Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 mei 2008, 19:13

gForce schreef:Ik heb 2 maanden geleden een M3 sedan gekocht en daarmee is mijn zoektocht gelukkig voorbij. Misschien is er nog iemand op zoek naar een snelle gezinsauto.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... D%26fs%3D1
Die Estoril blauwe M3 ken ik! Pa van een maat van me heeft deze M3 sedan ook gehad als 2e eigenaar(was toen +/-3maanden jong), de 1e eigenaar ken ik ook (een klein beetje)

Heeft aardig wat km's gelopen zeg!

Zie foto's:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1267

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik K. op 05 sep 2008, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

gForce

Bericht door gForce » 30 jun 2008, 13:39

Nog een leuke sedan (veel kilometers maar een klein prijsje). Zeer mooie kleur voor een M3 sedan.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... x%26fs%3D1

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 30 jun 2008, 14:10

Het blijven toch prachtige wagens, die e36's... :cry:

Soms wel een beetje spijt, maar ach...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2008, 14:13

Dat is wel serieus heel goedkoop voor een 3.2

Knot

Bericht door Knot » 30 jun 2008, 15:04

Alles origineel.. en 239.000km.... Hoop dan toch wel dat ie tegen de 2 ton zn revisie heeft gehad, eigenlijk tussen de 150k en de 200k voor het mooie al...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jun 2008, 15:16

Zeker een mooie kleur voor zo'n ding. Interieur ziet er ook nog netjes uit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2008, 17:21

Knot schreef:Alles origineel.. en 239.000km.... Hoop dan toch wel dat ie tegen de 2 ton zn revisie heeft gehad, eigenlijk tussen de 150k en de 200k voor het mooie al...
Gebaseerd op wat. Als je niet op zijn knots rijd met zo'n ding hoef je zo'n motor echt niet bij 150K te reviseren.

Een beetje handelaar had hem terug gedraaid naar 160K :mrgreen: :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 30 jun 2008, 17:33

Nah, Albert zn GT is ook bij 160k open geweest, die heeft ook een afwisselend leven gehad kwa belasting... Meer dan 2 ton met een M blok kan prima maar het materiaal draait ook niet altijd stationair toch? ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2008, 17:43

Nee maar daar is door BMW ook wel over nagedacht he.

Mijne staat nu ook op 162K maar die loopt verder prima gebruikt geen olie. Echt niet dat ik die uit elkaar laat trekken. Kan zo naar de 2 ton als je er gewoon normaal mee omgaat. FF trappen niet erg natuurlijk maar als je niet elke dag de hele dag in de begrenzer hangt dan is het niet zo'n probleem.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 30 jun 2008, 17:51

ach Bert, Knot draait toch niet bij.
Is ook te begrijpen, hij heeft de horror van een afgetrapte meegemaakt heb ik zo de indruk.

Mijn e46 heeft binnen een paar maanden ook 150k km. Voor het mooie moet hij dan ook open?

Ohja, Vorige week nog eentje met 78k km ('04, SMG II) tegengekomen. bij 180 had ik 4 autolengtes op 'em en toen begon ik pas ECHT weg te trekken...

Ligt echt puur aan het exemplaar dat je hebt, al geloof ik niet in die revisiefabeltjes. netjes behandelt (zoals in netjes warmgereden en onderhouden) loopt bij 250k km nog altijd wekelijks vrolijk 7.75k rpm imho.

Knot

Bericht door Knot » 30 jun 2008, 18:33

Mijn GT gebruikte ook nagenoeg geen olie, stond op 140k toen ik m wegdeed... wel een iets wat aanwezige vanos... verder niks aan de hand. Echter ik ga af op andere ervaringen en exemplaren die dus wel voor de 2 ton open zijn geweest... misschien zijn die wel koud geplankt ofzo, ik weet het niet.. je weet nooit hoe dom anderen met de spullen omgaan.

Wel grappig... verhalen over mij en continu in de begrenzer hangen, driften op droog, burnouts enz enz.... en toch vind ie dat volgens mij lekkerder als de noob die rustig rijdt en die paar keer bij een verjaardag zn M3 laat zien en m met 18graden olietemperatuur vol op 7300rpm wegtrekt!

Er is voor mij maar 1 echt betrouwbare en goed onderhouden M3 occasion in de E36 rij die ik zou kopen, dat is de 92-LB-BF :wink:

HSR

Bericht door HSR » 30 jun 2008, 18:41

Knot schreef:Mijn GT gebruikte ook nagenoeg geen olie, stond op 140k toen ik m wegdeed... wel een iets wat aanwezige vanos... verder niks aan de hand. Echter ik ga af op andere ervaringen en exemplaren die dus wel voor de 2 ton open zijn geweest... misschien zijn die wel koud geplankt ofzo, ik weet het niet.. je weet nooit hoe dom anderen met de spullen omgaan.

Wel grappig... verhalen over mij en continu in de begrenzer hangen, driften op droog, burnouts enz enz.... en toch vind ie dat volgens mij lekkerder als de noob die rustig rijdt en die paar keer bij een verjaardag zn M3 laat zien en m met 18graden olietemperatuur vol op 7300rpm wegtrekt!

Er is voor mij maar 1 echt betrouwbare en goed onderhouden M3 occasion in de E36 rij die ik zou kopen, dat is de 92-LB-BF :wink:

Zie ook Frits zijn E36 M3 3.0 rollenbank uitdraai. Rond de 2 ton gelopen en alsnog meer vermogen leveren dan 'ie origineel gedaan zou moeten hebben. Een hoge km stand zegt gewoon niks. Alles valt en staat met onderhoud.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 30 jun 2008, 19:07

Knot schreef:Mijn GT gebruikte ook nagenoeg geen olie, stond op 140k toen ik m wegdeed... wel een iets wat aanwezige vanos... verder niks aan de hand. Echter ik ga af op andere ervaringen en exemplaren die dus wel voor de 2 ton open zijn geweest... misschien zijn die wel koud geplankt ofzo, ik weet het niet.. je weet nooit hoe dom anderen met de spullen omgaan.

Ik doel op het feit dat je altijd de negatieve voorbeelden aanhaalt. Natuurlijk is dat ook een beetje normaal, ik zou zelf mss ook zo zijn.
Maar toch, zou ik er zwaar op willen drukken dat km-standen bij goed onderhouden en behandelde sportwagens weinig te zeggen heeft. Integendeel zelfs: Ik herinner me nog goed dat bij de eerste testen van een bepaalde motor, die motor na break-in periode 8% onder de opgegeven waarde presteerde...
Na 300k durabiliteitstest in een mule in Spanje hebben ze het blok voor de gein nog eens op de bank gezet. Warempel bijna 10% BOVEN de opgegeven waarde. Bij dat blok was 10% 40pk, and that makes a difference...
uit de resultaten van de opmetingen naderhand bleek dat deze motor (op een paar micron slijtage aan de zuigerveren en nokkenas) nog in nieuwstaat was...
De key naar dit resultaat was, dat die motor voortdurend warm is geweest en behandelt is door mensen die kunnen rijden. Blok liep trouwens op mineraalolie, dus geen synthetic shit zoals al die garage queentjes hier :wink:

Een bekende auto of een auto van een duidelijke liefhebber die weet hoe hij met zijn spullen moet omgaan mag voor mij 400k km hebben...
Bovendien, geef mij maar een ongevalvrij doorzichtig exemplaar met 300k km ipv een vage 9de hands met 150k... Bij low mileage exemplaren zet ik altijd een vraagteken mbt schadeverleden...

Dus knot, wat je voor de rest met je auto uitsteekt interesseert me niet, maar ik wil gewoon op dat ene statement ingaan waar ik het bijlange na niet mee eens ben...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2008, 19:24

haha idd.

Weet je wat ik ook wel eens denk, dat het gewoon in stand gehouden word. Stel ik breng nu mijn M3 naar een revisiebedrijf leg 4000 euro op de toonbank bijvoorbeeld en laat het spul reviseren. Haal hem op en vraag hoe het er mee was. Dan zal je volgens mij altijd het antwoord krijgen ja er waren wel wat dingetjes. Want hun gaan natuurlijk niet tegen jou zeggen je hebt net voor 4 ruggen een blok laten reviseren waar niks mee loos was, paar keer zo'n geintje en je bent zelf out of buisness. Nu gaat de klant naar huis met het idee dat zijn 4 rooitjes goed besteed zijn en is weer blij eind goed al goed.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 30 jun 2008, 19:31

slightly off topic:

Over hoge kmstanden gesproken :wink:
http://www.2dehands.be/audi-80-1986-758 ... 5&start=20

Thom

Bericht door Thom » 01 jul 2008, 08:46

Jullie hebben het nu alleen over de motor, en ik ben het er mee eens dat bij goed onderhoud en bij niet mishandelen de levensduur aanmerkelijk langer wordt.
Echter, de rest van de auto heeft ook geleden. Er heeft bijvoorbeeld langer iemand in de stoel gezeten en hij is er vaker in en uitgestapt dus de zijwang en deurmechanisme zijn extra gesleten. Hetzelfde geldt voor alle rubbers, afdichtingen, lagers (zijn berekend op een bepaald aantal omwentelingen), enz. Een auto met hoge kilometerstand heeft meer steenslag te verduren gehad, de carrosserie is vaker getordeerd waardoor op een gegeven moment kit en lak gaat scheuren waardoor roest ontstaat en ga zo maar door.

