Wat zeggen de woorden in het rood?

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Wat zeggen de woorden in het rood?

Bericht door Mathieu » 21 apr 2008, 15:24

Met zijn Ford Focus WRC heeft Erik Wevers de ADAC Hessen Rallye Vogelsberg gewonnen. Tot op het laatst streed Wevers met Mark van Eldik om de overwinning, maar een straftijd van 20 seconden voor Subaru coureur Van Eldik betekende dat Erik Wevers de grootste beker mee naar Markelo mocht nemen. De voorsprong bedroeg aan de meet slechts 16 seconden.

De derde plaats ging naar Duitser Sandro Wallenwein, die met zijn Subaru Impreza in standaard Groep N trim 1 minuut 45 moest toegeven op het WRC-geweld van de beide Nederlanders.

Rene Kuipers behaalde in zijn Ford Focus WRC de achtste plaats in het algemeen klassement en wist zich daarmee verzekerd van de derde plek bij de rijders die zich voor de Euro Rally Challenge hebben ingeschreven. Vierde bij de ERC gangers en negende algemeen werd Harry Kleinjan met de Skoda Fabia WRC.

In totaal is de ADAC Hessen Rallye Vogelsberg door zo’n 25.000 toeschouwers bezocht. De deelnemers aan de Euro Rally Challenge werden met open armen ontvangen, mede omdat de vele World Rally Cars die zij meebrachten in de kampioenschappen op Duitse bodem niet meer zijn toegelaten.

Tekst en foto's: Edwin Nieuwenhuis

Uitslag, top tien:

1. Wevers-Van Weeren 1:22:29,30
2. Van Eldik-Groenewoud op 0:16,30 (incl. 0:20,0 tijdstraf)
3. Wallenwein-Zeitlhover op 1:45,30
4. Gaßner-Schrankl op 2:32:30
5. Kahle-Schunemann op 3:40,50
6. Gaßner Jr.-Wustenhagen op 3:55,50
7. Steudten-Fuchs op 3:59,80
8. Kuipers-Mombaerts op 4:20,70
9. Kleinjan-Hulzebos op 5:40,80
10. Rexhausen-Clemens op 6:03,90

indobesar
Berichten: 9981
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Bericht door indobesar » 21 apr 2008, 15:51

Die brattwurst kende het parcour op zijn duimpje :?:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 21 apr 2008, 15:55

Groep N is een homologatiecode van de FIA.
Ben niet freak genoeg om de precieze verschillen uit mijn hoofd te kennen, maar groep N is in ieder geval vrij standaard, groep A is sneller en WRC is de top, zowel qua snelheid als qua kosten.
Verschil zit hem vooral in de mate van instelbaarheid, aan een groep N onderstel is niet zo heel veel af te stellen, dus in die klasse komt het vooral op het rijden aan, in de groep A kun je al flink wat meer afstellen en in de WRC werken ze met actieve differentiëlen e.d.
Als je dan met een groep N auto tussen de WRC's kunt finishen is dat wel vrij bijzonder ja. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 21 apr 2008, 16:11

Gewicht scheelt ook enorm en tuning kan ook niet onbeperkt worden uitgevoerd. Erg knap dus!

David vs Goliath.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Hunter » 21 apr 2008, 16:13

Echt super van Wevers... Ben wel fan van hem geworden moet ik bekennen :)
Jammer dat hij dit keer wint vanwege de tijdstraf... Maar close is het wel tussen die 2! 8)

En die Focus WRC's vind ik echt geweldig om te zien...
In combi met geluid is het gewoon onwijs ... lekker zeg maar :wink:
[img:800:533]http://i192.photobucket.com/albums/z10/ ... RES408.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.rallycenter.nl/Fotos%20voor% ... 6%2011.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 21 apr 2008, 16:49

Of onze vaderlandse strijders op de rallypaden zijn nou niet van die kwaliteit als dat ze zelf misschien willen geloven :?:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 21 apr 2008, 17:14

Groep N is een "out of the box" auto, er mag maar op een paar punten verbetering in aangebracht worden. En dan moet je denken aan schijven + blokken onderstel etc.

Blueprinten van de motor is wel toegestaan, maar andere turbo's etc. etc. is uit den boze.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 22 apr 2008, 23:23

Degenen die mij op de Nederlandse rallypaden écht kunnen imponeren staan hier nog niet inderdaad:

v.d. Heuvel
Weijs Jr.
Bijvelds

De rest kan heel leuk sturen, maar imponeert niet (meer). Gaat soms wel onbeschoft hard maar dan helpt de auto ook vaak. Wevers in de Corolla gaat trouwens vaak wel weer imponerend vlot.

Groep-N is inderdaad de standaardklasse, hebben ook een kleinere restrictor om het vermogen in te perken (standaard evo heeft meer vermogen). Vroeger zag je zelfs wel eens groep N's met achterbank maar die tijd is inmiddels voorbij. Eerder had je ook velgmaten die gehomologeerd waren maar daar is men vanaf gestapt (evo's reden 2 jaar geleden nog op 17 inch, nu allemaal 18, subaru's net zoiets). Groep-N moet ook standaard of gehomologeerde remmen hebben, groep A is dat wat vrijer (zitten ook nog wel restricties aan). Turbo heeft dan een grotere restrictor dus meer vermogen te behalen.

Slechts 1:45 achterstand halen met een groep N op 2 super-WRC's is een prestatie van formaat trouwens :D !

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 apr 2008, 09:09

Meneer G.

Bij Dhr. Bijvelds heb ik altijd gemengde gevoelens :oops:
Dat is mede gekomen door dat ik bij de eerste editie van de Autovisie driftchallenge ben gaan kijken en dan met name naar de celebreties.

De enige rallyrijders/ex-rallyrijders die fatsoenlijk een driftje konden leggen in de beschikbare BMW's, de 325ti compact schijnt een moeilijke wagen te zijn maar de E46 M3 daarentegen is zowat gemaakt voor het driften mede door het M diff, waren Chiel Bos en Paul Maaskant.

Niet Erik Wevers, niet Peter Bijvelds en ook helaas niet Jan van de Marel.

Nu is dit niet alles zeggend echter ik heb bij rallyrijders altijd het idee en gevoel dat driften en dwars gaan een aangeboren tweede natuur moet zijn om dat je dit nu eenmaal nodig hebt als je een echte rally rijdt.

Nogmaals, dit is mijn bescheiden mening maar ik heb er dan ook geen verstand van :D

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 23 apr 2008, 20:30

Je zult niet de enige zijn met gemengde gevoelens bij dhr. Bijvelds, maar ikzelf was echt om toen ik 'm in Almere tekeer zag gaan een jaar of 2-3 geleden :shock: .

Bij rallyrijden ga je feitelijk alleen dwars als het effectief is, wat in de praktijk betekend: op onverhard en haarspeldbochten. De rest is ingebouwd glijden of langzamer dan noodzakelijk.

Wat jij bij de driftchallenge gezien hebt kan ik dan weer niet over oordelen aangezien ik daar zélf niet bij was :wink: !

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 apr 2008, 21:15

Nou, laat ik het gewoon vertellen hoe het is/was.

Peter Bijvelds kon er dus echt geen snars van :?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 23 apr 2008, 22:34

Apart :)

Wat je wel (veel) ziet in de rallywereld is dat sommige rijders (eigenlijk best veel) heel veel tijd nodig hebben een auto te leren kennen en er dan ook heel hard mee kunnen, maar dan in een willekeurige andere auto er weer niks van bakken. Instappen en wegracen is blijkbaar een wat zeldzamer fenomeen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast