Onderhoud en de onzin eromheen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Bericht door Jeroen Bosman » 01 aug 2006, 15:11

Tja of de volgende eigenaar het belangrijk vindt.. is zijn keuze. Of de auto met respect behandeld wordt is een beetje afhankelijk van de auto waar je mee komt. Als je met een e30 316(houden het maar even op BMW) komt binnenrollen gaat volgens mij de rode loper niet uit. Ook gaat de klus niet waarschijnlijk naar de hoogst gekwalificeerde monteur, terwijl je volgens mij wel hetzelfde uurtarief betaald…

Tja, ik weet niet of je al dan niet bij de specialist beter af bent. Heb een aantal zaken met “specialisten”gedaan en ben daar wel een beetje van teruggekomen. Vaak genoeg offreren ze een lage prijs, die door “onvoorziene” op dealer nivo eindigt.

Als iemand ervaringen heeft met Beatrix (de garage) zou ik die graag horen, momenteel breng ik de auto maar naar van Poelgeest. Bij gebrek aan beter/goedkoper.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 15:18

Jeroen dat is mijn punt ook een beetje. Een specialist moet het al echt hebben van zijn goede naam binnen het circuit van liefhebbers.

Ikzelf kan niet controleren of een specialist zijn werk naar tevredenheid doet, daar ontbeert mij de technische kennis voor. Van een dealer mag ik automatisch aannemen dat hij zijn werk naar behoren doet, omdat men daar volgens vaste fabrikants protocolen werkt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39960
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 01 aug 2006, 15:52

Bert ///M3 schreef:Ik vind 1100 euro bij Insp II niet gek hoor.
En eerlijk is eerlijk als ik hem na insp II terug krijg rijd ie weer als niew :)
Bert, vraag je nog om een specifieke monteur bij Maaral Alkmaar?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 aug 2006, 16:39

Rico,
M3 is een superauto=Duur in onderhoud. Geen probleem.

Waar het me om gaat is dat er erg makkelijk gedaan wordt om "een paar honderd euro".
Hebben ze daar iemand rondlopen die E36's van A tot Z kent en wat duurder is gaat de auto naar de dealer.
Ik heb het idee, kan er helemaal naast zitten, dat men geen onderscheid maakt tussen een liefhebbersauto of de gemiddelde leaser.
Knop op de computer bepaalt bij de dealer wat het kost.
Een specialist kijkt en overlegt met de eigenaar en is ook bereid om stukje verder te kijken, nogmaals i.m.o.

Wat mij betreft is goedkoop vaak duurkoop. De eisen die ik stel zijn ook hoog en dat is puur om de auto 100% goed te houden. Daar ga ik geen cent op bezuinigen, maar om 10 minuten rond te lopen voor E 475 vind ik eigenlijk te gortig.

N.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 16:51

Nandor mijn opmerking was ook niet naar jou gericht, daarom schreef ik er boven ; in het algemeen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 aug 2006, 16:57

I know. :wink:

Moet ik denken aan veel subaru rijders. Je haalt een GTT voor 9k en dan komt er nog een beurtje, banden en remmen bij. Benzine en verzekering reken ik even niet mee. Twee maanden later staan ze weer te koop.

N.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Bericht door Jeroen Bosman » 01 aug 2006, 17:39

Tja, ik doe helemaal niet makkelijk om een paar honderd euro. Maar het is me wel opgevallen dat er meer “prijs”specialisten zijn dan “echte” specialisten. Ze weten exact wat het kost bij de dealer en gaan daar iets onder zitten, bij mij is het al een aantal keer gebeurt dat ik achteraf gezien (door het resultaat of uiteindelijke prijs) waarschijnlijk toch beter af was bij dealer.

Ik heb altijd hele goede ervaringen gehad bij Jan de Jong in Hilversum, 525D was door hun in onderhoud en ook hebben zij de Cooper nieuw geleverd(en nog steeds in onderhoud) Recentelijk in contact gekomen met van Poelgeest in Amstelveen, het magazijn was zeer behulpzaam, snelle levering enz. Toen de 635 na een jaar weer op de weg kwam en ik daar onderdelen kwam halen, hebben ze zelfs kosteloos een vacuümlek opgelost.

Kortom voor mij is het een gevoelskwestie (denk voor iedereen eigenlijk), momenteel heb ik daarbij een goed gevoel, dus denk dat ik hem daar maar in onderhoud doe. Zijn er goede ervaringen met Beatrix zou ik die graag horen en doe ik daar eventueel het onderhoud.

Overigens ben ik echt niet bepaald dealer-geil hoor of zo, door het verschrikkelijke serviceapparaat van VAG ben ik van wanhoop in een 20 jaar oud ding gaan rijden :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39960
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 01 aug 2006, 17:40

Nandor, ga naar de dealer die je aanspreekt.

Hans Severs Gouda heb ik een bakkie gedaan, alarm certificaat laten verlengen en wat navraag gedaan. Ze hebben een paar M3 en een M5 in onderhoud maar zijn niet helemaal into M... ze kunnen m wel in onderhoud nemen geen probleem.

Daar gaat mijn auto dus niet naartoe. Veenendaal zou M specialist moeten zijn maar ik hoor verschillende verhalen.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Bericht door Jeroen Bosman » 01 aug 2006, 17:41

Natuurlijk is de M3 van Rico een ander verhaal, als je die bij de onafhankelijke “specialist”in onderhoud doet schrijf je zomaar 10K af vrees ik… 8)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 aug 2006, 17:58

Exact Rody!

Ik heb m'n keus al gemaakt.
http://www.garagedaytona.nl

Waarom?
-Aankoopkeuring is me perfect bevallen.
-Liefhebbers
-1! ex BMW monteur die aan een bekende auto sleutelt
-Alles origineel BMW
-Nieuwste software
-Wil meedenken
-Alles onder 1 dak
-Goed gevoel :!:

N.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5069
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 01 aug 2006, 19:33

Krijg net m'n auto terug van een INSP I, was toch nog ff 620,- aftikken.
Ze wilden ook nog de achterbanden vervangen maar heb ze toch verzocht die erop te laten zitten want dat ga ik gewoon zelf doen.
Vriendin pakte afgelopen week een drempel iets te hard waardoor onderaan de specificatie nu dit staat:

Advies: voorbumper vervangen. :(

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 02 aug 2006, 08:12

Maandag de WRX een 60.000 km beurt gehad!.
EUR 516,- :cry:

Vind ik toch veel geld, die k*t euro.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door RVV » 07 jul 2009, 00:29

Het is al weer een oud draadje wat ik oprakel, maar ik vroeg me eigenlijk af, stel dat je een splinternieuwe auto koopt. Geen exotische techniek, gewoon een standaard model benzine 1.6 ofzo.. normale rijstijl er op na houden..


En je zou die auto nooit onderhouden, geen beurt geven.. alleen remblokken en banden vernieuwen (ivm de veiligheid) en olie bijvullen als peil te laag is.


Hoelang houd een auto het dan vol zonder kapot te gaan ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22494
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 00:59

Veel of weinig koude starts?

Heel erg moeilijk te zeggen :hmmm:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Ravin ///M » 07 jul 2009, 01:03

Is toch een filmpje van op YT ofzo, of Autoweek. Ouwe kerel met een Corolla uit de 80er jaren. Nieuw gekocht en
nooit onderhoud, ding was al 15 jaar oud ofzo.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door allen » 07 jul 2009, 10:14

Mijn ouders ooit een Opel Vectra op gas gekocht. 3 jaar later en zo'n 60k verder zonder enig onderhoud ingeruild met zo'n 6-7k guldens afschrijving. Enig defect was een startmotor geloof ik waar de dealer 7 of 8 honderd gulden voor wilde, maar waar een bedrijf hier in Dordrecht een andere meegaf voor 7 tientjes.
Wat ik dus denk? Onderhoud doet niet bijster veel voor je inruilwaarde en een motorblokje gaat niet zo snel stuk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39960
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Knot » 07 jul 2009, 10:29

Olie niet vervangen als ie ook niets verbruikt lijkt me wel tricky.... moet je m echt niet te vaak planken en geen trackday's pakken etc.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22494
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 10:29

In principe doe je onderhoud voor de volgende eigenaar. Daarom moet je als koper van gebruikt spul ook zo goed opletten :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door RVV » 07 jul 2009, 11:13

Voorbeeld, ik heb thuis een afwasmachine staan (inbouw) van Bauknecht.. ding is nu vanaf nieuw 9 jaar oud.. draait soms 2 keer per dag.. behalve filterje een keer leeggooien met oude etensresten krijgt dat ding 0,0 onderhoud..

Vorig jaar de 11 jaar oude Miele wasmachine.. die zelfs met 3 kindjes 3 keer per dag draait.. voor het eerst een paar rubbers en veren vervangen..

Apparaten die op zijn minst zo op zijn donder krijgen qua gebruik dan een auto.. maar ze blijven maar gaan.

Is het zogenaamd noodzakelijke onderhoud aan een auto ook niet erg overated ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door allen » 07 jul 2009, 11:27

In de handleiding van m'n Caterham staat dat het blok bij normaal gebruik iedere 10k en bij trackdays bij 1.000 kilometer al nieuwe olie wil. Dat is dus niet te vergelijken met een wasmachine of vaatwasser. Stel dat je daarmee een trackday kon houden, dan zou jouw wasmachine de hele dag door non stop 1400 rpm draaien? Ook tijdens z'n spoelbeurtje? Kom op Rico, wel ff je koppie erbij... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22494
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Niels » 07 jul 2009, 11:33

De standaard beurtjes bij de dealer vind ik wel wat overrated maar is aan de andere kant ook op niet-technische kennis + comfort van de klant afgestemd. Een beetje meer vervangen zorgt er wel voor dat je in principe minder vaak naar de garage hoeft. Win-win situatie :mrgreen:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door G Kolkman » 07 jul 2009, 11:34

Als jij dat nou eens test met je M5 8) .

