Bavaria City, Racing?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 17 aug 2008, 21:17

Ik ben er vandaag even geweest.

In het begin viel het tegen, het duurde erg lang voordat er weer een auto langs kwam. Dus maar even wat rond gelopen en terrasje gepakt op de Coolsingel.

Driften op het Hofplein was spectaculair, die E30 wat een geluid.

Wij hadden de auto achter de Coolsingel geparkeerd in een parkeergarage 1 minuut lopen, heb geen zin aan een P+R terrein en vervolgens met de trein naar het centrum.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2008, 11:53

Ben er nog nooit geweest dus echt goed oordelen kan ik wellicht niet, maar ik zie de lol niet helemaal van zo'n evenement. Één keer was leuk en origineel maar om zoiets nou elk jaar te doen...het nieuwe is er allang af. Leuk om eens een F1 auto voorbij te zien/horen komen maar dat gedoe met die eeuwige donuts geloof ik wel. Verder heeft het al helemaal niets met City Racing te maken en het bijprogramma met bijvoorbeeld Seat's WTCC auto is al helemaal weinig boeiend. Naar een show van een FWD aangedreven Seat Leon kijken is even spannend als gras te zien groeien. :) Ben een grote raceliefhebber en gek op snelle auto's maar dit soort dingen boeien me niet bepaald.

Maar ik hoop dat iedereen zich vermaakt heeft die er was. :wink:

Roy

Bericht door Roy » 18 aug 2008, 13:04

Helemaal mee eens Wouter. Dan zie je bijvoorbeeld Coronel even een burnout trekken met zn voorbandjes, vind ik toch niet zo spannend. Hetzelfde overigens met de Formule 1 donuts. Als ik het op tv zie, denk ik elke keer weer van "tsja, 1x leuk maar 600x op dezelfde plekken een rondje draaien wat je ook in een BMW'tje neer zet.."

xena

Bericht door xena » 18 aug 2008, 17:04

Ik ben gisteren wel even wezen kijken in Rotterdam. Ik heb het idee dat heel veel jongens hier vergeten dat er ook nog mensen bestaan die niet zo bekend zijn met de autosport of zelf een snelle wagen bezitten waarmee ze een trackday doen. :wink: Jullie beleven een event gewoon anders en verwachten misschien iets meer van zo'n evenement dan de gemiddelde bezoeker.
Een F1 wagen die vol door de straten gaat mij trouwens nooit vervelen ook al komt hij voor de 10e x voorbij knallen. 8) Wat een gejank tussen de hoge gebouwen....tuurlijk zitten er een paar mindere demo's in verwerkt, maar dat mag de pret toch niet drukken. Je staat immers gratis langs de kant te kijken.

Ook was het weer een spectakel (zo niet het hoogtepunt) om de driftwagens te zien sliden en burnen over het Hofplein. Het is toch een uniek stukje autosport midden in de Rotterdamse binnenstad.

Ik moet wel zeggen dat we soms erg lang moesten wachten voordat er weer een wagen voorbij kwam. Dit had kwa organisatie wel een stukje beter gekunt. En tsja de tribuneprijzen... zolang het gratis bezoeken een mogelijkheid is ga ik niet betalen. En besluiten ze volgend jaar om er een betaald evenement van te maken is er een grote kans dat ik niet meer ga. Maar ik vind dat we nu toch niet te kritisch mogen zijn over een event wat gratis toegankelijk is waar je zoveel spectakel kunt zien. 8)

Luuk

Bericht door Luuk » 18 aug 2008, 17:31

Gisteren een prima dagje gehad! Na even geduld hebben, stond ik net na de bocht bij de kubuswoningen, op zo'n 2,5 meter afstand van de baan. 8) Hier is een compilatiefilmpje van me te vinden, en hier wat foto's :P :

[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1825.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1823.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1816.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1785.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1770.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1764.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... C_1742.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... 1759-1.jpg[/img]
[img:800:536]http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... 1738-1.jpg[/img]