Dus, zoals ik het zie, bij een auto met hogere kilometerstand heb je een grotere kans dat je onderdelen tegenkomt die vervangen moeten worden, de onderhoudskosten worden dus hoger.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 01 jul 2008, 09:31

Thom schreef:Jullie hebben het nu alleen over de motor, en ik ben het er mee eens dat bij goed onderhoud en bij niet mishandelen de levensduur aanmerkelijk langer wordt.
Echter, de rest van de auto heeft ook geleden. Er heeft bijvoorbeeld langer iemand in de stoel gezeten en hij is er vaker in en uitgestapt dus de zijwang en deurmechanisme zijn extra gesleten. Hetzelfde geldt voor alle rubbers, afdichtingen, lagers (zijn berekend op een bepaald aantal omwentelingen), enz. Een auto met hoge kilometerstand heeft meer steenslag te verduren gehad, de carrosserie is vaker getordeerd waardoor op een gegeven moment kit en lak gaat scheuren waardoor roest ontstaat en ga zo maar door.

Dus, zoals ik het zie, bij een auto met hogere kilometerstand heb je een grotere kans dat je onderdelen tegenkomt die vervangen moeten worden, de onderhoudskosten worden dus hoger.
Niet akkoord. Bij goed onderhouden auto's worden rubbers, ophangingsdelen, lagers vv wanneer ze mankementen beginnen te vertonen. Dus je kan zo maar eens opmerkelijk betere lagers of onderdelen onder een 300k auto hebben, dan eentje van 160k.
De carosserie die tordeert heeft normaal gezien echt geen impact op de lak en de kit. Zoiezo spreken we hier over 10den van mm's.
Over het interieur heb je gelijk. Maar wat is het duurste, nieuw blok of nieuwe zetel?

Laat me het zo stellen. Eentje met 250k voor 7.5k euri of eentje met 160k voor 12k euri, dan neem ik die met 250K.
Wat ik nog over heb steek ik dan wel in nieuwe onderdelen, ik ben er dan zeker van dat ik daadwerkelijk nieuwe onderdelen heb.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 jul 2008, 13:29

Als ik in de markt was dan had ik deze sedan absoluut willen zien :wink:

Asief

Bericht door Asief » 01 jul 2008, 16:09

gForce schreef:Nog een leuke sedan (veel kilometers maar een klein prijsje). Zeer mooie kleur voor een M3 sedan.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... x%26fs%3D1
Volgens mij stond deze ongeveer een jaar geleden ook al te koop.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 01 jul 2008, 23:20

was het wat? of geen id'e?

gForce

Bericht door gForce » 02 jul 2008, 12:12

Laat me het zo stellen. Eentje met 250k voor 7.5k euri of eentje met 160k voor 12k euri, dan neem ik die met 250K.
Wat ik nog over heb steek ik dan wel in nieuwe onderdelen, ik ben er dan zeker van dat ik daadwerkelijk nieuwe onderdelen heb.
Voor de kilometers ben ik ook niet bang maar ik ben meerdere keren flink teleurgesteld toen ik ging kijken bij auto's van rond de 8000 euro.

Deze M3 ziet er ziet er op de foto erg goed uit vandaar dat ik hem hier gepost hebt.

ps: ik zou de auto nemen waar de onderhoudshistory van bekend is

Asief

Bericht door Asief » 02 jul 2008, 13:38

Jelmer850i schreef:was het wat? of geen id'e?
Ik was op dat moment wel op zoek naar een M3 sedan, maar deze was voor mij niet de juiste kleur, ik was specifiek op zoek naar een Estorilblau, dus deze ben ik niet gaan bekijken :P

gForce

Bericht door gForce » 02 jul 2008, 14:04

Ik vind deze kleur erg mooi op een sedan!

Asief heb jij ook carbon in het interieur?

Asief

Bericht door Asief » 02 jul 2008, 14:22

gForce schreef:Ik vind deze kleur erg mooi op een sedan!

Asief heb jij ook carbon in het interieur?
Deze kleur is zeker ook erg mooi, maar toen ik een keer de kleur Estorilblau had gezien, was ik verkocht. Vandaar dus de vereiste voor mij :)

Ik heb geen carbon in het interieur, gewoon de standaard hout-inleg met een zwart-lederen interieur.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 jul 2008, 15:05

ik wil ook een blauwe 8)

Plaats reactie