Hard rijden gevaarlijk of juist langzaam?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Hard rijden gevaarlijk of juist langzaam?

Bericht door Wouter81 » 11 mar 2008, 22:25

De heersende opinie, grotendeels ingegeven door propaganda-boegbeeld Spee en zijn voetvolk, is dat hard rijden per definitie gevaarlijk is en netjes aan de snelheid houden veilig is. Om te beginnen zal ik ook niet ontkennen dat sportief rijden bepaalde risico's met zich meebrengt.

Echter, als ik naar mezelf kijk, als liefhebber van sportief rijden, dan neem ik inderdaad bepaalde risico's maar wel met mate. Ik ben van nature niet iemand die overdreven risico's neemt en doldrieste acties uithaalt. Ik hou toch altijd een bepaalde reserve aan en ga ook niet over die grens heen. Ik rij nu 9 jaar auto en ook al 9 jaar schadevrij (afkloppen :) ) en toch vrijwel altijd te hard.

Als ik kijk naar de keren dat ik een bijna-ongeluk had, dan was dat verreweg de meeste keren bij erg lage snelheid. Zo reed ik een tijd terug in een rijtje auto's op een 80 weg en het schoot niet op. Doodsaai en was wat aan het rondkijken tot ik ineens met 2 wielen in de berm zat. Was ineens weer bij de les maar was dat daarvoor duidelijk niet. Of in file-verkeer, dat je zomaar op je voorganger zit als je even niet oplet. Ook een paar keer bijna gebeurd.

Als ik hard rij ben ik altijd volledig bij de les. Beide handen aan het stuur, volledig gefocust op de weg en de omgeving en indien nodig in staat om erg snel te reageren. Rij ik traag (meestal verplicht vanwege verkeer of flitscamera's), dan verslapt in no-time m'n aandacht, reageer ik trager en let gewoon minder goed op.

Herkennen jullie hier iets in? Of ben ik de enige die moeite heeft met de concentratie te bewaren bij 'normale' snelheden? :)

Wat is dus veiliger? Hard rijden en volledige focus en toewijding of netjes aan de snelheden houden waarna vaak de aandacht verslapt, je met je radio/telefoon bezig bent, je om je heen kijkt, je met je eventuele passagier praat en noem maar op...

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 22:52

Volledig met je post eens ! Gek genoeg lees je bijna nooit iets over te hoge snelheidsgerelateerde ongelukken..

Het zijn altijd, bermongelukken, geen voorrang verlenen ongelukken, inhalen waar het niet of slecht mogelijk is ongelukken (dit is niet hoge snelheidsgerelateerd omdat er altijd sprake is van TE langzaam inhalen en/of slechte inschatting)..

De hele oorlogsverklaring aan hardrijders is ingeven door sentimenten en onderbuikgevoelens. Geef een gek een pistool en hij is gevaarlijk, geef diezelfde gek een auto en hij is netzo gevaarlijk.

Maar is daarom hardrijden gevaarlijk door iemand die niet gek is ?

Nee natuurlijk niet.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 mar 2008, 23:02

Te langzaam rijden is vooral levensgevaarlijk. Voorbeeld heb ik van afgelopen zondag.

Ik was met Steven en een maat van hem onderweg naar Assen om lekker bij het racen van André te gaan kijken. Kom aan bij Drachten vanuit de richting Leeuwarden. Er zijn vast mensen hier bekend met de situatie. Ik kom dus het klaverblad opgereden en wilde lekker sportief de bocht door (is een erg fijne doordraaier), maar halverwege de bocht moest ik toch behoorlijk in de andkers voor de auto voor me. Bleek dat er daarvoor weer zo'n fosiel reed met een veel te lage snelheid. werkelijkwaar, hij voegde in op de snelweg richting Groningen met 45 (!!!!!) ja, VIJF-EN-VEERTIG km/u.

Dan voel je je niet prettig als achterste auto kan ik je zeggen, als je weet dat er auto's aankomen met 120 die dan op het laatst nog naar links moeten, vanwege drukte kon ik ook niet direct naar links schieten en die 105pk TDI Passat heeft dan oiok niet echt over. Ik moest dus noodgedwongen achter die prehistorische tyfusmummy blijven rijden. Deze was nu langzaam aan het optrekken naar 70-75, maar ging daarna ook niet meer 1km/u harder. Ik flitsen met groot licht, maar geen respons.

Uiteindelijk kon ik er dan omheen en ben ik nog even naast hem gereden, toen kreeg ik de boze blik.....nou, ik ben niet snel kwaad, maar dan ben ik echt woest hoor!!!

wjn

Bericht door wjn » 11 mar 2008, 23:06

Ik herken het heel erg goed. Verveel me als ik langzaam moet rijden en ga dan andere (lees: ook gevaarlijke) dingen doen of de aandacht zakt weg.

Probleem echter is dat dit relatief is. Kom ik uit Duitsland en heb daar lekker door kunnen rijden, dan is 140 (of zo) ook slaapverwekkend.

En hoe alert je ook bent, als je harder rijdt heb je minder tijd te reageren.

Gevoelsmatig zeg ik dat je die twee dingen tegen elkaar weg kunt strepen, dus "langzaam" rijden met weinig concentratie en "snel" rijden met veel concentratie.

Binnen de bebouwde kom vind ik het een ander verhaal, daar is snelheid letterlijk levensgevaarlijk omdat je gewoon een kleine stopweg nodig hebt voor het geval dat. Iedereen zou moeten weten dat de remweg kwadratisch toeneemt tov. de snelheid.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 mar 2008, 23:09

heb ik ook, als ik wat harder rijd ben ik veel geconcentreerder en kijk recht voor me uit dat wat ik moet overzien...

als ik langzaam rijd pulk je in de neus kijk je er even naar enzo :wink: nee lol, maar tis wel zo als je langzaam rijd kak je in, en dus niet alert en dus kijk je meer om je heen enz enz met eventuele gevolgen van dien.

door mijn sportieve rijgedrag zoals ik me voel...dus meestal iets te hard, maar als het druk is gewoon go with the flow rijd ik al 25 jaar schade vrij 8) ik ben ook niet een hardrijder die het pedaal de hele weg naar beneden houd, das saai :lol: af en toe als het kan lekker de acceleratie voelen, of dat bochie nemen ff een rond getal aan tikken enz...maar altijd rekening houdend met overig verkeer enz...

Style

Bericht door Style » 11 mar 2008, 23:12

naarmate ik harder rijd concentreer ik me veel beter!

op een 80 weg ga ik aan de radio ofzo lopen klooien :oops:

Joy

Bericht door Joy » 11 mar 2008, 23:17

Eigenlijk beweeg ik me in het verkeer altijd net wat sneller dan de rest. Ik rij nooit in kolonne. Inhalen doe ik zo snel als kan, en hou daarna een wat hogere snelheid aan. Hiermee voorkom je dat andere mensen je over het hoofd zien door het rondhangen in hun dode hoek. Ook zijn mensen wat scherper op auto's die vlotter aankomen (xenon helpt ook). Daarom kan ik ook ontzettend slecht tegen die doorgetrokken strepen omdat je dan vast zit in een groep auto's waarbij de rijkunsten van de bestuurders om je heen vaak te wensen over laat.
Op dat soort momenten ga je je vervelen. En dat gaat direct in negatieve zin op je alertheid werken.

Geef mij maar overzichtelijke wegen waar een ieder zijn eigen snelheid kan bepalen. Wil je langzaam, prima als de ander er maar langs kan.
Laatst gewijzigd door Joy op 11 mar 2008, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 23:18

Style schreef:naarmate ik harder rijd concentreer ik me veel beter!

op een 80 weg ga ik aan de radio ofzo lopen klooien :oops:
In en uitbouwen ? :lol:

Style

Bericht door Style » 11 mar 2008, 23:19

ja bijvoorbeeld :P

nee cdtjes wisselen, met de iPod klooien en dat soort ongein 8)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Hard rijden gevaarlijk of juist langzaam?

Bericht door G Kolkman » 11 mar 2008, 23:22

Wouter81 schreef:De heersende opinie, grotendeels ingegeven door propaganda-boegbeeld Spee en zijn voetvolk, is dat hard rijden per definitie gevaarlijk is en netjes aan de snelheid houden veilig is. Om te beginnen zal ik ook niet ontkennen dat sportief rijden bepaalde risico's met zich meebrengt.

Echter, als ik naar mezelf kijk, als liefhebber van sportief rijden, dan neem ik inderdaad bepaalde risico's maar wel met mate. Ik ben van nature niet iemand die overdreven risico's neemt en doldrieste acties uithaalt. Ik hou toch altijd een bepaalde reserve aan en ga ook niet over die grens heen. Ik rij nu 9 jaar auto en ook al 9 jaar schadevrij (afkloppen :) ) en toch vrijwel altijd te hard.

Als ik kijk naar de keren dat ik een bijna-ongeluk had, dan was dat verreweg de meeste keren bij erg lage snelheid. Zo reed ik een tijd terug in een rijtje auto's op een 80 weg en het schoot niet op. Doodsaai en was wat aan het rondkijken tot ik ineens met 2 wielen in de berm zat. Was ineens weer bij de les maar was dat daarvoor duidelijk niet. Of in file-verkeer, dat je zomaar op je voorganger zit als je even niet oplet. Ook een paar keer bijna gebeurd.

Als ik hard rij ben ik altijd volledig bij de les. Beide handen aan het stuur, volledig gefocust op de weg en de omgeving en indien nodig in staat om erg snel te reageren. Rij ik traag (meestal verplicht vanwege verkeer of flitscamera's), dan verslapt in no-time m'n aandacht, reageer ik trager en let gewoon minder goed op.

Herkennen jullie hier iets in? Of ben ik de enige die moeite heeft met de concentratie te bewaren bij 'normale' snelheden? :)

Wat is dus veiliger? Hard rijden en volledige focus en toewijding of netjes aan de snelheden houden waarna vaak de aandacht verslapt, je met je radio/telefoon bezig bent, je om je heen kijkt, je met je eventuele passagier praat en noem maar op...

Had uit mijn vingers kunnen komen! Met als toevoeging dat ik me in de bebouwde kom/bebouwd gebied altijd netjes aan de snelheid houdt of zelfs iets langzamer rijdt. Heb zelf 1x 9 mille schade gereden en dat was toen ik me aan de snelheid hield :cry: , en mijn concentratieniveau lager lag. Merk dat dat concentratieniveau bij 'go with the flow' zowieso moeilijk vast te houden is voor mezelf, en vind dat ook stukken vermoeiender. Vorige week nog achter mensen met een aanhanger aangereden waardoor ik dus het hele eind (2.5 uur) me aan de snelheid heb moeten houden en 85 op de snelweg reed. Dood-op was ik bij aankomst, supervermoeiend. Terugweg reed ik alleen en ik stapte een dikke anderhalf uur later zo fris als een hoentje uit :) .

allen

Re: Hard rijden gevaarlijk of juist langzaam?

Bericht door allen » 11 mar 2008, 23:37

Wouter81 schreef:Wat is dus veiliger? Hard rijden en volledige focus en toewijding of netjes aan de snelheden houden waarna vaak de aandacht verslapt, je met je radio/telefoon bezig bent, je om je heen kijkt, je met je eventuele passagier praat en noem maar op...
Spee kent nog 3.000 van dit soort vergelijkingen om z'n gelijk te halen. Kijk eens wat meer om je heen tijdens het 'rustiger' rijden. 60 km recht asfalt met wit onderbroken lijnen kan dan weleens saai zijn. Wellicht dat dat vermoeid. :idea:

Tom

Bericht door Tom » 11 mar 2008, 23:49

Ik vind het stom om te roepen dat je slecht rijd of minder oplet als je langzamer rijd. Het is misschien wel zo, maar je doet het zelf. Dan moet je geen excuses zoeken bij je lage snelheid. Dat is hetzelfde als zeggen dat je slecht rijd omdat je al 20 uur wakker bent. Je zit zelf achter het stuur en bent onderdeel van het verkeer, dan moet je gewoon opletten, of dat nou bij 70 of 170km/u is. Ik weet ook wel dat het in de praktijk anders gaat maar het natuurlijk geen excuus :!:

Verder is hard rijden (en grote snelheidsverschillen) gewoon gevaarlijker. Je legt meer meters per seconde af en als het fout gaat dan zal de klap des te harder zijn. Dat valt gewoon niet recht te praten (iets wat mensen die regelmatig hard rijden wel proberen).

Hoe gevaarlijk het is hangt af van genoeg andere dingen. Ik vind oplettendheid van de bestuurder, situatie (weg/verkeer/weer), rijvaardigheid (kennis van de auto/rijden, snelheid inschatten etc.) en een goede auto (goede banden en remmen) zwaarder tellen dan de tellersnelheid. Alleen een hoge snelheid maakt het niet per definitie gevaarlijk, iets wat ze bij Wegmisbruikers wel vinden.
Verder is deelnemen aan het verkeer altijd een risico, die 0 verkeersdoden gaan ze toch nooit krijgen.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 23:55

Macboy@PC Tom ? :lol:

Tom

Bericht door Tom » 12 mar 2008, 00:01

Rico v Velzen schreef:Macboy@PC Tom ? :lol:
Gelukkig niet :lol:

Nee maar ik zie vaak genoeg hardrijders (waar ik zelf ook toe behoor :D) hun snelheid rechtlullen met gekke argumenten... vind ik onzin... hoe kun je nu een hoge snelheid veiliger noemen dan een lage snelheid. We weten zelf net zo goed dat je dat niet kunt rechtlullen.