Het is misschien wel wat overrated maar een aantal componenten is ontegenzeggelijk aan vervuiling onderhevig (olie, filters, bougies). Da's net zoiets als jouw filtertje van je afwasmachine schoon maken. Daarnaast heeft 95% van de autobestuurders geen hol verstand en horen ze hooguit 'een vreemd geluidje'. Afhankelijk van de persoon in kwestie staan ze dan een dag later bij de garage, een week later bij de garage of helemaal niet. Soms gaat dat laatste goed, soms ook niet. Soms hoor je dat geluidje helemaal niet en is er wel iets stuk.

Wat dat betreft kun je zelf wel redelijk wat doen, qua vloeistoffen vervangen en qua mechanische problemen oplossen, alleen alle electronica gerelateerde zooi niet, en er worden nogal 'ns wat software-updates uitgegeven these days :? . Daarnaast heeft een monteur vaak veel meer referentiemateriaal om iets in te schatten. Pas geleden nog een verhaal van dichtbij gezien waarbij de eigenaar niet gemerkt had dat z'n auto veel langzamer geworden was (bleek een defecte nokkenassensor te zijn). Ding liep nog prima maar na een testrit was meneer een flink stuk blijer ( :D ). Laat je 'm niet onderhouden dan rijd je er heel lang mee rond. Bij regulier onderhoud hooguit 10-15k.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door RVV » 07 jul 2009, 11:48

Ik zie zelf het nut van goed onderhoud ook wel in :wink: En ik heb nog nooit stuiver op onderhoud bezuinigd. Maar het ging me meer om het technische aspect. Hoelang houd een auto het vol zonder kapot te gaan.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door G Kolkman » 07 jul 2009, 13:40

Korter dan met goed onderhoud en waarmee vaak de gestelde eisen in de ontwerpperiode wel gehaald worden.

Bij mijn starslet was ik tamelijk slordig met onderhoud gevoelsmatig maar het ding had wel vrij lange onderhoudstermijnen. Mijn nichtje waarvan ik de auto gekocht had deed het bekende jaarlijkse oliebeurtje en reed er heeeel rustig mee. Ik heb nadien een keer de olie gewisseld en uiteindelijk lag na 42.000 km bij mij en bij 208.000 km op de klok er een drijfstanglager uit. Oorzaak? Geen idee, mogelijk vervuiling van de olie door een doorgerot carter, maar twijfel eraan of een ander karter verschil gemaakt had. Ding had circuit en alles gezien. Replacementblok van de sloop met distributieriem met onbekende vervangingsdatum heeft het daarna nog 47.000 km vol gehouden tot ie brak. Sja, dan is ie wel kapot ja. Maar ik ga er vanuit dat die lagers het nog wel even gehouden hadde

Daarentegen heb ik subarrel (subaru)blokken in de soep zien gaan die dealer-onderhouden waren met minder dan een ton op de teller. Tsja, hoelang zou zo'n blok het volgehouden hebben zonder oliewissels, nog korter? Kom je niet achter, komt zelfs een garage niet achter.

Het is een stukje statistiek, dus kansvergroting (op non-failures gedurende gebruik) en kansverkleining (op breakdowns gedurende gebruik). Momenteel onderhoud ik m'n wagenpark wel een stukje preventiever (ook omdat het nogal onpraktisch is om ver van je prive-garage te stranden :lol: :wink: .

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 13 jul 2009, 01:11

Ha, die Drivers;

Zo'n dertig jaar geleden heeft Auto Motor und Sport dit eens getest met een Golf I; die auto werd nieuw aangeschaft, heeft 50.000km gedraaid zonder enig onderhoud, en dat in een tijd waarin de minerale 15W40 volgens voorschrift nog om de 7.500km moest worden ververst. Alleen de noodzakelijke slijtagedelen werden vervangen (helemaal nix als ik me goed herinner) en zo nodig werd de olie bijgevuld. Na afloop werd de motor gecheckt en alles bleek in prima conditie te verkeren. Ook de olie werd geanalyseerd en die was, hoewel sterk zwart verkleurd, nog ruimschoots binnen de specificaties qua smeerbaarheid zoals VAG die destijds voorschreef. En dan is er in de tussentijd nogal wat veranderd en verbeterd. Ik denk dat de voornaamste reden om je bij normaal alledaags gebruik al te streng aan de oonderhoudsvoorschriften te houden voornamelijk ligt in de vermeende garantie- en restwaardesferen. Waarmee ik niet wil zeggen dat een auto niet goed onderhouden ou moeten worden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten