Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jun 2008, 04:54

Minstens 6% elk jaar sowieso.

Ik maak me er allemaal niet zo druk om eerlijk gezegd. Ik heb dan wel een huis gekocht in het laatste half jaar. Maar met een hypotheekrente die voor 30 jaar vast staat omdat die nu nog laag is. Dus wat die amerikanen nu oplopen, torenhoge variabele rentes heb ik geen last van. Een evt afschaffing van de hypotheek rente aftrek heb ik ook geen last van omdat ik daar toch geen gebruik van kan maken. Dus qua maandlasten maakt het mij niet uit. Blijft staan dat de huizenprijs misschien in elkaar flikkert als er eindelijk een politicus is die daar aan durft te komen. Maar als je naar andere landen kijkt waar het ook afgeschaft is denk ik dat het wel meevalt eerlijk gezegd. Plus ik heb niet de intentie snel te verhuizen dus mocht de markt een tijdje inzakken heb ik wel de tijd om dat uit te zitten.

Ook qua baan zit ik vrij zeker. Zo lang de olieprijs blijft stijgen of hoog blijft is er werk zat voor ons.

Harrie

Bericht door Harrie » 12 jun 2008, 15:39

HANZ06 schreef:
InjectTheVenom schreef:Als dat inderdaad gaat gebeuren dan mogen we ons ontzettend hard voor ons hoofd slaan want dat zou betekenen dat we wéér eens niets van de geschiedenis geleerd hebben. Zoals het er nu bij staat zal het wel onafwendbaar zijn.. wel geld voor defensie maar de eigen bevolking kan kreperen :roll
Ja Handige Harrie, laten we stoppen met geld in defensie steken.......
Weet je hoeveel mensen daar werkzaam zijn, die dan maar allemaal in de ww :?
Wat heb IK hier nou weer mee te maken? :lol: :lol: :lol:

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 12 jun 2008, 21:19

Maarrrrrr als de wereld economie nu eens niet zal instorten,wat is eigenlijk nu beter??
Vraag je dit eens af!
Wij gaan dus nog meer consumeren en de nieuwe economische opkomende landen met meer mensen als wij nu hebben het westen dus !wat dan.
Meer gebruik van olie
voedsel
chemie
Auto,s dus Bio brandstof bv. Ethanol of koolzaad diesel
Ontbossing voor het gebruik van plantage's Palm-olie Cacao rijst enz.
Waar je ook voor kiest het is een ramp scenario.
En vergget niet dat bijna elke bank in de wereld momenteel geen cash geld meer heeft,wat inhoud dat als er een grote bank valt waarschijnlijk
het financieele stelsel omvalt.
En dan hebben we het nog niet gehad over het milieu.
Er is echt een probleem in de wereld vandaag de dag.

Buco

Bericht door Buco » 12 jun 2008, 21:43

gijzbed-opc schreef:vergget niet dat bijna elke bank in de wereld momenteel geen cash geld meer heeft,wat inhoud dat als er een grote bank valt waarschijnlijk het financieele stelsel omvalt.
Welnee! Heb je problemen met pinnen dan?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 jun 2008, 07:27

Bij een run op de bank ( welke dan ook) gaat het altijd fout. Eeen bank leent met een verhouding van 1 : 9
Wat 1 keer binnenkomt, mag 9 voudig uitgeleend worden, dus 100 binnen, 900 uitlenen, met rente uiteraard..............................
Er is dus nooit chartaal geld genoeg, geld is er alleen giraal, zolang er vertrouwen heerst, niets aan het handje, is het vertrouwen weg, run op de bank, stank voor dank, aju paraplu................................

Staan mooie docu`s op internet over hoe een bank werkt, geniaal als je daar werkt, voor de consument niet best..............................

Ik meende dat Rothschild de legendarische woorden sprak "geef mij de macht over het uitlenen van geld, en ik heb de macht over de wereld"................................en zo is het maar net...................................

Een bank wordt echt slapend stinkend rijk door het creëren van schulden, die met rente terug betaald worden uiteraard, lukt dat niet dan wordt het onderpand eigendom, hoe dan ook een win-win situatie....................

