invloed wielbasis en hart afstand tussen de wielassen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

invloed wielbasis en hart afstand tussen de wielassen.

Bericht door RVV » 27 jul 2006, 14:00

We hebben het bijna altijd over de pk gewichtsverhouding als het op sportief rijden aankomt. Maar eigenlijk nooit over de wielbasis.

Of de hart afstand tussen het linker en rechter voor/achter wiel.

Mijn vraag is wat is zijn de invloeden van deze waarden ? Hoe langer de wielbasis des te minder de auto sportief stuurt/minder watervlug ? Maar des te stabieler die ligt op de weg ? zoiets ?

En wat is het voordeel als de wielen ver uit elkaar staan ? Ook "vaster" op de weg ?

wie kan iets nuttigs zeggen over dit onderwerp ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jul 2006, 14:10

In dit soort topics moet je je altijd goed realiseren wat het verschil is in wegligging en weggedrag.

Breder zorgt voor minder overhellen, meer grip, maar ook dat de auto minder snel van de ene bocht in de andere te sturen is. Je hebt dus een bepaalde grens aan hoe breed je auto kan zijn (qua bochten fun). Wat ik ook weleens gemerkt heb en waar Arne het regelmatig over heeft gehad, is dat sommige auto's makkelijker dwars kunnen als de achterwielen iets breder komen te staan (vaak is de spoorbreedte voor breder dan achteren, voor de stabiliteit). Dus spacers of een kleinere offset kunnen zorgen voor een 'listiger/leuker' weggedrag voor mensen die snel dwars willen, maar de wegligging komt het niet altijd ten goed, zeker niet in doorsnee situaties.

Dat van de wielbasis beantwoord je zelf al.
Een Smart ForTwo met 300 pk is onbestuurbaar, kun je alleen maar kleine donuts mee draaien.
Een Smart Limo met een wielbasis van 4 meter is heel makelijk bestuurbaar, ook met 300pk, maar heeft een veel grotere draaicirkel.
Dus je zult dus altijd ergens ertussenin moeten zitten, wat korter dan 'ideaal' als je voor korte bochten gaat, wat langer dan 'ideaal' als je voor hoge snelheids bochten gaat. Even los van wagengewichten, gewichtsverdelingen en motoropstelling voorin, midden of achterin.

EppeRRR

Bericht door EppeRRR » 27 jul 2006, 18:29

Mijn ervaring met lange wielbasis (=lees: sedans) is dat je meer het gewicht kunt plaatsen in de bocht.
Dus als je hem de bocht in smijt gaat dit makkelijker dan met een auto met korte wielbasis, en je houdt hem ook makkelijker tailhappy om het zo te zeggen.

Met korte wielbasis corrigeert de auto zich sneller en is hij ook moeilijker te oversturen dmv smijten, moet 'moet' met meer geweld en trekt zich snel in het gelijke spoor van de voorwielen. Of juist omgekeerd en dan maak je een 180o bocht.

Met karten is dit ook goed te merken hoe een brede spoorbreedte tov. een korte wielbasis stuurt. Extra goede banden ik dan in mijn ogen wel een pré anders is er geen controle over te houden.

Mijn meest ideale afstemming is een wat langere wielbasis (zoals de sedan) met een wat harder afgeveerde achterkant, hiermee vind ik het weggedrag sportiever en controleerbaarder.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jul 2006, 18:39

Grappig, ik wil juist een stuggere voorkant en zachtere achterkant.

EppeRRR

Bericht door EppeRRR » 28 jul 2006, 10:35

Dennis Cavallino schreef:Grappig, ik wil juist een stuggere voorkant en zachtere achterkant.

Voordat ik me ooit met dit bezig hield kwam ik een paar jaar terug per toeval achter dat een stuggere achterkant met een FWD prettiger stuurt.

Ik had toendertijd hulpveren achteraan geplaatst waardoor mijn achterkant harder werd en dit was werkelijk een geweldige wegligging.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2006, 10:58

Ok, op sommige FWD's kan ik me dat heel goed voorstellen inderdaad.
Op sommige RWD's ook, maar dan is er in de basis al iets niet naar mijn zin. :lol:

Plaats reactie