Audio in auto

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Eric H » 06 mei 2008, 12:09

Macboy schreef:Audi heeft Bose. Aanvinken en niks meer aan doen :)
Raar, ik rijd Audi met een Concert radio met een woofer in de kofferbak en een versterker erbij ( OE ) maar op de versterker staat geen Bose.
Volgens mij iets van Harmann.....kendid ??

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 06 mei 2008, 12:58

Tommy schreef: Audio en auto rijden... zeker belangrijk in mijn ogen.
Eens. Geluid in m'n Alfa klonk altijd perfect (voor mijn doen) maar in de BMW is echt waardeloos. Luisterde ook niet graag naar muziek, er stond 'iets' op voor de achtergrond maar dat is het. Komt vrijdag verandering in :)

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Hunter » 06 mei 2008, 13:01

Macboy schreef:Audi heeft Bose. Aanvinken en niks meer aan doen :)
R8 heeft Bang & Olufsen dacht ik.

Overigens vond ik geluid in de auto nooit zo super belangrijk...
Standaard audio was goed genoeg...

Totdat we de cabrio kochten, waar ik de audio (welke hier al in zat), bij gekocht hebben.
(lichte woofer, met pioneer radio & boxen).
Het heeft toch wel wat... :D

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 08 mei 2008, 14:04

Zijn er nog andere opties?

Beetje 170euro voor wat muziek vind ik teveel...

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 09 mei 2008, 00:11

Ha, die Achmed;

Voor een paar tientjes zijn er FM-modulatoren te koop die je iPod opladen en de herrie via een FM-signaal naar je radio sturen. Had ik in mijn vorige auto, met wisselend succes; in de randstad werd'ie vaak weggedrukt, in Frankrijk werkte het weer perfect.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 09 mei 2008, 12:24

EHA schreef:
Macboy schreef:Audi heeft Bose. Aanvinken en niks meer aan doen :)
Raar, ik rijd Audi met een Concert radio met een woofer in de kofferbak en een versterker erbij ( OE ) maar op de versterker staat geen Bose.
Volgens mij iets van Harmann.....kendid ??
Jij hebt de standaard af fabriek Audi Concert Radio wat op zich al heel goed klinkt. Ik heb echter EUR 786 meer moeten aanvinken voor de Bose upgrade. Die is op zichzelf bezien subliem ! Hier zie je het lipje erbij bij de speaker

[img:1280:960]http://www.ilija.nl/audi7.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Eric H » 09 mei 2008, 12:27

Macboy schreef:
EHA schreef:
Macboy schreef:Audi heeft Bose. Aanvinken en niks meer aan doen :)
Raar, ik rijd Audi met een Concert radio met een woofer in de kofferbak en een versterker erbij ( OE ) maar op de versterker staat geen Bose.
Volgens mij iets van Harmann.....kendid ??
Jij hebt de standaard af fabriek Audi Concert Radio wat op zich al heel goed klinkt. Ik heb echter EUR 786 meer moeten aanvinken voor de Bose upgrade. Die is op zichzelf bezien subliem ! Hier zie je het lipje erbij bij de speaker
Heb voor de gein ff een andere ( gekiste ) woofer op de standaard versterker aangesloten.... :lol:
Merk niet echt een groot verschil, alleen het bereik is wat groter...

Maar je hebt gelijk, dit klinkt ook al zeer goed.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 mei 2008, 21:54

Vandaag weer uitgesteld het inbouwen van m'n speakers. Dinsdag komt het eirn.

Ze gaan er trouwens een 4 kanaals Ground Zero versterker tussenzetten.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 09 mei 2008, 22:14

The best BMW could get....

Gebruikersavatar
Pikey
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 apr 2008, 10:17
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Pikey » 10 mei 2008, 10:45

Mijn audio zit er ook eindelijk in, inclusief een batterij aan interfaces voor de orginele stuurwielbediening en achteruitrijsensoren. Verder ook nog hippe kastjes voor de bluetooth carkit van Parrot.

Zal vanmiddag als ik de boel echt definitief ga instellen nog wat plaatjes trekken. Wat er nu in zit is het volgende:

- Alpine 9887R (Headunit, ingesteld met lowpass voor sub en compo)
- Alpine KCE-422 (iPod interfacekabel)
- Alpine APF-S100BM (Interface voor Stuurwielbediening)
- Alpine APF-R100BM (Interface voor Achteruitrijsensoren)
- DLS A7 Ultimate (Versterker, 5 kanaals, ingesteld voor bandpass en highpass)
- DLS UR10 (Subwoofer in 17liter gesloten behuizing)
- Exact! HighComp BMW (Pasklare 3-weg Speakerset bestaand uit Vifa/Seas onderdelen, aktief gefilterd)
- Parrot 3100 (Carkit)

En ik moet zeggen, zo'n BMW is stevig zeg, en alles zit zo goed in elkaar dat het werkelijk een hel was om het eenvoudig los te krijgen. Maar het is gelukt. Kabels trekken in een 1-serie is overigens eitje koekie, dat is in de 3-deurs echt in 5 minuten gepiept.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 10 mei 2008, 12:58

Sony head-unit, daarop alle 6 speakers aangesloten.
Twee ovalen van Panasonic in de hoedenplank.
De originele van BMW die bij de voeten zitten zijn voldoende voor de mid-klappen en het mid. Op het dashboard twee tweeters.
Een kleine subwoofer met basspoorten. 25 cm met als versterker een Hiphonics.
MEER dan genoeg, het klinkt zuiver en voldoende bass.

Kost niet doer.. :wink:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mei 2008, 19:54

Vandaag zijn de speakers ingebouwd met een versterker ertussen.

Het zijn deze speakers:
Hoedenplank: Focal Polyglass 165 V1
Voorportieren: Focal Polyglass 165 VRS
Welke versterker weet ik niet, zie de foto's.

Maar eigenlijk ben ik niet tevreden met het resultaat. Het is wel netjes weggewerkt hoor, maar het geluid is niet het resultaat wat ik voor ogen had.

Er is echt weinig bass te bekenen. Ik hoefde geen keilage tonen ofzo maar nu is er echt heel weinig bass aanwezig. Zodra de tonen iets onder het middengebied zakken dan is het al kut en lijkt het wel alsof het weg is. Serieus; de standaard speakers in m'n pa's Hyundai hebben 10x meer bass!
Het middengebied an sich klinkt wel goed. Hoge tonen klinken echt perfect en vervormen niet!

Je merkt ook dat er echt veel "volume" aanwezig is. Je hebt niet echt het idee dat ie hard staat, maar praten is ondertussen onmogelijk. Geluid wat er is klinkt dus zeer goed. En dat alles zonder vervorming (tenminste de midden en hoge tonen).

Maargoed, je hebt wel duidelijk het idee dat er heeeeel veel mist in de muziek.

Wat te doen? Subwoofer erbij maar het probleem waar ik eerst tegenaan liep (maar toen had ik zelf zo'n kistje achterin gezet) is dat het geluid niet in de auto zelf kwam maar bleef resoneren in de kofferbak. De inbouwer had in ieder geval genoeg mogelijkheden, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Hij kon in ieder geval een normale kist nemen met een sub en een versterkertje. Inbouwen was zo gebeurd schijnbaar. Maar er kon ook een op maat gemaakte kist geplaatst worden zodat het geluid echt via het skiluik het interieur ingeblazen werd. Dat was het beste maar daar was ie wel langer mee bezig. Hoeveel dat nou allemaal gaat kosten weet ik niet.

Maar momenteel ben ik 250,- (speakers) + 480,- (versterker + inbouw hele handel) kwijt... dat is al een dikke 700 euro. Ik weet niet hoever ik ermee wil gaan (had verwacht dat ik hiermee al 'gewoon' tevreden was) en waar je aan moet denken. Moet wel leuk blijven.
Opzich vind ik het niet erg om er geld aan uit te geven maar in dit geval had ik wellicht te hoge verwachtingen (goede speakers, versterker ertussen, zou verwachten dat het in ieder geval wel lekker erop vooruit gaat...).. en eigenlijk valt dat nu tegen. Wat als ik straks een subwoofer erbij zet en het is nog niet wat ik wil.
Alleen vind ik zoals het nu is ook zonde van de centen... :?

Als er kenners hier in omgeving Eindhoven wonen dan wil ik wel eens langskomen om te laten luisteren, kan wel wat tips gebruiken... iets met bomen/bos en ik zit niet zo in-to die zooi om in te schatten wat het geld waard is (voor mijn criteria) :)

Ander nadeel is dat er wat rammeltjes voor terug zijn gekomen bij een hoger volume. Hij zei dat al maar ik had verwacht dat het wel mee zou vallen, toch hoor je het goed en vind dat wel jammer. Oplossing was een soort matten in de deuren te stoppen. Omdat ik het niet zo erg had verwacht heb ik niet naar de kosten gevraagd.

[img:1024:683]http://www.driving-fun.com/Tom/_temp/audio/audio1.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.driving-fun.com/Tom/_temp/audio/audio2.jpg[/img]

[img:1024:683]http://www.driving-fun.com/Tom/_temp/audio/audio3.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Eric H » 13 mei 2008, 20:06

Euhhh om echt "volume" in je muziek te krijgen heb je m.i. echt een sub nodig.
Op een zeker moment had ik er zelfs twee achterin liggen... ( beetje doorgeslagen, ik weet het )

Probleem bij jou is dat je een afgesloten kofferbak hebt ( weet niet wat voor wagen je hebt, maar het lijkt hetzelfde als een E30 )
Als het een E30 is kun je ook met een beetje handigheid zelf het skiluik gedeelte dat achter je achterbank zit wegslijpen. ( of in ieder geval een gedeelte )

Plaats vervolgens een gekiste woofer achterin op een aparte versterker en hoppa.... :twisted:

Een woofer heb ik nog wel voor je liggen.....GRATIS !!

Ohh en bijgeluiden.....ja altijd.....
Hier kun je, voor bijvoorbeeld resonantie uit je deuren, anti-dreunplaten voor gebruiken.
Echter deze wegen wel weer wat, en das niet goed voor je BTG :D

TIP : probeer eerst een sub in te bouwen, ga vervolgens localiseren waar de resonantie vandaan komt. Soms zit de oplossing in een ty-rap op de juiste plaats :roll:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mei 2008, 20:13

EHA schreef:Euhhh om echt "volume" in je muziek te krijgen heb je m.i. echt een sub nodig.
Op een zeker moment had ik er zelfs twee achterin liggen... ( beetje doorgeslagen, ik weet het )

Probleem bij jou is dat je een afgesloten kofferbak hebt ( weet niet wat voor wagen je hebt, maar het lijkt hetzelfde als een E30 )
Als het een E30 is kun je ook met een beetje handigheid zelf het skiluik gedeelte dat achter je achterbank zit wegslijpen. ( of in ieder geval een gedeelte )

Plaats vervolgens een gekiste woofer achterin op een aparte versterker en hoppa.... :twisted:

Een woofer heb ik nog wel voor je liggen.....GRATIS !!
Ja blijkbaar kom ik er niet onderuit, een subwoofer. Maar had verwacht dat er iets meer bass in zo zitten, 't is echt heel minimaal nu.

Die afgesloten kofferbak is inderdaad een probleem ('t is een E46 3 serie sedan). Skiluik is er inmiddels uit trouwens.
Maargoed, ben een beetje bang dat er weer flink wat geld bijmoet en het dan nog niet is zoals ik wil en er straks een sub inzit en er 'weer' iets is waarvoor ik de pinpas mag trekken omdat er toch een krachtigere versterker/sub/whatever in moet.
Heb niet het idee dat ik nou ZO veeleisend ben. Maargoed.

Ik moet er morgen sowieso langs dus zal eens informeren en em twee opties op papier laten zetten. Dan post ik het hier wel aan de kenners?

Oh en over die rammels, dacht dat ze daar met inbouwen wel rekening mee zouden houden. Maar blijkbaar niet.
Laatst gewijzigd door Tom op 13 mei 2008, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mei 2008, 20:14

Tja om eerlijk te zijn, als ik dit had geweten was ik er niet aan begonnen.
Had verwacht dat je voor het geld wat er nu in is gestoken wel een redelijke set had.

:?

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Bericht door CRZ » 13 mei 2008, 20:16

Je kan nog is proberen je deuren te dempen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 13 mei 2008, 21:23

Hoe groot zijn de speakers achterin Tom?
Want verwacht geen wonderen van 13 cm speakertjes, ook van 16 cm niet. Kan ook nog dat de plus en min verkeerd zijn aangesloten, van de speakers. Maar als het ingebouwd is lijkt het me niet mogelijk.
Jammer dat ik het niet effe kan horen, als je paar weken geduld hebt..:)

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 13 mei 2008, 21:33

Een sub is zeker nodig als je goeie bass en mooi midden/hoog wil.
Ofwel heb je speakers die veel bass weergeven maar trekt het midden/hoog op niets. Ofwel heb je fantastische (kickbass/)middentoners, maar komt er geen of weinig laag uit. Jij hebt speakers met een mooi middengebied, dus een subje is echt wel nodig.

Slijp nog niet in je skiluik of eender waar voor je gewoon je al dan niet gratis subje hebt geprobeerd. Focal heeft trouwens actieve subs waardoor je geen extra versterker nodig hebt (en die klinken vrij goed hoor). Enkel een kabeltje trekken vanaf de headunit en wat stroom voorzien en beuken maar :) Of gewoon mooi laag weergeven :) Geen kistje bouwen en al die andere shit :lol:

165V zijn trouwens 16 cm zoals het typenummer eigenlijk moet laten weten :lol:
Je hebt echt wel goed materiaal gekocht, maar het mist inderdaad een subje. Daar moet ik je setup niet eens voor gehoord hebben :D

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 13 mei 2008, 21:43

Tom je kan ook nog een sub in je metalen hoedenplank maken,heb ik vroeger ook bij onze Merc W124 gedaan,DAT klinkt WEL.

