Porsche Zandvoort Days 2008 (geen doorgang)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Edwin944RS

Porsche Zandvoort Days 2008 (geen doorgang)

Bericht door Edwin944RS » 26 apr 2008, 13:04

Porsche Club Holland schreef:MEDEDELING

Tot onze grote spijt zien wij ons genoodzaakt u te berichten dat de Porsche Zandvoort Days 2008 geen doorgang kunnen vinden.

Er is uitgebreid overleg geweest met alle betrokken partijen over de mogelijkheden een programma samen te stellen dat zowel voor de deelnemers als bezoekers en organisatoren acceptabel zou zijn.

Dit bleek met de strenge geluidsnormen die door de overheid zijn opgelegd niet mogelijk te zijn. Een en ander is gebaseerd op de Wet Milieubeheer.

Slechts een zeer beperkt aantal dagen wordt aan het CircuitPark Zandvoort een grote geluidsproductie toegestaan. Deze dagen gaan volledig op aan evenementen zoals de DTM. De overige dagen mag slechts een beperkt aantal dB per etmaal geproduceerd worden, ongeacht het soort activiteit en zonder onderscheid tussen werk- en weekenddagen. Dat betekent dat hoe meer dB per auto wordt geproduceerd, hoe minder rondes per etmaal mogen worden gereden.

Gelet op het geluidsniveau van de meeste Porsches zouden wij de deelnemers slechts 3 sessies van 20 minuten rijden per categorie kunnen aanbieden, oftewel 1 uur rijden per dag. Met een maximum aantal Porsches van 30 per sessie.

Daarmee is het voor de organisatie niet mogelijk om een evenement te organiseren met een voor de deelnemers voldoende prijs/kwaliteit verhouding.

Wij vertrouwen er op dat u begrip heeft voor het feit dat de organisatie heeft moeten besluiten de Porsche Zandvoort Days 2008 te annuleren.
Helaas slaat ook hier de geluidsproblematiek toe. Zonde van een zeer mooi evenement. :cry:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2008, 13:34

bah...er blijft straks niks geen fun meer over, iedereen aan de games achter de PC (ik speel overigens nooit games)

zit er niks anders op als over een jaar of 6 allemaal aan de electro car 8) en als je ziet hoeveel power die hebben vanaf 0 rpm lijkt het mij een heel aparte manier van rijden.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 13:58

Ik hoor die verhalen over geluidsoverlast de laatste tijd zoveel dat ik denk dat mensen dan ook wel bijzonder hardleers moeten zijn vwb het geluid dat hun auto produceert.

Zeg nou eerlijk, moet dat nou met al die knalpotten onder de auto's? Het zal soms wel wat pk's opleveren maar als iedereen zich aan die geluidsregel moet houden dan is het toch ook van de gekke om voor enkelen een uitzondering te willen maken.

Het zou gewoon geen issue meer moeten zijn. Enkelen verprutsen het nu voor de anderen. Wil je voor op de openbare weg meer geluid produceren? Ok, ik snap het dan wel niet helemaal, maar daar kun je er nog mee weg komen. Op het circuit niet. Hou daar dan rekening mee. Je bent daar om je rijkunsten aan te scherpen en te tonen, niet om de sjonnie uit te hangen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 apr 2008, 14:06

Hielke schreef:Zeg nou eerlijk, moet dat nou met al die knalpotten onder de auto's?
[img:370:263]http://nalts.files.wordpress.com/2006/0 ... tatler.jpg[/img]

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 14:14

Martijn Koevoets schreef:
Hielke schreef:Zeg nou eerlijk, moet dat nou met al die knalpotten onder de auto's?
[img:370:263]http://nalts.files.wordpress.com/2006/0 ... tatler.jpg[/img]
:lol:

Tom V

Bericht door Tom V » 26 apr 2008, 14:26

Ik moet zeggen dat ik het niet zal missen. Heb een aantal mooie jaren meegemaakt op de Porsche Days Spa maar dat was ook al niet meer wat het geweest is. Zandvoort was die tijd ook wel leuk maar werd al gauw minder imho.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2008, 14:53

Hielke schreef:Ik hoor die verhalen over geluidsoverlast de laatste tijd zoveel dat ik denk dat mensen dan ook wel bijzonder hardleers moeten zijn vwb het geluid dat hun auto produceert.

Zeg nou eerlijk, moet dat nou met al die knalpotten onder de auto's? Het zal soms wel wat pk's opleveren maar als iedereen zich aan die geluidsregel moet houden dan is het toch ook van de gekke om voor enkelen een uitzondering te willen maken.

Het zou gewoon geen issue meer moeten zijn. Enkelen verprutsen het nu voor de anderen. Wil je voor op de openbare weg meer geluid produceren? Ok, ik snap het dan wel niet helemaal, maar daar kun je er nog mee weg komen. Op het circuit niet. Hou daar dan rekening mee. Je bent daar om je rijkunsten aan te scherpen en te tonen, niet om de sjonnie uit te hangen.
ben ik wel met je eens, sommige hebben gewoo aso veel lawaai en daardoor gaan mensen zich ergeren! en verpesten het voor de ander om zelf horendol te worden of doof van hun muziek installatie...bonk bonk

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 14:58

Met Hielke eens.. mijn e46 M3 een gewone straatauto met 343pk heeft ook een uitlaat systeem wat aan de wettelijke eisen voldoet.. waarom kan een een raceauto met 343pk niet met een normaal uitlaat systeem worden uitgerust :?

