Import auto uit Zwitserland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Import auto uit Zwitserland

Bericht door Ben_968CS » 29 apr 2008, 21:40

Ik overweeg een auto te kopen die zich toevalligerwijs in Zwitserland bevindt. Weet iemand hier toevallig of de regels voor invoer vanuit Zwitserland hetzelfde zijn als bijvoorbeeld invoer vanuit Duitsland? Dus alleen een BPM en eventueel een BTW issue?

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 29 apr 2008, 21:41


Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 29 apr 2008, 21:49

"Een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie geregistreerd is geweest, kan op basis van deze eerdere registratie in Nederland worden toegelaten. Dit geldt ook voor een voertuig dat eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino, Vaticaanstad, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland"
Bron: RDW

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Bericht door Kees Bunk » 29 apr 2008, 22:13

Wellicht kan je deze BMP-calculator handig gebruiken ;)

http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 29 apr 2008, 22:15

Klopt even een tip, weet niet wat voor auto het is maar als je de auto bij de rdw ter keuring brengt...alle luxe moet er uit...dan kan BPM invoer schelen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 29 apr 2008, 22:17

Enige nadeel is volgens mij dat Zwitserland geen deel uitmaakt van de EU, dus dan moet je sowieso rekening houden met 10% importheffing en ook BTW betalen aan de grens denk ik, dus op een of andere manier moet je dan proberen om de in Zwisterland betaalde BTW terug te krijgen, tenzij daar weer een of andere handige regeling voor is, maar die is er voor zover ik weet niet?

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 29 apr 2008, 22:49

duifjes.com schreef:alle luxe moet er uit...dan kan BPM invoer schelen.
Uhm, t'is een Bentley... Wordt lastig om luxe er uit te slopen.

Invoerrechten: als ik het goed lees geldt dat niet als de auto uit Zwitserland komt.

BTW: idem. Auto is van particulier, zodat hopelijk de BTW geen issue meer is. BTW is in Zw. iets van 7.5% (zo hoort het!), zodat deze hopelijk niet naar het NL tarief gebracht hoeft te worden. Als de auto nieuw zou zijn, zou dat natuurlijk anders zijn.

BPM calculator: deze is niet helemaal up to date aangezien de CO uitstoot tegenwoordig meegenomen moet worden. Voor een dergelijke auto betekent dat de maximale straf: EUR 1,600 bovenop de BPM.

Eigenlijk zou ik in Zw. moeten gaan wonen....

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 29 apr 2008, 23:00

Ben_968CS schreef:
duifjes.com schreef:alle luxe moet er uit...dan kan BPM invoer schelen.
Uhm, t'is een Bentley...
Dus toch Ben ;)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 29 apr 2008, 23:10

Ben_968CS schreef:BPM calculator: deze is niet helemaal up to date aangezien de CO uitstoot tegenwoordig meegenomen moet worden. Voor een dergelijke auto betekent dat de maximale straf: EUR 1,600 bovenop de BPM.
Geldt dit voor alle importauto's, of alleen voor importauto's die voor het eerst geregistreerd zijn NA 01 februari 2008?

Lijkt me namelijk rechtsongelijkheid als de CO2 uitstootheffing (slurptax) voor alle importauto's zou gelden ongeacht de leeftijd ...

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 apr 2008, 23:20

ach en die luxe zal al wel standaard op de auto zitten en vaak is het de moeite niet meer van eruit halen, tenminste bij mij zijn ze meestal wel coulant, lekker laten zitten en niet teveel opschrijven is het advies.

een bentley 8) soort en type en jaar?

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 29 apr 2008, 23:50

Goed land om te shoppen. In Zwitserland mag er alleen gecertificeerd aan een auto gelast worden, dus hij is daar óf goed óf rot óf goed gerepareerd... :)

Hier ook een Range Rover op Zwitserse basis, en m`n nieuwe is ook een Zwitser.