Dexter

Bericht door Dexter » 19 aug 2008, 09:36

xena schreef:Ik ben gisteren wel even wezen kijken in Rotterdam. Ik heb het idee dat heel veel jongens hier vergeten dat er ook nog mensen bestaan die niet zo bekend zijn met de autosport of zelf een snelle wagen bezitten waarmee ze een trackday doen. :wink: Jullie beleven een event gewoon anders en verwachten misschien iets meer van zo'n evenement dan de gemiddelde bezoeker.
Een F1 wagen die vol door de straten gaat mij trouwens nooit vervelen ook al komt hij voor de 10e x voorbij knallen. 8) Wat een gejank tussen de hoge gebouwen....tuurlijk zitten er een paar mindere demo's in verwerkt, maar dat mag de pret toch niet drukken. Je staat immers gratis langs de kant te kijken.

Ook was het weer een spektakel (zo niet het hoogtepunt) om de driftwagens te zien sliden en burnen over het Hofplein. Het is toch een uniek stukje autosport midden in de Rotterdamse binnenstad.

Ik moet wel zeggen dat we soms erg lang moesten wachten voordat er weer een wagen voorbij kwam. Dit had kwa organisatie wel een stukje beter gekunt. En tsja de tribuneprijzen... zolang het gratis bezoeken een mogelijkheid is ga ik niet betalen. En besluiten ze volgend jaar om er een betaald evenement van te maken is er een grote kans dat ik niet meer ga. Maar ik vind dat we nu toch niet te kritisch mogen zijn over een event wat gratis toegankelijk is waar je zoveel spektakel kunt zien. 8)
Xena, ik twijfel er niet aan dat je een leuke dag gehad hebt.
Dit soort van auto's zijn altijd leuk om te zien én te horen.
Maar mijn kritiek is op andere zaken gebaseerd dan wat jij schrijft.

Ik ben zo kritisch ben omdat het evenement aan het publiek 'verkocht' wordt als een Autosport evenement.
Sport is het alleen als er een competitie-element in zit en dat is hier niet het geval.
Dit is een hele dure/exclusieve sjonnieparade waarin iedere deelnemer mag laten zien hoe stoer zijn auto is. Lekker burnouts maken en donuts draaien want dat is zo stoer.....:?
Hoe competitief de auto is t.o.v zijn concurrenten is hier van geen enkel belang, netzomin als de bekwaamheid van de coureur achter het stuur.
Spektakel, stoerheid en patsen op een paar vierkante meter is waar het hier om draait.....niks mis mee maar duidelijk niet mijn ding.
En het bovenstaande geldt dus ook voor de F1 auto's.
Die zie ik liever op het circuit tegen elkaar racen dan hier op de Coolsingel het 'semi rallycircuit' nemen en hun obligate donuts draaien.
(Overigens worden die F1 auto's dan ook weer bestuurd door coureurs die in de nadagen van hun carriëre zitten, heel graag in de F1 willen, of als testrijder gewoon op moeten komen draven. Ik zie dit mannen als Hamilton of Raikkonen niet doen.)