Omdat een APK niet van toepassing gelden zeker geen regels volgens de eigenaren :? En met zijn allen eigenhandig hun race hobby de nek omdraaien.

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2008, 16:12

Als je naar een beetje goede uitlaatbouwer gaat kan je best een stille uitlaat hebben zonder pk verlies.
Als je trouwens wel pk's zou verliezen maar iedereen doet het dan blijft het verschil hetzelfde. :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2008, 17:28

Rico v Velzen schreef:Met Hielke eens.. mijn e46 M3 een gewone straatauto met 343pk heeft ook een uitlaat systeem wat aan de wettelijke eisen voldoet.. waarom kan een een raceauto met 343pk niet met een normaal uitlaat systeem worden uitgerust :?

Omdat een APK niet van toepassing gelden zeker geen regels volgens de eigenaren :? En met zijn allen eigenhandig hun race hobby de nek omdraaien.
Leg dat uitlaatsysteem van jou eens op de weegschaal naast een performance / race uitlaatsysteem en dan heb je het antwoord :)

Voor vrij rijden dagen enz maakt het niet zo veel uit, maar als jij racen gaat dan laat je met een stock uitlaatsysteem wel veel goedkope KG's liggen zeg maar.

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2008, 17:31

Bert ///M3 schreef:
Rico v Velzen schreef:Met Hielke eens.. mijn e46 M3 een gewone straatauto met 343pk heeft ook een uitlaat systeem wat aan de wettelijke eisen voldoet.. waarom kan een een raceauto met 343pk niet met een normaal uitlaat systeem worden uitgerust :?

Leg dat uitlaatsysteem van jou eens op de weegschaal naast een performance / race uitlaatsysteem en dan heb je het antwoord :)

Voor vrij rijden dagen enz maakt het niet zo veel uit, maar als jij racen gaat dan laat je met een stock uitlaatsysteem wel veel goedkope KG's liggen zeg maar.
Dat is wel zo, alleen loop je ook tijdens wedstrijdevenementen steeds meer het risico weggestuurd te worden vanwege het geluid, ze worden steeds strenger.
Dan maar 5 kilo teveel gewicht :D

Tristan

Bericht door Tristan » 26 apr 2008, 17:33

Zijn ook racesystemen die niet veel herrie maken :!:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2008, 08:34

luco hornsveld schreef:
Bert ///M3 schreef:

Dat is wel zo, alleen loop je ook tijdens wedstrijdevenementen steeds meer het risico weggestuurd te worden vanwege het geluid, ze worden steeds strenger.
Dan maar 5 kilo teveel gewicht :D
Ja als het bij 5 KG blift....

Bij ons op de E36 M3's sheelt alleen een andere einddemper al 10 KG, een standaard demper weegt 23 KG en een aftermarket 10-15 KG.

Net zoals de kat sectie bespaart ook zo'n 15-20 KG.

30 KG winst is nog wel even de moeite zeg maar.

En dan hebben wij nog niet eens zo'n mega pot met 4 pijpen zoals op die E46 van Rico :lol:

Edwin944RS

Bericht door Edwin944RS » 27 apr 2008, 10:16

Ik vernam dat een GT3 af fabriek al teveel geluid maakt en men contact heeft met Porsche Duitsland of ze iets kunnen leveren wat minder geluid maakt.

Toch een beetje typisch dat een "straatauto" op het circuit al teveel geluid maakt.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2008, 11:53

Bij de m coupe is dat verschil ook enorm, de beide eind-dempers zijn loei zwaar, een gewone aftermarket is een stuk lichter, en dan heb ik het nog niet over de titanium uitlaten gehad, en wat meer vermogen en lichter, en toch zo te maken dat ze binnen bepaalde geluidsnormen vallen, die overmatige herrie is 5 min leuk maar daarna meestal storend, en de 1 wat hard/sportief klinkt hoeft niet zo hoog uit te slaan op de db meter als de ander, licht schijnbaar ook aan een bepaalde toon :roll:
dus je kan best een lekker geluidje hebben zonder de limiet te overschrijden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 27 apr 2008, 15:03

Natuurlijk mogen mensen met open uitlaten worden geweerd. Echter is dat vaak al niet meer genoeg. Zo zijn op Assen de meeste motor-amateurraces (ZAC en KNMV Cup) tegenwoordig niet meer mogelijk. De motoren daar zijn stiller (!) dan standaard straatmotoren (die je zo in de winkel koopt en legaal zijn op de openbare weg) maar nog steeds worden de (belachelijk lage) limieten overschreden. Er valt dus vrijwel niet meer te rijden.

Plaats reactie