Moet je wel de juiste sub kopen hoor,effe informeren bij een audio dealer.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mei 2008, 21:44

Zo, net even een uurtje rondgereden en nog een half uurtje hier voor de deur zitten luisteren.

Ik was misschien wat te snel met m'n mening. Sta er nog steeds achter maar ik heb even m'n oren op 'selectief luisteren' gezet en ben erachter dat de basis eigenlijk ontzettend goed is. Midden en hoge tonen klinken gewoon ontzettend goed, kraakzuiver en het kan gruwelijk hard. Nummer 'Eye of the tiger' maakt echt indruk, het eerste gedeelte.
Dus, ik moet dit maar beschouwen als een goede basis.
Bort schreef:Slijp nog niet in je skiluik of eender waar voor je gewoon je al dan niet gratis subje hebt geprobeerd. Focal heeft trouwens actieve subs waardoor je geen extra versterker nodig hebt (en die klinken vrij goed hoor). Enkel een kabeltje trekken vanaf de headunit en wat stroom voorzien en beuken maar :) Of gewoon mooi laag weergeven :) Geen kistje bouwen en al die andere shit :lol:
Ik heb eerst een actieve subwoofer erin gehad. Met zo'n filter erin om bepaalde tonen te pakken. Merk weet ik zo niet meer, was geen superduur spul trouwens, 250-300 euro ofzo? Deze had ik achter ingebouwd maar het geluid kwam niet naar voren toe, het bleef in de kofferbak hangen (en die trilde helemaal, buiten klonk het harder dan in de auto). Die heb ik dus teruggebracht.

Wel heb ik nog een andere actieve subwoofer liggen van Caliber. Deze heeft altijd in m'n Alfa gezeten en klonk daarin prima, maar dat is een hatchback met een hele dunne hoedenplank. Die zou ik eens aan kunnen sluiten, al ben ik bang dat het niet krachtig genoeg is om echt het geluid naar voren (in de auto) te halen.
Inbouwen moet makkelijk zijn, zie dat kastje op die foto's, daar zit een aansluiting op voor een sub en de accu ligt ook al achterin. Hoef dus geen kabels meer te trekken.. alleen het spul aansluiten.

De inbouwer had dus twee opties voor mij. Een standaard kist met sub erin, of dat ie specifiek een kist voor m'n auto bouwde en de sub zo kon positioneren zodat het geluid echt via het skiluik de auto inkwam. Prijzen weet ik niet maar zal morgen beide opties op papier laten zetten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 13 mei 2008, 22:21

In m'n E36 sedan had ik een set van Rockfort Fosgate, sub was 1000 watt, versterker 800. Dat was meer dan genoeg.

Maar als je een aansluiting voor een sub hebt is het toch een simpel verhaal Tom. Er zijn zat kant en klare subs met kisten te krijgen. Probeer je er toch een paar ergens. Kom je er vanzelf achter wat goed is voor jouw smaak.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mei 2008, 22:24

Peric schreef: Maar als je een aansluiting voor een sub hebt is het toch een simpel verhaal Tom. Er zijn zat kant en klare subs met kisten te krijgen.
[img:1024:683]http://www.driving-fun.com/Tom/_temp/audio/audio2.jpg[/img]

Zie hier, aansluiting voor sub en er kon een centerspeaker bij.

Maar moet er morgen sowieso nog heen dus ga es navraag doen.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 13 mei 2008, 23:11

ik had in de sedan jl audio stealth boxen, werkt goed

ik ga in de coupe een platte 12 inch onder de vloer verwerken

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 13 mei 2008, 23:43

@Tom: Rammels had ik eerst ook. Met Dynamat redelijk goed onder controle.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 14 mei 2008, 01:45

Iemand enig idee welke versterker(-s) ik het beste kan kopen? De spullen die erop moeten:

- Nog nader te bepalen composet
- 2 JVC 16cm speakers
- 6 Pioneer speakers: http://i27.tinypic.com/2ug2ahh.jpg
- Hoopje bekabeling: http://i29.tinypic.com/2a8ey4w.jpg http://i27.tinypic.com/206e8au.jpg
- Eventuele kleine subwoofer
- Grundig ik-wil-niet-gestolen-worden autoradio cassetespeler met RDS&Aux-in
- InCarPC 40GBhdd 7"tft

Ben nogal Marktplaats-fan, dus zou leuk zijn als 'ie voor een vriendelijk bedrag gebruikt ergens vandaan te plukken is.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op 14 mei 2008, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Estoque, MarcF, Martijn M, Sabberjoch en 151 gasten