Het 'The Fast en the Furious' gehalte is hoog en spreekt een hele grote groep mensen aan die je waarschijnlijk normaal niet op een circuit zou zien.
Maar omdat echte autosport in Nederland steeds moelijker te bedrijven is vanwege allerlei milieuregels (vooral qua geluid) is dit dus alweer een nieuwe weg die zal worden gevolgd.
Naast de al wat langer bestaande weg van het georganiseerde 'autosport' publieksevenement zoals bijvoorbeeld Viva Italia!en het Duitse/Japanse Autosportfestival.
Ik ken dit verschijnsel al sinds Ronald van den Broek en zijn vader het nog met hun eigen organisatiebureautje (VDB Events) deden vanuit Hoeven en ze maar wat blij waren met elke merkenclub die wilde komen op hun 'evenementen'. Toegangsgeld betalen was voor de deelnemers toen niet nodig.
Nadat ze daar wat succes mee kregen en ze waren begonnen met Automaxx Magazine om, naast de merkenclubs, ook de Nederlandse 'tuningscene' binnen te krijgen en tegelijkertijd nog wat extra zelfgemaakte media-aandacht te genereren, begon het pas goed te lopen en werd er steeds meer geld verdiend. En ook de deelnemende merkenclubs moesten gaan betalen voor de entree.
De overname van hun VDB events en VDB Media door de Telegraaf groep en de oprichting van 402events.com stuwde het succes nog verder omhoog en gaf ons naast de bestaande evenementen bijvoorbeeld de Autovisie Time Attack waar gelukkig wél een competitie-element is ingebouwd
En op dit punt is het zover dat deelnemers én publiek bij een aantal evenementen betalen om mee te kunnen doen of om erbij te kunnen zijn.

Wat mij nu zo dwars zit is dat het grote publiek in Nederland langzaamaan het idee begint te krijgen dat dit soort van evenementen (Bavaria City Racing en Autosportfestivals) onder de noemer autosport valt.
De echte autosport in Nederland sterft op deze manier een zachte dood en wordt langzaam maar zeker overwoekerd door dit soort van rommel, waarmee vaak op slinkse wijze allerlei milieuregels en eisen kunnen worden ontweken en waarmee ook nog eens dik geld wordt verdiend.
Nog erger is dat diezelfde autosport volop meewerkt aan hun eigen teloorgang omdat je op zo'n dag natuurlijk wél gezien moet worden om erbij te horen.

Voor je het weet is over 10 jaar de echte autosport in Nederland voor het grootste deel vervangen door dit soort van pulpevenementen waar het grote publiek wel op afkomt, terwijl er voor de echte autosport evenementen nauwelijks nog belangstelling is evenmin als ruimte in dit land vanwege de vele milieuregels en eisen.
Gelukkig zijn er dan altijd nog de DF trackdays, de CBR (op afgesloten circuit dan wel) de DF Time Attack en wat dies meer zij........:wink:

Zo, en dan nu jullie mening graag....... :twisted:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 aug 2008, 10:15

Ik vind dat nogal zwartkijken Dex, eerlijk gezegd. De autosport in NL is op dit moment op volle toeren aan het draaien. We hebben dan weliswaar geen echte koningsklasse op dit moment, maar die komt er volgend jaar zeker aan met de GT4. Dat zal volgens mij zelfs een beetje het DUTCH/DTCC overklassen. Niet qua innovaties in de auto's, maar wel qua spectakel en diversiteit aan rijders en auto's. Maar goed, ook nu zijn er al prachtige evenementen, die vaak ook veel toeschouwers trekken. Autosport leeft al jaren in Nederland en als je ook ziet dat er 500.000 toeschouwers naar Rotterdam komen (meer dan de Red Bull Air Race), dan zie je dat 't leeft. Ik heb een korte tijd in R'dam gewoond en vond één van de absolute pluspunten van de stad, dat ze zoveel gratis evenementen organiseren. Ook nadien ben ik er nog een paar keer teruggeweest. Tiesto live bij de Erasmusbrug (beter bekend door 't containerincident...) zorgde voor honderdduizenden mensen op de kades, supervet!
De Volvo Ocean Race, erg cool. Ook dat Rally evenement van Biesheuvel is altijd erg gaaf. Alle evenementen van Red Bull, ook die met de 'te land ter zee en in de lucht' achtige dingen. In zo'n ENORME ZEIKCULTUUR als die van Nederland, is het gewoon gaaf dat dat soort dingen kunnen en mogen. Zo ook de Bavaria City 'Race'. Tja, what's in a name. Bier en autoracen kan nooit goed gaan. Dat 't om Malt bier gaat staat nergens, maar kennelijk doet niemand er moeilijk over. Eindelijk geen gezeik. En wat gaan we hier op Driving Fun doen als er een paar auto's vol door de bebouwde stadskern van Rotterdam rijden, dan gaan we KLAGEN! Omgekeerde wereld. Get a life denk ik dan. Sorry hoor, maar we hebben als autosporters en autoliefhebbers al zoveel gezeik met gemeenten, geluidsreducties, milieuwetgevingen, en klagende burgers, dat we gewoon ronduit blij moeten zijn dat 't kan. En ik denk dat 't niet van invloed is op andere autosportevenement. Integendeel. Al die 500.000 mensen zijn een deel van het tv-kijkend publiek tijdens F1 en andere races. Een deel van die toeschouwers gaat wellicht ook naar de 'echte' evenementen, zoals de F1 op Spa, of het DTM op Zandvoort. Schaar ze niet allemaal over 1 kam door te zeggen dat 't sjonnies zijn. Kimi Raikkonen is ook een sjonnie (al zal er vast een andere finse term voor zijn), maar hij rijdt wel F1!

