Minder moslims in Nederland dan gedacht

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Metchu

Minder moslims in Nederland dan gedacht

Bericht door Metchu » 19 mei 2008, 14:58

Nu.nl
Uitgegeven: 19 mei 2008 12:03
Laatst gewijzigd: 19 mei 2008 14:50

GRONINGEN - Het aantal moslims in Nederland wordt vaak te hoog ingeschat. Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zijn veel eerste en tweede generatie immigranten uit islamitische landen helemaal geen praktiserende moslims.
ANP

Dat heeft de universiteit maandag naar buiten gebracht.

De onderzoekers analyseerden bezoekersaantallen bij moskeeën. Ook bekeken zij waar imams hun informatie voor hun preken vandaan halen.

Nederlandser

De geestelijk leiders bleken veelal dezelfde Nederlandstalige bronnen te gebruiken, volgens de onderzoekers een teken dat imams steeds Nederlandser worden, mede omdat veel jongeren het Arabisch niet beheersen.

Door die ontwikkeling ontstaat in de praktijk een Nederlandse islam, een geloof dat Nederlandse normen en waarden integreert.

Mening

Ook blijken moslims, christenen en niet-religieuzen niet veel van mening te verschillen als het gaat om deugden. Moderne deugden als respect, betrouwbaarheid, zorgzaamheid en openheid worden door de opinieleiders van diverse komaf gezien als belangrijk.

Respect

De onderzoekers vroegen ook aan imams wat zij belangrijke deugden vinden. Zij vinden het zeer belangrijk om respect te tonen, een antwoord dat ook veel naar voren kwam onder niet-islamieten.

Ook vinden moslims het belangrijk om een goede band met hun buren te hebben. Volgens de onderzoekers kunnen de gemeenschappelijke deugden een goed begin zijn om de relaties tussen verschillende bevolkingsgroepen te verbeteren.

Dus geen tsunami of overvloed of overname van Nederland... :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 19 mei 2008, 15:09

*pinkt een traantje weg*

Wat zijn het toch lieve mensen allemaal.

:mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 mei 2008, 15:21

Oh, ik ben weer helemaal gerustgesteld. :)

Elmar

Bericht door Elmar » 19 mei 2008, 15:31

Yes, ik kan me korte broek weer aan. :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 19 mei 2008, 15:59

Ha! Elmar. Let it all hang out.

Interessant stuk nieuws dit.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2008, 16:27

:lol: :lol: wordt vervolgt...(ja daar kun je meer mee bedoelen)

Michel P

Bericht door Michel P » 19 mei 2008, 16:49

Toch groeit de groep moslims sterk, en dus dwars tegen de ontkerkingsbeweging in die zich in Nederland heeft voltrokken!

Waarom is het beeld bij de burger aanwezig dat deze groep veel groter lijkt dan deze volgens de cijfers blijkt te zijn :?:

IMO heeft dit alles te maken met groeiende kloof welke lijkt te ontstaan/is onstaan door het steeds consevatiever opstellen van de moslim, ofwel het beeld dat de islam een steeds belangrijker onderdeel voor deze groep uitmaakt van hun dagelijkse leven met alle rituelen die erbij horen. De media accentueren dit uiteraard, en het geld niet voor de gehele moslim bevolking maar dit beeld staat bij velen op het netvlies gebrand. Daar kunnen allerlei akties van de overheid niets (in positieve zin) aan veranderen, dat zal uit de groep zelf moeten komen. Juist dit beeld is funest voor de velen die wel een volwaardig onderdeel zijn en willen zijn van de maatschappij, en daar hun steentje aan bijdragen.

Neem Metin (Metchu) eens als voorbeeld, is gewoon een super leuke gast, lekker ouwehoeren meer dan prima, in mijn ogen een voorbeeld voor velen. Positief ingesteld, maakt makelijk contact is snel een van de groep. Top dus. En zo zijn er genoeg. Ben benieuwd wat zijn beeld op deze problematiek is.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 19 mei 2008, 17:10

Nee Michel. Het heeft met onwetendheid te maken :)

Geen dommer volk dan de gemiddelde NL stemmer ;)

Kennis is macht. Geen kennis (onwetendheid) is vaak domheid. Gewoon het gebrek aan intelligentie om te durven uitzoeken, alles klakkeloos over te nemen. En dus te denken dat iedere moslim een terrorist is.

Tja ... ik kijk gewoon even verder naar Pokerkampioen van Nederland en bedenk dan dat dit volk stemrecht heeft ;)

(dit is allemaal NIET respectloos bedoeld, ik ben GEEN moslim en ik ben OOK een Nederlander, alleen geen gemiddelde ;))

Iets met waar olie is, dat ook daar vuur is of zo ... was nooit zo goed met de spreekwoorden omdat ik 2e generatie ben en mijn ouders veelal Yugo zaten te lullen bij de open haard ;)

PS Mijn post dient met een knipoog te worden gelezen, maar de kern is natuurlijk gewoon waar

Roman

Bericht door Roman » 19 mei 2008, 17:26

Ik ken een volk wat nog dommer is Macboy, ze rijden voornamelijk pick ups en praten slecht engels :wink:

Ik ben daar meerdere gemalen gevraagd wat voor taal ze in Spanje spreken, en sommige dachten aan Portugees of het beste antwoord van de dag "They speak Italy in Spain don't they?"