Dexter

Bericht door Dexter » 13 jun 2008, 08:36

Die recessie is er feitelijk al, het is nu eigenlijk alleen nog maar de vraag hoe lang dat nog gaat duren.
In het onderstaande artikel wordt 2009 als jaar genoemd waarin het eerste herstel zich zou moeten aankondigen maar de feiten (lees de stijgende olieprijs en de sterke schommelingen daarin en de almaar stijgende prijzen van grondstoffen en voedsel) hebben deze voorspellingen alweer ingehaald.
Oftewel 'your guess is as good as mine.....' :wink:
Cijfers OESO tonen verdere verzwakking wereldeconomie

Macboy

Bericht door Macboy » 13 jun 2008, 09:34

Kennen jullie de chemokar nog?

Dexter

Bericht door Dexter » 13 jun 2008, 10:16

Macboy schreef:Kennen jullie de chemokar nog?
Die auto die je chemisch afval ophaalde en daarbij dankzij die irritante luidsprekers met zo'n ding-dong bel al op 5 kilometer afstand te horen was? Ja, die ken ik nog wel.
En?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 jun 2008, 11:00

De chemokar is in de straat..............................

Heb ik al een tijd niet meer gehoord................................

en? ................................

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jun 2008, 16:38

ja...nu je het zegt, das al heel lang geleden dat ik die gehoord heb...

wat is daar het verhaal achter dan :roll:

RVV

Bericht door RVV » 13 jun 2008, 16:58

Ik heb nog wel zo'm chemo bakkie in de schuur staan !

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 jun 2008, 22:08

Macboy schreef:Kennen jullie de chemokar nog?
Ken ik nog wel ja, en de bak die je dan moest laten legen staat nog steeds in de schuur als ik het goed heb.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jun 2008, 16:44

http://www.nu.nl/news/1618195/31/%27Hog ... an%27.html

Inflatie van 3 - 4%. Ik zweer 't je, NL-ers gaan in de problemen komen.
Die LCD tv's moeten na het EK maar weer worden verkocht.

Energierekening wordt dit jaar zo'n 300 euro duurder per gezin.
De PVDA heeft toch nog iets goeds gerealiseerd:
PvdA-Europarlementslid Dorette Corbey diende succesvol een voorstel in voor een getrapte stroomprijs. "Wie weinig stroom verbruikt krijgt een lagere prijs; dat stimuleert om energie te besparen.''
Wie veel verbruikt moet dus meer betalen. Logisch. Maar ik ben benieuwd wat zuinig is. Gaan mensen dan weer houtgestooktekachels gebruiken? :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jun 2008, 16:47

http://www.nuzakelijk.nl/20080618/colum ... k-is-terug
AMSTERDAM - Amerikaanse beleggers beginnen in te zien dat inflatie toch echt inclusief energie en voeding bekeken moet worden. Cijfers van Goldman Sachs vielen mee, maar analisten van dezelfde bank kwamen met minder goed nieuws.

Een verrassende stijging van de Amerikaanse producentenprijzen versterkte de onzekerheid in de markt over de economie. De producentenprijzen index (PPI) steeg in mei met 1,4 procent op jaarbasis, aangejaagd door energie en voeding. De core PPI, een ‘inflatie light’ zonder deze componenten steeg slechts met 0,2 procent, maar werd nu (eindelijk!) genegeerd.

Opluchting
In Europa schoven beleggers het slechte macronieuws nog even terzijde, inclusief een teleurstellende ZEW index over de Duitse economie. Opluchting na de meevallende kwartaalcijfers van zwaargewicht Goldman Sachs voerde de boventoon. Waarschuwende woorden van Ben Bernanke en Jean-Claude Trichet vorige week over de Amerikaanse en Europese inflatie liggen alweer bij het oud papier.