Mij trekt 't BCR evenement in Rotterdam persoonlijk ook niet echt, maar ik ga niet zover om nou te zeggen dat 't andere autosportevenementen in kwaad daglicht zegt. Dat geloof ik gewoon niet. De kwaliteit zou een stuk omhoog kunnen van het BCR als ik het zo hoor. Meer auto's ivm minder wachttijden, misschien een demonstratierace (dat is nog steeds geen race). Zo'n organisatie is ook zoekende naar een goede vorm, en wellicht zijn 't inderdaad geldwolven en interesseert 't ze verder niet (André geeft duidelijk aan hoe ze werken...), maar toch zijn die 500.000 bezoekers er grotendeels blij mee.

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2008, 10:31

Wat ik me altijd afvraag, hoe "meten" ze 500000 gratis bezoekers ?

Hoe schat men dat in ?

Andre

Bericht door Andre » 19 aug 2008, 11:27

500.000.

Werp eens blik over de tribune van zandvoort bij een dutch power pack race. Je kan ze gewoon gaan tellen hoeveel er op de tribune zitten.

Ik ben het volledig met dex eens. Maak er een sjonnie evenement van druk wat race auto s erbij en wat namen en wat bavaria tentjes. En er komen 500.000 bezoekers op af.

Rizla racing days is een evenement waar toch altijd wel bezoekers op af komen. Dit jaar 50.000 en zelfs dat is al uniek. Maar staat in de schaduw van BCR. En ook biertentjes.

Racen intresseert de gemiddelde nederlander zich niet voor. Wel voor BAVARIA en iets minder voor city racing. Ik ben er nog nooit geweest maar ik kan me zo voorstellen dat er een bavaria tent op elke hoek van de straat bevindt.

TT assen is toch eigenlijk ook zo. Onder het mom van een race evement mogen ze vrij van de vrouw en hebben we een lekker zuip festijn. Bij de TT in assen liggen ze gewoon op de heuvels hun roes uit te slapen ze hebben geen wiel van een race motor gezien.

Is toch eigenlijk het zelde als met het nederlands elftal. Als er in zwitserland geen bier te verkrijgen was maar alleen frisdrank hoeveel mensen zouden dan daar op plein rondlopen?

Je hebt echte liefhebbers van (auto) sport maar daar pak je niet de massa mee.

Ik sprak laatst met iemand van heineken. Die zijn gek op sport evenementen. Er gaan tank auto s vol bier heen. Die tankauto s die je normaal bij een pompstation ziet zitten vol met bier. Meer van dit soort evenementen zegt ie.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 aug 2008, 12:06

Andre schreef:Racen intresseert de gemiddelde nederlander zich niet voor. Wel voor BAVARIA en iets minder voor city racing. Ik ben er nog nooit geweest maar ik kan me zo voorstellen dat er een bavaria tent op elke hoek van de straat bevindt.

