Cannonball run 6-8-2006, de moeder aller DF meetings

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gesloten
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Cannonball run 6-8-2006, de moeder aller DF meetings

Bericht door RVV » 08 aug 2006, 17:36

Eindelijk 6 augustus was het zover. Na een post op het forum ergens in het begin van Driving fun.com waar veel reactie op los kwam besloot ik een maand of wat terug een datum en een locatie te prikken voor een meeting aan een Duitse autobahn. Voor zover ik me kon herinneren was dit nog niet eerder gebeurd in autominnend Nederland. Een groep liefhebbers die met elkaar en toch wel serieuze auto’s een prestatie en prestige slag op de Duitse autobahn aan gingen. Op het forum werd een oproep geplaatst en langzamerhand druppelde de aanmeldingen binnen. Ikzelf was al blij al er een mannetje of 6 zouden komen opdagen, want dan had ik het tenminste niet voor niets een datum geprikt. Maar aangekomen op de parkplatz overtrof de hoeveelheid auto’s mijn stoutste verwachting. Iedereen die had toegezegd was aanwezig. Een speciale rol was weggelegd voor Dexter de professionele auto fotograaf van Driving Fun ( en ondermeer voor Top Gear en autoweek) die zijn vak tot in de puntjes verstaat. Hulde voor het mooie fotowerk van Dex.

Het wagenpark bestond uit een; BMW 535D 350pk van Joost (getuned), Porsche 996/911 320pk van Arnoud, Ford Focus ST 225pk van Arthur, BMW e46 330i 231pk van Tom, Nissan 350z 300pk van Jeroen, Alpina BMW Z4 roadster 300pk van Femme, BMW e36 328i 240pk (getuned) van Frank , Audi RS4 met 450pk (getuned) van Hammer, BMW e36 M3 3.2 321 pk van Erik, BMW e36 M3 GT 295pk van Knot, BMW e36 M3 3.0 330pk van Paul, Dodge Viper MK1 400pk van Elmar en mijn eigen BMW e46 M3 cs 343pk (Rico). Er deed ook een motor mee, namelijk Appie op zijn Yamaha R1 met 172pk. Als klap op de vuurpijl was er een gast optreden van een Duitse Lamborghini Gallardo rijder met 500pk.
[img:1024:681]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-01.jpg[/img]
Iedereen kent de boekjes theorie, hoe meer pk’s hoe sneller de auto, een beetje autofreak is op de hoogte van de acceleratie cijfers en kent de verhalen uit de tijdschriften. Maar hoe pakt dit nou uit in de praktijk? Hoe snel ben je in het echt op de snelweg? Zeggen pk’s nog iets op hoge snelheid? Of zijn andere factoren zoals lucht en rolweerstand bepalend voor een snelle run? Deze keer geen stopwatches in de hand zoals autobladen dat graag doen, maar video camera’s en foto toestellen. Het harde bewijs van de snelste auto werd niet geleverd door droge nietszeggende cijfertjes maar door film. De 0-100 tijden voor veel mensen een boeiende waarde was niet meer belangrijk, dit de Duitse autobahn was het walhalla van het snelle rijden, hoe sterk is een auto tussen de 100 en 200? Hoe hard loopt die door tot aan zijn topsnelheid die rond de 270/280 km/h ligt, en wie kan wie bij benen? Kortom de zaken die je nou juist nooit leest in de autobladen. Maar juist zo leuk zijn om te weten. Een dag als deze was de uitgelezen kans om eens en voor altijd achter de harde waarheid te komen.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-31.jpg[/img]
We hadden een aantal spelregels afgesproken om het een en ander in goede banen te houden en om er zeker van te zijn dat we op mekaars veiligheid konden rekenen. Het was redelijk druk op de snelweg want het was immers vakantietijd, toch was het goed mogelijk om hoge snelheidsruns te houden en de onderlinge verhoudingen uit te testen op de snelweg.
Om 14:00 gingen we min of meer van start. Niet met zijn alle te gelijk de snelweg op, maar met maximaal 4 auto’s. De parkplatz was onze vaste meetplek voor het tanken, de versnaperingen het gezellige kletsen en natuurlijk voor het kijken naar de deelnemers op de snelweg. Een hoge geluidswal was ideaal om met mooi overzicht naar de deelnemers te kijken op de snelweg. We hadden afgesproken dat we bij de eerst volgende afslag weer zouden keren en terug zouden rijden. De runs zouden we houden tussen 2 op en afritten. Zodat de club mooi bij elkaar bleef en iedereen de kans kreeg om tegen een andere deelnemer een run te houden. Deze opzet was uiterst geslaagd.


