje duurder dan je budget (geloof ik)
Vooral het vogelen met de demping blijft leuk
E
Is ietsje duurder dan je budget (geloof ik)
Vooral het vogelen met de demping blijft leuk
E
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Onderstel 130i
Een duidelijke post van Bert..
Ik rij met een intrax RSA set incl. camberplates tevens zijn de veertorens op hun aanraden versterkt met een 5mm plaat.
De montage viel alleen een beetje tegen, omdat ik de wagen niet uitgelijnd terug kreeg. Ze hadden wel netjes de uitlijngegevens doorgegeven, maar de lokale bandenservice wist niet echt raad met de camberplates.
inmiddels is de set wel een keer terug geweest voor een iets lichtere veersterkte en voor mijn gevoel is de wagen kwa onderstel af.
Ik rij met een intrax RSA set incl. camberplates tevens zijn de veertorens op hun aanraden versterkt met een 5mm plaat.
De montage viel alleen een beetje tegen, omdat ik de wagen niet uitgelijnd terug kreeg. Ze hadden wel netjes de uitlijngegevens doorgegeven, maar de lokale bandenservice wist niet echt raad met de camberplates.
inmiddels is de set wel een keer terug geweest voor een iets lichtere veersterkte en voor mijn gevoel is de wagen kwa onderstel af.
-
- Berichten: 11237
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Onderstel 130i
misschien moet je zo n eibach set nemen. Die bert snap het wel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Onderstel 130i
Nou als je zag hoe mijn auto drift Het enige wat ik op die set mis is verstelbare demping. Die was out of the box wel oke maar omdat er ook dikkere stabi's op zitten zou die van mij nu wel iets hoger mogen.
Als je naar de straat/sport setjes van de populaire merken kijkt, Bilstein, KW, Eibach, H&R enz dan denk ik dat het niet superveel uitmaakt. Het zit hem alleen in de kleine verschillen, wel of geen RVS, wel of geen verstelbare dempers. Qua rijgedrag doet het allemaal niet zo veel voor elkaar onder. Balans is een kwestie van hoe je het instelt.
Als je naar de straat/sport setjes van de populaire merken kijkt, Bilstein, KW, Eibach, H&R enz dan denk ik dat het niet superveel uitmaakt. Het zit hem alleen in de kleine verschillen, wel of geen RVS, wel of geen verstelbare dempers. Qua rijgedrag doet het allemaal niet zo veel voor elkaar onder. Balans is een kwestie van hoe je het instelt.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Onderstel 130i
Rico schreef:
Toch valt me na een paar dagen rijden nog een ander nadeel op. Voor mij bekend nadeel omdat de eerste 130i precies hetzelfde aanvoelt, namelijk het onderstel. Het M onderstel voelt hard aan, maar dat is het minste, vooral bij wat onregelmatig verlopend wegdek voelt het onderstel minder vertrouwd aan.. in vergelijk tot het M3 onderstel, maar ook en dat vind ik opmerkelijk in vergelijk tot het e90 325i M sportonderstel. Die laatste absorberen de hobbeltjes en bobbeltjes veel en veel beter/smoother.. de 130i lijkt wat te dansen/deinen door de katapult achtige uitgaande slag van de dempers. Groot verschil tussen de 325i en 130i. En dan is op dit punt de 130i in het nadeel.
Een harder of sportiever onderstel zou ik niet willen, wel een onderstel waar meer rust in zit en vooral belangrijk stabieler aanvoelt op minder glad wegdek. Over het onderstel zal ik straks verder gaan in het onderstel draadje van Rene130i
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Onderstel 130i
Rico voor wat jij zil zou ik gewoon Bilstein B8 dempers pakken denk ik. Als je niet blij word van hobbelige wegen dan moet je helemaal niet aan schroefsets beginnen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Onderstel 130i
Im mijn auto draadje opperde Andre al om 135i dempers te nemen met eibach veren, dit gaan we dus ook doen..
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Onderstel 130i
Eerst leren rijden jongens en dan pas aan onderstelvervanging beginnen
- Niels
- Berichten: 22272
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Onderstel 130i
Ik heb ook Bilstein B8 onder de Golf maar voor alledag vind ik dit persoonlijk te stug :!:
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Onderstel 130i
Ik vraag me eigenlijk al een lange tijd af. IK heb onder de E34 Bilstein B12, dus B8 dempers met Eibach veren. Ik vind het een perfecte set voor 800 eu maar voor 1400 eu verwacht ik iets wat echt nog wel wat beter is. Ruben heeft volgens mij dit setje ook op zijn 130i welke voorheen een standaard (m) onderstel had. Hij vertelde mij dat de B12 echt significant veel beter is dan de standaard (m) dempers. Ik vraag mij dan af, hoe ruk is die standaard meuk wel niet ?
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
Bij aanschaf van een nieuw onderstel moet je je eerst afvragen of je de man er naar bent om het uiterste er uit te halen. Of te wel: ga je het ook echt kompleet naar je zin in en afstellen? In de afgelopen 2 jaar heb ik zeker 15 onderstellen verkocht van diverse merken. Kompleet instelbare zoals het PSS9 en de KW3, maar ook sets zoals dat van H&R. Voor veruit de meeste mensen is een niet instelbaar onderstel een veel betere optie. Is wellicht nooit het optimale, maar er zijn slechts weinige die dat er uit gaan halen. Voor een STI ben ik twee dagen op de Nordschleife aan het afstellen geweest.
- Arthur
- Berichten: 39842
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Onderstel 130i
Eens.
Daarom lijkt mij de optie Andre/Rico ook interessant.
Wel een verbetering (ff afwachten natuurlijk) maar geen geneuzel met allerlei afstellingen.
Dat heeft mijn gebruik ook niet nodig
Daarom lijkt mij de optie Andre/Rico ook interessant.
Wel een verbetering (ff afwachten natuurlijk) maar geen geneuzel met allerlei afstellingen.
Dat heeft mijn gebruik ook niet nodig
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
Hier hebben meerdere mensen mij op gewezen. Ik vind het echter wel eens tijd om me hierin te verdiepen. En de verschillen aan te voelen.Dick Hoekendijk schreef:Bij aanschaf van een nieuw onderstel moet je je eerst afvragen of je de man er naar bent om het uiterste er uit te halen. Of te wel: ga je het ook echt kompleet naar je zin in en afstellen? In de afgelopen 2 jaar heb ik zeker 15 onderstellen verkocht van diverse merken. Kompleet instelbare zoals het PSS9 en de KW3, maar ook sets zoals dat van H&R. Voor veruit de meeste mensen is een niet instelbaar onderstel een veel betere optie. Is wellicht nooit het optimale, maar er zijn slechts weinige die dat er uit gaan halen. Voor een STI ben ik twee dagen op de Nordschleife aan het afstellen geweest.
Knot: wake up
- Miesjel
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: Onderstel 130i
Ik ben persoonlijk van mening dat men vaak sneller wordt/rondrijd doordat het vertrouwen in de auto toeneemt na onderstelaanpassingen. De auto hoeft niet per definitie sneller te zijn/worden door een stel andere schokdempers, het zit vaak tussen de oren.
Of zie ik dat verkeerd ?
@bmw brigade : is camber/caster verstelbaar op een 130i met standaard onderstel ?
@knot :
Of zie ik dat verkeerd ?
@bmw brigade : is camber/caster verstelbaar op een 130i met standaard onderstel ?
@knot :
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Onderstel 130i
René130i schreef:Hier hebben meerdere mensen mij op gewezen. Ik vind het echter wel eens tijd om me hierin te verdiepen. En de verschillen aan te voelen.Dick Hoekendijk schreef:Bij aanschaf van een nieuw onderstel moet je je eerst afvragen of je de man er naar bent om het uiterste er uit te halen. Of te wel: ga je het ook echt kompleet naar je zin in en afstellen? In de afgelopen 2 jaar heb ik zeker 15 onderstellen verkocht van diverse merken. Kompleet instelbare zoals het PSS9 en de KW3, maar ook sets zoals dat van H&R. Voor veruit de meeste mensen is een niet instelbaar onderstel een veel betere optie. Is wellicht nooit het optimale, maar er zijn slechts weinige die dat er uit gaan halen. Voor een STI ben ik twee dagen op de Nordschleife aan het afstellen geweest.