Op Wall Street was het juist Goldman Sachs die de stemming verpestte. Analisten van de zakenbank kwamen met de waarschuwing voor een nieuwe ronde afschrijvingen en verwachten dat banken voor 65 miljard dollar aan nieuw kapitaal moeten ophalen. Dat was even schrikken, het geplaagde Lehman Brothers ging direct weer in de uitverkoop. Die kredietcrisis is dus ook nog niet voorbij…

‘Oliebubbel’
Stijgende rente maakt lenen duurder en gaat ten kosten van investeringen en bedrijfswinsten. En wie denkt dat de hoge olieprijzen een ‘bubbel’ zijn, moet maar eens de mening lezen van de legendarische investeerder T. Boone Pickens. De Texaan denkt dat de wereldwijde olieproductie met 85 miljoen vaten per dag haar piek bereikt heeft. Zie voor meer olienieuws de site Peakoilpost.com.

Om doelpunten op de beursvloer te scoren is de keuze van de juiste sectoren cruciaal. Ik win er de originaliteitprijs niet mee, maar blijf herhalen: long commodities, short financials. En goud blijft interessant als hedge voor stijgende inflatie en een aanhoudend zwakke dollar. Ik hou ook voldoende cash achter de hand. De beurs zou best nog eens met 10 procent kunnen dalen.

Roman

Bericht door Roman » 18 jun 2008, 16:50

Recessie is het enigste wat ik hoor als ik de tv/radio aanzet.

Goed te zien in de makelaardij hier, die is volledig ten onder aan het gaan. En het is allemaal hun eigen schuld ook nog.

Maar alles blijft verder maar duurder en duurder worden en dat terwijl het gemiddeld loon in deze provincie nog altijd achter blijft.

Toen ik laatst in NL was en in een AH rond liep viel het me op dat we NL ruim schoots ingehaald hebben. Ga hier eens naar een supermarkt en de sinaasappels en andere produkten die hier vandaan komen zijn gewoon flink duurder dan in NL.

Alleen olijf en zonnebloem olie is goedkoper. En bronwater. Maar daar houd het op.

Dexter

Bericht door Dexter » 18 jun 2008, 16:51

DFT schreef:RBS waarschuwt voor crash op aandelenmarkten’
18 Jun 08, 13:09

LONDEN (AFN) - De Britse bank Royal Bank of Scotland (RBS) heeft zijn cliënten gewaarschuwd zich schrap te zetten voor een wereldwijde crash op de aandelen- en kredietmarkten. Dat schrijft The Daily Telegraph woensdag.

“We staan aan de vooravond van een bijzonder vervelende periode”, aldus kredietstrateeg Bob Janjuah van RBS tegenover de Britse krant. Janjuah vergaarde roem in het Londense zakencentrum door als een van de eersten te waarschuwen voor de komst van de kredietcrisis die de markten nu al een jaar in de greep houdt.

Janjuah acht het waarschijnlijk dat de Amerikaanse S&P 500-index tussen nu en september met 300 punten daalt tot 1050 punten. Beurzen in Europa en Azië zullen worden meegetrokken. De aanleiding voor de vrije val is volgens hem de hoge inflatie, die een verlammend effect heeft op de centrale banken.

Volgens de marktkenner kunnen de centrale banken in de Verenigde Staten en in Europa de rente niet verlagen om de economie op gang te helpen. “Het is bizar, maar we hebben waarschijnlijk een veel lagere groei van de wereldeconomie nodig om de inflatie omlaag te krijgen”, aldus Janjuah. De inflatie is de afgelopen maanden flink aangejaagd door de hoge olie- en voedselprijzen.
DFT schreef:DNB voorziet fors oplopende inflatie
18 Jun 08, 13:08

AMSTERDAM (AFN) - De inflatie zal dit jaar en volgend jaar fors oplopen in Nederland. Dat voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB) in een woensdag gepubliceerd kwartaalbericht. DNB is pessimistischer geworden over de verwachte economische groei.

DNB denkt dat de inflatie dit jaar zal uitkomen op 2,6 procent. In 2009 zal de geldontwaarding zelfs oplopen naar 3,4 procent, om pas in 2010 te dalen naar 2,2 procent. Een half jaar geleden rekende DNB nog op een inflatie van 3,1 procent in 2009.

Als reden voor de stijgende inflatie noemt DNB onder meer de hogere olieprijs, voedselprijzen en prijzen van andere grondstoffen. Verder blijft er sprake van een krapte op de arbeidsmarkt, wat leidt tot hogere looneisen. Ook overheidsmaatregelen, zoals extra belastingen, jagen de inflatie aan, aldus DNB.

Gevolgen Nederlandse economie

DNB constateert dat “de vooruitzichten voor de wereldeconomie minder florissant zijn geworden”. Volgens het instituut zal de Nederlandse economie daarvan de gevolgen ondervinden.

DNB verwacht dat de economie dit jaar met 2,4 procent groeit en volgend jaar met 1,5 procent. In 2007 was er nog sprake van een “uitbundige economische groei” van 3,5 procent. Daarmee is de centrale bank minder optimistisch dan een half jaar geleden. Toen werd een economische groei voorzien van 2,6 procent dit jaar en 2,1 procent in 2009.

Amerikaanse huizenmarkt

In de voorspelling houdt DNB ook rekening met een scenario waarbij de Amerikaanse huizenmarkt sterker verslechtert dan verwacht. Dit kan ertoe leiden dat banken meer rentekosten in rekening brengen aan bedrijven en huishoudens. Als dat scenario uitkomt, raamt DNB de economische groei in 2009 op 0,9 procent.

Op financiële markten is er sinds half maart sprake van een voorzichtig vertrouwensherstel, stelt DNB. Maar volgens de centrale bank blijven de markomstandigheden “fragiel”. Sinds het uitbreken van de kredietcrisis zijn banken terughoudend met het uitlenen van geld aan elkaar.

Tot nu toe hebben Nederlandse banken als gevolg van de kredietcrisis 15 miljard euro afgeschreven. Deze boekverliezen bedragen ongeveer 6 procent van de wereldwijd bekendgemaakte afwaarderingen. In verhouding tot het balanstotaal zijn de Nederlandse afschrijvingen vergelijkbaar met die van Britse en Franse banken, maar kleiner dan de afwaarderingen van Amerikaanse en Zwitserse banken, aldus DNB.

Dexter

Bericht door Dexter » 18 jun 2008, 16:53

WE GAAN ER ALLEMAAL AAN!!!......maar eerst worden we Europees Kampioen! 8) :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2008, 17:04

ze hadden ook nooit aandelen e.d. in moeten voeren, in het begin leek het een goed idee om wat geld te "lenen" "gebruiken" als het ware, maar daarna werd het alleen gebruikt om geld mee te verdienen, en niet door dat "bedrijf" maar door de beurshandelaren en graaiers en moneymakers die niks produceerden maar op papier wat kochten, een soort Internet bubble effect en eens is het op en prijzen te duur en de gewone man die de economie op moet drukken kan minder kopen en dus minder die mensen betalen met die aandelen die niks maken en alleen geld graaien of willen graaien, dat moet ook gewoon een keer mis gaan, immers waar moet dat geld weg komen als je niet op de top van de piramide zit zeg maar, ik leg het misschien wat krom uit, maar aandelen zoals het gaat is veelal niet goed voor de zaak in kwestie, alleen voor de money makers zolang ze het uitbuiten kunnen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jun 2008, 17:13

Wat een bullshit René, volgens mij weet je echt niet waar je over praat (met alle respect). Puur een emotionele opmerking van een communist die niet weet dat 'ie communist is. :)

Alle bedrijven zouden bij een beursloos klimaat dus bij banken moeten gaan lenen alvorens ze kunnen gaan investeren of overnemen. Weet je wat dat kost? Naast 't feit dat banken gewoon simpelweg niet zoveel krediet kunnen geven als 'beleggers/investeerders' samen kunnen genereren. En banken beleggen zelf natuurlijk ook in aandelen. Sterker nog, banken staan ook gewoon op de beurs en daar kun je aandelen van kopen.

Een beursgang is duur, maar levert veel meer op, mits je je toko goed op orde hebt natuurlijk. Mijn pa heeft ooit een bedrijf naar de beurs gebracht en dat maakte het werkkapitaal in 1 klap 2 keer zo groot.