Ikzelf heb bijna tegen elke auto en motor een run gehouden, uitgezonderd de Focus ST, de 330i en de 328i. (Deze houden we nog tegoed van elkaar). Daardoor heb ik een goed beeld gekregen van de onderlinge verhoudingen tussen de auto’s. Of de onderlinge overeenkomsten het is maar hoe je het wil bekijken.

De eerste run deed ik niet mee, ik bleef als kijker aan de kant staan, boven op de geluidswal zag ik de Nissan 350z aan blaffen met in het kielzog een Yamaha R1 die overigens veel last had van de tegenwind. Want van zuid naar noord hadden we de harde wind in de rug maar andersom zat de wind er vol op, wat ook weer zorgde voor opmerkelijke uitslagen. Vlak daarna kwam de Porsche 996 met op redelijke afstand de BMW 535d, met 350pk had ik die auto tot de allersnelste van de dag gerekend maar de Porsche liet duidelijk zien dat hij op hoge snelheid de baas was. Boven op de geluidswal klonk de M3 met 330pk en airbox adembenemend. Dat geluid, kippenvel als die met 260 km/h langs kwam blaffen. Zelfs het geluid van de Gallardo was niet beter.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-04.jpg[/img]
Na een tijdje besloten de Audi RS4 rijder, de Viper rijder en ik om de baan op te gaan. DSC uitgeschakeld, sportknop ingedrukt en SMG in de snelste schakelstand. Ik was er klaar voor.
Op 100 zit je zo al halverwege de oprit, vandaar dat de 0-100 tijden totaal niet relevant zijn.
Ik ging vol op het gas en in mijn kielzog de Dodge Viper en de Audi RS4. De Viper liet al snel zien we de sterkste was, met gezwinde snelheid haalde hij me links in, en liet een gat achter dat opliep tot een paar honderd meter, ook later was de M3 geen partij voor deze giftige slang. De M3 was meer gewaagd aan de RS4, die ondanks zijn 450pk niet de M3 (met slechts 343pk) tot schroot verschrompelde, wat wel meespeelde was dat de turbo’s las hadden van het warme weer, maar ook de M3 had daar last van zoals iedere auto. De snelheden liepen op naar 250 km/h en meer en langzaam liep de RS4 bij de M3 weg. In latere runs herhaalde dit zich en duidelijk werd dat de RS4 op 250km/h plus snelheden de M3 de baas was, wat meespeelde was ook dat de RS4 niet begrenst was en zelfs tot 290 op de teller kreeg, de M3 bleef bij 270 km/h in zijn begrenzer hakken. Maar tot de 250 km/h maakt het allemaal niet zoveel verschil.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-13.jpg[/img]
Latere runs reed ik tegen de Nissan 350z, ik reed langzaam bij hem weg maar bij hogere snelheden boven de 220/230 km/h werd het gat niet echt groter. De run tegen de Porsche 911 ging praktisch gelijk op. Standaard 320 pk maar met tiptronic (=automaat) maar Porsche’s staan er om bekend dat ze altijd hard doorsjouwen. Een E46 M3 met 343pk is niet echt sneller ondanks de 23 pk meer. Het sterkste punt van een Porsche is de relatief lage luchtweerstand. Het frontale oppervlak is vrij klein in vergelijk tot de rest van het wagenpark. Vooral op hoge snelheden geeft dat winst. De automaat van de Porsche was enigszins de spelbreker, met een handbak zou die zeker tot de snelste auto van de dag kunnen behoren. Op een gegeven moment hakte de Porsche een duif in mootjes, zielig voor de duif maar spectaculair voor mij als achterligger, alsof een veren kussen explodeerde.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-29.jpg[/img]
