Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Alpina BMW

Bericht door RVV » 11 aug 2006, 14:33

Ik vind het wel een eigen draadje waard. Na afgelopen Zondag zijn mijn ogen open gegaan voor Alpina. De Z4 van Femme is echt een prachtig afgewerkte auto. De verfijnheid van het detail zie je eigenlijk niet terug bij BMW. Een mooi voorbeeld vind ik onderstaande fotó's van dex. afgelopen zondag genomen van Femme zijn auto.

Echt kenmerkend voor Alpina, vroeger sprak Alpina me ook altijd aan, de B6'en B7'en etc. Maar mijn interesse verdween een beetje toen BMW zelf met hele goede M's kwam.
En ik kreeg ook een de indruk sinds BMW de feitelijke scepter zwaait bij Alpina dat een Alpina altijd een beetje 2e viool speelt achter de M's. Die qua bruutheid en ruigheid binnen de BMW groep boven aan staan. Opvallend vind ik ook dat er relatief weinig Alpina's worden verkocht, ook in Duitsland loopt het aantal per jaar in de honderderen, dit afgezet tegen de tienduizenden BMW's is dit best weinig.

Zou dit komen omdat Alpina toch nog een teveel tuners imago heeft ? Terwijl het een zelfstandig (onder de BMW paraplu) fabrikant is ?

Ben beniewd hoe Alpina zich in de toekomst gaat ontwikkelen nu ze zich op de betaalbare markt hebben gestort met de Alpina D3 (200 pk diesel).

Blijft toch iets bijzonders hoor een Alpina.

[img:1024:681]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-06.jpg[/img]

[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-14.jpg[/img]

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 aug 2006, 14:47

Rico, het is toch ook een tuner? Alleen in mijn ogen een tuner die heel ver gaat en echt kwaliteit kan leveren. Zowel motorisch als styling en interieur. Dat het op het kenteken een Alpina is zegt mij vrij weinig. Leuk meegenomen en voor op de verjaardag. Hartge doet min of meer hetzelfde kunstje (maar is minder op kwaliteit gericht, denk ik?) maar dat blijft wel een BMW.
Brabus mag je denk ik wel vergelijken met Alpina, maar dat blijft op kenteken ook een Mercedes, ondanks dat er na een serieuze behandeling overal Brabus logo's terug zijn te vinden. Maargoed, sommige mensen zullen er wel gevoelig voor zijn, en dat mag best.

Wat ze leveren is wel super. Ik had het genoegen om in de Alpina te rijden (nogmaals bedankt Femme ;)) en dat is toch wel echt mooi. Ik heb nog geen proefrit gemaakt in een normale Z4 3.0i, kon dus niet echt een vergelijking maken. Maar motorgeluid, uitlaatgeluid, gasrespons en vooral kwaliteit is dik in orde!! Zo'n auto kun je blind kopen als je net als mij gek bent op sportieve roadsters. Alles klopt. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met je eerste zin.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 aug 2006, 14:56

Tom, ik denk niet dat de grote baas van Alpina het met je eens, ik heb wel eens gelezen dat ie behoorlijk kan opwinden als mensen Alpina met een normale tuner over 1 kam scheren.

Het is natuurlijk niet alleen het kentekenverhaal. Zover ik weet worden Alpina's op de lopende band gemaakt bij BMW zelf en leverd Alpina alle onderdelen aan die een Alpina een Alpina maken. Dit in tegenstelling tot tuners als Hartge, AC Schnitzer etc die een kant en klare auto van BMW, strippen en opnieuw opbouwen naar de klant zijn wens.

Je kunt volgens mij ook geen Alpina motor kopen en in een BMW zetten, is allemaal gekoppeld aan nummers ed, beetje als bij de CSL van BMW, Je kunt wel een Hartge getunde motor kopen en die in je BMW zetten.

Alpina levert buiten de velgen om alleen maar kant en klaar auto's, maar ik kan het mis hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 aug 2006, 14:59

Een Alpina zie ik als een auto niet zo zeer op puur performance gericht, maar meer op comfort, lekker cruisen maar ook de mogelijkheid hebben om je zelf even flink uit te leven.

Een M koop je als het allemaal net even ruiger, harder enz moet.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2006, 15:03

Toch vind ik het een tuner.

Hadden ze maar een eigen ontwerp van auto's moeten maken. (zoals Abarth ooit wel eens deed, maar die toch meest van tijd ook kant en klare ontwerpen uit het schap pakte net als Alpina).

En ik vind de details niet mooi. De typische striping en de lelijke groene details in het interieur (vaak stof ipv leer) spreken mij totaal niet aan. Toen niet, nu niet, nooit niet. De motorisering is vooral afgestemd op Autobahn. Supersportief wordt het nooit, maar door al die striping wordt die suggestie wel gewekt.

Vandaar dat Alpina mij totaal niet aanspreekt. Alleen de velg ontwerpen vind ik mooi.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 aug 2006, 15:11

Rico v Velzen schreef:Tom, ik denk niet dat de grote baas van Alpina het met je eens, ik heb wel eens gelezen dat ie behoorlijk kan opwinden als mensen Alpina met een normale tuner over 1 kam scheren.
Ja, maar dat is voor hem handel en een stuk imago. Bij een normale tuner heb je ook flink verschil in kwaliteit. Zie bijvoorbeeld Brabus, op papier is dat ook een gewone tuner maar ook die leveren ook alleen topspul. Ik heb bij Brabus niet de indruk dat ze onderdoen voor bijvoorbeeld Alpina, ook al zouden die al eerder betrokken zijn bij de productie van die auto. Maargoed, is alleen boekjeswijsheid van mijn kant, ben er alleen niet zo gevoelig voor denk ik.
Het is natuurlijk niet alleen het kentekenverhaal. Zover ik weet worden Alpina's op de lopende band gemaakt bij BMW zelf en leverd Alpina alle onderdelen aan die een Alpina een Alpina maken.
Okay, wist ik niet. Maar ik ben benieuwd wat precies het verschil is tussen een Z4 en een Alpina Roadster, vooral technisch dan (los van aangepast en erg mooi afgewerkt interieur). Voor het interieur maakt het weinig uit of je het tijdens of na het productieproces aanpast, dat is toch handwerk. Motorische aanpassingen gaan ook buiten het productieproces om? Wat blijft er dan over?
Maar lees er graag over.. ben er ook niet bekend mee, mezelf nooit zo in verdiept dus leuk topic!

Als Femme nog de mogelijkheid krijgt om in een M Roadster te rijden ben ik benieuwd naar een review ervan :)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 aug 2006, 15:14

Dennis Cavallino schreef: En ik vind de details niet mooi. De typische striping en de lelijke groene details in het interieur (vaak stof ipv leer) spreken mij totaal niet aan. Toen niet, nu niet, nooit niet.
Het interieur kan ik wel erg waarderen. De striping vind ik ook niet mooi, doet mij ouderwets aan alsof ze niet met de tijd meegaan. Past wel goed bij auto's uit de jaren 70/80, maar anno 2006 mwoah :)

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 11 aug 2006, 15:15

Burkhard Bovensiepen (De baas/oprichter van Alpina):

'' For a small car producer I have a good wine celler, and to be just a simple wine seller I make pretty good cars "

Alpina is meer als een tuner alleen...Alpina's hebben ook een geheel andere inborst als de M's. Voor wie een M5 E60 te hardcore is, koopt een Alpina B5, ook met 500pk. Die laatste is echter veel en veel meer op comfort gericht.

Ik vind Alpina dus een perfecte aanvulling t.o.v. de M's. Bmw moet de M's gewoon hardcore sportief houden, en voor wie dat niet wil moet maar naar Alpina toe...

(Is Bmw eigenlijk eigenaar van Alpina (51%??)...anders doen ze dit denk ik niet. Ik geloof dat Bmw AG echter een groot aandeel heeft in Alpina...)

Voordeel van Alpina is wel dat er geen stomme begrenzer inzit :P

Joep

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 15:30

Alpina richt zich op dit moment inderdaad meer op de combinatie comfort/prestaties, dwz wagens die makkelijk snel gaan en niet glashard zijn afgesteld. De tijd dat Alpina brute wagens als de B10 Biturbo kon uitbrengen zijn waarschijnlijk voorbij. De nauwe relatie met BMW heeft veel voordelen op het gebied van productie maar zal er ook voor zorgen dat absolute topprestaties voorbehouden zullen worden aan de M-modellen van BMW. Alpina's zijn wel een prima aanvulling op het M-assortiment van BMW. Voor ieder wat wils. In de VS is BMW begonnen met het leveren van de B7 om iets te bieden tegen de snelle AMG S-klassemodellen.

Ik heb het genoeg gehad om eens te mogen meerijden in een B5 Touring (500pk). Dat is wel de ultieme zakencombi. Het ding doet 310km/h en gaat in 4,8s naar de honderd, compleet insane (voor een forse station).