Knot: wake up
Knot heeft zeker wel een punt. Eerst je wagen leren kennen met standaard onderstel, helemaal bij moderne wagens en dan indien gewenst overstappen op leuker spul. Ik wilde op de C30 op een gegeven moment ook B6 setje zetten maar als je 'om' de flaws in het onderstel heen rijdt kom je er achter dat je eigenlijk best wel heel veel lol kan hebben ondanks de makken.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Contacteer:
Re: Onderstel 130i
imo niet bij mij van toepassing
Sowieso vind ik 't niet kloppen. Waarom eerst je wagen leren kennen met het std onderstel? Ook al doe je het direct na aanschaf, dan leer je gewoon een andere auto kennen. Of stel je koopt een GT3 ipv een 130i...
Sowieso vind ik 't niet kloppen. Waarom eerst je wagen leren kennen met het std onderstel? Ook al doe je het direct na aanschaf, dan leer je gewoon een andere auto kennen. Of stel je koopt een GT3 ipv een 130i...
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Onderstel 130i
Waarschijnlijk omdat je anders niet weet wat je nou eigenlijk verbeteren wil en waar je problemen zitten. De meeste mensen volgen de trial and error methode bij onderstelafstellingen. Dus je hebt een probleem, lost dat op. Daar komt meestal weer een nieuw probleem uit, los dat op enz. Totdat je op een gegeven moment op een compromis komt waar je mee kunt leven en daar laten de meesten het bij.
Ik ben het ook wel met Dick eens dat de meesten een hoop verstelling hebben maar er niet uithalen wat er in zit. Sowieso weten de meesten niet wat er precies gebeurd als je iets versteld en vaak ook niet wat het gevolg daar van is, of wat de totale mogelijkheden van zo'n systeem zijn. Het zijn niet alleen de stelknopjes voor demping, maar denk ook aan je hoogteverstelling, die een grote invloed heeft op je cambercurves, je verhoudingen tussen ingaande en uitgaande veerweg en dat soort dingen. Plus dan kom je ook met je uitlijnsettings, elke auto met een aftermarket verlaagd onderstel heeft in feite andere uitlijnwaarden nodig. Je kan auto's op meerdere manieren uitbalanceren maar niet alle manieren zijn even snel.
Kom je op de statement van Michel, vertrouwen en gevoel. Dat zijn inderdaad hele belangrijke zaken. Al is je auto nog pijlsnel, als je er met zo'n setup niet 100% mee durft te rijden dan helpt dat niet.
Bij een racewagen word er maar naar 1 ding gekeken, hoe krijg je de snelste tijd op de klok. Ga je zoals Rene met een straatauto in de weer dan zal het de meesten een zorg zijn wat voor tijden zo'n auto rijd, hoeveel G je in een bocht hebt en al dat soort dingen. Uiteindelijk komt het er meestal gewoon op neer, heb je er met een aftermarket onderstel veel meer plezier van. Zo ja dan is het 1500 euro goed besteed zou ik denken
Ik ben het ook wel met Dick eens dat de meesten een hoop verstelling hebben maar er niet uithalen wat er in zit. Sowieso weten de meesten niet wat er precies gebeurd als je iets versteld en vaak ook niet wat het gevolg daar van is, of wat de totale mogelijkheden van zo'n systeem zijn. Het zijn niet alleen de stelknopjes voor demping, maar denk ook aan je hoogteverstelling, die een grote invloed heeft op je cambercurves, je verhoudingen tussen ingaande en uitgaande veerweg en dat soort dingen. Plus dan kom je ook met je uitlijnsettings, elke auto met een aftermarket verlaagd onderstel heeft in feite andere uitlijnwaarden nodig. Je kan auto's op meerdere manieren uitbalanceren maar niet alle manieren zijn even snel.
Kom je op de statement van Michel, vertrouwen en gevoel. Dat zijn inderdaad hele belangrijke zaken. Al is je auto nog pijlsnel, als je er met zo'n setup niet 100% mee durft te rijden dan helpt dat niet.
Bij een racewagen word er maar naar 1 ding gekeken, hoe krijg je de snelste tijd op de klok. Ga je zoals Rene met een straatauto in de weer dan zal het de meesten een zorg zijn wat voor tijden zo'n auto rijd, hoeveel G je in een bocht hebt en al dat soort dingen. Uiteindelijk komt het er meestal gewoon op neer, heb je er met een aftermarket onderstel veel meer plezier van. Zo ja dan is het 1500 euro goed besteed zou ik denken