Auto's en millieu

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Auto's en millieu

Bericht door Shakes » 22 jun 2006, 08:20

Hoe zit dat nou?

Je hoort veel verhalen over bv. SUV's en diesels die het millieu zwaar belasten. Autorijden in general is slecht voor het millieu etc. etc.

Waar zijn de cijfers te vinden die dit bevestigen? Zijn het andere boosdoeners dan auto's die het millieu ernstiger belasten?

Zou er graag meer over willen lezen of jullie meningen willen horen, onderbouwd natuurlijk :wink:

N.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2006, 08:52

Wat dachten we van scheepvaart? Op het moment dat er 1 schip Rotterdam binnen loopt kan je 30.000 auto's een uur van laten rijden qua uitstoot. En er varen er daar nogal wat naar binnen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 22 jun 2006, 20:40

Populair onderwerp hier. :lol:

Je zult mijn woord er voor moeten nemen of zelf de rapporten bijeen googlen (geen flauw idee waar die te vinden zijn namelijk), maar ik heb ooit gelezen dat:
97% van de CO2 uitstoot komt van natuurlijke bronnen (buiten de mens, voornamelijk iets met methaangassen die omgezet worden of zo :?:).
Van die 3% die de mens voor zijn rekening neemt, komt dan weer maar 10% op conto van het wegverkeer (meeste zware industrie en inderdaad scheepvaart).
En van die 0,3% wordt het overgrote deel verzorgd door vrachtwagens en stinkende oude troep die in ontwikkelingslanden als India en de Verenigde Staten (:wink: met een kern van waarheid) rondrijdt.

Conclusie was ongeveer:
Wat we in Europa met zijn alles uitvreten maakt op de wereldschaal al geen flikker uit, laat staan wat we in een of ander klein kutlandje in Europa doen.

Maar hé, menselijke aard is blijkbaar dat het goed voelt om je eigen geweten te sussen en daarom kost het mieljeu ons hier in Nederland met zijn allen tientallen miljarden euro's per jaar.....

Tom
Berichten: 21742
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 22 jun 2006, 21:13

En jij bent leraar Nandor? :lol: millieu?

Ik sluit mezelf aan bij Peter. Het helpt niks, al zou je een kwart van alle auto's hier in Nederland afschaffen, ik geloof niet dat het (wereldwijd) ook maar iets gaat schelen. Zo heb ik ooit eens gelezen dat er elk jaar op 31 dec een partij vuurwerk de lucht in gaat die nog veel slechter is.

Verder kan het milieu mij niet echt boeien. Tenminste niet op de huidige manier.
Kijk, als we morgen zeggen dat we er met z'n allen iets aan gaan doen, prima dan doe ik graag mee, maar dan op alle takken aanpakken EN wereldwijd. Zodat je ook resultaat ziet. Wat we nu doen is natuurlijk een leuk teken maar gerommel met getalletjes ergens heel, heel ver achter de komma.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 22 jun 2006, 21:17

Allemaal autotje pesten hier...
Vliegtuigen scheepvaart etc. verbruiken vele malen meer :!:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 22 jun 2006, 22:15

Ben niet zo'n milieu freak, maar het gaat niet goed met de wereld. De mens heeft toch zeker invloed, al is het door overbevolking. Milieu is natuurlijk niet alleen luchtkwaliteit.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 jun 2006, 23:12

Lees net in de autoweek dat een Porsche Cayenne turbo volgas 1 op 1,5 loopt ofwel 67 liter per 100 kilometer. Netjes toch :-)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 22 jun 2006, 23:28

Elmar schreef:Ben niet zo'n milieu freak, maar het gaat niet goed met de wereld. De mens heeft toch zeker invloed, al is het door overbevolking. Milieu is natuurlijk niet alleen luchtkwaliteit.
Er zijn twee dingen, datgene wat er nu buiten de hele invloed van de mens om gebeurt met het klimaat en het eventueel min of meer versterkend effect wat de mensheid er aan bijdraagt.

Ik kan het niet exact met feiten onderbouwen, maar de temperatuur is sowieso al aan het stijgen. Een soort zomertijd in het klimaat. En dan dusdanig dat het echt mega-warm gaat worden. Als de aarde dan dus die extra warmte vast gaat houden wordt het heel erg warm met alle gevolgen van dien. Smeltende poolkappen is een onderdeel, maar onlangs is uit onderzoek gebleken dat (sub)tropische plantresten gevonden zijn onder de permafrost (ijs wat er altijd is). Dat betekent dat de poolkappen er ook niet altijd zijn geweest en dat er periodes in het bestaan van de aarde zijn geweest die mogelijk ook zo warm waren als de periode die er nu aankomt. En dat kunnen we onmogelijk tegen houden, daarop hebben we 0,0000000 invloed.

Onlangs was het zelfs al op het journaal, meteorologen verwachten een zeer sterke stijging van de temperatuur in de komende 50 jaar. Temperaturen van 50+ in Zuid-Europa en ook zeer extreme wisselingen van weersomstandigheden, zware regenbuien en meer van dat soort zaken. Je merkt nu al hoe wisselend het weer kan zijn. Temperatuurswisselingen van 10-20 graden in een dag worden gewoon normaal gevonden (de enige dag 30+, de andere 15). Dat is echt niet normaal.

We hebben dus wel wat invloed met de mensheid als geheel, dus ook de groot-vervuilers om het zo maar te zeggen, maar ik denk dat de grote klimaatsverandering nog met dingen gaan komen die we nu nog niet helemaal beseffen (b.v. 's middags niet meer naar buiten in bepaalde landen omdat je gewoon verbrand in de zon).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten