Echter, als ik naar mezelf kijk, als liefhebber van sportief rijden, dan neem ik inderdaad bepaalde risico's maar wel met mate. Ik ben van nature niet iemand die overdreven risico's neemt en doldrieste acties uithaalt. Ik hou toch altijd een bepaalde reserve aan en ga ook niet over die grens heen. Ik rij nu 9 jaar auto en ook al 9 jaar schadevrij (afkloppen

Als ik kijk naar de keren dat ik een bijna-ongeluk had, dan was dat verreweg de meeste keren bij erg lage snelheid. Zo reed ik een tijd terug in een rijtje auto's op een 80 weg en het schoot niet op. Doodsaai en was wat aan het rondkijken tot ik ineens met 2 wielen in de berm zat. Was ineens weer bij de les maar was dat daarvoor duidelijk niet. Of in file-verkeer, dat je zomaar op je voorganger zit als je even niet oplet. Ook een paar keer bijna gebeurd.
Als ik hard rij ben ik altijd volledig bij de les. Beide handen aan het stuur, volledig gefocust op de weg en de omgeving en indien nodig in staat om erg snel te reageren. Rij ik traag (meestal verplicht vanwege verkeer of flitscamera's), dan verslapt in no-time m'n aandacht, reageer ik trager en let gewoon minder goed op.
Herkennen jullie hier iets in? Of ben ik de enige die moeite heeft met de concentratie te bewaren bij 'normale' snelheden?

Wat is dus veiliger? Hard rijden en volledige focus en toewijding of netjes aan de snelheden houden waarna vaak de aandacht verslapt, je met je radio/telefoon bezig bent, je om je heen kijkt, je met je eventuele passagier praat en noem maar op...