:roll: :lol:

Kan zo wel door gaan, heb anderhalve week lang alleen maar ongeloofelijk domme dingen horen zeggen/vragen om mij heen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 mei 2008, 17:33

Macboy schreef: Geen dommer volk dan de gemiddelde NL stemmer ;)

Kennis is macht. Geen kennis (onwetendheid) is vaak domheid. Gewoon het gebrek aan intelligentie om te durven uitzoeken, alles klakkeloos over te nemen.
Is het vreemd als ik het daar gewoon mee eens ben?

Metchu

Bericht door Metchu » 19 mei 2008, 17:41

@ Michel. Het probleem zit hem vooral in deze zin: "onbekend is onbemind".
Je geeft mij als voorbeeld, dat is erg vleiend. Maar stel je eens voor dat iemand niet zo open was, of dat hij zichzelf niet in de groep zou hebben gegooid? Ik denk dat die persoon absoluut onbemind zou zijn... Hetzelfde geldt andersom. Als een groep of persoon niet open is voor iemand.

Het is dus vooral belangrijk om open te staan voor dingen waar je geen weet van hebt en niet dingen zomaar aan te nemen. En kennis te nemen van zaken. Of voor andersdenkenden.

Begrip en niet al te moeilijk doen zijn mijn motieven. Het interesseert mij echt geen flikker of Elmar nou wel of geen string draagt. 9 van de 10 zullen dat ook niet doen. Maar op het moment dat er 1tje zich wel stoort aan die hitsige roze string van Elmar. Valt iedereen heen over die ene persoon. Helaas wordt 100 km verderop gedacht dat de rest van de 10 ook hetzelfde vindt.

Helaas, zijn er mensen die misbruik proberen te maken van angst en onwetendheid van mensen voor eigen succes en prestige gaan. Dit gebeurt op gemeentelijk tot wereld niveau. Dit is iets waar je niets tegen kunt doen, want de massa is te lui om zelf te kijken of een mening te vormen, of druk bezig met zaken die ze wel interesseren.

De geschiedenis herhaalt zich keer op keer weer...

atomchris

Bericht door atomchris » 19 mei 2008, 17:56

Metchu schreef:@ Michel. Het probleem zit hem vooral in deze zin: "onbekend is onbemind".
Je geeft mij als voorbeeld, dat is erg vleiend. Maar stel je eens voor dat iemand niet zo open was, of dat hij zichzelf niet in de groep zou hebben gegooid? Ik denk dat die persoon absoluut onbemind zou zijn... Hetzelfde geldt andersom. Als een groep of persoon niet open is voor iemand.

Het is dus vooral belangrijk om open te staan voor dingen waar je geen weet van hebt en niet dingen zomaar aan te nemen. En kennis te nemen van zaken.

Begrip en niet al te moeilijk doen zijn mijn motieven. Het interesseert mij echt geen flikker of Elmar nou wel of geen string draagt. 9 van de 10 zullen dat ook niet doen. Maar op het moment dat er 1tje zich wel stoort aan die hitsige roze string van Elmar. Valt iedereen heen over die ene persoon. Helaas wordt 100 km verderop gedacht dat de rest van de 10 ook hetzelfde vindt.

Maar helaas, zijn er mensen die misbruik proberen te maken van angst en onwetendheid van mensen voor eigen succes en prestige. Dit gebeurt op gemeentelijk tot wereld niveau. Dit is iets waar je niets tegen kunt doen, want de massa is te lui om zelf te kijken of een mening te vormen, of druk bezig met zaken die ze wel interesseren.

De geschiedenis herhaalt zich keer op keer weer...
Persoonlijk denk ik ook dat het er mee te maken heeft waar je woont............................... :roll: iemand die op ut platteland woont zal het probleem niet echt snel zien....

Hier in de stad is dat wel anders,en ja er zijn GOEIE!!!maar toch ook verrot veel slechte.... :roll:

Ik ben absoluut geen rascist!!!(dat wou ik wel nog ffkes benadrukken)
Zal dit niet een eeuwige discussie zijn/worden???? :shock:
En dit intresseert me wel zeker,en ik zal niet snel zomaar iets roepen over een bepaalde groep(behalve over brabanders maar das een ander verhaal :lol: :wink: )ik baseer mijn mening op dingen die ik zelf meemaak en van mensen dicht om me heen....en hoe erg het ook is,vaak(lees:niet altijd, maar vaak wel)gaat het dan toch weer over een bepaalde groep....
Zonder rascistisch te zijn ,vin ik dat wel erg jammer....
Heeft niks met aanslagen te maken,of terroristen....das pure onzin!
Maar ''gewoon''(daar zijn we weer :P ) normen en waarden.

Michel P

Bericht door Michel P » 19 mei 2008, 18:13

@ Metin ik haal jou even als voorbeeld aan omdat velen je inmiddels kennen.

"Onbekend maakt onbemind" zit zeker een kern van waarheid in. Ik heb net zo min iets met biblebelters als aktieve moslims, ofwel alle gelovigen die zichzelf boven de "ongelovige"mens stelt. Geloof is prive, en dien je dan ook thuis te beleiden. Geloof vormt bij de actieve gelovige een behoorlijke barriere. Verder zit generaliseren in de mensheid opgesloten. BMW rijders zijn aso enz. enz. (nou klopt dit laatste :lol: )

De grootste barriere is de taal van de nieuwkomers, en helaas ook bij de 2e en 3e generatie. De bijdrage van Eddy Terstal spreekt mij daarom ook erg aan want respect is iets wat juist ontbreekt bij de politiek. Ofwel respect voor elke kiezer want het volk is per definitie dom. Eigenlijk denkt met in Den Haag nog een beetje coloniaal ;-) http://www.dumpert.nl/mediabase/110011/ ... dio_1.html

De politiek denkt werkelijk dat nieuwkomers per definitie dom en zielig zijn en bij het handje moeten worden genomen, en dat ze vooral zichzelf niet kunnen ontwikkelen. De hele industrie rondom de allochtoon verschaft vele linksmensen een baan, en een enorm goed gevoel omdat ze een zielig mens hebben beschermt en geholpen. :twisted: Ik denk juist dat het leren van de taal de toegang tot succesvol integreren zal betekenen, door de taal machtig te zijn kan je makkelijk contact maken houden en krijgen. Opleidingen zijn te volgen, waardoor het aktief deelnemen aan de maatschappij eenvoudig mogelijk is.

@Macboy,

Onwetendheid? verklaar je nader? Je doelt op kennis over geloof of cultuur? Wie is er onwetend?

Michel

Elmar

Bericht door Elmar » 19 mei 2008, 18:16

Onwetenheid of gebrek aan interesse om eea uit te zoeken?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 mei 2008, 20:42

Beide! Maar wel hard en generaliserend roepen.

Neem als voorbeeld Wilders met zijn kritiek op Maxima's "Dé Nederlander bestaat niet" Als hij één zinnetje extra had gelezen (of laten voorlezen) dan had hij zich niet zo belachelijk gemaakt in de Kamer.

Elmar

Bericht door Elmar » 19 mei 2008, 22:21

Nou, doek alle fora dan maar op...

vipernl

Bericht door vipernl » 19 mei 2008, 23:34

dan ben ik zo'n dommer dan dommer nl'er
want het zijn er nog altijd teveel.
ben ik een racist?, meer een realist,
gelukkig maar

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 mei 2008, 02:19

Metchu schreef: De geschiedenis herhaalt zich keer op keer weer...
Klopt wel. Waar de Christen honderden jaren geleden heidenen probeerden te overtuigen en af te slachten, is nu het moment met de Islam aangekomen. De Islam is natuurlijk ook de jongste wereldgodsdienst...

Metchu

Bericht door Metchu » 20 mei 2008, 02:25

indobesar schreef:
Metchu schreef: De geschiedenis herhaalt zich keer op keer weer...
Klopt wel. Waar de Christen honderden jaren geleden heidenen probeerden te overtuigen en af te slachten, is nu het moment met de Islam aangekomen. De Islam is natuurlijk ook de jongste wereldgodsdienst...
Dat is niet waar ik op doelde, maar goed...

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 mei 2008, 02:27

I know, maar geschiedenis herhaalt zich vaak ook op andere vlakken :wink:

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 20 mei 2008, 16:53

vipernl schreef:dan ben ik zo'n dommer dan dommer nl'er
want het zijn er nog altijd teveel.
ben ik een racist?, meer een realist,
gelukkig maar
Kan je dat iets preciezer uitleggen alsjeblieft?

HSR

Bericht door HSR » 20 mei 2008, 16:58

godsdienst = den duvel.

Dexter

Bericht door Dexter » 20 mei 2008, 17:41

indobesar schreef:I know, maar geschiedenis herhaalt zich vaak ook op andere vlakken :wink:
Komt omdat 'de geschiedenis' wordt geschreven door steeds hetzelfde beestje: Homo sapiens.
De enige diersoort die niet van zijn fouten kan of wil leren....I rest my case! :twisted:

Michel P

Bericht door Michel P » 20 mei 2008, 18:27

hugo schreef:godsdienst = den duvel.
+1!!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 mei 2008, 18:38

+2

Plaats reactie