Bevolking inschakelen bij vraagstukken (vuurwerk)
- Macboy
Bevolking inschakelen bij vraagstukken (vuurwerk)
De berichten over het vuurwerk kennen mensen wel. De overheid weet niet zo goed wat ze nu aan moet. Aan de ene kant is er wel iets te zeggen voor een beperkte afsteek periode, aan de andere kant is het misschien beter om gecentraliseerde gemeente afsteekpunten te organiseren zodat mensen kunnen kijken naar echt vuurwerk, al dan niet met ingezameld geld.
Maar wat ik nu niet snap is dat er niemand in de TK op het idee komt om een web-site te openen voor dit soort zaken. Een officieel referendum is natuurlijk onzin.
Gelijk aan het kiezen van de stadsnaam ergens in het westen kan de overheid toch een website openen met het verzoek te stemmen?
Gewoon in de kranten en internet laten weten dat de bevolking hun voorkeur mag aangeven. Dat is toch niet moeilijk ?
1 stem per computer. En niet beginnen over fraude, want dat boeit niet bij zo'n onderwerp. Als Hans 3x gestemd heeft dat hij de hele dag fikkie wil steken is dat prima.
Gewoon paar honderd duizend stemmen, dan haal je de fraude-variance er wel mee uit.
Mijn vraag is nu: waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan? Die site kan overigens gecentraliseerd blijven.
Bijvoorbeeld: www.stemmen-bevolking.nl of zo
En dan dat je per vraagstuk kunt klikken en dan een polletje.
Goed idee?
Gaat mij dus niet om het vuurwerk, dit is even een voorbeeld, maar voor meer van dat soort relatief "simpele" vraagstukken om de mening van de bevolking te peilen.
Maar wat ik nu niet snap is dat er niemand in de TK op het idee komt om een web-site te openen voor dit soort zaken. Een officieel referendum is natuurlijk onzin.
Gelijk aan het kiezen van de stadsnaam ergens in het westen kan de overheid toch een website openen met het verzoek te stemmen?
Gewoon in de kranten en internet laten weten dat de bevolking hun voorkeur mag aangeven. Dat is toch niet moeilijk ?
1 stem per computer. En niet beginnen over fraude, want dat boeit niet bij zo'n onderwerp. Als Hans 3x gestemd heeft dat hij de hele dag fikkie wil steken is dat prima.
Gewoon paar honderd duizend stemmen, dan haal je de fraude-variance er wel mee uit.
Mijn vraag is nu: waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan? Die site kan overigens gecentraliseerd blijven.
Bijvoorbeeld: www.stemmen-bevolking.nl of zo
En dan dat je per vraagstuk kunt klikken en dan een polletje.
Goed idee?
Gaat mij dus niet om het vuurwerk, dit is even een voorbeeld, maar voor meer van dat soort relatief "simpele" vraagstukken om de mening van de bevolking te peilen.
-
Re: Bevolking inschakelen bij vraagstukken (vuurwerk)
Per computer gaat niet werken, het is nog altijd op basis van een IP-adres. En met een truuk kun je dus zo de boel besodemieteren. Of een oproep op wat websites. Bekende weblogs kunnen sommige onderzoeken behoorlijk naar de klote helpen als ze vragen aan al hun bezoekers ergens op te gaan stemmen. Dat geeft natuurlijk een vertekend beeld.Macboy schreef:
Enige manier om het eerlijk te doen is via DigiD of combinatie BSN/geboortedatum bijvoorbeeld.
Verder weet ik niet of het slim is om zulke zaken aan het volk over te laten. Die missen het grote plaatje eromheen. Bij simpele vragen zou men zo'n site wel in kunnen zetten.
- Macboy
-
Ha, die Macboy;
Een soort electronisch referendum dus. Los van de mogelijke bezwaren tegen de gebruikte techniek zie ik een heel ander probleem. Als je ziet hoe moeilijk het nu al is om de mensen voor deelname aan verkiezingen en referenda te motiveren denk ik dat de enige opkomst die je na de vijfde of zesde keer in korte tijd nog zult krijgen die van de diehards en belangengroepen is. Niet echt een dwarsdoorsnede van de bevolking dus en daarmee ook niet echt democratisch.
Een soort electronisch referendum dus. Los van de mogelijke bezwaren tegen de gebruikte techniek zie ik een heel ander probleem. Als je ziet hoe moeilijk het nu al is om de mensen voor deelname aan verkiezingen en referenda te motiveren denk ik dat de enige opkomst die je na de vijfde of zesde keer in korte tijd nog zult krijgen die van de diehards en belangengroepen is. Niet echt een dwarsdoorsnede van de bevolking dus en daarmee ook niet echt democratisch.
- GTRene
Rita wil en is daar toch ook al mee bezig zoiets? volgens mij wel.
verder vind ik het een goed idee, wat al veel eerder had moeten gelden, meeste stemmen geleden en dan een vast goed bestuur van NL en geen politieke partijen meer die nog met een geloofs achtergrond werken, gewoon waarden en normen, geloof moet uit de politiek qua invloed, het moet werken als een goed bedrijf met verantwoording.
verder vind ik het een goed idee, wat al veel eerder had moeten gelden, meeste stemmen geleden en dan een vast goed bestuur van NL en geen politieke partijen meer die nog met een geloofs achtergrond werken, gewoon waarden en normen, geloof moet uit de politiek qua invloed, het moet werken als een goed bedrijf met verantwoording.
- frankv
inderdaad, ik denk dat het een vals gevoel van democratie geeftHansv (Hans van Velzen) schreef:Als je ziet hoe moeilijk het nu al is om de mensen voor deelname aan verkiezingen en referenda te motiveren denk ik dat de enige opkomst die je na de vijfde of zesde keer in korte tijd nog zult krijgen die van de diehards en belangengroepen is. Niet echt een dwarsdoorsnede van de bevolking dus en daarmee ook niet echt democratisch.
hoe stemmen mensen die niet thuis zijn op het internet?
hoe voorkom je dat mensen digid's ronselen?
een getrapte democratie zoals we die nu hebben geeft de beste resultaten, anders krijg je alleen maar van die onzin als dat pim fortyun gekozen wordt als grootste nederlander boven iemand als erasmus of spinoza [dankzij welke personen o.a. pim fortyun denk ik mede heeft kunnen zeggen wat hij heeft gezegd, zonder hem daarmee op hetzelfde niveau te willen plaatsen]
uiteindelijk, zo leert machiavelli, heeft het volk altijd gelijk, daar kan op de lange termijn geen heerser tegenop
frank