Zodra het slecht gaat vallen er klappen, ook bij die money makers die jij op één of andere manier verafschuwt. Ik heb zat mensen gezien die alles kwijt zijn geraakt, en die geen traan om het geld laten, maar wel een tik hebben overgehouden aan het feit dat ze ook hun vrienden kwijt zijn geraakt... vrienden die dus vrienden waren om het geld... dat is pas ziek.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2008, 18:25

waar het oorspronkelijk voor bedoelt was bedoel ik ook, en kon je uit mijn verhaal lezen...

en ja de rest vul je zelf al goed aan :lol: :wink: dat bedoel ik maar.

romo

Bericht door romo » 18 jun 2008, 19:09

Heerlijk cryptisch Rene :lol:

Maar toch; dat er grenzen aan de groei zijn, das intussen wel duidelijk, het almaar meer en meer willen, het grote graaien ( wat helaas toch wel veel voorkomt, ook zegt men van niet) brengt ons in versneld tempo naar de ondergang.

Die lijkt intussen rap op ons af te komen.....................................

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 18 jun 2008, 19:32

Ik zou liegen als ik zei dat ik er me niks van aan trek. Ik had na m'n studie eigenlijk nog een jaar o.i.d. willen reizen maar zie/zag de bui al hangen (bij thuiskomst geen keus meer qua werk :? ), en het werken an sich beviel/bevalt wel. Inmiddels leuke baan gevonden.

Nou heb ik een technische achtergrond en het mooie daarvan is dat er algemeen gezegd wordt dat er een tekort van is, dus redelijk werkzeker, zeker omdat ik in de ontwikkeling zit en dat is minder conjuctuur-gevoelig dan de productie (met het oog op wetgeving móet dit door).

Desondanks liep ik een half jaar geleden nog met het idee rond m'n overbodige knaken (...) in aandelen te stoppen maar 'enkele signalen' riepen me daar heel snel van terug. Good move 8) . Eigen huis heb ik niet nodig, ik huur relatief goedkoop want ik hecht bijzonder weinig waarde aan een grote crib. Enige kutte daar aan is dat ik m'n hobbyhok niet kan stallen maar een willekeurig huis met garage is zowieso out of budget. Het mooie ervan is dat er veel geld over blijft 8) .

Verder heb ik best vertrouwen in het leven, gezien het feit dat ik volop m'n eigen hobby aan het financieren ben, hetgeen m.i. niet een teken is dat je bakken met geld aan het oppotten bent :wink: .

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 jun 2008, 22:56

Hehe aandelen moet je nu absoluut niet mee beginnen. Het is een roerige tijd..

Over het algemeen is het zo dat wanneer iedereen het hardst A roept, B gebeurd en andersom. Wanneer alle anaalisten ervan overtuigt zijn dat we in een diepe recessie zitten is het tijd om aandelen in te slaan. 3 weken geleden riep iedereen dat het allemaal wel mee zou vallen en dat de Amsterdamse beurs (AEX) binnen notime boven de 500 zou staan. Nu 3 weken later is de olie behoorlijk duurder geworden, inflatie opgelopen en roept iedereen weer koersdoelen onder de 400. Die olie kan net zo hard weer in prijs zakken en dan speelt iedereen weer mooi weer.

De afgelopen 100 jaar heeft niemand een crash kunnen voorspellen (op een paar mensen die 10 jaar lang roepen dat "er een crash aankomt"). Dat zal nu ook niet het geval zijn. Tis alleen jammer dat de particuliere belegger er van schrikt en snel zn aandelen ruilt voor cash. Kost mij ook de nodige centen :)

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2008, 00:02

Die zogenaamde experts.. die doen het statistisch toch niks beter als een aap die aan het "gokken" is met aandelen ? :twisted:

romo

Bericht door romo » 19 jun 2008, 07:31

Rico v Velzen schreef:Die zogenaamde experts.. die doen het statistisch toch niks beter als een aap die aan het "gokken" is met aandelen ? :twisted:
Apen beleggen beter dan specialisten.....................................daar is duidelijk wetenschappelijke evidence over...................................

Plaats reactie