Peugeot 106 GTI Part Deux / Ax First GTI.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Drake

Peugeot 106 GTI Part Deux / Ax First GTI.

Bericht door Drake » 21 jul 2008, 10:06

Gezien al een tijd geleden de MR2 verkocht is en ik weer een opvolger zocht voor de rode 106 gti ben ik rustig opzoek gegaan naar een andere, veel auto's bekeken en veel vielen er direct af (slechte staat vaak), uiteindelijk ben ik een auto op mijn pad terecht gekomen welke wel aan de eisen voldoet die ik had :).

Maar het vreemde was, in eerste instantie wou ik dit exemplaar niet, er zat teveel opsmuck aan en de prijs was te hoog in het begin was dit 13k! uiteindelijk was hij gezakt richting de 10 en konden we gaan praten.

de auto was toen in deze staat:
Klik

Na overlegd te hebben met de verkoper heb ik de gok genomen en ben ik langsgegaan. En zoals gezegt was de auto bijna in nieuwstaat, op een paar deukjes wat kleine krasjes en de extra dingen die er niet openhoren dan na (de eigenaar was er zuinig op maar hij wist niet echt hoe hij dat perfect moest doen getuige 1 van de deurpanelen gekraakt is).

Hoe dan ook hij reed als nieuw en rook zelfs nog naar nieuw, prijs overlegt en het ding maar gekocht :) gezien er geen 2e is in nederland met een dermate lage km stand (die ook echt klopt).

In de lopende maanden is alles weer teruggezet naar orgineel zoals het hoort :wink: (voor + achterlampen weer orgineel gemaakt, velgen, tankdop, traanplaat matten uit het interieur verwijderd enz ) . Alleen de technische modificaties die nut hebben zijn gebleven.

En natuurlijk de auto zelf en hoe hij momenteel is:

Merk: Peugeot
Type: 106 GTI
Bouwjaar: 2002
Kleur: Gris aluminium
Moter: 1.6 16v TU5J4
Standaard 120pk en 145nm koppel, momenteel 125pk en 160nm koppel(bank bij de ringsleutel misbruikt).
Op leer en een dakraam na full options (alles elektronisch en een airco ).

Toen ik heb kocht stond er 27d k op de klok momenteel is dat een kleine 38k en we zijn nu net 3 maanden verder (alsmede 5 rondjes ring), er word dus flink mee gereden :).

Modifictaties die reeds uitgevoerd/geplaatst zijn:
-Rondom koni geel.
-Eibach prokit 20mm verlagingsveren voor.
-Middenpijp zonder middendemper van Supersprint.
-RVS uitlaatspruitstuk van Supersprint.
-Ecu die verkeerd geremapped is (bijna geen aanpassingen en de begrenser zit op 8400rpm wat nutteloos is).
-DIY Airbox naar een eigen ontwerp.

Modificatie's die op de planning staan:
-Airbox verder aanpassen (naar voren plaatsen, directe intake, samco slangen, diameter vergroten in de box zelf (50>60mm). (deels gedaan)
-Sandler group N remschijven voor / ferodo ds2500 blokken voor/achter.
(als de huidige opzijn)
-Veerpootbrug/draagarmbrug (waarbij de laatste een zelffabrikaat zal worden met een nieuw soort ontwerp zodat deze niet 5cm boven de grond hangt).
-Achterkant 10-15mm extra verlagen ter verbetering van de stabiliteit.
-Koni's voor 30% stugger zetten (bij dit type koni moeten de dempers gedemonteerd worden alvorens dit kan versteld worden).
-Ecu remappen zodra de 1e serie modificaties uitgevoerd zijn (inlaat/uitlaat)

En uiteraard wat foto's van de huidige situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Drake op 18 okt 2008, 20:46, 4 keer totaal gewijzigd.

Casper

Bericht door Casper » 21 jul 2008, 12:07

Vet bakkie Drake! 27d km is echt niks :D

Ik weet trouwens niet wat je ervoor hebt betaald, maar voor 10-12k heb je natuurlijk ook een e36 M3 :)

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jul 2008, 12:27

mooi bakkie hoor, heerlijk scheurijzertjes 8)

Drake

Bericht door Drake » 21 jul 2008, 12:35

Casper schreef:Vet bakkie Drake! 27d km is echt niks :D

Ik weet trouwens niet wat je ervoor hebt betaald, maar voor 10-12k heb je natuurlijk ook een e36 M3 :)
Wees gerust dat heb ik er niet voor betaald ;) (tussen de 8-9k, en de extra's zoals de koni's en de supersprint zijn al flink wat waard)

Een M3 is in aanschaf niet veel duurder, maar om te rijden helaas wel :(
en zo nog een hele rits auto's. Dit ding is relatief cheap om te rijden en bied veel fun dus prima voor mij :)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 jul 2008, 12:50

Mooi karretje!

Wel even je avatar aanpassen ;)

Drake

Bericht door Drake » 21 jul 2008, 13:22

hehe, jup maar de ax heb ik ook nog steeds :wink:

En voor de mensen die denken dat hij dan al erg overheld :lol: :

[img:800:533]http://autofotografie.nl/gallery/d/22763-3/IMG_0659.jpg[/img]
We hebben het idee dat citroen ergens een grote magneet heeft ingebouwd ivm het ding niet kan omvallen.

De ax zal in de loop der maanden wel verkocht worden maar als 2e autootje voor erbij is het ding verrekt handig en kost geen drol in vaste lasten.

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 21 jul 2008, 18:25

Die AX hmm met de handrem voor de flitser langs kan ik me nog herrinneren.....

De 106 ziet er zeer goed uit.

Drake

Bericht door Drake » 21 jul 2008, 18:34

Precies, maar weest gerust normaal blijft de handrem zolang het niet op prive terrein is waar hij blijft.

Ik kon mij trouwens ook nog een prachtige rookwolk herinneren :wink: :lol:

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 21 jul 2008, 22:36

tja tractie problemen. dat krijg je met budget banden (Michelin Pilot Sport PS2)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2008, 11:01

Heet de vorige eigenaar toevallig Chris?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 jul 2008, 11:06

Stéphane schreef:Heet de vorige eigenaar toevallig Chris?
Nee, er zat eerst teveel spul op die wagen, dat is niets voor Chris.
Al een tijdje niets meer van hem vernomen trouwens

RobS

Bericht door RobS » 22 jul 2008, 11:20

Chris = Drake

Drake

Bericht door Drake » 22 jul 2008, 11:27

Precies :wink: nee ik ben de huidige eigenaar, de vorige was een A.G. van Eck
Marcel van Meerbeek schreef: Nee, er zat eerst teveel spul op die wagen, dat is niets voor Chris.
Precies, maar uiteindelijk heb ik hem dus gekocht en alles eraf gehaald.
Tot nu toe geen beter exemplaar gezien dan deze (maargoed dit is dan ook de enige die echt 27d k op de klok had staan schijnt zelfs de enige in nederland te zijn met een dermate lage km stand). Ik heb het ook de laatste tijd vrij druk gehad en had zodoende wat andere dingen aan mijn hooft .

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2008, 16:58

Rob Schouten schreef:Chris = Drake
Nee, andere Chris. Marcel weet wel wie ik bedoel. En die heet niet van Eck, dus dan was het iemand anders ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 jul 2008, 17:12

Marcel van Meerbeek schreef:
Stéphane schreef:Heet de vorige eigenaar toevallig Chris?
Nee, er zat eerst teveel spul op die wagen, dat is niets voor Chris.
Chris vertelde me een tijdje geleden dat hij het hele auto-gebeuren(Nordschleife, auto-fotografie, etc) zat was.
Hij heeft nu andere schoonheden gevonden :D

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 22 jul 2008, 23:06

Ik heb Chris dat in een openbare post op een ander forum idd zelf zien typen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jul 2008, 17:42

Mooie hothatch 8) Unieke kilometerstand zeg :shock: :D

Drake

Bericht door Drake » 10 aug 2008, 21:33

Vanmiddag de auto eens flink gewassen, iets wat ik eigenlijk sinds de aanschaf niet had gedaan
(puur alleen afgespoten met een hogedrukspuit zo nu en dan).

En meteen maar even een korte fotoshoot om de hoek gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drake

Re: Peugeot 106 GTI Part Deux

Bericht door Drake » 11 sep 2008, 16:06

Weer eens tijd voor een update gezien er weer redelijk wat aangepast is.

Tijd geleden is de ecu remapped bij de ringsleutel zodat de modificaties die gedaan zijn hun nut mochten bewijzen :wink:

Eerst de auto op zijn huidige manier op de band gezet en meteen kwam weer een oud probleem naar boven: heatsoak, ik had de kap dichtgelaten en gezien er geen rijwind koeling is (hoewel ik gok dat ze daar mee bezig zijn) kon alles mooi op temperatuur komen en kwamen we niet verder dan 118 pk na 2 runs, en stond ik weer te stressen. (hoewel het de vorige keer nog erger was en eerst 110 pk op het scherm stond , maar later een 124,8 eruit kwam)

Probleem zit hem in het uitlaatspruitstuk welke bloedheet word en daardoor de temperatuur enorm stijgt onder de kap zodra het ding stilstaat, 1 van de modificaties die ik nog ga toepassen is ook het inpakken van het ding.

Dus ik een touwtje geregeld en ervoor gezorgt dat de kap open kan blijven en Henk ook nog op zijn scherm kan kijken. Even een 3 kwartier gewacht en daarna zag ik henk met de laptop uit het kleine kamertje komen welke volgestopt met ecu's en elektronica is. Ding op de auto ingeplugged en weer een tijd gewacht zodat de map kon inlezen.

Daarna de auto weer op temperatuur gebracht en 2 runs gedraaid, de eerste run was er een enorme dip tussen de 4 en 5 k rpm wel al een belovende 132 pk. Meteen weer een run erna gedraaid (de ecu moest blijkbaar nog inleren van de nieuwe map) en dit keer zag het er prachtig uit geen dip en afgerond een mooie 133pk en 168nm, in de praktijk zal dit nog iets meer zijn ivm er geen rijwindkoeling is en het aardig warm binnen was. Het koppelverloop is nu ook meer wat hoord bij een 106 met een 3 tal pieken. (zie de grafiek hierboven)

En het grafiekje van het vermogensverloop momenteel:

Afbeelding[

En om te kijken wat het verschil in acceleratie is in de praktijk maar een samen met iemand een g-tech erin gehangen,
Afbeelding

2x in mijn eentje gestest en 2x 7.0 seconden rond. Met 2 personen en een matige start 7.5 seconden . Zelfs als het ding een marge heeft (maar hij schijnt goed te kloppen) is het niet verkeerd.

Onderstel moet ik nog even bijstellen (achterkant moet iets lager) en dan ga ik mij weer even op de AX concentreren welke in de loopt der toekomst nogal wat meer pit gaat krijgen, daar ben ik momenteel een ander blok voor aan het opbouwen.

En nog een mooie foto van de auto in actie op midland (waar te zien is hoe laag de achterkant moet gaan komen, die wat lager op de foto is ivm ik op dat moment accelereerde)
Afbeelding

Harrie

Bericht door Harrie » 11 sep 2008, 16:14

Om het nog leuker te maken, de RR zou zelfs een paar tiende teveel aangeven. Kijk maar eens in mijn draadje waarin het het verschil vraag tussen de PerformanceBox en de G-Tech. Daar staat een test tussen die 2 apparaten.

stefan740

Bericht door stefan740 » 11 sep 2008, 18:30

Mooi bakkie hoor. 7,0 naar de 100 is zeker snel :df:
Alleen de versnellingsbak is wat irritant (als het dezelfde is als in rallye's tenminste)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 11 sep 2008, 19:55

Mooi ding :D

Kheb het kleine broertje ervan nu, een 1.4 sport :P

Enige wat ik wel irritant vindt aan deze dingen is dat wanneer je groot licht inschakeld die joekels van verstralers gelijk meegaan doen :O
Voor de rest ligt die handel zo lekker op de weg :D

Macboy

Bericht door Macboy » 11 sep 2008, 20:09

Mooie foto's ! Lijkt me wel kek bakkie

Drake

Bericht door Drake » 11 sep 2008, 20:58

Het is hetzelfde systeem als een rallye, het werkt opzich prima mits het goed onderhouden is.Vaak is echter dat laatste niet het geval waardoor er speling op de schakelstangen en de bakspie komt., hierdoor krijg je enorme speling van links naar rechts en krijg je een roersoep :mrgreen: . Maar nee het is niet het sterkste punt van de auto, 1 voordeel is wel dat zodra je wat sportiever gaat rijden de bak juist soepeler gaat schakelen :lol:

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 19 sep 2008, 15:34

Hey Drake!

Hoe wil je die airbox gaan aanpassen eigenlijk? Daar ben ik wel zeer benieuwd naar.... Bij mijn Saxo word het ook maar eens tijd voor modificaties...

Binnenkort komt er op ons werk trouwens waarschijnlijk ook nog een '97 106 GTi binnen, zwart, eerste eigenaresse en 50-60k op de teller.

Plaats reactie