Het is wel dat mensen die regelmatig hard rijden veel meer verkeersinzicht hebben en ook beter opletten, en juist daarom veiliger door het verkeer gaan.. maar is iets anders dan roepen dat hardrijden eigenlijk veiliger is of andere gekke argumenten gebruiken om je hobby goed te praten. toch?

RVV

Bericht door RVV » 12 mar 2008, 00:05

Tom je post (inhoud) was 100 punten !

Macboy stijl was ook 100 punten :lol: :lol: :lol:

wjn

Bericht door wjn » 12 mar 2008, 07:19

Tom schreef:Het is wel dat mensen die regelmatig hard rijden veel meer verkeersinzicht hebben en ook beter opletten, en juist daarom veiliger door het verkeer gaan..
Voorbeelden regelmatig op wegmisbruikers etc.

100 door de stad, over de vluchtstrook inhalen, etc. :lol:

(Dat de enkelen die het voor velen verpesten :lol: )

Denk dat je eerder een verschil moet maken tussen mensen die haast hebben en daarom hard rijden, en mensen die het gewoon leuk vinden om af en toe hard te rijden. Als je het voor de fun doet, ben je rationeler bezig (in mijn ogen hahahaha).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 mar 2008, 07:30

Tom schreef:Ik vind het stom om te roepen dat je slecht rijd of minder oplet als je langzamer rijd. Het is misschien wel zo, maar je doet het zelf. Dan moet je geen excuses zoeken bij je lage snelheid. Dat is hetzelfde als zeggen dat je slecht rijd omdat je al 20 uur wakker bent. Je zit zelf achter het stuur en bent onderdeel van het verkeer, dan moet je gewoon opletten, of dat nou bij 70 of 170km/u is. Ik weet ook wel dat het in de praktijk anders gaat maar het natuurlijk geen excuus :!:

Verder is hard rijden (en grote snelheidsverschillen) gewoon gevaarlijker. Je legt meer meters per seconde af en als het fout gaat dan zal de klap des te harder zijn. Dat valt gewoon niet recht te praten (iets wat mensen die regelmatig hard rijden wel proberen).

Hoe gevaarlijk het is hangt af van genoeg andere dingen. Ik vind oplettendheid van de bestuurder, situatie (weg/verkeer/weer), rijvaardigheid (kennis van de auto/rijden, snelheid inschatten etc.) en een goede auto (goede banden en remmen) zwaarder tellen dan de tellersnelheid. Alleen een hoge snelheid maakt het niet per definitie gevaarlijk, iets wat ze bij Wegmisbruikers wel vinden.
Verder is deelnemen aan het verkeer altijd een risico, die 0 verkeersdoden gaan ze toch nooit krijgen.
+1

Snelheid aanpassen aan omstandigheden, en altijd bij de les zijn is mijn devies. Kan je in elk geval adequaat reageren op die genen die niet bij de les zijn ( en daar zijn er helaas meer dan zat van)
Bekend is natuurlijk dat je op hoge snelheid kijkt met tunnelvisie/kokervisie, wat er ook beweerd wordt, je ziet echt niets vwb de periferie. Mischien wel goed geconcentreerd, maar slechts gefocust op een uiterst klein deel van de weg.
Aangepast rijden houdt mi ook in dat je je mede weggebruikers niet nodeloos hindert. Ergelijk is natuurlijk, zoals hierboven reeds vermeld, het veel te langzaan invoegen ( ik zie het dagelijks) waardoor je er echt linke situaties ontstaan. Te snel kan voor menigeen ergerlijk danwel als gevaarlijk worden aangemerkt, maar het geen snelheid (durfen) maken vind ik veel linker.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 mar 2008, 08:38

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 12 mar 2008, 08:54

romo schreef:
Tom schreef:Ik vind het stom om te roepen dat je slecht rijd of minder oplet als je langzamer rijd. Het is misschien wel zo, maar je doet het zelf. Dan moet je geen excuses zoeken bij je lage snelheid. Dat is hetzelfde als zeggen dat je slecht rijd omdat je al 20 uur wakker bent. Je zit zelf achter het stuur en bent onderdeel van het verkeer, dan moet je gewoon opletten, of dat nou bij 70 of 170km/u is. Ik weet ook wel dat het in de praktijk anders gaat maar het natuurlijk geen excuus :!:

+1

Snelheid aanpassen aan omstandigheden, en altijd bij de les zijn is mijn devies. Kan je in elk geval adequaat reageren op die genen die niet bij de les zijn ( en daar zijn er helaas meer dan zat van)
Bekend is natuurlijk dat je op hoge snelheid kijkt met tunnelvisie/kokervisie, wat er ook beweerd wordt, je ziet echt niets vwb de periferie. Mischien wel goed geconcentreerd, maar slechts gefocust op een uiterst klein deel van de weg.
Aangepast rijden houdt mi ook in dat je je mede weggebruikers niet nodeloos hindert. Ergelijk is natuurlijk, zoals hierboven reeds vermeld, het veel te langzaan invoegen ( ik zie het dagelijks) waardoor je er echt linke situaties ontstaan. Te snel kan voor menigeen ergerlijk danwel als gevaarlijk worden aangemerkt, maar het geen snelheid (durfen) maken vind ik veel linker.
theoretisch voledig mee eens.

