Na wat twijfelen de laatste dag van mn minivakantie (30 april tm 12 mei met bonusvoordeel) toch maar ingezet om mn eerste rondjes van 2008 te draaien. Na al het gedoe met leaseauto's en de te zware M3 GT met DS2500 blokken nu dan wat nieuws, de Honda Civic EP2 Sport mee (1.6i 110pk op 1127kg). De auto een dikke maand in bezit en tijd om getest te worden. Zondagavond spulletjes klaargezet, bandenspanning en oliepeil gecontroleerd en maandagochtend vroeg weggereden. Rustig door NL heen richting Venlo en over de grens de kruissnelheid rond de 160-180 gehouden. Tegen 11 uur werd het al warmer in de auto dus een mooie tijd om aan te komen. Ik had eigenlijk nog veel meer drukte verwacht maar vond het best meevallen!
Mooi, even een 15 ronden kaartje scoren dacht ik.. niet dus.. creditcard en pin werkte niet. Had ik toevallig net geen 235 euro cash dus dan maar voor een 8 ronden kaart gegaan, geen zin om eerst weer te gaan pinnen etc. Meteen maar de eerste 2 rondjes gedaan, was even wennen maar moet zeggen dat de nieuwe stukken asfalt me wel bevallen, waar vroeger risico was (Schwedenkreuz, Brunnchen, noem maar op, nu lekker kleverig zwart asfalt), heerlijk.
De rondjes met de Astra GTC Sport zaten nog goed in mn geheugen, 120pk/280nm op 1300kg dieselpower. Met de Civic Sport is het toch wel heel anders rijden, benzine 1600je, wel lekker in de toeren jagen maar compleet andere bakverhoudingen, dat is nog het meeste wennen, het op lagere toeren uitaccelereren door Adenauer Forst bijvoorbeeld vond ik nog meevallen, autotje deed goed zijn best. De remmen is altijd een verhaal apart, ook bij de Civic Sport zijn de verhalen middelmatig, het remt wel maar niet super, ik heb dus veel marge gehouden, geen 200km/u zo laat mogelijk aanremmen voor Aremberg acties etc maar ik vond dat ze het redelijk uithielden voor standaard 262mm schijven met standaard honda blokjes. Zat wat minder gevoel in het 2e rondje achtereenvolgens maar geen rookgordijnen uit de wielkasten na uitrijden Dottinger Hohe en in de rij de koppeling eruit slippen om de parkeerplaats/rotonde af te kunnen komen. Enige wat je wel merkte is dat de remtijd net iets te lang is, topsnelheid door Fuchsrohre en dan na de dip aanremmen geeft je net te weinig vertraging om netjes linksaf te gaan, kom je niet helemaal op je lijn uit. Hopelijk is dit op te lossen met andere blokken als ik de boel moet/ga vervangen. Denk aan standaard (beste kwaliteit staal) Honda remschijven met Hawk HP plus blokken.
De banden was ook een verhaal apart, op de vooras Toyo Proxes T1R en op de achteras Roadhog Supreme 5000... tsja, ooit de achterbandjes door de dealer vervangen voor de vorige eigenaar en daar was op bezuinigd, hoewel de eigenaar dan wel bij de 60.000km beurt dure T1R heeft gekocht om de auto 6000km later te verkopen, zie verschil rijder/dealer