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Bericht door M-bitious » 29 apr 2008, 23:57

Als je maar niet zo'n europees certificaat gaat overleggen, omdat de keuring dan iets goedkoper en sneller is. Ze weten dan precies wat er af fabriek opzat en betaal je over elke optie.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 29 apr 2008, 23:59

Voor een auto vanuit Zwitserland moet altijd BTW verrekend worden. Voor het invoerrecht is dat niet het geval mits aangetoond kan worden dat de auto in de EU geproduceerd is. Deze verklaring (EUR1) kan bij de Zwitserse douane worden verkregen.

Om de BTW in NL te verrekenen heb je een zogenoemd T1 formulier nodig. Dit is een borgstelling voor de verschuldigde BTW in het land van bestemming. De borgsteller is meestal een expediteur die zich garant stelt nadat het T1 z.g 'geopend' is. Dit gebeurt door de douane bij binnenkomst in de EU. In het land van bestemming wordt deze door de douane gesloten en vervalt de borgstelling nadat de verschuldigde BTW verrekend is.

Zonder T1 moet de BTW bij binnenkomst in de EU verrekend worden. Kan soms een voordeel zijn (DLD), soms niet (Oostenrijk).

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 30 apr 2008, 11:05

alpinab10biturbo schreef:Voor een auto vanuit Zwitserland moet altijd BTW verrekend worden. Voor het invoerrecht is dat niet het geval mits aangetoond kan worden dat de auto in de EU geproduceerd is. Deze verklaring (EUR1) kan bij de Zwitserse douane worden verkregen.

Om de BTW in NL te verrekenen heb je een zogenoemd T1 formulier nodig. Dit is een borgstelling voor de verschuldigde BTW in het land van bestemming. De borgsteller is meestal een expediteur die zich garant stelt nadat het T1 z.g 'geopend' is. Dit gebeurt door de douane bij binnenkomst in de EU. In het land van bestemming wordt deze door de douane gesloten en vervalt de borgstelling nadat de verschuldigde BTW verrekend is.

Zonder T1 moet de BTW bij binnenkomst in de EU verrekend worden. Kan soms een voordeel zijn (DLD), soms niet (Oostenrijk).
Klopt. Zwitserland maakt deel uit van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA). Dat is een aparte douane-unie waar Zwitserland, Ijsland, Noorwegen en Liechtenstein in zitten. Deze landen hebben onderling een gelijkwaardige douanepolitiek aan die van de Europese Unie. Maar omdat je vanuit Zwitserland naar een andere douane-unie gaat, heb je inderdaad een exportdocument nodig. Dat is in dit geval een T1 document (douanedocument voor vervoer van niet-communautaire goederen). Vervolgens zul je de auto in NL in het vrije verkeer moeten brengen. (communautair moeten maken).

Wat je aan BTW en invoerrechten moet betalen, wordt als volgt berekend:

Waarde van de goederen (factuurwaarde / catalogus / taxatiewaarde) + invoerrechten = douanewaarde. Daarover betaal je dan BTW. Daarom loont het om de luxe eruit te halen, omdat je dan de douanewaarde verlaagt en daar bovenop minder BTW betaalt.

Met een certificaat van oorsprong (productie buiten de EU) of EUR1 (geproduceerd binnen de EU) kun je dan korting krijgen op de invoerrechten of worden die zelfs volledig kwijtgescholden.

Dit ter aanvulling.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 01 mei 2008, 16:41

duifjes.com schreef:Klopt even een tip, weet niet wat voor auto het is maar als je de auto bij de rdw ter keuring brengt...alle luxe moet er uit...dan kan BPM invoer schelen.
Dit schijnt niet meer te werken. Ze vragen de optielijst op waarmee de auto oorspronkelijk geleverd is.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 01 mei 2008, 16:44

Aan het VIN nummer kunnen ze zien met welke opties de auto geleverd is :idea:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 01 mei 2008, 23:53

Ha, die Drivers;

Het strippen van een auto kan wel degelijk de moeite lonen. Ook al is er uit de gegevens af te leiden dat er ooit lederen bekleding in heeft gezeten, als dat op het moment van aangifte niet zo is, kun je er niet over worden aangeslagen. Al zit er bij wijze van spreken een sinaasappelkistje als bestuurdersstoel in. Neem dit niet van mij aan, maar wel van mijn broer: douanebeambte die zich met BPM-beleid bezig houdt en ééns per week de scepter zwaait over een aangiftepunt om feeling met 'de markt' te houden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mei 2008, 00:48

Alvast gefeliciteerd! Eindelijk een echte auto op dit forum!
Arnage Red Label? Beter wordt 't haast niet. Dat rijdt wel erg fijn!