Maar in de praktijuk ben ik het eens met de topicstarter.

En nog een punt:

mensen die alleen maar langzaam rijden missen een stukje ervaring en zijn naar mijn mening minder goed in staat in geval van een gevaarlijke situatie snel te handelen.
Ik zelf rijdt meestal sportief, iets te hard en zeer alert (behalve file woon-werk). Ik merk dat ik door meestal iets te snel te rijden meer ervaring heb en ik sneller/beter kan reageren op onverwachte situaties dan iemand die altijd rustig rijdt... die weet minder goed hoe de auto zal reageren.
(is ook meer een questie voertuigbeheersing, maar wel zijdelings verbonden aan het onderwerp van dit topic).

nogmaals: als je aandacht zo zal verslappen tijdens langzaam rijden moet je misschien iets uitgeruster in de auto stappen... in de praktijk ben ik het zeker met de topicstarter eens... mijn bijna-ongelukken zijn voor 90% tijdens file en saaie 80 wegen, waar je vaak nog maar 60 mag ook tegenwoordig.

Macboy

Bericht door Macboy » 12 mar 2008, 14:02

Jezus iedereen is het hier met elkaar eens.

Ik ben het eens met Paul Broere die zegt dat Tom in theorie gelijk heeft, maar het eens is met de topicstarter !

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 mar 2008, 14:09

Dan ben ik het met jou eens, goed? :lol:

Luuk

Bericht door Luuk » 12 mar 2008, 14:21

Mark Nauta schreef:Te langzaam rijden is vooral levensgevaarlijk. Voorbeeld heb ik van afgelopen zondag.

Ik was met Steven en een maat van hem onderweg naar Assen om lekker bij het racen van André te gaan kijken. Kom aan bij Drachten vanuit de richting Leeuwarden. Er zijn vast mensen hier bekend met de situatie. Ik kom dus het klaverblad opgereden en wilde lekker sportief de bocht door (is een erg fijne doordraaier), maar halverwege de bocht moest ik toch behoorlijk in de andkers voor de auto voor me. Bleek dat er daarvoor weer zo'n fosiel reed met een veel te lage snelheid. werkelijkwaar, hij voegde in op de snelweg richting Groningen met 45 (!!!!!) ja, VIJF-EN-VEERTIG km/u.

Dan voel je je niet prettig als achterste auto kan ik je zeggen, als je weet dat er auto's aankomen met 120 die dan op het laatst nog naar links moeten, vanwege drukte kon ik ook niet direct naar links schieten en die 105pk TDI Passat heeft dan oiok niet echt over. Ik moest dus noodgedwongen achter die prehistorische tyfusmummy blijven rijden. Deze was nu langzaam aan het optrekken naar 70-75, maar ging daarna ook niet meer 1km/u harder. Ik flitsen met groot licht, maar geen respons.

Uiteindelijk kon ik er dan omheen en ben ik nog even naast hem gereden, toen kreeg ik de boze blik.....nou, ik ben niet snel kwaad, maar dan ben ik echt woest hoor!!!
Dat moet een hel zijn geweest :lol:

M-bitious

Bericht door M-bitious » 12 mar 2008, 19:52

Volgens mij gebeuren er het minste aantal ongelukken op de snelwegen, maar voor de overheid is snelheid het makkelijkste te handhaven en zeer rendabel. Ik kom niet vaak slakken tegen in het verkeer. Maar 70 op de snelweg vind ik gevaarlijker dan 170.

Joop

Bericht door Joop » 13 mar 2008, 00:21

Ik kan me goed vinden in het openingsverhaal van Wouter.

Wanneer je er echt goed voor gaat zitten (lees: sportieve rijstijl) ben je allicht allerter dan wanneer je domweg de stroom volgt.

Maar ben zelf altijd wel goed bij de les wanneer de snelheid omlaag gaat (bijvoorbeeld filevorming op de snelweg), want geheid dat er onverwachte reacties komen en dan met name op de linker rijbaan.

Plaats reactie