Lotus elise S
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Lotus elise S
Budget Elise met 136 PK........... wellicht met compressorkit een kooptje!
http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... tikel=3524
Michel
http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... tikel=3524
Michel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Top was officieel 188 km/h maar met een beetje wind in de rug liep ie wel 200 op de teller (arosa 16v 100pk)
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je gewoon een flater slaat in zo'n gecastreerde Elise tijdens een fatsoenlijke autobahn rit. Eindelijk was Lotus afgestapt van de slome rommel (relatief dan), beginnen ze er weer mee.
Ja komen de argumenten weer los, een lotus koop je niet voor de snelweg, op bochtige weggetjes is ie subliem etc . Zal allemaal wel, maar ik zou echt nooit zo'n underpowered hokkie kopen nog niet voor 15K.
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je gewoon een flater slaat in zo'n gecastreerde Elise tijdens een fatsoenlijke autobahn rit. Eindelijk was Lotus afgestapt van de slome rommel (relatief dan), beginnen ze er weer mee.
Ja komen de argumenten weer los, een lotus koop je niet voor de snelweg, op bochtige weggetjes is ie subliem etc . Zal allemaal wel, maar ik zou echt nooit zo'n underpowered hokkie kopen nog niet voor 15K.
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Opzich is een budget Elise prima maar 136pk is wel erg mager.
Ik vind het concept super maar zo'n 192pk uitvoering spreekt mij veel meer aan. Waarom dat 10.000 euro meer kost weet ik niet. Zo bijzonder is dat 192pk blok niet, kopen ze ook gewoon in bij Toyota en lijkt mij niet veel duurder dan het blok in deze versie.
Ik vind het concept super maar zo'n 192pk uitvoering spreekt mij veel meer aan. Waarom dat 10.000 euro meer kost weet ik niet. Zo bijzonder is dat 192pk blok niet, kopen ze ook gewoon in bij Toyota en lijkt mij niet veel duurder dan het blok in deze versie.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Kun je er ook meteen een compleet S2000 blok in laten schroeven.
Kost £9000, £13000 voor de versie met supercharger (300pk).
Als je puur naar de kosten voor Lotus gaat kijken zal zo'n 192pk blok echt niet duurder zijn dan een 136pk motor, ja misschien een paar tientjes.
Ga maar na, er zitten evenveel cilinders in, evenveel kleppen, evenveel nokkenassen, etc. etc.
Maar qua prijsdifferentiatie is het natuurlijk handig, 136pk is net te lullig voor woorden dus neemt iedereen de 190pk versie, die 10.000 euro is pure winst (eerlijk verdeeld tussen Lotus en de staat).
Ombouwen is wel handig natuurlijk (betaal je ook geen BPM over je extra vermogen), maar ga maar eens verkopen als je weer eens wat anders wil, dan zit niemand er op te wachten en garantie in de tussentijd kun je ook vergeten.
Je wordt dus sowieso genaaid, is het niet bij aankoop door Lotus, dan wel bij verkoop door de markt. Mooi geregeld weer.
Kost £9000, £13000 voor de versie met supercharger (300pk).
Als je puur naar de kosten voor Lotus gaat kijken zal zo'n 192pk blok echt niet duurder zijn dan een 136pk motor, ja misschien een paar tientjes.
Ga maar na, er zitten evenveel cilinders in, evenveel kleppen, evenveel nokkenassen, etc. etc.
Maar qua prijsdifferentiatie is het natuurlijk handig, 136pk is net te lullig voor woorden dus neemt iedereen de 190pk versie, die 10.000 euro is pure winst (eerlijk verdeeld tussen Lotus en de staat).
Ombouwen is wel handig natuurlijk (betaal je ook geen BPM over je extra vermogen), maar ga maar eens verkopen als je weer eens wat anders wil, dan zit niemand er op te wachten en garantie in de tussentijd kun je ook vergeten.
Je wordt dus sowieso genaaid, is het niet bij aankoop door Lotus, dan wel bij verkoop door de markt. Mooi geregeld weer.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Wat zeg je Rico?
[img:398:592]http://www.chrisbeachy.net/Pictures/easter_bunny1.jpg[/img]
Ik denk inderdaad ook dat het wel eens erg heftig kan zijn, zeker in een S1 (700kg), zonder TC, ABS en andere onzin een 300pk middenmotor, mwoah, houdt je sowieso wel weer bezig.