De volgende auto waar ik een uitdaging mee aanging was de BMW 535d getuned tot 350pk. Op papier 1 van de sterkste auto’s van de dag en een absoluut koppelmonster. Ik had verwacht dat de 535d op koppel bijna alle auto’s zou verslaan, maar na de eerste aanschouwing tegen de 911, zag ik toch een lichtpuntje. Mischien zou ik deze auto toch de baas kunnen zijn met de M3. Er was een verschilletje, ik zat alleen in de M3 en in de 535d zaten 2 mensen. In absolute zin scheelt dit niet zoveel vooral boven de 200 km/h maakt het praktisch niks uit. We gingen vanaf ca. 100 km/h van start en gestaag liep ik bij de diesel weg, het grootste voordeel is het doortrekken in de M3 tot 7900 toeren is mogelijk, de diesel een automaat heeft dan al veel eerder moeten schakelen en verliest dan op schakelen de nodige meters. Het verschil was redelijk maar niet zo groot dat de M3 de 535d overtuigend de baas is. Je moet echt volledig bij de les zijn, zit je in de verkeerde versnelling dan verlies je geheid tegen een 535d.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-32.jpg[/img]
Ook de 2 volgende BMW’s was ik de baas, een M3 GT met 295pk en een M3 3.0 liter met 330pk. De verschillen waren ook wederom nu niet groot, de E46 M3 heeft gewoon een iets langere adem doordat die wat verder in de versnelling kan worden doorgetrokken. Tussen de 200 en 270 km/h liep de e46 M3 gestaag weg, maar eenmaal in de begrenzer blijven beide auto’s op dezelfde afstand achter je hangen.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-15.jpg[/img]
Op een gegeven moment kwamen we aan op de parking aan en ineens zag ik een Duitse Lamborghini Gallardo staan. Deze mannen waren ingegaan op een sprint tegen de Viper en Nissan 350z en achter ze aan gereden naar de parkplatz. Leuke reactie en ineens was er een dik stuk gereedschap bijgekomen. Ik weet niet hoeveel vermogen de Lambo heeft maar zeker 500pk of zo en dat maakte hem tot de snelste auto van de dag. En daar wilde ik met de M3 wel even tegen sprinten op de snelweg samen met de RS4. En volgens mij ging de Viper er ook nog achter aan maar dat weet ik niet meer zeker. Ik maakte me geen enkele illusie dat ik maar in de buurt zou komen bij de Gallardo. Maar ik was wel heel erg benieuwd naar de onderlinge verhouding. En vooral hoe zo’n Gallardo nou klonk vol blaffend op de autobahn, naar later bleek dat deze jongens het absolute snelheidsrecord pakte van de dag en zeker de 310 km/h hadden aangetikt. De Gallardo knalde flink weg bij de M3 maar nou ook weer niet op een manier die vernederend is. Het geluid, echt super, wat blert zo’n ding nog bij 230 km/h. Het geluid van de M3 is ook niet misselijk maar hierbij vergeleken maar magertjes hoor. Ik weet niet of de Viper de Gallardo de baas kon, maar mijn gevoel zegt van niet, ondanks dat de Viper de snelste van onze club was. In ieder geval fantastisch dat deze mannen de lol van onze meeting inzagen en zelfs gingen meedoen. Was toch een beetje de slagroom op het toetje.