. Maargoed, op nat is het extreem, rijden op Papenburg zorgde voor ongeveer gelijke drifts als ik die met de M3 GT maakte alleen wat later ingezet en door gas los ipv intrappen maar op nat zijn die banden nog slechter dan Wanli of LingLong! Op deze zonnige dag was het echter anders, eerste rondje echt rustig aan en merkte al dat de achterbandjes toch wel plakten, paar keer proberen om uit te breken daar moest ik toch goed mn best doen en op de juiste maximale bochtensnelheid doorsturen en gas lossen voordat er wat gebeurde. Best vaag dat die meukbanden het op nat zo extreem slecht doen en op droog/heet asfalt toch best wel aardig. Tevens een pluspuntje voor het onderstel dus, dat helpt ook wel mee er nog wat van te maken kwa grip. De EP2 sport deelt (na de facelift van 2004) grotendeels het onderstel van de EP3 typeR en dat merk je goed! De auto stuurt straks (op de zachte wang van de Toyo na dan) in, ligt stabiel in de bochten, zoekt alleen bij te hard insturen en komt heel vloeiend terug vanuit de lichte hellingshoek bij uitaccelereren. Combinatie van dit onderstel + T1R gaf duidelijk aan dat er veel meer in de auto mag liggen dan die 110pk! Bochten als insturen naar Metzgesfeld had ik altijd de 150 teller van de GTC in mn hoofd maar de civic heeft marge zat over bij die snelheid, dikke plus voor Honda t.o.v. Opel dus!
Kwa verbruik heb ik een keertje de boordcomputer gereset, een vlotte ronde resulteerde in een verbruik van 1 op 5,5 en dat is toch best fors voor een 1.6je. Het bord bij de ingang is ook wel oke, kan je prima zien waar er wat gebeurd is als je er toevallig wandelt!
Er waren veel S2000's aanwezig viel me op.. maar kan ook gewoon zijn dat ik die graag voor de deur wil hebben staan dat ik er daarom wat meer op let misschien.
De Rent-Racecar hokken deden ook lekker hun ding, die tent loopt echt super heb ik het idee en een mooie gelegenheid voor mensen die hun eigen auto niet in de strijd willen gooien. Sommigen gaan echt hard, maar de meesten zijn nog in het begin van hun leerfase om "circuit"ervaring op te doen. Wel gaaf als je dan achter een 170pk 120i'tje aan zit, door de juiste lijnen erlangs prikt en de oplettende bestuurder die het Honda logo al in zn binnenspiegel heeft gezien de afgelopen paar bochten duidelijk ziet zeggen tegen zn passagier "Jah, Type R pfff"... en hem vervolgens de Sport badge presenteert... hehe... 90pk minder dan je had verwacht

En zu zullen er meer zijn.. maar voor mij juist de sport om met de Sport mee te komen tussen het TypeR "geweld". 8)
Na de 2 "opwarm" ronden hebben we wat gewandeld, terug naar de karussell gelopen en een beetje rondkijken en mn kop verbranden. Nienke was er nog nooit geweest dus voor haar ook leuk om een beetje langs de baan te wandelen en te ontdekken hoe stijl/gek het eigenlijk allemaal loopt.
Tussen 3 en 5 heb ik alleen nog 3 rondjes gereden, gewacht op een baanafsluiting, en in mn 3e ronde was het wederom raak, een MX5 in de vangrail, hoop koelvloeistof op de baan, wiel wat er half afgebroken bij hing.. zonde dat dat toch steeds moet gebeuren. Dacht, rij even terug via de 258/257 om bij Hatzenbach te kijken, zijn er op de 257 2 auto's frontaal op elkaar geklapt, weg afgezet... dus 257 afgezet en de Nordschleife dicht.. zie dan maar eens door het verkeer te komen terug naar je vriendin die gezellig ergens in het gras zit/ligt te kijken
Rond half 6 nog even mn 6e rondje gedaan met passagier, direct na de afsluiting erop gegaan dus vrijwel lege baan, ging echt lekker voor mn gevoel en ook stukken sneller dan ik met de GTC ging, puur door het onderstel van de Civic Sport. Deze keer probleem 2, brandstoflampje aan, en ik dacht nog wel even 3 rondjes te doen met die 1/5 tankinhoud... die was dus na 1 ronde aardig opgegaan. Mede doordat de baan net weer open was stonden er dikke wachtrijen van mensen die nog even hun laatste rondjes wilden maken voordat het 19:30 werd. Tanken en terug was geen optie eigenlijk. Op mn kaartje zijn nog 2 rondjes over maar ik weet zeker dat ik binnenkort weer die kant op ga want het virus heeft me weer goed te pakken!
We zijn lekker via de 257 teruggereden, bij Die Blauwe Ecke gegeten (vind het eten echt prima daar, bier smaakt goed (Nienke rijdt daarna terug dus mag ik er eindelijk een paar

), borden zijn voorverwarmd, vlees smaakt goed, ideaal dus!) en vervolgens lekker rustig aan met een gangetje van 180 naar huis gecruised.
Ik kijk uit naar de volgende weekenden waar het zondag 08:00-19:30 en vervolgens maandag vanaf 13:00 is, de zondag lekker kijken en de maandagmiddag rijden!
Hoop dat iedereen die verder op 12 mei gereden heeft t ook naar zijn/haar zin gehad heeft!
[img:1024:681]
http://www.olieroe.nl/auto/civicsport/C ... heAcht.jpg[/img]