[img:398:592]http://www.chrisbeachy.net/Pictures/easter_bunny1.jpg[/img]
Ik denk inderdaad ook dat het wel eens erg heftig kan zijn, zeker in een S1 (700kg), zonder TC, ABS en andere onzin een 300pk middenmotor, mwoah, houdt je sowieso wel weer bezig.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Wie naar de relatief bescheiden 136 pk en de top van 205 kijkt en dan zegt dat het allemaal te min is, diegene begrijpt het wezen van die auto niet. Of hij begrijpt het wel maar denkt er z'n ei niet in te kunnen vinden 8)
Heb een dag in de 82 pk Smart Roadster gestuurd en had niet vaak het idee dat deze auto ondegemotoriseerd was. En al was ie het wel, het autotje had genoeg charmes om dat weer snel te vergeten. Thrill factor 8. Autobaanbranders scoren met uitzondering van de GT3 nog niet eens de helft volgens mijn maatstaaf. Als 82 pk het al kunnen doen dan zou de Elise met 136 pk dat zeker moeten kunnen. Als er een auto is die ik graag zou willen rijden dan is het deze.
Heb een dag in de 82 pk Smart Roadster gestuurd en had niet vaak het idee dat deze auto ondegemotoriseerd was. En al was ie het wel, het autotje had genoeg charmes om dat weer snel te vergeten. Thrill factor 8. Autobaanbranders scoren met uitzondering van de GT3 nog niet eens de helft volgens mijn maatstaaf. Als 82 pk het al kunnen doen dan zou de Elise met 136 pk dat zeker moeten kunnen. Als er een auto is die ik graag zou willen rijden dan is het deze.
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Hielke als je puur naar het bochtengedrag kijkt is het natuurlijk super, ook met 136pk is het al geweldig. Echter moet het vermogen na de bocht van ver weg komen (zeker als de snelheid relatief hoog ligt). Het draait niet alleen om power maar een beetje serieus snelheid maken mag wel bij een sportauto.
Zeg maar het tegenovergestelde van een amerikaanse sportauto, die heeft veel vermogen maar kan de bocht niet doorkomen
Het 111R Toyota blok lijkt mij gewoon gemaakt te zijn voor deze auto. Een relatief lichte viercilinder, dol op hoge toeren (en waarschijnlijk bijbehorende gasreactie) en 192pk.
Zeg maar het tegenovergestelde van een amerikaanse sportauto, die heeft veel vermogen maar kan de bocht niet doorkomen
Het 111R Toyota blok lijkt mij gewoon gemaakt te zijn voor deze auto. Een relatief lichte viercilinder, dol op hoge toeren (en waarschijnlijk bijbehorende gasreactie) en 192pk.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Tom,
een Elise (whatever) heeft niet alleen een hogere bochtsnelheid, de tractie is ook veel beter. Wil je met een M3-achtige auto dat verschil op het stuk naar de volgende bocht goed maken dan moet zo'n verbindend stuk vrij lang zijn. Ook lang genoeg om nog wat voorsprong te nemen want anders word je er door die Elise alsnog uitgeremd.
En over vermogen en acceleratie boven de 100 km/h gesproken. In vergelijking met de 0-80 sprint stelt het bij nagenoeg geen enkele auto nog iets voor. Of je nou in een GT3, een M3 of een Mercedes 600 SL (bestaat die?) 150, 200 of 250 rijdt, gevoelsmatig is het om het even.
Maar als dat je ding is, prima
een Elise (whatever) heeft niet alleen een hogere bochtsnelheid, de tractie is ook veel beter. Wil je met een M3-achtige auto dat verschil op het stuk naar de volgende bocht goed maken dan moet zo'n verbindend stuk vrij lang zijn. Ook lang genoeg om nog wat voorsprong te nemen want anders word je er door die Elise alsnog uitgeremd.
En over vermogen en acceleratie boven de 100 km/h gesproken. In vergelijking met de 0-80 sprint stelt het bij nagenoeg geen enkele auto nog iets voor. Of je nou in een GT3, een M3 of een Mercedes 600 SL (bestaat die?) 150, 200 of 250 rijdt, gevoelsmatig is het om het even.
Maar als dat je ding is, prima
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Dat schrikt mensen misschien teveel af [img:35:16]http://www.giveupalready.com/images/smilies/gay.gif[/img]Elmar schreef: Heeee, wel wat meer knipoogjes he...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 346 gasten