TT assen is toch eigenlijk ook zo. Onder het mom van een race evement mogen ze vrij van de vrouw en hebben we een lekker zuip festijn.
Ben ik helemaal met je eens. En wat mij dan nog het meeste verbaast is een 'normaal' uitziend gezin waarbij de vader, moeder én de oma om 11:30u aan het bier staan met 2 of 3 koters er naast. Lekker voorbeeld heb je dan. Nog los van de mannen-met-petten die het op het dubbele tempo voortzetten op veel andere plekken. Eigenlijk zowat iedereen om mij heen was bier aan het drinken. En dat gaat dan door van 11u 's morgens tot 4 uur 's middags :shock:

Echt te ordinair voor woorden, sorry :roll:

Andre

Bericht door Andre » 19 aug 2008, 12:22

Baviara -city racing.

Men komt in eerste plaats voor het bier en dat er wat auto door de straten gaan is een mooie bijkomstigheid.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 19 aug 2008, 12:24

Bavaria City Donuts kunnen ze het beter noemen.

Die 500.000 toeschouwers geloof ik trouwens ECHT HELEMAAL NIETS VAN. Het nieuwe is er allang vanaf en zoveel man komen er niet eens bij het grootste sportevenement van Nederland, de TT. Daar komen er maar hooguit 100.000 en dan zou hier een half miljoen mensen (1 op de 30 Nederlanders!) naartoe zijn gegaan? Yeah right. :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 aug 2008, 12:27

Als je elke Rotterdammer meerekend die even vanaf zijn balkon kijkt wat die herrie nou is klopt het misschien :lol:

Serieus. Als je met Koninginnedag naar Amsterdam gaat, hoeveel man loopt er dan, paar honderd duizend? Dan kan je er al niet eens meer wezen. Al het verkeer staat vast treinen puilen uit etc. Dan denk ik niet dat er nu 500.000 man waren :)

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2008, 12:35

Dat is het punt wat ik bedoel.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 aug 2008, 15:01

Zoals Dennis al zegt in zijn repley de ZEIKCULTUUR HIER IN NEDERLAND.

Iedereen weet dat dit geen autosport is maar met auto sport te maken heeft.
Er zijn zat mensen die nooit op het circuit komen en die het prachtig vinden om zo`n ding met pleuris herrie voorbij te zien komen.
Je weet wat je te zien krijgt in rotterdam dus ga nou niet als een wijsneus lopen ouwehoeren van dat ze alleen maar donuts draaien omdat het stoer is.
Als je dat na 1 keer de city race nog niet weet dan weet ik het ook niet meer.
Ga dan niet kijken en zeker niet zeiken want dat is zo gemakkelijk achteraf.
Denk dat er ook heel weinig mensen zijn die denken dat ze lekker bier gaan zuipen en daarbij ook af en toe naar een auto kijken.
Er wordt best bier gezopen, maar met welk evenement is dat niet...
Misschien dat dit evenement weleen hoop mensen op het idee brengt om eens naar een circuit te gaan en misschien komen de tribunes dan weer eens vol op zandvoort.
Op een kartbaan wordt ook bier geschonken maar ik denk dat de mensen daar toch naar toe gaan om te karten en niet voor het zuipen.
Al moet ik zeggen dat op het eind van de avond je ook wel eens anders doet vermoeden als ik alle lege bierglazen ziet staan.
Verder kan ik me helemaal vinden in Dennis zijn verhaal.

Martijn

Bericht door Martijn » 20 aug 2008, 10:58

Andre schreef:500.000.

Werp eens blik over de tribune van zandvoort bij een dutch power pack race. Je kan ze gewoon gaan tellen hoeveel er op de tribune zitten.
Tja zeikcultuur kan wel zo zijn maar het GAAT TOCH OOK ECHT NERGENS OVER?

Ik bedoel, die races op Zandvoort... wat is daar nou leuk aan? De 'koningsklasse' is een serie waar 10 kleine BMW'tjes in optocht hun rondjes rijden. Het team met de dikste sponsorbijdrage wint.