Ik moest hoog nodig tanken en kwam aan bij de Shell pomp, een vrij nieuwe en moderne pomp, ik had al wat jongens gehoord over mooi gevulde boezems maar begreep er allemaal weinig van. Totdat er een blonde dame naar me toe kwam met werkplaats overal helemaal open tot op de navel en slecht een bh topje aan, of ze tank mocht volgooien. Verrek dacht ik er liepen allemaal van die schaars geklede dames rond om te tanken en om de ruiten schoon te maken. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt, je ziet het wel eens in een foute Amerikaanse film, maar hier in Duitsland? Het volkje van de degelijkheid en gründlichkeit? Vond het wel een grappige verassing en versterkte nog eens het beeld van een hele geslaagde dag. Maar tanken konden ze niet, want ze kregen de tank maar niet vol. En het is toch echt niet moeilijk hoor. Ga maar geen banale grapjes maken maar iedereen kan zich er wel iets bij voorstellen.
[img:1024:681]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-11.jpg[/img]
Weer aangekomen op de meet plek, kwam de M3 3.2 rijder naar me toe, een mooie standaard e36 M3 in een lichtblauwe kleur. Of ik de run met hem wilde aangaan, geen idee of ik wel of niet sneller was maar ik had er ergens niet op gerekend dat de e36 de e46 de baas zou wezen tussen de 230 en 270 km/h. Vooral omdat ik ook geen onderspit had gedolven tegen de 2 andere e36 M3’s Waarvan er 1 zelfs 330pk heeft. We reden gelijk op en de eerste meters pakte ik op de e36. Langzaam liep ik enkele meters weg maar verder als de achterzijde van mijn M3 liet ik de e36 niet, en toen gebeurde er best iets opmerkelijks de e36 begon weer in te lopen, en kroop langzaam de e46 voorbij, dit gebeurde op echt hoge snelheid waarbij we beide richting top gingen. Met de wind mee liep de e36 een paar wagenlengtes uit, maar toen we gingen keren en de wind er vol op hadden liet de de e36 M3 boven de 230 km/h echt zien wie de baas was. En gestaag liep de auto zeker tientallen wagenlengtes weg bij de e46 M3.
En knappe prestatie van een auto die toch al wat ouder is en niet meer de allernieuwste techniek onder de motorkap heeft. De dubbele run, wind mee en wind tegen maakte wel duidelijk dat de e36 met een geringere frontaal luchtweerstand oppervlak in het voordeel was, De e46 die veel dikker is moet dan veel meer boksen tegen de wind. Ook de rolweerstand in de wielen maakte wat verschil, 17” en 19” een redelijk verschil. In theorie moet een e46 M3 met 18” ook wat sneller zijn dan een met 19” maar ook dat komt weer uit de boekjes. Hier ging het om de harde werkelijkheid en onweerlegbare feiten. En de conclusie is dat een goede standaard e36 M3 met 3.2 blok een E46 M3 de baas is boven de 230 km/h.

De laatste run was tegen de Alpina Z4 roadster een 3.4 liter met rond de 300pk, een lichte auto met relatief veel vermogen,zeker 200 kilo lichter dan de e46 M3. Een hele mooie auto waarbij me opviel dat de afwerking van Alpina werkelijk perfect is. Het detail is waar een Alpina zich in onderscheid tov een standaard BMW.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-05.jpg[/img]
Tijdens de runs was de Alpina net zo snel als de e46 M3, af en toe een kleine valse start waarbij de alpina rijder wat eerder op het gas ging, maar dat mocht de pret niet drukken. De verhouding bleef hetzelfde. Een knappe prestatie vond ik dat en dat maakt voor mij de Alpina de underdog van de dag. Ik had zeker niet verwacht dat de auto zo goed kon meekomen en netzo snel als een e46 M3 zou zijn.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-21.jpg[/img]
Helaas heb ik een echte run tegen de Focus ST moeten missen, geen kunst aan zou je zeggen met 343pk maak je gehakt van 225pk, maar na de verschillende verhalen van de deelnemers ben ik daar niet van overtuigd. De 535d rijder was erg onder de indruk van de ST rijder die dicht bij hem bleef en ook de M3 330pk rijder keek op van de focus ST. Een auto die op papier maar 225 pk heeft maar in de praktijk waarschijnlijk veel meer. Gaat daar een chip en dan richting de 300 pk? Dan word het nog oppassen voor andere deelnemers.

