Hoe hoog krijgen jullie de olietemp met dit weer?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Hoe hoog krijgen jullie de olietemp met dit weer?

Bericht door Peter Tunissen » 19 jul 2006, 16:34

:)

Ik krijg die van de Impreza niet boven de 85. :shock:
Nu is daar de onderplaat onder de motor uit gehaald waardoor hij bij normaal Nederlands verkeer tokkelen rond de 60 blijft hangen, maar op de Ring (ook bij 30 graden of zo) heb ik hem toch wel eens naar de 100 graden zien kruipen, moet nog wat meer mijn best gaan doen dus. :)

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 19 jul 2006, 16:36

M3 ging zo richting de 120 graden.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 jul 2006, 16:38

Ga zo met de m3 op pad, zal wel ff kijken welke waarde ik haal, normaal max 90 bij normaal gebruik.

Michel

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 19 jul 2006, 16:47

Ik weet het nog niet. Olietemperatuurmeter ligt nog hier op de plank.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 19 jul 2006, 17:02

110gr op de ring (anderhalve week terug bij ongeveer 28-30gr).
96gr bij normaal gebruik met dit warme weer.

ik dacht trouwens dat de speedster moeite had om op temp te komen, bij normaal weer staat hij na 20min. pas op 75gr, waarna hij langzaam verder stijgt naar 80-85gr, maar die sub komt nu niet eens over de 85gr als je goed doortrapt? :shock:
W30 is goed genoeg voor jou :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 jul 2006, 17:14

90 graden, bij normaal gebruik, her was net 36 graden hier........

Michel

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 19 jul 2006, 18:00

85graden onder zwaar gebruik met dit weer zonder verdere aanpassingen als die onderplaat is wel een hele lage waarde; werkt te sensor dan wel goed/goed gemonteerd?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 19 jul 2006, 18:09

Yep, maar die onderplaat weglaten bij een GTT scheelt 20 graden hè!
Komt dus overeen met 105 graden met onderplaat. En er zit 10W60 in, scheelt ook nog wel ietsjes denk ik.
Enige nadeel is dat je wat meer wind vangt op hoge snelheid (200km/u+ en zo), maar goed, dat is toch al geen Impreza-terrein. :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 jul 2006, 18:25

Als ik 10 tot 15 min flink doortrap (knot style) zit ik op 130 graden en moet ik gaan cruisen in 5 tot ie weer terug bij 100 is.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 19 jul 2006, 19:15

Net ff mijn M3 opgehaald, ff nieuw alarm in laten bouwen.
Kwam met normaal rij gedrag op zo'n 95graden. Misschien dat ie met hard rijden naar de 100 zal gaan, meestal blijft ie daar onder omdat de rijwind koeling dan toeneemt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 jul 2006, 19:34

Zou mijn meter dan stuk zijn?

Maar waarom is ie bij normaal rijden 95 en bij planken (lage snelheid, hoge toeren) dan 130 graden?? :shock:

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 19 jul 2006, 20:56

de race m3 komt in zomerse temperaturen in sprintraces zo tegen de 135 graden, en da's dus ook de reden dat ik vandaag niet naar spa gegaan ben , omdat er eerst nog een electrische vin in moet.(die er eigenlijk ook in hoort te zitten )

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 19 jul 2006, 21:03

Betere koeling op de 3.2? Bert? :wink:

Nog nooit boven de 100 gehad.

N.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jul 2006, 21:16

M3 op 100 graden vandaag, normaal rijgedrag, airco kon je wel horen loeien, maar das ook niet raar met 36 graden :P :P

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 19 jul 2006, 21:34

Rody,

Denk dat jij bedoeld behoorlijk van bil gaat, driften vol optrekken en remmen en weer vol op t gas 8)

Dan zou mijne ook wel verder oplopen denk ik, ik rij meestal wat rustiger op de binnenwegen. Af en toe wel ff gasgeven natuurlijk. Meestal rij ik stevig door op de snelweg en doet de rijwind een hoop. Vaak is de olietemp bij +/-220 lager dan bij +/-120.

Maar zoals ik je vertelde op de Clubspecials heb ik het idee dat de 3.2's gemiddeld koeler blijven. Misschien grotere oliekoeler, meer olie in het blok of thermostaat die eerder open gaat o.i.d.

Ik rij met zo'n 6L motorolie Motul 10W60.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 10:33

mischien een N00b vraag, maar wat is het probleem als bv bij een M3 de temperatuur richting 110/120 graden gaat ?

Kan de boel stuk gaan ? Meer slijtage, olie dunner ? slijtageplekken zuigers ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 jul 2006, 10:55

Net zoals anders: 100 graden.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 10:58

De pijn grens ligt ergens bij 130 a 140 graden. Op die temp gaat de smering van olie drastisch achteruit. En als de olie zo heet is geweest dan meteen vervangen door nieuwe.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 11:01

Oke Andre daar zal ik rekening mee houden, nog een vraagje, jij had toch rond de 10K kilometers nieuwe olie in gegooid ?

Boordcomputer geeft aan dat ik over ca. 3000 km een servicebeurt moet hebben (ca 17000 km) Maar dan hoeft er toch geen nieuwe olie meer in ?

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 jul 2006, 11:05

Ik heb geen olietemperatuurmeter.
Belachelijk trouwens dat zoiets niet op meer auto's zit?

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 11:10

Ja ik had ergens bij 8000 nieuwe olie erin gedaan. Maar niet de boordcomputer gereset.

Maar ik zou gewoon nu de originele beurten aanhouden. Frisse olie is nooit verkeerd.

Bij een race auto gaat elke race nieuwe olie in. Dan rijdt je er nog geen 1000km mee. Dus de intervals van 20.000km vindt ik zelf wat aan de hogekant en zeker als je het vermogen gebruikt en daar heb je toch een m3 voor.

Ik verwissel ook in mijn 130i vaker olie dan intervals aangeven.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 11:12

Andre bedankt voor de tip, dat zal ik doen, olie is toch wel het alle belangrijkste in zo'n hoogtoerig blok.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27060
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 jul 2006, 12:49

Nog zo`n vraag dan maar; wat voor olie gooi je er in Andre? Ook in de M3 dus, ik zelf 10W60 Castroil, jullie?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2006, 12:54

Als je Castrol gebruikt, moet je in ieder geval zorgen dat je de TWS hebt.
Vroeger was dat RS, daar is de samenstelling van gewijzigd waardoor hij niet meer zo geschikt is voor goed gebruik en de oude RS heet nu dus TWS (lekker handig weer, maar goed). :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jul 2006, 13:14

Gelukkig had ik nog op tijd Castrol RS weten te bemachtigen voor de 325. :)

Volgende keer rijd ik weer met Kendall (zat in de 535) of Kroon Racing (zit nu in de 535). Na de vakantie weer wisselen, je blijft bezig. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Opa en 4 gasten