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 02 mei 2008, 09:10

Nou ja, gefeliciteerd... Als ik behalve die belachelijke BPM ook nog een BTW verrekening van Woutertje aan mijn broek krijg en maar moet hopen dat de altijd vriendelijke douane het onderwerp invoerrechten niet aansnijdt, laat ik Zwitserland als koopland maar even aan mij voorbijgaan (tenzij ik er ga wonen).

Het betreft trouwens een semi-Bentley: zo'n Pheaton met een ander kleedje en twee turbootjes er aan geschroefd.

Dank aan allen voor de info!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 02 mei 2008, 13:58

Ben_968CS schreef:Het betreft trouwens een semi-Bentley: zo'n Pheaton met een ander kleedje en twee turbootjes er aan geschroefd.
ContiFS/GT/GTC?

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 02 mei 2008, 15:43

de Flying Spur denk ik dan..

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 03 mei 2008, 14:02

Ben_968CS schreef:Nou ja, gefeliciteerd... Als ik behalve die belachelijke BPM ook nog een BTW verrekening van Woutertje aan mijn broek krijg en maar moet hopen dat de altijd vriendelijke douane het onderwerp invoerrechten niet aansnijdt, laat ik Zwitserland als koopland maar even aan mij voorbijgaan (tenzij ik er ga wonen).
BPM en BTW ontkom je niet aan. Maar daar staat tegenover dat als je in CH een BTW auto (MwSt ausweissbar) koopt je deze aldaar terug kunt vorderen. Het is maar ~6%, maar is toch leuk meeegenomen. Verder loont het de moeite om een omweg via Luxemburg te maken. Je hebt een stroman in Luxemburg nodig en het is een administratieve rompslomp met de T1 documenten maar de BTW is daar laag en de auto is dan officieel in de EU zodat je in NL alleen de BPM hoeft te verrekenen (helaas ontkom je daar niet aan).

Invoerrecht is geen issue, aangezien de Bentley in de EU is geproduceerd zodat een EUR1 document geen probleem hoeft te zijn.

Bij de BPM afrekening heb je twee mogelijkheden. Of via de catalogus waarde (ongunstig), of via een onafhankelijk taxatierapport. Dergelijke auto's schrijven in NL hoger af dan de afwaarderingstabel van de douane en de BPM wetgeving staat een waardebepaling volgens taxatierapport toe. En dan loont duifjes zijn suggestie van het 'slopen' wel weer.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9703
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Import auto uit Zwitserland

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2016, 10:26

Even een kick hier.

Komend weekend ga ik naar Zwitserland om een donor auto te halen. Heb contact gehad met douane en die zegt alleen BTW en invoer 10% en iets over een T1 biljet. De auto komt hier in NL de weg niet meer op en gaat compleet gestript worden. Ding heeft motorschade maar ben alleen wat constructieve delen nodig.

Waar moet ik op letten, alleen dat wat de douane me verteld of nog meer?

En hoe werkt dat met de grensovergang?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Import auto uit Zwitserland

Bericht door ErikS » 07 nov 2016, 10:55

Waarom dan BTW, als het 'ding' geen functie meer krijgt in Nederland....... Kan je dat niet omzeilen door alleen de delen te importeren die je van de auto nodig hebt? Maw; De auto daar in stukken laten maken & de delen achter in een busje mee naar huis?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9703
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Import auto uit Zwitserland

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2016, 11:19

Deze slopert gaat mee naar een richter waar de mijne staat dus in zn totaliteit. Daar worden de constructieve delen gelijk over gezet.
Er zitten ook delen aan die ik zelf op wil slaan zoals een compleet uitlaat systeem, onderstel, extra set wielen, interieur dat ik nog weer kan door verkopen. Uiteindelijk blijft er van die MPS niks over en gaat het overige naar de sloop.

Ik zal nog een topic maken over het herstel van mn MPS

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 134 gasten