Ik vind dat Alpina wel wat meer credits verdient dan de gemiddelde tuner. De aanpassingen die Alpina doet gaan verder en zijn beter in balans dan wat de gemiddelde tuner doet met wat chiptuning en het installeren van een hilarische body kit. Alpina doet bijv. veel ontwikkeling op het gebied van supercharging en neemt de moeite om aerodynamische aanpassingen op effectiviteit te testen. Michelin leert veel van het testwerk met Porsche (Cayenne) en Alpina omdat zij de enige zijn die met wagens van twee ton massa op snelheden van +300km/h gaan testen.

The Alpina Register heeft een leuk verslag van hun bezoek aan de Alpina-fabriek, waarin ook veel wordt uitgelegd over de werkwijze van Alpina.

Ik heb zelf voor de Alpina Roadster S gekozen omdat ik ze gebruikt met een zeer lage kilometerstand (6000km) uit Duitsland kon overhalen voor zo'n 60K. Een nieuwe Z4-M is al snel 30K duurder en dat had ik er niet voor over. De Roadster S is goed snel, exclusief en heeft een uistekende afwerking. Met de Alpina-achterspoiler vind ik 'm ook mooier dan een standaard Z4. Die bult in de kofferbak vind ik net wat teveel van het goede. De Alpina-spoiler corrigeert dat.

[img:590:394]http://tweakers.net/ext/f/051e877a00d75 ... a/full.jpg[/img]

[img:590:273]http://tweakers.net/ext/f/9ac284102f7b7 ... 9/full.jpg[/img]

[img:590:332]http://tweakers.net/ext/f/34753560dce6d ... f/full.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 15:37

Tom schreef:
Als Femme nog de mogelijkheid krijgt om in een M Roadster te rijden ben ik benieuwd naar een review ervan :)
Hier zijn wat vergelijkingen tussen de Z4-M en de Alpina Roadster S:

http://www.z4um.com/viewtopic.php?t=209 ... adster+z4m
http://www.z4um.com/viewtopic.php?t=209 ... adster+z4m
http://www.z4um.com/viewtopic.php?t=209 ... adster+z4m
http://www.z4um.com/viewtopic.php?t=206 ... m&start=15

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 aug 2006, 15:37

Gister nog even de Z4 M Cabrio bekeken..........man wat is die mtorkap langgggggggggggggggggggggggggggggggggg, lijkt me een belabberd zicht als je zo laag zit, nee dit is beslist niet mijn ding.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2006, 15:40

Verrek, met die spoiler klopt het inderdaad!

Mooi ding hoor, maar dat 'mooie' zie ik er bij de sedans niet zo aan af. Maar slim is het wel. Standaard BMW, ///M Motorsport, Alpina. Hartge is idd een hele andere 'league'. AC Schnitzer is natuurlijk voor het échte hardcore/race werk, met directe lijnen naar de BMW fabriek.

Toch blijf ik het een tuner vinden, maar dan wel aan de bovenkant van de markt. <me = eigenwijs>

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 15:42

Lange motorkap en het feit dat je bijna op de achteras zit is cool :) .

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 aug 2006, 15:47

Alpina heeft volgens mij ook een echte voortrekkers rol gehad met het ontwikkelen van de twin turbo voor de diesels. D10 (e39 model) Ik heb eens gelezen dat de Alpina's min of meer het testcase waren voor de twin turbo's zoals op de 535d.

Had die D10 niet iets van 245pk ?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9703
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 11 aug 2006, 15:50

Alpina is het neusje van de ZALM.

Every inch the gentleman.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 11 aug 2006, 15:52

Rico v Velzen schreef:Alpina heeft volgens mij ook een echte voortrekkers rol gehad met het ontwikkelen van de twin turbo voor de diesels. D10 (e39 model) Ik heb eens gelezen dat de Alpina's min of meer het testcase waren voor de twin turbo's zoals op de 535d.

Had die D10 niet iets van 245pk ?
De D10 diesel heeft 245pk ja...en bergen koppel :P

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 11 aug 2006, 16:00

De Roadster S van Femme vind ik wel errug gaaf, ziet er ook een stuk beter uit dan een ''normale'' Z4! Die spoiler verbeterd idd een hoop, de velgen zijn ook erg mooi!

Femme je hebt toch ook nog een B10 Touring? Misschien moet je die foto's hier ook nog maar ff neer zetten :wink: . Een mooie wagen uit die tijd, stukken mooier dan de Audi a6/?100? uit dezelfde tijd.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 16:06

Alpina heeft met de D10 inderdaad veel ontwikkeling gedaan die BMW in de latere 535d heeft kunnen gebruiken. De motor in de X5 4.6iS (347pk V8 ) was ook afkomstig van Alpina.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 16:16

Ik heb inderdaad een B10 3.2 Touring uit 1998 die ik gekocht heb voor mijn ouders en om eens wat spullen te kunnen versjouwen. Mijn ouders zijn niet bepaald mensen die je in een dikke BMW verwacht aan te treffen en het is daarom des te leuker dat ze er nu in rijden (in het dorp waar we hier wonen snapt niemand er wat van :D ).

Het exterieur heb ik vrijwel geheel facelift laten updaten zodat ie optisch weer een tijdje meekan. Het interieur is opgewaardeerd met pianolak lijsten, deurgrepen met LEDs uit de E38 en het standaardpookje dat ik had overgehouden uit de 330i (daar zit nu een M-pook in).

Hij heeft nu 107.000km gelopen. Sinds vorige maand zit er een Prins VSI lpg-installatie in die hopelijk net zo perfect blijft functioneren als hij nu doet. Er trappelen 260 ponies in het vooronder die ervoor zorgen dat de wagen nog best wel aardig vooruit wil (0-100 in 6,9s). Volgens GPS-meting haal ik 251km/h op benzine en 243km/h op gas (bij die snelheid met 5800 toeren gaat ie stotteren waardoor het toerental niet meer wil stijgen en de top niet gehaald kan worden, verder heeft hij geen probs op lpg).

Bij aankoop:

[img:600:334]http://tweakers.net/ext/f/d9350634becab ... 8/full.jpg[/img]

[img:600:399]http://tweakers.net/ext/f/59604c9f77e89 ... a/full.jpg[/img]

Nu:

[img:590:396]http://tweakers.net/ext/f/a55da7c0dc9c8 ... c/full.jpg[/img]

[img:590:396]http://tweakers.net/ext/f/a5095fe052483 ... e/full.jpg[/img]

[img:590:398]http://tweakers.net/ext/f/fdecb7daf85e4 ... 4/full.jpg[/img]

[img:590:396]http://tweakers.net/ext/f/2d9cb4756d826 ... 2/full.jpg[/img]

[img:600:399]http://tweakers.net/ext/f/6ac6c79b87940 ... 7/full.jpg[/img]

[img:590:396]http://tweakers.net/ext/f/d40821952253d ... 0/full.jpg[/img]

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 11 aug 2006, 16:20

Wat een paar lijsten al niet doen... Echt een verbetering. Net als de facelift lampen!

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 11 aug 2006, 16:30

De combinatie van blauw leer en houten lijsten was rampzalig, dat was ik al snel zat.

Als je naar het aanbod van gebruikte Alpina's kijkt kom je trouwens wel vaker auto's met bizarre kleurcombinaties tegen. Bijvoorbeeld bicolor zwart en lichtblauw of paars met de onderkant van het dashboard en het stuur in gekleurd leer.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 aug 2006, 16:32

Mis wel een beetje de daklijsten, is erg smaakgebonden i know , maar een touring zonder daklijsten is net of men heeft moeten strepen in de optielijst omdat de auto anders te duur zou worden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2006, 16:59

Die touring vind ik dus WEL mooi! Schitterende kleur, zeker zonder dat hout binnenin. Erg gaaf!

enige wat mij stoort, maar dat is echt persoonlijk: Dat is de Alpina sticker voorop.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2006, 16:59

Prachtige foto's ook!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 aug 2006, 18:25

Alpina is wel 1 van de tuners die kwaliteit en heritage hoog in het vaandel houden. Een Alpina van 20 jaar terug heeft nog steeds dezelfde ingrediënten als een Alpina van nu. Het is een merk voor de fijnproever. Niet te opvallend maar wel voorzien van mooie techniek. Motorisch zijn er meesterwerkjes afgeleverd, denk aan de bi-turbo B10 E34.
Mijn favoriet is de Alpina B8. Op de velgen en voorlip na gelijk ogend aan een willekeurige 3-serie. Ondertussen wel een 4.6 V8 onder de kap.

[img:207:130]http://www.supercars.net/images-small/1 ... 8_48-3.gif[/img]

De B10 motortechneut heeft zijn eigen bedrijf opgericht. Zitten serieus mooie ombouwmogelijkheden bij:

http://www.noellemotors.de/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berrie, bleu_dust, Chaert-RS, Edwin de Haas en 143 gasten