De 328i rijder heb ik moeten missen in een run evenals de e46 330i rijder, jammer want dan was het lijstje echt compleet geweest.
[img:1024:681]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-30.jpg[/img]
Na al mijn runs en de verhalen van de overige deelnemers ben ik tot een lijstje gekomen met de snelste auto’s van de dag.

1 ) De Duitse Gallardo gastrijder. Voor mij overtuigend de snelste auto van de dag.

2 ) De Viper van Elmar, een rauwe brute auto die grossiert in pk’s, denk niet dat ie de Gallardo de baas kon zijn, maar van onze club was hij mijn inziens de snelste.

3 ) De RS4 450pk van Hammer, had last van het warme weer, een groot nadeel voor turbo’s, anders had hij de Viper mischien nog kunnen hebben. Monster auto.

4 ) De E36 3.2 van Erik Een auto die best voor een verassing zorgde niet in de laatste plaats voor Erik zelf denk ik.

5 ) Gedeelde plaats voor mijn E46 M3 en de Alpina Z4 roadster van Femme en de Porsche 911 van Arnoud, deze auto waren zo aan elkaar gewaagd dat er praktisch geen onderscheid was. De verschillen zaten alleen in het starten en op het juiste moment op het gas gaan.

6 ) De E36 M3 van Paul en de E36 M3 van Knot, beide auto’s kon ik redelijk de baas. Maar ook niet meer dan dat.


7 ) De Nissan 350Z van Jeroen een die op hoge snelheid echt goed doorsjouwt ik weet niet 100% zeker of die sneller was dan de BMW 535D van Joost, maar gevoelsmatig gebaseerd op de runs die ik met beide auto’s heb gehouden denk ik dat de Nissan 350Z marginaal sneller is dan de 535d.

8 ) Daarom de 535D van Joost op een achtste plek. De dieselbeul van de dag, en ondanks dat hij op de 8e plek staat een ongekend snelle auto die alle bovenstaande deelnemers alleen maar de baas kunnen zijn als ze in de juiste versnelling/toerental starten. 1 keer vergeten terug te schakelen en de 535d vreet je rauw op.

9 ) De focus ST een hatchback met op papier slechts 225pk, maar wel een auto die geen moeite heeft met 250 plus km/h op de autobahn en ook zeker niet zwaar onder gemotoriseerd was of zo. Arthur nu nog een chip er in en de volgende keer kun je de kaarten opnieuw schudden. Dan moeten zelfs de 535d rijder en de E36 M3’s gaan vrezen.

10 ) De e36 328i van Frank en de e46 330i van Tom, Tom heb ik niet zoveel zien rijden maar ik denk dat deze auto’s met nagenoeg evenveel vermogen heel erg aan elkaar gewaagd zijn. Gezien het vermogen van rond de 230/240pk is het niet zo verbazingwekkend dat ze onderaan zijn geëindigd. Het belangrijkste is dat voor hun de lol hetzelfde was als voor de andere deelnemers en dat is wat telt.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-18.jpg[/img]
Ik hoop niet dat de lijst te controversieel en dat de deelnemers er enigszins mee in kunnen stemmen, ach er valt niets te winnen, mischien een beetje eer. Maar daar ging het zeker niet om. Het was een dag van gezelligheid en goede sfeer. Elke deelnemer wil ik een pluim geven voor het goede gedrag. En dat ze de kop er hebben bijgehouden. Ook na de tankstops bij de schaars geklede dames. Hulde.