En dat Bavaria City Racing had iets kunnen zijn wanneer ze er een mini-race (een aantal auto's die het tegen elkaar opnemen) van hadden gemaakt. Die duffe demo's, met als toppunt Coronel met z'n FWD burnouts (WOEHAHAHAHA) heeft iedereen toch wel gezien na 1 keer?

En dat er zoveel volk op afkomt is om 2 redenen: 1. gratis (is weer eens wat anders dan de Ikea) en 2. bier

Nee, vind het een kansloos evenement. Net zo kansloos als de Red Bull Air Race (ja, ben ik ook een keer bijgeweest en niet in NL maar Barca), lijkt heel wat op TV maar IRL is het gewoon een saaie bedoening wat je na 5 minuten al gezien hebt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2008, 11:09

De Air Race boeit mij ook niet. In de US doen ze die Air races gewoon met 20 toestellen tegelijk, moet je een parcourtje ronden, de eerste na zoveel rondjes is de winnaar. Dat is spannend. Rijden tegen de tijd is niet gaaf voor 't publiek, maar als 't gratis is.... Rallyrijden met alleen maar haaks links en haaks rechts is niet leuk om te zien. Maar zodra het parcours spannend is, dan is het als kijker leuk genoeg om een uurtje bij een bocht te blijven staan. Al houdt die echte spanning na de eerste kanonnen ook wel weer op.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 aug 2008, 12:04

Martijn schreef:

Ik bedoel, die races op Zandvoort... wat is daar nou leuk aan? De 'koningsklasse' is een serie waar 10 kleine BMW'tjes in optocht hun rondjes rijden. Het team met de dikste sponsorbijdrage wint.

En dat Bavaria City Racing had iets kunnen zijn wanneer ze er een mini-race (een aantal auto's die het tegen elkaar opnemen) van hadden gemaakt. Die duffe demo's, met als toppunt Coronel met z'n FWD burnouts (WOEHAHAHAHA) heeft iedereen toch wel gezien na 1 keer?

En dat er zoveel volk op afkomt is om 2 redenen: 1. gratis (is weer eens wat anders dan de Ikea) en 2. bier

Nee, vind het een kansloos evenement. Net zo kansloos als de Red Bull Air Race (ja, ben ik ook een keer bijgeweest en niet in NL maar Barca), lijkt heel wat op TV maar IRL is het gewoon een saaie bedoening wat je na 5 minuten al gezien hebt.
Ik ben wel benieuwd waar jij dan naartoe gaat wat dan wel ergens over gaat. :wink:
Wat ik aan wil geven is dat wanneer je het niks vind, ga er dan niet naar toe en loop er niet over te zeuren.
Zeuren is zo langzamerhand hobby no1 geworden in nederland geloof ik.
Er zijn er zat die het wel leuk vinden, prima toch.....

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 20 aug 2008, 12:13

HANZ06 schreef:
Martijn schreef:

Ik ben wel benieuwd waar jij dan naartoe gaat wat dan wel ergens over gaat. :wink:
Wat ik aan wil geven is dat wanneer je het niks vind, ga er dan niet naar toe en loop er niet over te zeuren.
Zeuren is zo langzamerhand hobby no1 geworden in nederland geloof ik.
Er zijn er zat die het wel leuk vinden, prima toch.....
Heb je gelijk in Hans, zelfs grotendeels met je eens :) maar aan de andere kant, zonder meningen was geen forum meer interessant. Is hier een forum vol die-hard auto(sport)liefhebbers dus dan kan ik me wel voorstellen dat die hun neus ophalen voor een burnoutfeestje in Rotterdam wat onder de noemen 'racing' wordt verkocht. Ben verder blij dat (volgens de organisatie) 500.000 mensen zich vermaakt hebben maar het is niet 'my cup of tea'. :wink:

Plaats reactie