Welke conclusie kun je nu trekken na zo’n dagje bewust autobahn blazen ? Het belangrijkste vind ik wel dat de boekjes pk’s niet zoveel meer zeggen. Waar de fabrikanten ons van willen overtuigen dat veel pk’s bepalend zijn voor een snelle auto, blijkt in de praktijk niet zoveel van terecht te komen. De verschillen tussen de 300 pk auto’s en de 450pk auto’s zijn er maar niet zo overtuigend als je op basis van het vermogen zou verwachten. De Gallardo met 500pk stak er boven uit. Maar ook dan is het verschil niet om over naar huis te schrijven.
Omdat we zowel wind tegen als wind mee hebben getest, kon je tot de conclusie komen dat zaken als gewicht (tank vol/leeg wel of geen passagier), rol en luchtweerstand veel belangrijker zijn dan de boekjes pk’s. Voor mij is het nog meer duidelijk dat rauwe testcijfertjes allemaal niets zeggen. Men pakt graag de testcijfers van autofabrikanten erbij om het gelijk te halen wat betreft welke auto het snelst is maar deze dag heeft voor mij bewezen dat boven de 300pk de verschillen heel erg klein zijn en dat er vanaf 500pk weer serieus gepraat kan worden. Eervolle vermelding voor Albért op de Yamaha R1 een motorfiets met 172pk en een gewicht van 172 kilo. Eigenlijk de snelste deelnemer van de dag, maar we weten allemaal, auto’s en motoren vergelijken is niet helemaal eerlijk. Albért had heel veel last van tegenwind. En daardoor slecht overzicht. Ik weet wat het is om 260km/h Plus op een motor te rijden en dat is met tegenwind niet bepaald een pretje.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-20.jpg[/img]
Al met al was deze Driving fun.com meeting een hele geslaagde meeting ik wil alle deelnemers hartelijk danken voor hun discipline en rijders kwaliteiten. Zo op het oog lijkt het “recht uitbranden” wat kansloos en iedere gek zou het kunnen, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Vooral op hele hoge snelheden is anticiperen en reactiesnelheid van levensbelang. Er reden immers andere verkeersdeelnemers rond en daar moesten we allemaal rekening mee houden. Al met al is alles goed gegaan en met een gerust hart durf ik een vervolg te geven aan de moeder aller Driving Fun meetings, want zo durf ik deze toch wel unieke meeting te noemen.

Rico
Driving-fun.com

Met bijzondere dank aan Dexter Bressers http://www.creativephotoart.nl

Reageren ?

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1284

[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/CB/CB-22.jpg[/img]

De filmpjes

http://media.putfile.com/Arnoud-Knot1
http://media.putfile.com/Arnoud-Rico1
http://media.putfile.com/Arnoud-Rico1
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... I_0173.flv
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... I_0176.flv
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... I_0180.flv
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... I_0181.flv
http://home.planet.nl/~sjaro/Driving-fu ... Hammer.wmv
http://home.planet.nl/~sjaro/Driving-fu ... k-Knot.wmv
http://home.planet.nl/~sjaro/Driving-fu ... not270.wmv
http://home.planet.nl/~sjaro/Driving-fu ... l-Knot.wmv
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Driving- ... r-Knot.wmv
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Erik_E36 ... _E46M3.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Rico_E46 ... 6M3-32.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Rico_vs_Femme.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/M3s@fullspeed1.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/M3s@fullspeed2.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Parkplatz.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Paul-Burnout.avi
http://home.planet.nl/~sjaro/Sliding_Rico+Paul1.avi
http://media.putfile.com/Arnoud-Knot2
http://media.putfile.com/Mindless-fun3
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... I_0178.flv
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Diverse1.avi
http://www.xs4all.nl/~houwelin/Diverse2.avi
http://arethusa.tweakers.net/~femme/mov ... n/paul.wmv
http://arethusa.tweakers.net/~femme/mov ... alpina.wmv

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten